Gå til innhold

Når man spør om allergier og får liste med hva folk ikke liker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal ha ganske mange mennesker i middagsselskap til helgen (15 personer). Jeg sendte en sms til alle og spurte om det er noen som er allergisk mot noe. Jeg fikk 1 svar med en allergi, 2 svar med "nei" men 12 svar med noe litt annet. 

"jeg er ikke allergisk mot noe, men liker ikke tomat, løk, fisk etc"

Er det normalt å sende en lang liste til vertinnen for å informere om hva man ikke liker når man får et tydelig spørsmål om allergi? Og er det ikke litt spesielt å tilsynelatende forvente at man skal ta hensyn til "liker ikke"? Jeg har fått oppimot 20 ingredienser folk ikke liker. Det er umulig å gjøre alle fornøyd.

Jeg er litt oppgitt og litt irritert. Er det vanlig å svare noe slikt på et spørsmål om allergi? 

Allergier tar jeg selvsagt hensyn til, men "liker ikke"? Er det virkelig noe jeg bør ta høyde for? 

Endret av altflyter
Rettet skrivefeil
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utakknemmlige tullinger. 

• Liker 15
Skrevet

Ja, det er veldig spesielt! Du burde ta hensyn til faktisk allergi, og ellers lage den menyen du hadde tenkt. Du skal vel ikke kjøre a la carte hvor alle får hver sin rett heller.

Anonymkode: f196c...bb1

• Liker 13
Skrevet

Herregud, er det mulig?!? Jeg hadde bare laget noe basert på tilbakemeldinger på hva de tåler og gitt fullstendig f i hva hver enkelt ikke liker. 🤦‍♀️

• Liker 6
Skrevet

Ei venninne av meg opplevde det samme, hun laget litt humor ut av det i en velkommen tale der hun hadde skrevet opp alt folk ikke likte og leste det høyt, og informerte om at det da kun var glutenfritt brød og vann hun kunne servere, hun hadde derfor valgt å se bort ifra alt unntatt allergier. Folk ble nok litt flaue, men så humoren, og har kanskje lært til neste gang. 

Anonymkode: 9f708...b7d

• Liker 41
Skrevet

Det minner meg om en studiekamerat som ikke likte fisk, og prøvde å late som han var allergisk. Da han ble avslørt, svarte han at han var psykisk allergisk for fisk. :ler:

• Liker 12
Skrevet

Oj, så uoppdragne venner du har.

• Liker 5
Skrevet

Det blir stadig mer vanlig med slike tilbakemeldinger. Derfor har jeg sluttet å spørre. Jeg sender bare ut en invitasjon der det står hva jeg serverer, så får de velge om de vil være med på moroa eller ikke.                     

• Liker 8
Skrevet

Så teite de er. Tror jeg hadde droppet å invitere dem.

Anonymkode: 86d58...dc3

• Liker 2
Skrevet

Dette syns jeg er veldig frekt og ikke minst umodent. Folk er blitt utrolig selvopptatte! 

Anonymkode: 8f974...de0

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette syns jeg er veldig frekt og ikke minst umodent. Folk er blitt utrolig selvopptatte! 

Ja! 😐

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Godt å vite at det ikke bare er jeg som reagerer. Da tar jeg hensyn til allergien og gir blaffen i "liker ikke" 😊

• Liker 15
Skrevet

Noen ganger kan det være greit å si i fra om noen ting man ikke liker, med tanke på beregning av mengder. 
Jeg mener ikke at hele menyen skal endres altså, men for eksempel om man da skal ha ti stykker på middag, hvor det skal være fisk til forrett, og tre stykker ikke spiser fisk, så trenger man jo da ikke kjøpe inn like mye fisk.  

Vi hadde en slik situasjon for noen år siden, hvor vi skulle ha kalkunmiddag, og det viste seg at 7 av 8 som skulle spise ikke spiste waldorf-salat, så da var det velig greit droppe lage det, og dermed mindre arbeid for verten. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Taluno skrev:

Noen ganger kan det være greit å si i fra om noen ting man ikke liker, med tanke på beregning av mengder. 
Jeg mener ikke at hele menyen skal endres altså, men for eksempel om man da skal ha ti stykker på middag, hvor det skal være fisk til forrett, og tre stykker ikke spiser fisk, så trenger man jo da ikke kjøpe inn like mye fisk.  

Vi hadde en slik situasjon for noen år siden, hvor vi skulle ha kalkunmiddag, og det viste seg at 7 av 8 som skulle spise ikke spiste waldorf-salat, så da var det velig greit droppe lage det, og dermed mindre arbeid for verten. 

Men hvorfor skal man forvente at verten skal ta hensyn til «liker ikke»? Hvis man sier fra om at man ikke liker ditt og datt så fremstår det jo som at dette skal tas hensyn til og at man ikke skal få servert det. «Liker ikke» fremstår bare som umodent og selvopptatt. 

• Liker 3
Skrevet

Er det barn som har svart på sms-ene? Veldig, veldig uhøflig! De kan umulig ha erfaring med å invitere selv.

• Liker 5
Skrevet

Veldig uhøflig synes jeg. Overfor verten, som selvsagt ikke kan gjøre alle hundre prosent fornøyde - men også overfor de med allergi. De som har alvorlig allergi kan jo dø hvis de får i seg den tingen! Det er faktisk noe helt annet

Har selv en samboer i den kategorien. Han (eller jeg) forventer ikke at folk skal endre hele menyen på grunn av dette, men i hvert fall opplyse om at «i denne kaken er det nøtter» og helst droppe peanøttskåla på bordet. Det er greit at de som har oss til middag VET OM allergien, i det minste. Fordi det er få ting som setter større demper på middagsselskapet enn at en av gjestene må hentes med ambulanse fordi vedkommende har fått anafylaktisk sjokk og ikke får puste...

Hvis alle skal drive å dra fram preferansene sine og mene at det er like viktig som allergier, så ender det jo med at folk gir opp - og kanskje slutter å ta hensyn, også til de få som virkelig trenger det. 

Anonymkode: e7961...1a9

• Liker 7
Skrevet
12 timer siden, Taluno skrev:

En ting er å ikke forsyne seg av alt av tilbehør, men voksne mennesker bør kunne klare å spise det de får servert. Jeg liker heller ikke alt jeg har fått servert i selskap, men jeg spiser det jo likevel.

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal man forvente at verten skal ta hensyn til «liker ikke»? Hvis man sier fra om at man ikke liker ditt og datt så fremstår det jo som at dette skal tas hensyn til og at man ikke skal få servert det. «Liker ikke» fremstår bare som umodent og selvopptatt. 

Som jeg spesifiserte, jeg er ikke enig i at hele menyen skal endres på, men som vert så hadde jeg satt pris på å få vite litt preferanser dersom det kunne gitt meg mindre jobb, mindre innkjøp og mindre matsvinn. 
Ta eksemplet mitt med waldrof-salaten, det å få vite at den uansett ikke hadde blitt spist gjorde at man slapp kjøpe inn de ingrediensene og slapp å bruke tid på noe som bare hadde blitt matsvinn. Samme når vi skal ha pinnekjøtt, det viste seg at ingen likte medisterpølser, så da slipper man kjøpe inn og lage det bare for å kaste alt. 
Jeg sier ikke at man skal ta hensyn til absolutt alle "liker ikke", men noen ganger kan det faktisk være greit som vert å få vite litt om preferansene om det kan redusere arbeid/økonomi/matsvinn. 

Skrevet
4 minutter siden, Taluno skrev:

Som jeg spesifiserte, jeg er ikke enig i at hele menyen skal endres på, men som vert så hadde jeg satt pris på å få vite litt preferanser dersom det kunne gitt meg mindre jobb, mindre innkjøp og mindre matsvinn. 
Ta eksemplet mitt med waldrof-salaten, det å få vite at den uansett ikke hadde blitt spist gjorde at man slapp kjøpe inn de ingrediensene og slapp å bruke tid på noe som bare hadde blitt matsvinn. Samme når vi skal ha pinnekjøtt, det viste seg at ingen likte medisterpølser, så da slipper man kjøpe inn og lage det bare for å kaste alt. 
Jeg sier ikke at man skal ta hensyn til absolutt alle "liker ikke", men noen ganger kan det faktisk være greit som vert å få vite litt om preferansene om det kan redusere arbeid/økonomi/matsvinn. 

Men da er det faktisk mye bedre at vertskapet forklarer dette.

«Tenkte servere kalkun, waldorfsalat og ditt og datt. Vil gjerne ikke kjøpe inn masse mat som ikke blir spist, så derfor spør jeg - spiser du alt? Prøver å få en oversikt over hvor mye jeg skal lage av alt.» 

Å bare helt uoppfordret fortelle at man ikke liker noe, er og blir frekt - uansett intensjon. 

Anonymkode: e7961...1a9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...