AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Skal på observasjonspraksis i fem dager i januar, hvor vi skal ha fokus på helsefremmende arbeid ift enten ernæring, sosial kontakt eller fysisk aktivitet. Jeg skal være på sykehjem. Vi har fått veldig lite info om hvordan selve praksisen foregår. Hva som er forventet av oss liksom. Lærerne sier at vi ikke skal «jobbe» disse dagene, men finne ut hva som er sykepleierens oppgave i forhold til helsefremmende tiltak. Kommer til å føle meg helt noldus hvis jeg skal gå å være typ «helene sjekker inn» i 5 dager, og ikke hjelpe til når jeg allikevel er der. Noen som har hatt denne type observasjonspraksis og kan fortelle hva du gjorde? Anonymkode: f631f...7d3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal på observasjonspraksis i fem dager i januar, hvor vi skal ha fokus på helsefremmende arbeid ift enten ernæring, sosial kontakt eller fysisk aktivitet. Jeg skal være på sykehjem. Vi har fått veldig lite info om hvordan selve praksisen foregår. Hva som er forventet av oss liksom. Lærerne sier at vi ikke skal «jobbe» disse dagene, men finne ut hva som er sykepleierens oppgave i forhold til helsefremmende tiltak. Kommer til å føle meg helt noldus hvis jeg skal gå å være typ «helene sjekker inn» i 5 dager, og ikke hjelpe til når jeg allikevel er der. Noen som har hatt denne type observasjonspraksis og kan fortelle hva du gjorde? Anonymkode: f631f...7d3 var mye "vedheng" men hjalp til med små oppgaver der jeg kunne. Noen steder har et lite opplegg hvor folk fra ulike avdelinger osv presenterer seg. andre henger bare på sin "kontakt". det var 5 fine dager, men det hjalp å være godt forberedt for da fikk jeg prøve meg på mye nytt Anonymkode: bda60...9e2 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 Grunnen til at de har «observasjonspraksis» er fordi det er alt for mange sykepleierstudenter som ikke aner hvilket yrke de går til, og man får derfor luket ut de som ikke egner seg til yrket tidlig. Det er helt individuelt hva du vil bruke denne praksisen til, jeg hadde f.eks jobbet en del på sykehjem tidligere så jeg valgte å delta i stell osv. Jeg fikk til og med være med og legge inn permanent kateter Anonymkode: 73b11...395 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 Observasjonspraksis er til for å luke ut de som ikke egner seg til sykepleie og de som kanskje er usikre om de vil bli det. Studentveileder er utdannet til å luke ut "idioter" og vil se på om du observerer, er aktivt med eller står apatisk i et hjørne. Det er absolutt ikke sånn at du ikke får lov til å være med på ting. Viser du initiativ til å gjøre noe likevel er det et stort pluss i boka. Og det er en enkel måte å f.eks få deltidsjobb under studiet, eller sommerjobb Anonymkode: fa3f4...247 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 Jeg er vel egentlig uenig i at observasjonspraksis er for å luke ut uegnede studenter. Fordi det er for kort tid. Velg et av temaene og fokuser på det. Feks ernæring. Hva slags fokus er på ernæring og sikre at beboerne får i seg nok? Anonymkode: 94a88...958 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vel egentlig uenig i at observasjonspraksis er for å luke ut uegnede studenter. Fordi det er for kort tid. Velg et av temaene og fokuser på det. Feks ernæring. Hva slags fokus er på ernæring og sikre at beboerne får i seg nok? Anonymkode: 94a88...958 Tror heller ikke det er for å luke ut, iom at vi kan ha denne praksisen på et valgfritt sted i verden, så veileder følger oss ikke opp på noen måte. Det er en av grunnene til at jeg ikke helt skjønner opplegget, eller hva som er forventet av meg disse dagene. Jeg får heller bare lage meg en problemstilling og føle meg litt fram utifra den, takk for tips:) Anonymkode: f631f...7d3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå