AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Det rapporteres om at nordmenn sannsynligvis vil sette ny rekord i julehandelen i år. Selv etter et 2019 som har hatt vanvittig mye fokus på klimakrisa, og hvor mange av oss - både voksne og barn - har følt på en frykt og vært med på markeringer, handler vi likevel mer ting og forbruksvarer enn noensinne. Når jeg leser tråder her inne på barn og familie-forumet, virker det som veldig mange gir ungene en drøss med gaver. De får kanskje telefon, og i tillegg masse smågaver. Kalendergaver kommer gjerne i tillegg. Hva med barnas behov for å ha en levelig natur med dyremangfold de neste 70 årene, når foreldre ikke evner å ta personlige valg om mindre forbruk og mer gjenbruk? Jeg har mine svin på skogen selv og er ikke perfekt, men stusser likevel over mangelen på koherens her... Anonymkode: 1edd5...90f 13
AlkoMann Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 Vi blir 8 milliarder mennesker på jorden i 2024 og 9 milliarder i 2046. Ser du for deg at en befolkningsøkning vil minske jordens forbruk ? 2
Tvist Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 13 minutter siden, AlkoMann skrev: Vi blir 8 milliarder mennesker på jorden i 2024 og 9 milliarder i 2046. Ser du for deg at en befolkningsøkning vil minske jordens forbruk ? Nettopp dette er grunnen til at jeg ikke får barn.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #4 Skrevet 15. desember 2019 2 minutter siden, Tvist skrev: Nettopp dette er grunnen til at jeg ikke får barn. Det har ingenting fra eller til å si om du får barn eller ikke. Det er ikke helt befolkningsvekst er et problem. Damene i Afrika får 8-10 unger uavhengig av om du velger å ikke få noen. Vi blir dyttet full av propaganda om at verden er overbefolket og at vi ikke burde få barn. Vi klarer ikke opprettholde befolkningen og har en synkende befolkning, faktisk. Hva er løsningen på dette spørsmålet spør du? Vel, innvandring så klart! I stedet for å få high agency velfungerende mennesker her i den vestlige verden er det bedre at vi importerer low agency folk fra andre deler av verden. Da blir alt så meget bedre, for alle. Anonymkode: 07efc...f9d 6
AlkoMann Skrevet 15. desember 2019 #5 Skrevet 15. desember 2019 Akkurat nå, Tvist skrev: Nettopp dette er grunnen til at jeg ikke får barn. Hvorfor mener du som har verdens beste sjanser til å oppdra et barn i rikdom at du ikke vil ha barn? Du vil utsette et barn for mye mindre lidelse enn en som føder sitt 8 barn i Afrika. Jeg mener selvfølgelig ikke ditt barn har større verdi . Befolkningsøkningen vil heller ikke skje i Norge. Det er innvandring som skaper befolkningsøkning i Norge nå og i fremtiden . 3
abc123detvardet Skrevet 15. desember 2019 #6 Skrevet 15. desember 2019 15 minutter siden, AlkoMann skrev: Vi blir 8 milliarder mennesker på jorden i 2024 og 9 milliarder i 2046. Ser du for deg at en befolkningsøkning vil minske jordens forbruk ? Bare fordi befolkningsveksten øker er det fortsatt mulig å redusere unødvendig forbruk. Forkastelig hvor mye unødvendig folk kjøper. Det blir også viktig å kildesortere og faktisk bruke de ressursene vi har på viktig ting. For eksempel helium: "We may run out of helium within 25–30 years because it's being consumed so freely." Helium er livsviktig for medisin, men vi kaster det bort på blant annet heliumballonger. 5
