Gå til innhold

Foreldre som truer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne siden barnehage alder truer sine to døtre med div. ting. Hvis ikke du sover nå så kommer nabo kona.  Eller hvis ikke du er snill nå så sitt og datt. Jeg føler alltid de får høre at de er så slemme. Og Er så mye trusler i hjemmet. Jeg snakket med barnevernet og de oppfordret meg til å ta det opp i kjærlighet  med min venninne, ikke som kjeft men si at de blir redde når du sier sånn og sånn. Barna har begynt å vise tegn på angst,  og det er ikke noe greit. Min venninne reagerte med sinne og vil nå ikke se meg mer, som hun sa.   Jeg har avtale med barnevernet om å ta kontakt igjen  om ikke ting bedrer seg. Er det noen som har erfaring fra noe lignende? Jeg er mor selv til små barn og det hun gjør skjærer i mamma hjertet mitt. 

Anonymkode: 4120f...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at du tok kontakt med bv, fikk et godt råd og fulgte det! Reaksjonen til din venninne vitner om usikkerhet, og at hun følte seg angrepet (jeg går utifra at du tok det opp på en kjærlig og rolig måte) sier veldig mye om henne som mor. Her ville jeg faktisk kontaktet barnevernet igjen som de ba deg om å gjøre.. Venninnen din sier at hun ikke vil se deg igjen, du har allerede en god kommunikasjon med bv, så ditt forhold til din venninne blir nok ikke verre. 

Flott at det finnes slike som deg ❤️

Anonymkode: 28ef7...d86

• Liker 6
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at du tok kontakt med bv, fikk et godt råd og fulgte det! Reaksjonen til din venninne vitner om usikkerhet, og at hun følte seg angrepet (jeg går utifra at du tok det opp på en kjærlig og rolig måte) sier veldig mye om henne som mor. Her ville jeg faktisk kontaktet barnevernet igjen som de ba deg om å gjøre.. Venninnen din sier at hun ikke vil se deg igjen, du har allerede en god kommunikasjon med bv, så ditt forhold til din venninne blir nok ikke verre. 

Flott at det finnes slike som deg ❤️

Anonymkode: 

Takk for svar ❤ forferdelig situasjon å stå i! 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne siden barnehage alder truer sine to døtre med div. ting. Hvis ikke du sover nå så kommer nabo kona.  Eller hvis ikke du er snill nå så sitt og datt. Jeg føler alltid de får høre at de er så slemme. Og Er så mye trusler i hjemmet. Jeg snakket med barnevernet og de oppfordret meg til å ta det opp i kjærlighet  med min venninne, ikke som kjeft men si at de blir redde når du sier sånn og sånn. Barna har begynt å vise tegn på angst,  og det er ikke noe greit. Min venninne reagerte med sinne og vil nå ikke se meg mer, som hun sa.   Jeg har avtale med barnevernet om å ta kontakt igjen  om ikke ting bedrer seg. Er det noen som har erfaring fra noe lignende? Jeg er mor selv til små barn og det hun gjør skjærer i mamma hjertet mitt. 

Det hun gjør er å komme med tomme trusler. Det der er ikke å vise god omsorg (selv om hun kan være kjærlig på andre områder). Fint at du tar det opp med henne og at du har forhørt deg med barnevernet. Ikke nøl med å ta kontakt med de igjen hvis ikke ting bedrer seg. Det er bedre å potensielt ofre et vennskap enn å stå på sidelinjen og se på at noen bedriver omsorgssvikt. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er en form for psykisk mishandling. Det kan gjøre barna redde for ting de ikke skal være redde for. Det gjør dem dessuten generelt mer engstelige.

Bra du tok tak. At venninnen din reagerte som hun gjorde, viser at du gjorde rett i å foreta deg noe. Det skjer nok enda verre ting bak lukkede dører.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, jabx skrev:

Det du beskriver er en form for psykisk mishandling. Det kan gjøre barna redde for ting de ikke skal være redde for. Det gjør dem dessuten generelt mer engstelige.

Bra du tok tak. At venninnen din reagerte som hun gjorde, viser at du gjorde rett i å foreta deg noe. Det skjer nok enda verre ting bak lukkede 

Jeg har fått sinte sms og telefoner fra henne nå i ettertid . At hun synes jeg er for snill med mine unger  og kan ikke forstå hvordan jeg kunne få ungene hennes sin utagerende oppførsel til å ha noe med henne å gjøre. Så sa hun at det med å true er en slags lek de har.... At ungene synes det er gøy.   Jeg er i sjokk og så hvor livredde de to små ble sist hun gjorde det. Blir helt kvalm av dette jeg. Tenker på de hele tiden. 

