Gå til innhold

Muslimske barn: problembarn på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var lærer på ungdomsskolen og har mange erfaring om dette temaet. Har alltid sett muslimske barn på som problembarn og ikke minst late elever som ikke vil gjøre noen innsats for å gjøre det bedre. Det var mest de som forstyrret timene, var bråkete og veldig vanskelige å motivere til skolearbeid.

Har også hørt andre kollegaer dele mitt inntrykk. Det finnes også etnisk norske elever som er helt umulige, frekke og vanskelige elever. Det er jeg klar over! Jeg er ikke lenger lærer forresten.

Dere andre som er lærere, har dere noen erfaringer å dele? 

Anonymkode: 94232...2b2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var vel litt snevert? Har nesten bare muslimske i klassen min og det er stor forskjell på dem. Det jeg kan si er at jeg har opplevd at mange somaliske barn ( hovedsakelig gutter) utagerer ekstremt på skolen, samtidig som de har stor respekt for sine foresatte. 

Anonymkode: 3c71b...9c2

• Liker 7
Skrevet

Dette er ikke rette forumet å diskutere dette. Håper alle profesjonelle lærere holder seg for god for å delta her. 

Anonymkode: 71539...154

• Liker 12
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke lenger lærer forresten.

Nei, det var da enda godt!!!

• Liker 10
Skrevet

Det er nok veldig politisk ukorrekt å diskutere sånt her inne. Men jobbet tidligere på en skole med veldig få innvandrerbarn. Var generelt godt miljø. Nå jobber jeg på en skole med ganske mange innvandrerbarn, og det er VELDIG mye uro. Merkelig oppførsel. Jeg skal ikke si at grunnen er at de er innvandrerbarn da, det vet jeg ikke. 

Anonymkode: ae3a8...79f

• Liker 5
Skrevet

Motsatt erfaring når det kommer til jenter hvert fall. De muslimske jentene jeg har gått i klasse med har vært de mest skoleflinke streberne, og er veldig stille og rolig

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke lærer, men ut fra hva barna opplever på barneskolen virker det som at det kan bikke begge veier? Jentene er rolige Og veldig skoleflinke, men med gutta er det enten verdens høfligste og snilleste unger ellers så er det faenskap på pur F - altså de er slemme fordi de vil og foreldrene deres følger ikke opp. Det gjelder også noen norske gutter, men her er foreldre mye mer involvert. De norske gutter som er urolige er som regel «bare» hyperaktive og lite klar for skole, de er ikke slemme for å være slemme liksom.

Kan tenke meg at dette endres drastisk på ungdomsskole og VGS, men da primært i områder med lave ressurser blant foreldrene. Her er det ofte mange innvandrere siden boligene er billigere, og da blir det jo dessverre også ofte muslimer blant de som ødelegger. Blir ofte mye narkotikasalg, gjenger og diverse blant disse ungdommene dessverre.

Det ligger en serie på NRK om dette miljøet som er veldig bra, 18 mener jeg den heter. 

Anonymkode: ededf...73b

• Liker 4
Skrevet

Det er nok neppe fordi de er muslimske at de utagerer. I den grad det er en sammenheng er det nok heller at disse barna oftere sliter med traumer, identitetskrise, vanskelige hjemmeforhold, frustrasjon knyttet til manglende språk osv. osv. De fleste som jobber med barn og ungdom vet heldigvis at det ikke finnes vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig. 

Anonymkode: 3d5c9...0c6

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var lærer på ungdomsskolen og har mange erfaring om dette temaet. Har alltid sett muslimske barn på som problembarn og ikke minst late elever som ikke vil gjøre noen innsats for å gjøre det bedre. Det var mest de som forstyrret timene, var bråkete og veldig vanskelige å motivere til skolearbeid.

Har også hørt andre kollegaer dele mitt inntrykk. Det finnes også etnisk norske elever som er helt umulige, frekke og vanskelige elever. Det er jeg klar over! Jeg er ikke lenger lærer forresten.

Håper ikke du var norsklærer.

(Jeg har alltid sett at de mest rasistiske folka ordlegger seg dårligst skriftlig på norsk. Kanskje du har noen erfaringer å dele om årsaken til det?)

Endret av Lou Salome
  • Liker 10
Skrevet

Mhm, det er sikkert derfor f.eks muslimske pakistanere er overrepresentert på prestisjestudier som medisin og farmasi, og flere bosniske muslimske elever fullfører videregående opplæring enn norske elever. Nice try tho.

Anonymkode: 74d03...6f7

• Liker 3
Skrevet
På 15.12.2019 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Tenker det er bra at du ikke er lærer lenger. Med et slikt menneskesyn har du ingenting i skolen å gjøre. 