AlkoMann Skrevet 15. desember 2019 #7 Skrevet 15. desember 2019 (endret) 5 timer siden, abc123detvardet skrev: Bare fordi befolkningsveksten øker er det fortsatt mulig å redusere unødvendig forbruk. Forkastelig hvor mye unødvendig folk kjøper. Det blir også viktig å kildesortere og faktisk bruke de ressursene vi har på viktig ting. For eksempel helium: "We may run out of helium within 25–30 years because it's being consumed so freely." Helium er livsviktig for medisin, men vi kaster det bort på blant annet heliumballonger. Jeg er enig i det. Det samme skjer med elbilbatterier som får sin kobolt fra barneslaver i Kongo. Et elbilbatteri kan heller ikke gjenvinnes hvor metallene burde samfunnsøkonomisk blitt brukt til andre ting enn elbiler i Norge . Knapphet på ressurser vil bli et problem i fremtiden. . Om 25 år skal verden mette 1,5 milliarder nye mennesker pluss serve dem med all verdens tjenester https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938 Endret 15. desember 2019 av AlkoMann 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #8 Skrevet 15. desember 2019 1 time siden, AlkoMann skrev: Vi blir 8 milliarder mennesker på jorden i 2024 og 9 milliarder i 2046. Ser du for deg at en befolkningsøkning vil minske jordens forbruk ? Og etter 2050 vil befolkningen begynne å bli mindre. Anonymkode: 1efc2...fca 2
Tvist Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har ingenting fra eller til å si om du får barn eller ikke. Det er ikke helt befolkningsvekst er et problem. Damene i Afrika får 8-10 unger uavhengig av om du velger å ikke få noen. Vi blir dyttet full av propaganda om at verden er overbefolket og at vi ikke burde få barn. Vi klarer ikke opprettholde befolkningen og har en synkende befolkning, faktisk. Hva er løsningen på dette spørsmålet spør du? Vel, innvandring så klart! I stedet for å få high agency velfungerende mennesker her i den vestlige verden er det bedre at vi importerer low agency folk fra andre deler av verden. Da blir alt så meget bedre, for alle. Anonymkode: 07efc...f9d Så selv om et vestlig mennesker forbruker like mange ressurser som 6-8 mennesker fra fattige land er det ikke viktig hvor mange eller om vi får barn? Det lever over 700 millioner mennesker i Europa, gjelder det for alle? Etvert mennesker her har et høyt forbruk, og ethvert menneske gjør en forskjell.. Og i Norge øker befolkningen.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 Akkurat nå, Tvist skrev: Så selv om et vestlig mennesker forbruker like mange ressurser som 6-8 mennesker fra fattige land er det ikke viktig hvor mange eller om vi får barn? Det lever over 700 millioner mennesker i Europa, gjelder det for alle? Etvert mennesker her har et høyt forbruk, og ethvert menneske gjør en forskjell.. Og i Norge øker befolkningen. Befolkningen i Norge øker på grunn av innvandring, ikke på grunn av at nordmenn får så mange barn. I Norge får kvinner 1,56 barn. Det trengs 2,1 barn for å opprettholde befolkningen. Og enda høyere tall for å øke befolkningen. Lave fødselsrater gjelder i hele Europa. Løsningen, over hele Europa minus Øst-Europa, er innvandring. Øst-Europa gir heller incentiver til at egen befolkning skal få flere barn, og det fungerer! Anonymkode: 07efc...f9d
Tvist Skrevet 15. desember 2019 #11 Skrevet 15. desember 2019 43 minutter siden, AlkoMann skrev: Hvorfor mener du som har verdens beste sjanser til å oppdra et barn i rikdom at du ikke vil ha barn? Du vil utsette et barn for mye mindre lidelse enn en som føder sitt 8 barn i Afrika. Jeg mener selvfølgelig ikke ditt barn har større verdi . Befolkningsøkningen vil heller ikke skje i Norge. Det er innvandring som skaper befolkningsøkning i Norge nå og i fremtiden . Den store befolkningsøkningen skjer ikke i Norge, men allikevel øker verdens befolkning med 80 millioner hvert år. Hvor lenge kan det fortsette? Vannmangel, matmangel, tørke og branner. Mulig vi i rike Norge blir forskånet fra mye, men vi bidrar også til at mennesker i andre deler av verden får det værre. Jeg vil ikke bidra mer til det enn jeg allerede gjør ved å være her.
Tvist Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Befolkningen i Norge øker på grunn av innvandring, ikke på grunn av at nordmenn får så mange barn. I Norge får kvinner 1,56 barn. Det trengs 2,1 barn for å opprettholde befolkningen. Og enda høyere tall for å øke befolkningen. Lave fødselsrater gjelder i hele Europa. Løsningen, over hele Europa minus Øst-Europa, er innvandring. Øst-Europa gir heller incentiver til at egen befolkning skal få flere barn, og det fungerer! Anonymkode: 07efc...f9d Nei, befolkningen i Norge øker fordi vi fortsatt føder fler barn enn det er mennesker som dør. Innvandring kommer i tillegg. Og incentivene i øst Europa fungerer vel ikke så veldig bra, i og med at nesten alle øst europeiske land har befolkningsnedgang.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #13 Skrevet 15. desember 2019 4 minutter siden, Tvist skrev: Nei, befolkningen i Norge øker fordi vi fortsatt føder fler barn enn det er mennesker som dør. Innvandring kommer i tillegg. Og incentivene i øst Europa fungerer vel ikke så veldig bra, i og med at nesten alle øst europeiske land har befolkningsnedgang. Bl. a. Russland har et fruktbarhetstall på over 1.8, mens Norge har rundt 1.5. I tillegg har det russiske tallet vokset siden 1999, og vokser hvert år, mens det norske synker hvert år. Så ja, jeg vil si at det er noe som Russland gjør riktig her. Anonymkode: 1efc2...fca
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #14 Skrevet 15. desember 2019 9 minutter siden, Tvist skrev: Nei, befolkningen i Norge øker fordi vi fortsatt føder fler barn enn det er mennesker som dør. Innvandring kommer i tillegg. Og incentivene i øst Europa fungerer vel ikke så veldig bra, i og med at nesten alle øst europeiske land har befolkningsnedgang. Med et fruktbarhetstall på 1.5 vil ikke denne situasjonen vare lenge. Du må huske at om et par tiår er det veldig mange som vil dø, og enda færre som vil bli født enn nå. Med et fruktbarhetstall på 1.5 som synker hvert år enda lavere er nordmenn en døende nasjon. Anonymkode: 1efc2...fca
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #15 Skrevet 15. desember 2019 12 minutter siden, Tvist skrev: Nei, befolkningen i Norge øker fordi vi fortsatt føder fler barn enn det er mennesker som dør. Innvandring kommer i tillegg. Og incentivene i øst Europa fungerer vel ikke så veldig bra, i og med at nesten alle øst europeiske land har befolkningsnedgang. Likevel er det en økning i fødselstallene i omtrent samtlige østeuropeiske land, så noe må de jo gjøre riktig. Det er jo ikke gjort i en håndvending å gjøre store endringer akkurat. Anonymkode: 07efc...f9d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #16 Skrevet 15. desember 2019 Jammen svarte heller. La nå folk få bruke pengene på det de vil og slutt med dette forbaska hysteriet. Anonymkode: b0f54...075
Gjest tranedatter Skrevet 15. desember 2019 #17 Skrevet 15. desember 2019 Jeg er helt enig med ts. Leste om noen som hadde både gedigen julegavekalender OG førjulsgaver! Også kommer en drøss med gaver på selve julaften. Hva skal folk med så mange saker?! DETTE er et problem, ikke nødvendigvis befolkningsøkningen.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #18 Skrevet 15. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jammen svarte heller. La nå folk få bruke pengene på det de vil og slutt med dette forbaska hysteriet. Anonymkode: b0f54...075 Jeg tror ikke du helt forstod poenget her. Jeg forstod det slik at TS undrer seg over at så mange klima-hysteriske folk glemmer bort hysteriet sitt i akkurat juletida. Da er det liksom ikke så farlig å forbruke like there's no tomorrow. Det beste er vel å snakke høyt om hvor viktig klimaet og miljøet er og donere en 200 lapp hver måned til noe organisasjon som tjener seg rike på dette, men det får vel ikke påvirke min hverdag eller julehandel på noe måte, nei... Anonymkode: 1efc2...fca 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #19 Skrevet 15. desember 2019 29 minutter siden, Tvist skrev: Den store befolkningsøkningen skjer ikke i Norge, men allikevel øker verdens befolkning med 80 millioner hvert år. Hvor lenge kan det fortsette? Vannmangel, matmangel, tørke og branner. Mulig vi i rike Norge blir forskånet fra mye, men vi bidrar også til at mennesker i andre deler av verden får det værre. Jeg vil ikke bidra mer til det enn jeg allerede gjør ved å være her. Det vil ikke fortsette lenge. Befolkningen skal opp til rundt 10-11 milliarder, og så vil det begynne og synke. Fruktbarhetstall er synkende i nesten hele verden - og de få landene der det vokser, er det veldig lav uansett. Anonymkode: 1efc2...fca
AlkoMann Skrevet 15. desember 2019 #20 Skrevet 15. desember 2019 4 timer siden, Tvist skrev: Den store befolkningsøkningen skjer ikke i Norge, men allikevel øker verdens befolkning med 80 millioner hvert år. Hvor lenge kan det fortsette? Vannmangel, matmangel, tørke og branner. Mulig vi i rike Norge blir forskånet fra mye, men vi bidrar også til at mennesker i andre deler av verden får det værre. Jeg vil ikke bidra mer til det enn jeg allerede gjør ved å være her. ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå