Gå til innhold

Hvordan forholde seg til alkoholiker svigerfar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ly av alkohol i julen-tråden, lurer jeg på hvordan dere ville forholdet dere til en alkoholisert svigerfar, sånn med tanke på ungene?

Jeg ser at mange er opptatt av at alkohol og unger ikke går sammen. Men om vi skulle praktisert det, hadde det betyd at de ikke kunne hatt noen relasjon til sin farfar/svigerfar. Min side av familie og egentlig resten av min manns familie er særdeles måteholden i forhold til alkohol. Både med og uten unger. Selv om det selvsagt har skjedd at vi har tatt en øl eller en glass vin med ungene til stede. 

Men så er det svigerfar da. Han er såkalt "funksjonell alkoholiker". Skjøter jobben sin bra. Er gift (ikke med min svigermor) og har fått mange bonusbarnebarn og barn. Han tar seg ofte en øl eller to på ettermiddagen/kvelden, men så har han i tillegg et par turere ut i garasjen for å røyke og ta seg en drink. Vi kjenner det på pusten når han kommer inn. Men han har egentlig aldri slått MEG som beruset. Han vet at alle vet det og det har før vært presset på for at han må få hjelp. Men så lenge han ikke vil, er det ikke så mye å gjøre. Eldstemann elsker farfar og har aldri virket utrygg hos han. Minsta på tre er litt mer tilbakeholden i forhold til han, men jeg tror det bunner mer i at vi ikke ses så ofte (bor på andre siden av landet) og at hun er sjenert. Men hun elsker likevel å være hos han fordi det alltid er andre barn på besøk og mye gøy å gjøre. 

Om vi kun skal se svigerfar når han er edru hadde det blitt vanskelig i og med de avstandene det er mellom oss og at vi/han dermed alltid reise for noen dager. Og nå har det seg sånn at han kommer til oss i jula for første gang. Jeg har ikke tenkt at alkoholen er et problem, sånn med tanke på omgang med ungene. Selv om jeg selvsagt ikke ville latt han være alene med de! Men nå begynner jeg selvsagt å fundere litt på dette som mange sier, om at barn kan bli utrygg og kan merker personlighetsendring selv ved små mengde. Men det er jo sånn de kjenner han til vanlig også. Det er aldri noe tjohei eller stemmeheving liksom. Og vi og min familier vil jo være her. En trygghet for de. Sånn egentlig tror jeg ikke de merker noe på han annet enn lukten, men hva tenker dere? 

Anonymkode: ae99d...f0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Greie er vel at man skal beskytte barna mot ubehagelige opplevelser. Så lenge drikkinga ikke medfører uønsket adferd, er det ikke noe problem at voksne drikker med barn til stede. En voksen mann kan fint ta tre-fire øl i løpet av en ettermiddag g kveld uten at det blir plagsomt for andre.

• Liker 3
Skrevet

Har en alkoholisert svigerfar selv, vi sees ikke ofte fordi han ikke bor i samme land som oss, men når han først er på besøk så blir han minst 1 måned. Han drikker hver eneste dag i kanskje 1 uke, så er det 2-3 uker uten å drikke, og så på'n igjen. Helt ærlig tror jeg ikke barnebarna hans merker mye, for det er ikke mye forskjell om han er edru eller ikke. Tok meg selv flere uker før jeg skjønte at han er full nesten hele tiden. Han er hyggelig, veldig renslig, bidrar med matlaging og alt annet som trengs. Han leker med barnebarna, tar dem med til parken, prater med andre mennesker, veldig sosial. På tross av alkohol en eksemplarisk gjest. Mot meg er han kjempesnill, det enste som gjør at vi ikke inviterer ham mer at han og mannen min alltid begynner å krangle. Foreldrene til mannen min er skilt og i dems kultur er det ganske stor skam å openlyst være full, så det blir dårlig stemning. For barnebarna tror jeg ikke det at han drikker er farlig, det er ikke snakk om å rave rundt stupfull. Han leser eventyr for barnebarna og har alltid med noen morsomme leker, kjipt at han drikker men det er ikke noe vi kan gjøre noe med. I år feirer vi ikke jul med ham fordi vi skal være sammen med svigermor og hennes familie.

• Liker 2
Skrevet

jeg er selv alkoholiker(full nå faktisk😂😂), velfungerende som sådan. Ikke lag noe oppstyr så lenge han ikke er sjenerende eller lager styr. Da påfører du bare en hinsides skam på din svigerfar, som innerst inne vil slutte å drikke, men klarer ikke. Da kan det hende han ikke kommer mer på besøk pga sin lidelse.

Som du sier, det er andre voksne tilstede hele tiden. Og da har jo barna trygge rammer uansett. Ta vare på svigerfar, han er vant med å takle noen øl eller ti.

God jul.

Anonymkode: a403c...1cd

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da senker jeg skuldrene og tenker ikke mer på det ❤️

God jul

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...