AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Føler det er frekt å ikke si "kom å feir med oss" til de som ikke har noen å feire med. Føler jeg vil be alle, men det går ikke heller.. Feks så spurte jeg en venninne om hun ville feire med oss siden hun er alene, men hun takket nei fordi hun vil feire sammen med sin søster og nevø, så tenkte jeg på at jeg kanskje burde invitert alle tre så de får være med oss...men så er vi en stor familie selv og min samboer ønsker ikke ukjente på besøk. Sitter med dårlig samvittighet ovenfor alle som er alene i jula ❤️ Anonymkode: c5d6a...22f
_nubbenella Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Det er veldig hyggelig gjort av deg, men her må du nesten ha samboeren din (og muligens resten av familien) med på lasset for at det ikkje skal bli dårlig stemning. Og dei er jo strengt tatt ikkje aleine om dei er tre personer som skal feire ilag, dei kjem sikkert til å ha ein koselig kveld sjølv om dei ikkje er så mange. 8
Arkana Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 Jeg synes det er hyggelig å tenke på de som er alene julaften og synes flere burde strekke seg litt for å invitere noen som er ensomme selv om det er mennesker man ellers ikke omgås veldig. Akkurat i ditt tilfelle er jo ikke venninnen din alene, så jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet her. Hun har fått tilbudet, har takket nei og de kommer til å være tre som feirer sammen. 4
Hjerte Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 De du vet er alene, ja. De som er to eller tre er ikke alene. Og ikke minst, det er noe med måten man inviterer på. Vet om flere som gruer seg fra november til alle pliktinvitasjoner som får dem til å føle seg som en byrde som må fordeles. Og respekter dem som faktisk ønsker å feire alene. 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 Disse tre er jo ikke alene? Jeg hadde nok heller ønsket å være alene eller sammen med et par familiemedlemmer, enn å dra til en venninnes familie og feire med hele hennes klan. Det er en fin tanke da, at du ønsker å invitere. Anonymkode: 3f826...2ea 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 Tror du har misforstått «alene i jula». Det er ikke single mennesker uten barn, det er de som ikke har noen som helst å feire med. Anonymkode: 9aa64...47b 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 Hyggelig av deg å invitere venninnen din, men som andre påpeker er hun ikke alene, hun er med sine nære familiemedlemmer. Jeg ville vært forsiktig med å uttrykke den tanken om at folk er stusselige og trenger sympati fordi de ikke feirer med en diger gjeng. Det er et fint skille mellom det å være inkluderende, og det å være nedlatende og stakkarsliggjørende. Jeg er enebarn, faren min døde tidlig, og jeg har flere ganger feiret med bare mamma og bestemor. I voksen alder har jeg feiret alene med samboer et par ganger. Det har vært helt topp det, det er sånn jeg er vant til at julen er; en fredfull feiring, hvor vi koser oss med god mat, vin og samtale til langt på natt. Noen foretrekker også å være alene denne dagen. Så inviter gjerne de du vet er alene, men gjør det på en avslappet og likeverdig måte, ikke med en automatisk antagelse om at de er triste og ensomme. Anonymkode: 934e5...a22 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 8 timer siden, ♥ skrev: De du vet er alene, ja. De som er to eller tre er ikke alene. Og ikke minst, det er noe med måten man inviterer på. Vet om flere som gruer seg fra november til alle pliktinvitasjoner som får dem til å føle seg som en byrde som må fordeles. Og respekter dem som faktisk ønsker å feire alene. Viktig poeng. «Har du planer på julaften? Hvis ikke er du hjertelig velkommen til oss, hadde vært koselig å feire sammen » er en fin måte å invitere på, hvor man behandler den andre som et individ og ikke en sympati-case (og selvsagt tar et nei for et nei). «Huff, skal du sitte mutters alene, jeg får så vondt av deg» er ikke fullt så hyggelig å måtte forholde seg til. Anonymkode: 934e5...a22 3
sølvdryss Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 Hva mener du med alene? Dersom det er voksne, single, så har de fleste foreldre, besteforeldre eller søsken de feirer med. Og det er ikke slik at små selskap ikke er like kjekt som store. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #10 Skrevet 17. desember 2019 11 timer siden, sølvdryss skrev: Hva mener du med alene? Dersom det er voksne, single, så har de fleste foreldre, besteforeldre eller søsken de feirer med. Og det er ikke slik at små selskap ikke er like kjekt som store. Jeg foretrekker de små Anonymkode: 9aa64...47b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå