AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Etter snart et år som arbeidsledig og utallige søknader er jeg fortsatt uten jobb. For å gjøre det beste ut av det er jeg i kontakt med et karrièresenter for råd og veiledning til å skrive søknad, spisse CV og booste meg til intervju, for jeg vil virkelig ut av denne situasjonen. Noe av problemet er at jeg har litt lite utdanning for å komme meg noen vei, og NAV har ikke noen kurs som passer. Nav vil heller ikke hjelpe meg med skole eller andre kurs før noen garanterer meg jobb. Som eneforsørger er jeg helt avhengig av pengene jeg får fra Nav og har ikke mulighet til å bli student. Nå har jeg imidlertid mulighet til å ta en eksamen på 7,5 studiepoeng uten å ha vært på noen forelesninger, men kun lest pensum i bøker som jeg har lånt på biblioteket, som forresten er en fantastisk ordning. Jeg ser på meg selv som 100% arbeidsledig og arbeidssøker, men vet ikke om det er så lurt av meg å ta de studiepoengene som tilsvarer 1/8 dels studieår. Er det noen som har erfaring fra det samme? Anonymkode: 707b6...3ea
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 7.5 studiepoeng er ingenting. jeg ville vurdert å søke meg inn på en fagskole eller bachelorutd. og søkt om lån + stipend. deretter søkt på mindre deltidsjobber som "student" slike kan være langt enklere å få når man er under utdanning enn å søke en 100% stilling. Anonymkode: 63214...0db
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 Spør NAV. Det er veldig viktig, for man kan i utgangspunktet ikke motta penger fra NAV når man er student. Gjør man det så får man trøbbel. Slikt sjekkes automatisk. Anonymkode: 5596c...667
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Spør NAV. Det er veldig viktig, for man kan i utgangspunktet ikke motta penger fra NAV når man er student. Gjør man det så får man trøbbel. Slikt sjekkes automatisk. Anonymkode: 5596c...667 Som jeg skrev så har jeg pratet med Nav flere ganger og har en oppdatert aktivitetsplan så jeg forholder meg til mine plikter. Dessverre har ikke Nav gjort det de forplikter mot meg, men det er en annen diskusjon. Hovedsaklig er jeg arbeidssøker. Jeg er fullt klar over at det er Statens Lånekasse som skal støtte studenter og ikke Nav, men Lånekassen betaler bare ut 60.000 pr halvår, inkl lån og stipend, som ikke er mulig å leve av da husleia alene er på 45.000,- per halvår, derfor er jeg ikke student. Jeg studerte på andre året, men måtte slutte nettopp pga økonomi, så her står jeg. Ikke har jeg mulighet til å gå skole og ikke får jeg jobb. Kjedelig, men realiteten. Er man student tar man 30 studiepoeng i løpet av et halv år, mitt tilfelle dreier seg om 7,5. Bare for å rette på en ting. Det finnes ingen tvil om at man kan få trøbbel om man er student og hever arbeidsledighetstrygd, men det sjekkes ikke automatisk. De som er koblet mot hverandre er Lånekassen og skoler, men ikke Nav og skoler. TS Anonymkode: 707b6...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: 7.5 studiepoeng er ingenting. jeg ville vurdert å søke meg inn på en fagskole eller bachelorutd. og søkt om lån + stipend. deretter søkt på mindre deltidsjobber som "student" slike kan være langt enklere å få når man er under utdanning enn å søke en 100% stilling. Anonymkode: 63214...0db Du har helt rett, 7,5 poeng er nesten ingen ting. Oppskriften din er ideel, men nå har jeg vært student og samtidig søkt flere jobber uten at jeg fikk noe som jeg kunne ha ved siden av. Som eneste utvei måtte jeg slutte studiet og gå over på arbeidsledighetstrygd. Fortsatt søker jeg jobber, heltid/deltid, for å kunne enten jobbe fullt eller studere ved siden av. Alt som byr seg, jeg er fleksibel bare jeg kommer noen vei. Å prate om livet og leve livet har jeg erfart er to forskjellige ting. TS Anonymkode: 707b6...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter snart et år som arbeidsledig og utallige søknader er jeg fortsatt uten jobb. For å gjøre det beste ut av det er jeg i kontakt med et karrièresenter for råd og veiledning til å skrive søknad, spisse CV og booste meg til intervju, for jeg vil virkelig ut av denne situasjonen. Noe av problemet er at jeg har litt lite utdanning for å komme meg noen vei, og NAV har ikke noen kurs som passer. Nav vil heller ikke hjelpe meg med skole eller andre kurs før noen garanterer meg jobb. Som eneforsørger er jeg helt avhengig av pengene jeg får fra Nav og har ikke mulighet til å bli student. Nå har jeg imidlertid mulighet til å ta en eksamen på 7,5 studiepoeng uten å ha vært på noen forelesninger, men kun lest pensum i bøker som jeg har lånt på biblioteket, som forresten er en fantastisk ordning. Jeg ser på meg selv som 100% arbeidsledig og arbeidssøker, men vet ikke om det er så lurt av meg å ta de studiepoengene som tilsvarer 1/8 dels studieår. Er det noen som har erfaring fra det samme? Anonymkode: 707b6...3ea Jeg er alenemor og student. Så jo da, du kan leve av lån og stipend. Skal du leve luksuriøst, må du imidlertidig velge en annen løsning. Siden du ikke er syk, men bare arbeidsledig, har du vel strengt tatt ikke behov for hjelp? Annet enn overgangsstønad da, hvis du har krav på det? Anonymkode: 78546...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev så har jeg pratet med Nav flere ganger og har en oppdatert aktivitetsplan så jeg forholder meg til mine plikter. Dessverre har ikke Nav gjort det de forplikter mot meg, men det er en annen diskusjon. Hovedsaklig er jeg arbeidssøker. Jeg er fullt klar over at det er Statens Lånekasse som skal støtte studenter og ikke Nav, men Lånekassen betaler bare ut 60.000 pr halvår, inkl lån og stipend, som ikke er mulig å leve av da husleia alene er på 45.000,- per halvår, derfor er jeg ikke student. Jeg studerte på andre året, men måtte slutte nettopp pga økonomi, så her står jeg. Ikke har jeg mulighet til å gå skole og ikke får jeg jobb. Kjedelig, men realiteten. Er man student tar man 30 studiepoeng i løpet av et halv år, mitt tilfelle dreier seg om 7,5. Bare for å rette på en ting. Det finnes ingen tvil om at man kan få trøbbel om man er student og hever arbeidsledighetstrygd, men det sjekkes ikke automatisk. De som er koblet mot hverandre er Lånekassen og skoler, men ikke Nav og skoler. TS Anonymkode: 707b6...3ea Jo, dette er veldig enkelt for NAV å sjekke. https://www.nav.no/no/person/arbeid/dagpenger-ved-arbeidsloshet-og-permittering/relatert-informasjon/dagpenger-og-utdanning Har du lest denne? Anbefaler at du får beskjed om du kan/ikke kan *skriftlig* fra NAV. At du ikke har råd til å studere er kjedelig, men ikke uvanlig. Men det er ikke slik at dagpenger skal brukes som en gratis Lånekasse. Se om du møter kravene i linken over, og få skriflig bekreftelse fra NAV. Anonymkode: 157d9...4df 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenemor og student. Så jo da, du kan leve av lån og stipend. Skal du leve luksuriøst, må du imidlertidig velge en annen løsning. Siden du ikke er syk, men bare arbeidsledig, har du vel strengt tatt ikke behov for hjelp? Annet enn overgangsstønad da, hvis du har krav på det? Anonymkode: 78546...bcc Så bra du får det til! Ikke noe luksusliv her nei:D det er det ikke rom for når man lever på fattigdomsgrensa 😄men har husleie på 7500 der heldigvis tv og Internett er inkludert. I tillegg har jeg litt lån som banken forventer at jeg betaler minimum renter på. Strøm og forsikring må jeg jammen meg også betale, så da går bidrag og barnetrygd til mat, noe som allerede er litt for lite. Ser jo at jeg ikke kan ta noen eksamen, så da fortsetter jeg bare å bli forsørget av staten en tid til. Har jeg ikke nok kompetanse så skal jeg selvsagt ikke krangel meg til mer. Anonymkode: 707b6...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, dette er veldig enkelt for NAV å sjekke. https://www.nav.no/no/person/arbeid/dagpenger-ved-arbeidsloshet-og-permittering/relatert-informasjon/dagpenger-og-utdanning Har du lest denne? Anbefaler at du får beskjed om du kan/ikke kan *skriftlig* fra NAV. At du ikke har råd til å studere er kjedelig, men ikke uvanlig. Men det er ikke slik at dagpenger skal brukes som en gratis Lånekasse. Se om du møter kravene i linken over, og få skriflig bekreftelse fra NAV. Anonymkode: 157d9...4df Oi!!! Det ene punktet oppfylte jeg en gang og søkte, men fikk avslag. Men nok om det, det kan være vanskelig å forstå hva som menes. Men hva med disse to punktene, her trenger jeg litt hjelp med å forstå. Utdanning utenfor normal arbeidstid, med maksimalt inntil 10 dager per semester med undervisning på dagtid. Studieprogresjonen må også være minst halvert sammenliknet med tilsvarende utdannelse på heltid. Utdanning som i sin helhet er normert til 3 måneder eller mindre. Utdanningen kan strekke seg over lenger tid enn 3 måneder, forutsatt at den samlede tiden som går med til utdanningen maksimalt tilsvarer 3 måneders utdanning på heltid. Enhver deleksamen regnes i denne sammenheng som del av et lengre utdanningsløp og blir ikke regnet for å være en selvstendig utdanning. Jeg har ikke deltatt på noe undervisning, men hadde jeg gjort det var det akkurat 10 dager med undervisning. Eksamen er bare 7,5 poeng som tilsvarer 1/4 del av et halvår. Dette blir i helhet bare 1,5 måned studietid. Hvordan forstår jeg dette? Takk for link forresten Anonymkode: 707b6...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 Kanskje Nav kan hjelpe deg med en praksis plass? Det kan være til hjelp å være i jobb når du søker jobb. Du får også mer arbeidserfaring som du kan sette på din CV. Anonymkode: f82c0...fc5
Isitfair Skrevet 16. desember 2019 #11 Skrevet 16. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje Nav kan hjelpe deg med en praksis plass? Det kan være til hjelp å være i jobb når du søker jobb. Du får også mer arbeidserfaring som du kan sette på din CV. Anonymkode: f82c0...fc5 Nei, du må aldri be om praksisplass. Det er tidligere bevist at arbeidsgivere IKKE vil ansette mennesker som har vært i arbeidspraksis. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #12 Skrevet 16. desember 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi!!! Det ene punktet oppfylte jeg en gang og søkte, men fikk avslag. Men nok om det, det kan være vanskelig å forstå hva som menes. Men hva med disse to punktene, her trenger jeg litt hjelp med å forstå. Utdanning utenfor normal arbeidstid, med maksimalt inntil 10 dager per semester med undervisning på dagtid. Studieprogresjonen må også være minst halvert sammenliknet med tilsvarende utdannelse på heltid. Utdanning som i sin helhet er normert til 3 måneder eller mindre. Utdanningen kan strekke seg over lenger tid enn 3 måneder, forutsatt at den samlede tiden som går med til utdanningen maksimalt tilsvarer 3 måneders utdanning på heltid. Enhver deleksamen regnes i denne sammenheng som del av et lengre utdanningsløp og blir ikke regnet for å være en selvstendig utdanning. Jeg har ikke deltatt på noe undervisning, men hadde jeg gjort det var det akkurat 10 dager med undervisning. Eksamen er bare 7,5 poeng som tilsvarer 1/4 del av et halvår. Dette blir i helhet bare 1,5 måned studietid. Hvordan forstår jeg dette? Takk for link forresten Anonymkode: 707b6...3ea Jeg mener som sagt du bør kontakte NAV direkte og få sikre svar fra dem, ikke bare synsing fra folk på KG (meg inkludert). Hvis jeg skal tolke dette: - dette faget på 7,5 studiepoeng vil fort kunne regnes som en del av et studieløp (andre punkt), men jeg vet ikke hvilket fag det er snakk om - første punkt omfatter deltidsstudier som foregår på kveldstid, altså det er beregnet at man skal kunne ta dem i tillegg til full jobb på dagtid Anonymkode: 157d9...4df
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #13 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, Isitfair skrev: Nei, du må aldri be om praksisplass. Det er tidligere bevist at arbeidsgivere IKKE vil ansette mennesker som har vært i arbeidspraksis. Javel? Det var nytt for meg. Hva er så galt med praksis plass da, annet enn at det er ulønnet...? Anonymkode: f82c0...fc5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #14 Skrevet 16. desember 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener som sagt du bør kontakte NAV direkte og få sikre svar fra dem, ikke bare synsing fra folk på KG (meg inkludert). Hvis jeg skal tolke dette: - dette faget på 7,5 studiepoeng vil fort kunne regnes som en del av et studieløp (andre punkt), men jeg vet ikke hvilket fag det er snakk om - første punkt omfatter deltidsstudier som foregår på kveldstid, altså det er beregnet at man skal kunne ta dem i tillegg til full jobb på dagtid Anonymkode: 157d9...4df Tror jeg gjør det. Anonymkode: 707b6...3ea
Isitfair Skrevet 16. desember 2019 #15 Skrevet 16. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel? Det var nytt for meg. Hva er så galt med praksis plass da, annet enn at det er ulønnet...? Anonymkode: f82c0...fc5 Alt er galt med det. Kilde: https://forskning.no/partner-barn-og-ungdom-norges-forskningsrad/arbeidspraksis-virker-mot-sin-hensikt/564002 https://www.nrk.no/norge/forskningsrapport_-arbeidsgivere-skyr-folk-som-har-hatt-arbeidstrening-via-nav-1.13822398
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #16 Skrevet 16. desember 2019 27 minutter siden, Isitfair skrev: Alt er galt med det. Kilde: https://forskning.no/partner-barn-og-ungdom-norges-forskningsrad/arbeidspraksis-virker-mot-sin-hensikt/564002 https://www.nrk.no/norge/forskningsrapport_-arbeidsgivere-skyr-folk-som-har-hatt-arbeidstrening-via-nav-1.13822398 Har du selv lest gjennom hele artikkelen som du refererer til? Du kan være i praksis hos vanlige bedrifter som trenger litt hjelp for en kort periode. Det er forskjell på det og arbeidstiltakene som det skrives om her. Det er også midlertidig vikariat (lønnet) som en kan søke på. Selv om det ikke er drømmejobben, så er det bra å være i jobb når en søker på jobb. Også er det noe med å få en fot innafor. Anonymkode: f82c0...fc5
Isitfair Skrevet 16. desember 2019 #17 Skrevet 16. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du selv lest gjennom hele artikkelen som du refererer til? Du kan være i praksis hos vanlige bedrifter som trenger litt hjelp for en kort periode. Det er forskjell på det og arbeidstiltakene som det skrives om her. Det er også midlertidig vikariat (lønnet) som en kan søke på. Selv om det ikke er drømmejobben, så er det bra å være i jobb når en søker på jobb. Også er det noe med å få en fot innafor. Anonymkode: f82c0...fc5 Ja, selvsagt. Jeg står fast med arbeidstiltak er svært kostbart for staten og enkeltindividet uten at noen av partene får noe igjen for det. Staten bruker hundretalls millioner på idiotiske arbeidstiltak som mange bedrifter ser muligheten til å utnytte ved å færre ansatte på jobb. Dette medfører selvsagt at de ikke trenger å ansette nye, og arbeidstakere som normalt ville betalt mer i skatt vil nå betale mindre ettersom de risikerer at vaktene deres kuttes. Enkeltindividet lider som følger av de må fortsette på NAV, og taper således både inntekt og pensjon. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #18 Skrevet 16. desember 2019 Du kan ta opp til 15 stp per semester mens du får dagpenger, hvis det er nettstudier. Men du må søke hos NAV, og de kan ikke sier nei. Jeg gjorde dette og fikk godkjenning. Heldigvis jeg fikk en jobb etter 3 måneder å være arbeidsledig, så nå jeg fortsett å studerer men trenger ikke å si noe til NAV. Anonymkode: a2ee7...8a8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #19 Skrevet 16. desember 2019 Hei TS, Kravet fra NAV er at evt studier ikke forhindrer deg i å ta jobb, og 7,5 studiepoeng tror jeg aldri de vil bry seg om. Jeg begynte på en nettkurs på 7,5 studiepoeng før jeg ble arbeidsledig og tok eksamen i kurset mens jeg mottok dagpenger. Meldte aldri fra til NAV om dette da kurset ble tatt som et rent nettstudium og jeg jobbet med det på kveldstid. Det var derfor ikke noe hinder for at jeg kunne jobbet på dagtid. Men for å være på den sikre side førte jeg det ikke opp i den CVen som ligger inne på «Min side» på NAV.no. Uansett, tror ikke de vil si noe på at du tar et så kort kurs. Anonymkode: f9d22...862
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #20 Skrevet 16. desember 2019 For å si det sånn ts, du får bare to år med arbeidsledighetstrygd før det er over på sosialstønad, og da har du mindre penger å rutte med enn lånekassen gir deg. Som student har du tilgang til billige boliger og en del andre subsidierte tjenester. Når andre klarer å leve på Lånekassen, hvorfor skal det være verre for deg enn dem? Anonymkode: e3815...aab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå