Gå til innhold

Hvorfor gir noen uvanlige navn til barna sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg har merket meg, er hvor vanlig det er blant foreldre - spesielt unge fra de lavere samfunnslagene - å gi barna sine kreative, uvanlige navn.

Hvorfor gjør folk det? Tror de at barna skal bli unike og noe spesielt på grunn av navnene sine? Skjønner de ikke at det kan bli en belastning for dem i stedet?

Hvorfor skal man gi barna navn som Emilian, Maximo, Emrik Matheo, Bendiq (ja, med Q!), Chanel, Leander, Violet, Anabella osv?

Hva er galt med Markus, Lars, Oscar, Julie, Kristine, Ingrid? 

Anonymkode: 5fc09...bcb

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke budeinavn. De er kjedelig.

Anonymkode: 76a74...d08

• Liker 7
Skrevet

Jeg er etnisk norsk, og gutten vår heter Kumar.

Anonymkode: 06f7c...10d

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke budeinavn. De er kjedelig.

Kjedelig? Hvordan?

Hvorfor skal navn være spennende? Er det navnet som definerer personen og avgjør om vedkommende er kjedelig eller spennende og interessant, eller er det kvalitetene til mennesket? 

• Liker 6
Skrevet

Navn som Ingrid, Ida, Erik og Lars kjeder meg. De er drittkjedelige. 0 personlighet og i mine ører høres det ut som noen som egentlig ikke ville ha barn som ble gravide: «Ja, vi får nå bare kalle hu her for Anna da! Er vel et greit navn?» Litt sånn som de som kaller katta si for Pus og bikkja for Bella. Får no bare gi det et navn.

Navn som Christinah, Xhander, Melizzah og Zachariaz er bare så utrolig teite og kleine navn. Helt omvendt av de jeg skrev om først. «Vi skal være så unike og spesielle også skal vi gi et navn ingen har hørt om før og ungen får skal være begynt på skolen før de greier å skrive navnet sitt!»

Mine unger skal få sjeldne navn det er lette å stave. Fordi jeg liker ikke at folk kjenner 100 personer med navn likt som min unge.

Anonymkode: e3d2e...bf8

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, pingvino skrev:

Kjedelig? Hvordan?

Hvorfor skal navn være spennende? Er det navnet som definerer personen og avgjør om vedkommende er kjedelig eller spennende og interessant, eller er det kvalitetene til mennesket? 

Nei.

Får spader av grusomme norske navn, men jeg kan gjerne kalle dyrene mine det. Da kan det bli pent.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg har merket meg, er hvor vanlig det er blant foreldre - spesielt unge fra de lavere samfunnslagene - å gi barna sine kreative, uvanlige navn.

Hvorfor gjør folk det? Tror de at barna skal bli unike og noe spesielt på grunn av navnene sine? Skjønner de ikke at det kan bli en belastning for dem i stedet?

Hvorfor skal man gi barna navn som Emilian, Maximo, Emrik Matheo, Bendiq (ja, med Q!), Chanel, Leander, Violet, Anabella osv?

Det er jo navn fra din egen generasjon du foreslår nå da. Litt av greia med navnetrender er at det utvikler seg. Heldigvis.

Da jeg var yngre vokste jeg opp med at voksne gjerne het Rudolf, Bodil, Rolf osv, men møtte aldri noen på min alder som het det, så for meg ville det vært utenkelig å kalle et barn for noen av de navnene.

Med unntak av noen tidløse klassikere, så vil jo mange navn få denne sjebnen, at unge voksne forbinder det med foreldregenerasjonen. Mens man møter på nye navn på skolen, blant venner eller i mediene, og vil såklart foretrekke å bruke noen av disse navnene. Såklart blir det ikke en belastning for barn å vokse opp med å hete noe (som nå er blitt) så vanlig som emrik eller matheo.

Jeg hadde en tippoldemor eller noe i den duren som het Irvine Olave. Ville du sett på det som unikt og kreativt også, selv om det er et gammelt norsk navn? 

Anonymkode: 138bd...886

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er så mange som har så bastante meninger om andres navnevalg, uten at de egentlig har kunnskapen til å vurdere de. Kun egne preferanser. Er så lei av å høre folk som synes Falk og Lykke for eksempel, ikke er navn! Men som ikke tenker to ganger over bestemor Liv, Onkel Bjørn eller fetter Stein.   

Mange navn er så innarbeidet at man ikke evner å se hvor mange av disse (både “gamle og nye» navnene egentlig kommer fra, deres betydning, sammensetning og utvikling. 

Jeg personlig synes det er flott når foreldre finner kanskje gamle glemte navn, innfører ukjente utenlandske navn, eller skaper egne navnevarianter. Dette fordi det er så mange fantastiske navn at folk ikke trenger å velge det samme som majoriteten, med mindre de ønsker dette.  

Det artige er, hadde alle gått tilbake i slektstreet sitt og lest opp alle de unike navnene bakover i tid - hadde de skjønt at denne fordømmelsen vedrørende navnevalg og «unike» valg i den grad det ofte blir fremstilt i dag, er ganske nymotens. 

Anonymkode: c01ad...4a0

• Liker 16
Skrevet

Det er jo som du sier unge folk fra arbeiderklassen som primært gir slike navn. I min vennegjeng er det ingen slike navn, men vi er godt voksne akademikere hele gjengen. 

Anonymkode: c08e2...c3f

• Liker 4
Skrevet

Er da ingenting galt med disse navnene, men jeg synes de navnene du resonnerer som «unike» er mye finere. Handler ikke om at vi skal ha så «spesielle» navn. Hvor kjedelig hadde det ikke vært om alle skulle hetet Anna, Per, Kristine og Knut?

Anonymkode: c72b4...bd8

• Liker 3
Skrevet

Kjedelig når så mange heter det samme. Så blir det jente så skal hun hete Savannah å blir det gutt så skal han hete Christian August.

Anonymkode: 848d8...489

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo som du sier unge folk fra arbeiderklassen som primært gir slike navn. I min vennegjeng er det ingen slike navn, men vi er godt voksne akademikere hele gjengen. 

Hva heter barna til dere flotte akademikere da? 

Oddvar og Gjertrud? 

Anonymkode: 35955...cd8

• Liker 10
Skrevet

Synes det er en skikkelig uting å baksnakke andres sine navnevalg. Smaken er som baken. 

Virker som de som har valgt tradisjonelle navn til barna sine føler seg bedre enn de som har valgt navn som matheo/maximilian, emilian osv.  Man kan være super smart med bra jobb og likevel velge å kalle barnet sitt emilian. Dere er ikke bedre. Faktisk dårligere, når dere snakker dritt om andre sine navnevalg. 

Anonymkode: 35955...cd8

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle liker de tradisjonelle navnene.

Jeg har et meget spesielt navn og er som voksen glad for det siden det er det perfekte navnet til meg.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Navn som Ingrid, Ida, Erik og Lars kjeder meg. De er drittkjedelige. 0 personlighet og i mine ører høres det ut som noen som egentlig ikke ville ha barn som ble gravide: «Ja, vi får nå bare kalle hu her for Anna da! Er vel et greit navn?» Litt sånn som de som kaller katta si for Pus og bikkja for Bella. Får no bare gi det et navn.

Navn som Christinah, Xhander, Melizzah og Zachariaz er bare så utrolig teite og kleine navn. Helt omvendt av de jeg skrev om først. «Vi skal være så unike og spesielle også skal vi gi et navn ingen har hørt om før og ungen får skal være begynt på skolen før de greier å skrive navnet sitt!»

Mine unger skal få sjeldne navn det er lette å stave. Fordi jeg liker ikke at folk kjenner 100 personer med navn likt som min unge.

Anonymkode: e3d2e...bf8

Vi har en «kjedelig» Erik og han er ganske så alene om sitt navn i hans generasjon (og kan til og med skrive det 😱). Lurer litt på hva slags navn du har tenkt til å gi 🤔

Anonymkode: 01f18...185

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke mennesker fra de lavere samfunnslag som gir barna mest uvanlige navn, det er faktisk helt motsatt.

Blant de lavere samfunnslagene har man størst av "topp ti navn" blant de nyfødte, altså størst andel som velger et av de ti mest populære navnene det aktuelle året. I høyere samfunnslag er det vanligere å ikke velge topp ti, enten kaller man opp etter familie eller så velger man nye nytt og unikt. Det er derfor Bærum kommune er kjent som den kommunen hvor flest navnetrender starter - de tør å velge nytt og så henger andre seg på etterpå. Ved å se hva de kaller barna i rike områder kan man få en pekepinn på hvilke navnetrender som kommer.

Anonymkode: a156e...d92

• Liker 10
Skrevet

Er nok yngre mødre som står for de fleste av dessertnavnene i dag ja.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeiderklassen? Jeg har inntrykk av at det er sosialklienter som gir slike idiotisk white trash navn

Anonymkode: bd40d...a2a

• Liker 15
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er da ingenting galt med disse navnene, men jeg synes de navnene du resonnerer som «unike» er mye finere. Handler ikke om at vi skal ha så «spesielle» navn. Hvor kjedelig hadde det ikke vært om alle skulle hetet Anna, Per, Kristine og Knut?

Anonymkode: c72b4...bd8

Det finnes flere gode, norske navn enn det der, men disse tullenavnene som lavklassen gir ungene, er direkte stygge.

Anonymkode: bd40d...a2a

• Liker 5
Skrevet

Irvine Olave... Jaja, lykke til gjennom grunnskolen med det navnet. 

Det ligger et stort ansvar i det å gi barnet sitt navn. Hva ønsker du for barnet? Glamourmodell, akademiker eller kunstner? Savannah kommer ikke til å lykkes. Synnøve gjør nok det. Det er bakgrunnen til foreldrene flest og fremst, ikke navnet i seg selv. Men høyt utdannete mennesker kaller ikke ungene sine for Chanel Angelina eller Nathaniel Maxemilian. 

Anonymkode: 76637...a7a

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...