Gå til innhold

Hva er grunnen til at antall kg man går ned varierer/ stopper opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, da jeg skal ned 40 kg har jeg søkt litt rundt om informasjon i forhold til dette med å gå ned i vekt. 

Så vidt jeg har skjønt går man oftest raskere ned i starten, når man først endrer kosthold/begynner å trene, mens at det ofte stopper opp eller at man kanskje opplever å gå ned bare ett par 100 gram? Hva er egentlig grunnen til  at dette skjer egentlig? Og hva er der å gjøre med det? Bare fortsette å spise sunt som før, er vel slik at til lavere BMI (vekt) man har til vanskeligere er det å gå ned i vekt?

Anonymkode: 2e5d9...0db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo høyere bmi du har jo mer kalorier trenger du i det daglige. Og jo mer du går ned jo mindre kalorier trenger du for å gjøre de samme tingene. Det er tross alt en tung kropp som skal forflytte seg. Tenk på det som er normalvektig deg som går og bærer på margarinpakker tilsvarende overvekta di. Alt blir lettere og lettere jo fler av de pakkene du kan legge fra deg.

Derfor vil vektnedgang gå saktere etterhvert. Da må du endre kaloriinntak eller øke aktiviteten.

Anonymkode: 97642...fdb

• Liker 1
Skrevet

Et tenkt eksempel:

En person som veier 100 kilo vil ned til 60 kilo. I starten når personen veier 100 kg forbrenner h*n 3000 kalorier i døgnet, men når h*n har kommet ned til 60 forbrenner h*n bare 1700 kalorier i døgnet.

Det er mye vanskeligere å holde et stort kaloriunderskudd når man forbrenner mindre. Jeg veier 60 kilo og kan spise omtrent 1700 kalorier i døgnet uten å legge på meg. Hvis jeg vil ned i vekt må jeg spise mindre enn dette, men jeg kan jo ikke spise nesten ingenting for å gå ned en kilo i uka (1000 kalorier i underskudd per dag). Så jeg må for eksempel ta vektnedgang over veldig lang tid, eller trene mye. 

Anonymkode: 0bffc...f39

Skrevet

Mange trener feil, eller for lite. 

Du ser det igjen og igjen her inne - alle som må påpeke at trening er gram mens mat er kilo. Det er jo riktig om man kun ser på regnestykket på papiret. Men om man setter seg inn i hva en vektnedgang gjør med kroppen er det utvilsomt styrketrening som er aller viktigst. 

Er man i kaloriunderskudd går kroppen rett på musklene. Og man går raskt ned i vekt, da muskelmasse forsvinner. Etter en stund vil jo denne effekten stoppe opp. Man vil da også oppleve at kroppen virkelig har lyst på mat da den ikke har skikkelige reserver å ta av, og det blir veldig lett å spise litt for mye. For mange er også treningen en motivasjonsbooster, da man kjenner seg sprekere og strammere. 

Anonymkode: 546cc...1fd

Skrevet

Dette er sammensatt. For det første trenger en mindre kropp mindre energi. For det andre senkes også forbrenningen hvis man er på lavkcal. 

Anonymkode: efb43...62c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...