Anonymkode: 452cc...4d2

• Liker 3
Skrevet

Syns TS får litt vel mye pepper her. Jeg er innvandrerbarn. Vokste opp med alle levekårsproblemer inkl foreldre med manglende utdanning, dårlig følelsesregulering selv, oppdragervold etc. Jeg var utagerende på skolen fordi det var så slitsomt hjemme. Opphopning av dårlige levekår hos foreldre forplanter seg til barna uavhengig av om foreldrene er norske, kristne eller muslimske. 

Anonymkode: c4b77...df5

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns TS får litt vel mye pepper her. Jeg er innvandrerbarn. Vokste opp med alle levekårsproblemer inkl foreldre med manglende utdanning, dårlig følelsesregulering selv, oppdragervold etc. Jeg var utagerende på skolen fordi det var så slitsomt hjemme. Opphopning av dårlige levekår hos foreldre forplanter seg til barna uavhengig av om foreldrene er norske, kristne eller muslimske. 

Ja, men det handler ikke om innvandring, men om dårlige foreldre.

Anonymkode: 452cc...4d2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, akkurat. Du sier jo selv at det er dårlige levekår som førte til dine atferdsvansker hos deg. Det TS antyder er at det er islam som fører til atferdsvansker. Det er en holdning h*n bør få pepper for.

• Liker 6
Skrevet
På 15.12.2019 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Det er nok neppe fordi de er muslimske at de utagerer. I den grad det er en sammenheng er det nok heller at disse barna oftere sliter med traumer, identitetskrise, vanskelige hjemmeforhold, frustrasjon knyttet til manglende språk osv. osv. De fleste som jobber med barn og ungdom vet heldigvis at det ikke finnes vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig. 

Høres mest ut som sosialistisk propaganda. Mener du virkelig at fordi de er så synd på dem, de muslimske barna så må de selvfølgelig fortsatt få lov til å mobbe, trakassere, og fornedre andre barn, bare vi er snille og forståelsesfulle og serverer dem boller og brus så blir de snille tilbake ? Nei den løsningen virker ikke.

Anonymkode: bc208...2db

• Liker 2
Skrevet

Det gjelder ikke religion, men kultur tror jeg. Barna med foreldre fra andre land har ofte en helt annen oppdragelse og holdning til ting. Barna mine går på en kristen privatskole. Der er det barn fra 26 ulike land. Og det er veldig tydelig at det er barna som kommer fra afrikanske land og land fra midtøsten (med kristne foreldre) som i all hovedsak er "problembarna" på skolen. 

Anonymkode: ee9b6...e92

• Liker 4
Skrevet

Ja, akkurat. Du sier jo selv at det er dårlige levekår som førte til dine atferdsvansker hos deg. Det TS antyder er at det er islam som fører til atferdsvansker. Det er en holdning h*n bør få pepper for.

Når det kommer til gutter tror jeg faktisk dette kan stemme. I mange kulturer i islam er det superstrengt for jenter, og alt for slakt for gutter. Når barn kan gjøre hva de vil uten konsekvenser blir de utagerende.

Anonymkode: ddf64...cc6

• Liker 3
Skrevet

Godt du ikke er lærer lenger, for et slikt elevsyn er forkastelig. Høres ut som du har ting å lære, kjære (eks-)lærer 

Anonymkode: 20b54...814

• Liker 2
Skrevet
På ‎15‎.‎12‎.‎2019 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Her er det litt viktig at du ikke drar alle sammen over en kam... Det er 1,5milliarder muslimer i verden, og de kommer fra alle verdens deler. Selv er vi muslimer, men kommer fra balkan. Kan si at vi ikke faller innen det segmentet som du beskriver. Jeg kom til Norge som 7-åring og har bodd her i 26 år nå. Vi, og alle jeg kjenner som kommer fra samme sted som meg er SVÆRT skoleflinke, integrerte og lever som nordmenn flest. Vi tar utdanning veldig seriøst, og de aller fleste tar seg en utdanning på høyskole/universitetsnivå.

Men igjen, så kjenner jeg litt til det du beskriver også. Det er ikke meningen å skvise ut noen, men jeg kjenner en del som kommer fra f.eks Midt-østen og f.eks Somalia som er litt sånn. De setter andre ting som prioritering og skolen er ikke så viktig. I noen av deres kulturer så er målet å gifte seg før man fyller 20 år, få barn og starte familie. Det er en slags "ære" og en forventning man har i deres kultur. Dog, ikke alle er slik, men mange er det... Flere av dem har fortalt meg at en ugift jente på 25 år begynner å bli "gammel" allerede, og man ser det som en skuffelse hvis hun ikke er gift.

Denne tankegangen gjør at enkelte ikke ser på utdanning som viktig, og har mindre respekt for det norske skolesystemet og lærere ellers. De kan fort bli "problembarn" som du skriver...

Anonymkode: 70dd1...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...