Gå til innhold

Hvordan lære barnet å leke selvstendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på snart 3 kan ikke leke alene ett øyeblikk omtrent. Jeg må alltid sitte sammen med henne å leke. Hun har alt mulig av leker, dukker, bamser, vogn, duplo, briotog, osv. Leker fint når jeg sitter sammen med henne. Men av og til må jeg gjøre ting som litt husarbeid, lage middag osv. Eneste som kan oppholde henne 5 minutter alene er ipad, og det synes jeg er ett dårlig alternativ. 
Mulig hun er «bortskjemt» som enebarn, og er vant til å alltid bli sett, hørt og underholdt😬
Tips å triks her? 

Anonymkode: 8f108...e52

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme med mitt barn på snart 3. Leker sjeldent alene!... eldstemann var også sånn. Eldste liker fortsatt godt at man finner på noe sammen med h*n, men etter skolestart fylles ofte fritid med venner...heldigvis!😊 Så, om et år år til så håper jeg minsten også har noen venner han leker med på fritiden😊 Kan leke jeg altså, men ikke HELE tiden!!! 

Anonymkode: 41168...189

Skrevet

Jeg har blitt med i starten på leken, og så" skal jeg bare på do", eller "hente kaffe" el. Stort sett leker barnet da videre mens jeg er borte, og jeg har så holdt meg borte ei stund (mens jeg hører på lyden at barnet koser seg)..

Anonymkode: 6fa7b...77f

• Liker 3
Skrevet

Mine får oppgaver om de henger på meg i stedet for å leke selv. Da de var så små som din, ville de ofte være med på husarbeid. Nå er fireåringen med noen ganger, mens syvåringen vet bedre enn å si til meg at han kjeder seg, haha! De har noen oppgaver uansett, men det er alltid flere til den som kjeder seg. 

Og så er det lov å si at nå skal mamma drikke opp kaffen/lese avisa og så kan vi gjøre noe sammen etterpå. Om barnet ikke er vant til å leke alene, kan det hende du bruker nesten hele kaffepausen på å si nettopp dette, men det synker inn etter hvert. Trikset er å ikke bli ferdig med kaffekoppen før barnet har gått lei av å mase. 

• Liker 5
Skrevet

Gi det et søsken eller fler.

Anonymkode: af6cf...891

Skrevet

Jeg har prøvd å si at jeg «skal bare» drikke kaffen min, sjekke noe på pc, lage middag osv, resultatet er en hylende unge i buksebeina. Når jeg sier hele tiden, at barnet må vente litt, vente litt til og litt til blir det bare hysteri, sitter enten da oppå meg, ved siden av eller står å holder fast i meg😂 nytter ikke. Har prøvd å ta med på husarbeid og matlaging, går greit i max 5 minutter, så er det på nytt hyling og masing. Da er det dessverre å måtte ty til ipad, ettersom noen ting bare MÅ gjøres av og til, vi må jo ha mat på bordet.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt med i starten på leken, og så" skal jeg bare på do", eller "hente kaffe" el. Stort sett leker barnet da videre mens jeg er borte, og jeg har så holdt meg borte ei stund (mens jeg hører på lyden at barnet koser seg)..

Dette gjorde barnehagen med min sønn også,å etter noen dager med å gjenta dette hele tiden så begynte han endelig å kunne leke selvstendig! Brukte samme metode her hjemme også å det fungerte faktisk! :)

Anonymkode: c27e7...da1

Skrevet

Ungen din er 2 år.. ha litt tålmodighet. 

Gjest RødeFare
Skrevet

Ikke så mye annet å gjøre enn å si at du ikke kan leke nå og at barnet må leke selv. Masing og sinne kan forekomme i den alderen, men da må du stå på ditt. Som nevnt over er det ikke sikkert det blir en fredelig kaffekopp, men det er viktig å øve likevel. :) 

Og så må det være alderstilpasset tidsramme selvsagt. I 2-årsalderen forventer jeg at barnet kan vente mens jeg drikker en kaffekopp eller gjør ferdig middagen, men ikke særlig lenger enn det.

Skrevet

Har dere flere steder i huset hun kan leke? Min 2-åring kjeder seg veldig fort i stua og har veldig lett for å henge på meg der, men hvis vi beveger oss rundt i huset leker han mye bedre. Han leker feks veldig fint og selvstendig på rommet sitt eller stue nr. 2 så lenge jeg er i nærheten.

Jeg får riktignok ikke laget middag mens vi er i andre etasje siden kjøkkenet er i første, men jeg får i det minste gjort litt husarbeid som klesbretting og legge på plass, og så tar jeg gjerne med meg strikketøy og en kopp kaffe på rommet hans, så sitter jeg i en stol og slapper av mens han leker. Vi prøver å rullere på lekene som ligger fremme, så det er ikke det at han er mer lei lekene i stua enn på rommet, det virker mer som det er omgivelsene. 

Anonymkode: cda60...ff2

• Liker 2
Skrevet

Her ble det mye bedre av seg selv litt før han fylte 3. Så har han perioder der han er lite selvstendig, og perioder der han er ekstremt flink til å leke selvstendig. 

I tillegg til å hjelpe barnet i gang med leken ville jeg også bare vært tydelig på at nå skal du gjøre det og det. Ikke si "jeg skal bare" eller "vent litt", det gir en forventing om at snart skal du leke, og for en treåring er snart nå med en gang! "Jeg kan leke med deg etter vi har spist og ryddet etter middag". "Når denne kaffekoppen er tom skal jeg leke". Anerkjenne vonde følelser, men ikke "gi" deg. Du kan eventuelt tilby barnet å bli med på det du gjør. "Jeg kan ikke leke, men du kan få lage middag med meg" eller "vil du drikke en kopp kakao mens jeg drikker kaffe?". 

Noen ganger slenger jeg treåringen på ryggen når det står på som verst. Jeg har bæretøy som funker til det, det har kanskje ikke folk flest. :P Han storkoser seg 5 minutter på ryggen min mens jeg lager middag før han blir lei og vil ned. 

Skrevet

La barnet aktivisere seg selv, fremfor at du er med på leken.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å si at jeg «skal bare» drikke kaffen min, sjekke noe på pc, lage middag osv, resultatet er en hylende unge i buksebeina. Når jeg sier hele tiden, at barnet må vente litt, vente litt til og litt til blir det bare hysteri, sitter enten da oppå meg, ved siden av eller står å holder fast i meg😂 nytter ikke. Har prøvd å ta med på husarbeid og matlaging, går greit i max 5 minutter, så er det på nytt hyling og masing. Da er det dessverre å måtte ty til ipad, ettersom noen ting bare MÅ gjøres av og til, vi må jo ha mat på bordet.

Er det likt om det er du eller faren som gjør det? Mine har hatt perioder hvor de er veldig "daltete" (klengete) etter en av oss. Den kan da ikke forlate leken uten at det blir krise. Den andre kan gå som den vil 😊

Skrevet
12 timer siden, Irja skrev:

Ungen din er 2 år.. ha litt tålmodighet. 

Jeg har ett hav av tålmodighet, men også en stor haug skittentøy og oppvask😂

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det likt om det er du eller faren som gjør det? Mine har hatt perioder hvor de er veldig "daltete" (klengete) etter en av oss. Den kan da ikke forlate leken uten at det blir krise. Den andre kan gå som den vil 😊

Sammen med pappa kan barnet leke for seg selv, men så slår han seg bare ned i sofaen med kaffekoppen, litt fraværende etter lang arbeidsdag. Men bare jeg viser meg i døråpningen til stua er alt glemt😂 da er det bare maaaaammmmmaa😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...