Gå til innhold

Helt alkoholfri jul, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort sagt, uten å komme fra et typisk alkoholisert hjem med mye fyll, så var julehøytiden og helger generelt preget av en beruset mor. Som ungdom drakk jeg alkohol som de andre på min alder, var på noen fester og ble dårlig fra tid til annen - som voksen har jeg et ok forhold til alkohol og kan drikke et glass i ny og ne, men helga er like fin uten alkohol. 

Min mann kommer fra et hjem med et «normalt» alkoholkonsum og alle har et syn på at alkohol hører høytiden til. 

Som ungdom lovte jeg meg selv at mine barn aldri skulle forholde seg til ølbokser og vinkartonger i jula. Ikke at jeg aldri skulle drikke et glass vin, men at det ikke skulle være store mengder alkohol rundt julehøytiden.  Barna er nå 7 og 3 år og har frem til nå feiret jul hos svigers sammen med oss hvert år. I år blir vi hjemme hos oss selv for første gang, rett og slett fordi jeg føler alkoholen «flyter» hos svigers. Mannen er helt enig i at det er for mye alkohol i omløp når barna er tilstede, og at grensen mellom et glass for kosens del blir tråkket over hvert år når vi er der. Det er ølboks på ølboks, vin i glasset til enhver tid, til tider ser det ut som det er ungdomsfest og flatfylla på bordet. Svigerfar heller i vin så snart glasset er tomt, og at det går ned et sted mellom 5-8 enheter hos han på bare noen timer er jeg ikke i tvil om. 

Hvordan har dere det i jula i forhold til alkohol? Helt alkoholfritt? Eller et par enheter? I år kan vi velge dette helt selv, og aller mest ønsker jeg nok 100% alkoholfritt... 

Anonymkode: 77fac...dc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par enheter, samboer tar en øl og en akevitt til maten, jeg tar av og til noe til maten. Legger ungene til vanlig tid (eller litt seinere), og da blir det en øl eller et glass vin, noen ganger to. De andre drikker mer, spesielt en barnløs svoger, men det går rolig for seg. Selv om min barnløse svoger drikker mer enn jeg synes er greit (uten at han blir ufin altså), og siden vi legger ungene til vanlig tid går det greit. 

Mye alkohol sammen med barn synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 277b5...d8e

• Liker 5
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Kanskje et glass øl/vin til maten, og en akevitt. Selv drikker jeg ikke, men de andre voksne har gjerne det. Har vokst opp med det selv, og det har samboer også. Husker besteforeldrene mine hadde en akevitt feks, men tenkte bare æsj det lukter ekkelt og har bare gode minner fra jul. Det der høres i overkant mye ut.. Du kan vel si at det er ingen alkohol før etter barna har lagt seg? Her drikkes det mer når barna er lagt, men jeg er jo som sagt edru selv, om det skulle være noe. 

Skrevet

3 av dagene i jula har vi mat som vi synes det passer med akevitt og øl til. Det blir da én akevitt og et glass øl til maten. Hvis svigermor kommer, tar jeg og mamma innimellom en akevitt på kjøkkenet før hun kommer. Ellers drikker vi ofte et par glass vin på kveldene etter at ungene har lagt seg.

Anonymkode: bed48...f4a

Skrevet

Ingen alkohol til maten, det er ikke tradisjon i min familie. Paopa tar seg nok en whisky utpå kvelden enten vesla er i seng eller ei, men verken jeg eller mamma drikker alkohol i nærheten av barn - vi blir merkbart påvirket av én emhet. 

Dog blir det nok en likør etter vesla har sovnet en gang i løpet av jula, da er det spillkveld for voksne.

Anonymkode: 3774a...d43

• Liker 5
Skrevet

Både mannen og jeg er vokst opp med foreldre som drikker vin/øl til maten stort sett hver helg. Jula er intet unntak. 

Som barn følte jeg ikke på det, men da tror jeg mine foreldre drakk mindre. Som ungdom syntes jeg det ble for mye alkohol rundt høytiden selv om det aldri "fløt" eller så ut som fest.

Etter at vi selv fikk barn drikker vi så godt som aldri selv. Hverken med eller uten barna tilstede. På julaften holder både mannen og jeg oss til brus. Foreldrene våre tar nok 1-3 glass øl/vin + 1 akevitt. Syntes det er uproblematisk så lenge det ikke blir mer enn det. 

Anonymkode: 1b5e9...88a

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er det nulltoleranse for alkohol i julen. Jeg synes ikke det hører hjemme rundt barn. Og i vårt hus er det vi som bestemmer dette. Heldigvis er de fleste enige, unntaket er min eldre bror som har fått for seg at fyll er greit rundt barn. Hos oss er han naturligvis edru, selvom han ikke feirer ofte med oss

Anonymkode: 2754b...a25

• Liker 9
Skrevet

Vi har juleøl og akevitt til maten. Setter frem så folk kan forsyne seg fritt, men det er ingen som drikker mer enn en øl og en akevitt. Utenom til middagen er det ikke noe alkohol. Både jeg og mannen er vokst opp med dette og tenkte aldri over det. Men hadde vi hatt folk i familien som ikke begrenset seg, så hadde vi kuttet det helt ut.

Jeg synes det er uproblematisk å drikke små mengder med barn til stede, men når jeg har hatt baby/småbarn som måtte bæres så har jeg holdt meg helt unna. Jeg drikker sjelden og blir lett påvirket, så greit å være på den sikre siden. Nå er jeg ikke spesielt glad i alkohol heller da, og foretrekker brus til julematen f.eks., så det var aldri noe stort offer. 😛

Anonymkode: 47616...1a3

• Liker 4
Skrevet

Vi drikker veldig moderat, da er det snakk om en enhet til maten, og kanskje en til når du deler ut pakker. 

Er jeg helt vill og gal så skjer det at jeg i tillegg drikker et glass vin etter at barna har sovnet.

Anonymkode: caaa4...ee9

Skrevet

Hjemme hos oss er det alkoholfritt hele året, men uansett hadde jula vært alkoholfri. Jeg har sjøl vokst opp med flatfyll i høytider, og lovte meg sjøl før jeg fikk barn at de aldri skulle trenge å oppleve den utryggheten. Alle som skal feire hos oss må respektere det. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et par enheter, samboer tar en øl og en akevitt til maten, jeg tar av og til noe til maten. Legger ungene til vanlig tid (eller litt seinere), og da blir det en øl eller et glass vin, noen ganger to. De andre drikker mer, spesielt en barnløs svoger, men det går rolig for seg. Selv om min barnløse svoger drikker mer enn jeg synes er greit (uten at han blir ufin altså), og siden vi legger ungene til vanlig tid går det greit. 

Mye alkohol sammen med barn synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 277b5...d8e

Hvorfor er det 'mer enn du synes er greit' om han oppfører seg fint ?

Anonymkode: 9dc64...ec6

• Liker 5
Skrevet

Her er jul og nyttår 100 % alkoholfritt selvfølgelig.

Anonymkode: d1272...ec7

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kort sagt, uten å komme fra et typisk alkoholisert hjem med mye fyll, så var julehøytiden og helger generelt preget av en beruset mor. Som ungdom drakk jeg alkohol som de andre på min alder, var på noen fester og ble dårlig fra tid til annen - som voksen har jeg et ok forhold til alkohol og kan drikke et glass i ny og ne, men helga er like fin uten alkohol. 

Min mann kommer fra et hjem med et «normalt» alkoholkonsum og alle har et syn på at alkohol hører høytiden til. 

Som ungdom lovte jeg meg selv at mine barn aldri skulle forholde seg til ølbokser og vinkartonger i jula. Ikke at jeg aldri skulle drikke et glass vin, men at det ikke skulle være store mengder alkohol rundt julehøytiden.  Barna er nå 7 og 3 år og har frem til nå feiret jul hos svigers sammen med oss hvert år. I år blir vi hjemme hos oss selv for første gang, rett og slett fordi jeg føler alkoholen «flyter» hos svigers. Mannen er helt enig i at det er for mye alkohol i omløp når barna er tilstede, og at grensen mellom et glass for kosens del blir tråkket over hvert år når vi er der. Det er ølboks på ølboks, vin i glasset til enhver tid, til tider ser det ut som det er ungdomsfest og flatfylla på bordet. Svigerfar heller i vin så snart glasset er tomt, og at det går ned et sted mellom 5-8 enheter hos han på bare noen timer er jeg ikke i tvil om. 

Hvordan har dere det i jula i forhold til alkohol? Helt alkoholfritt? Eller et par enheter? I år kan vi velge dette helt selv, og aller mest ønsker jeg nok 100% alkoholfritt... 

Jeg synes du motsier deg selv litt, TS. Hvis høytider og helger var preget av en beruset mor så høres det ut som om det var et alkoholproblem i hjemmet ditt. Hvis julaften hos svigers ligner ungdomsfest og flatfyll selv med barn til stede så høres ikke det ut som normalt forhold til alkohol.

Men det er egentlig irrelevant. Du og mannen din bestemmer reglene på julaften. Hvis dere vil ha det alkoholfritt så går dere for det. Dette er helt og holdent deres valg.

Vi drikker aldri alkohol på julaften, jeg er også oppvokst med alkoholfri julaften hvor barna var i fokus. Vi kan ta et glass sprudlende på nyttårsaften. Det er alt. Men det er vårt valg.

• Liker 2
Skrevet

I min familie er alkohol en naturlig del av julen, og var det også da jeg var barn. 

Har aldri opplevd det som problematisk. Vi snakker 1-2 glass vin eller flaske øl per voksen pluss 1-2 akevitt. De fleste tåler dette (inkludert oldeforeldre), da de drikker litt vin/øl jevnlig i helgene. 

Vi kommer til å fortsette slik. Eneste endring som er gjort de senere år, er at ungdommer må vente til lovlig alder med å få smake alkohol. Tidligere fikk de smake fra konfirmasjonsalder. 

Anonymkode: 5857a...b4a

• Liker 13
Skrevet

Jeg serverer både gløgg, aquevitt og juleøl, men gjestene drikker ikke store mengder så der blir ikke noe problem.

Skrevet

Vi drikker aldri, men til jul drar vi til mine foreldre og det blir endel alkohol. 

Jeg er avholds, så jeg drikker ikke.  Men de andre drikker øl og akevitt til middagen.  Etter dette legges barnet og de drikker vin etterpå. Ingen blir særlig beruset mens barnet er våken. 

Dagen etter er det gjerne alkohol hele dagen. Men jeg må si, jeg har som barn selv aldri opplevd dette som negativt.  Ingen blir synlig fulle og oppfører seg særlig anderledes enn normalt. Jeg har aldri følt uro i forbindelse med dette og ser derfor ikke problemet med å "utsette " mitt barn for dette. 

Resten av jula, nytt år og året generelt er alkoholfritt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å servere øl og vin til maten for de som ønsker det. Mannen min drikker  øl og blir litt ekstra blid og sosial utover julekvelden. Jeg drikker pepsimax. Når ungene er i seng og gjestene er dratt hjem,da tar jeg meg et glass vin... Eller 3😊Så sitter vi og har kjærstetid til langt på natt

Anonymkode: 781e0...f3a

• Liker 2
Skrevet

Vi drikker så godt som aldri alkohol til maten hjemme, i hvert fall ikke i jula. Vi skal feire med familie i år og har bedt om at de holder det på et minimum mens ungene er våkne. Et glass øl/vin og aquavit til middagen er ok, men vi ønsker ikke mer enn det. Noen av de som feirer med oss har et helt annet forhold til alkohol og kunne nok drukket jevnt hele dagen, men det er helt uaktuelt.

Anonymkode: af068...b43

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I år er det vin på bordet, men vi er uten barn i år. Ingen drikke så lenge barnet mitt er der. 

Anonymkode: 43995...016

• Liker 3
Skrevet

Alkohol hører julen til!

Starter alltid den store dagen med god julefrokost og en dram med bittert brennevin. Åpner gjerne en juleøl etter grøten i 14-tiden, og kanskje en bitter eller to mens man venter på maten. Øl, vin og akevitt til maten, og så drikker man som vil utover kvelden. Blir egentlig ikke særlig full, det er mye fet mat og mange lange timer som drøyer det ut.

Anonymkode: b2c55...762

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...