Skrevet

Tips henne om gruppen på Facebook som heter ditt unike barn. De jeg kjenner som har hatt store feil eller mangler i barneoppdragelse har fått ett nytt syn på ting av å lese i den gruppen. Det er fokus der på å møte barnet og oppdra uten vold og kritikk osv. 

Anonymkode: bd727...817

Skrevet

Er venninnen din alene med barna? Du nevner ingen barnefar, og hvordan han evnt takler situasjoner hvor barna ikke gjør som de blir bedt om. 

Tomme trusler er lite konstruktivt. Små barn vil ta det på alvor - nabokona kommer faktisk å tar de, for det sier deres hovedtillitsperson, forelderen. Etterhvert blir tomme trusler nettopp det - ord barnet ikke tror på, det skjer jo ikke, så hvorfor skal jeg bry meg? Mamma lyver, mamma sier ting og jeg blir usikker på hva som faktisk kan skje.

Dessverre er det mange foreldre som bruker tomme trusler. Bare tenk på alle de gangene du er ute i det offentlig rom og hører foreldre si "Kommer du ikke nå, så går jeg i fra deg." Gjør de det? Selvsagt ikke. Men ettersom små barn er avhengig av sine foreldre, er tomme trusler altfor enkelt å ty til.

At venninnen din har kommet inn i en dårlig sirkel, der hun finner avlastning i tomme trusler (da gjør jo barna foreløpig det hun sier), er en uting. Hun må lære seg andre metoder. F eks innføre rutiner: kveldsstell, mat og litt lesetid, så er det god natt. Det krever mer å innføre rutiner, og stå ved de, enn å bruke trusler, men det er noe konstruktive foreldre vet fungerer i det lange løp. 

Hvordan du skal takle dette i forhold til venninnen din, er vanskelig å gi råd om. Som foreldre er vi sårbare for kritikk som går på hvordan vi behandler barna våre. Ingen vil bli definert som mindre bra mor eller far. Jeg tror at noe av det verste du gjør, er faktisk å sette deg selv som et bedre eksempel. Det blir veldig "Jeg er bedre enn deg". Da er det nok bedre, både for vennskapet og barna, at andre griper inn, f eks barnevernet, helsesøster, barnehagen.

Anonymkode: 74939...23e

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du gjorde helt rett. Dette er psykisk mishandling og barnevernet burde være veldig obs. De burde gripe inn og kreve at hun minst gjennomfører cos kurs. 

Skrevet

Hva er det så skremmende med nabo kona? 😮

Anonymkode: 810ed...e8a

Skrevet

Altså, jeg sier til dattera mi at hvis hun spiser sjokolade hver dag får hun hull i tenner. Er det også psykisk mishandling eller?

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg sier til dattera mi at hvis hun spiser sjokolade hver dag får hun hull i tenner. Er det også psykisk mishandling eller?

🙄

Anonymkode: facd1...22f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

🙄

Anonymkode: facd1...22f

Med tanke på at hun ikke er redd for nabokona men redd for boremaskin.

Skrevet

Så flott at du tar grep og faktisk gjør noe for å bedre hverdagen til barna!

Anonymkode: 5e414...282

• Liker 1
Skrevet

Oppdratt på en lignende måte som ødela min psyke i flere år. Forstår ikke foreldre som velger negativ oppdragelse på en sånn måte. Å skremme barn for at de skal høre, nei det er ille! Jeg er fult og holdent for positiv oppdragelse, og positive tilbakemeldinger. Det virket utmerket med mine barn i alle år. 

Anonymkode: c5671...143

• Liker 1
Skrevet

Siden bv har bedt deg om å kontakte deg om det ikke blir forbedring, og det virker det ikke som det er, så tar du kontakt igjen. Du kan jo ta opp meldingene du får og hvordan du skal håndtere det videre. Flott at du bryr deg. 

• Liker 2
Skrevet

Håper jeg aldri får sånne venner som spionerer og rapporterer 😮 

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke greit nei. Én ting er å si "hvis du ikke spiser opp maten din, så blir det ikke is etterpå". Den har jeg måttet ta mange ganger, men det tenker jeg er normalt. Og den følges opp, ikke minst.

Men jeg kom faktisk hjem en kveld til et barn som var redd for å få kjeft fordi hen ikke sov. Da hadde mormoren, som var barnevakt fordi vi skulle på ultralyd, sagt at mamma og pappa kom til å bli sur hvis hen ikke lå og sov. 

Jeg så på hen og sa at da tuller mormor fælt ja. Så fortalte jeg at egentlig var jeg veldig glad for at hen var våken enda, for da fikk hen se bilde av babyen. Klokken var forresten 8 på kvelden, så skjønner ikke hvorfor min mor følte et behov for å si noe sånt, og særlig når det ikke var sant. 

Synes ikke noe om å bruke slike trusler i barneoppdragelsen. Det hører rett og slett ikke hjemme noe sted. 

Anonymkode: 8d79e...72d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...