AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Jeg har tenkt å ta PPU til høsten. Er sykepleier og vil kunne undervise i tillegg til jobben, eller skifte beite fullstendig. Er det lett å få jobb etter endt utdanning? Jeg må ikke ha fast jobb eller full stilling, da kan jeg spe på med spl vakter. Jeg hørte om en som først fikk tilbud om 40% stilling ved en vgs, så fikk hun full stilling senere. Er dette vanlig? Trengs det ofte vikarer f eks i vgs og voksenopplæring så man kan få en fot innom på den måten? For meg er det helt greit med en liten stilling til å begynne med. Anonymkode: 91588...c1d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 Har det ikke blitt et masterkrav ved PPU? Anonymkode: 3d1ed...0e5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 Opptakskrav Søkere må ha: Mastergrad. Utenlandske mastergrader med et omfang av minimum 60 studiepoeng (ECTS) godtas. Det er ikke krav til at du har mastergraden i undervisningsfaget du søker på. Minimum 60 studiepoeng innenfor minst ett av de fagdidaktiske fagene som tilbys i henhold til fagkravene. Sjekk om du dekker fagkravene Du må takke ja til begge fagene du har søkt på dersom du får tilbud fra oss, og kunne undervise i disse fagene. Eksamener som er avgjørende for at du er kvalifisert til fag du har søkt på, må være bestått før studiet starter. Søkere som skal avlegge mastergrad inneværende semester, må dokumentere fullført grad innen 1. september for å kunne ha studierett til programmet. Generell studiekompetanse (GSK). Du kan se om du er registrert med GSK i Søknadsweb (se skjermbilde). Dersom det ikke står noe, er du ikke registrert med GSK, og du må laste opp dokumentasjon på at du tilfredsstiller kravet til generell studiekompetanse i Søknadsweb. Last opp denne dokumentasjonen under 'Annet' i 'Mine dokumenter' og skriv 'GSK' i beskrivelsesfeltet. Har du derimot elektronisk vitnemål i Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB), kan du i UiOs Søknadsweb samtykke til at vi kan bruke vitnemålet i søknadsbehandlingen i stedet for at du laster det opp. Har du ikke elektronisk vitnemål i NVB, må du laste det opp. ILS behandler ikke GSK-søknader, kontakt Knutepunktet for spørsmål om GSK. Anonymkode: a44be...874
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #4 Skrevet 15. desember 2019 IKKE ved PPUy, altså yrkesfag! Da er det nok med bachelorgrad i yrkesprofesjon! Det tilbys ved hvl. Noen som vil svare på det jeg faktisk spør om? Ts Anonymkode: 91588...c1d 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #5 Skrevet 15. desember 2019 Som sykepleier og med PPU-Y er det jo ganske begrenset hvilke fag og på hvilke studieprogram du kan undervise i. Her kan det være store lokale variasjoner når det gjelder behov for akkurat denne kompetansen, så du burde sjekke hvordan det er akkurat der du bor. Med mindre du er flyttbar. Anonymkode: 9f408...2c9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #6 Skrevet 15. desember 2019 Om du tenker Bergen omegn er det lite mulighet for jobb. Det foretrekkes også yrkesfaglærere (bachelor i yreksfaglære+ fagbrev) til aktuelle stillinger. Man kan evt være heldig å få en deltidsstilling ved voksenopplæring. Anonymkode: e98bb...99b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #7 Skrevet 15. desember 2019 Voksenopplæring kunne jeg absolutt tenkt meg. Ja jeg har forhørt meg litt og det virker som det er litt vanskelig med jobb akkurat nå. Men samtidig vet jeg det er stort behov for vikarer de fleste steder i undervisningssektoren, og da får man jo fort en fot innenfor faget. Jeg har og tenkt litt på å ta en bachelor i enten pedagogikk/spes ped eller norsk som andrespråk, da jeg kunne tenke meg litt mer faglig kunnskap, i forbindelse med at jeg jobber litt. Og da er det jo straks flere mastergrader som kan være aktuelle, og hvis jeg da har PPU i tillegg, blir jeg kanskje enda mer aktuell for undervisning? Jeg bare tenker litt høyt her.. Anonymkode: 91588...c1d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #8 Skrevet 15. desember 2019 Se på oslo-met sine sider. Anonymkode: 58785...983
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/ppu-yrkesfag Anonymkode: 58785...983
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 Jeg har gått PPU-Y og jeg vet om mange på min jobb som har fått jobb etter PPU ☺️ jeg fikk jobben først mot at jeg tok PPU innen tre år. som sykepleier kan du lett få jobb på vgs innen helse og oppvekst. Gjerne først som vikar eller deltid, men så økes det til fullt. Jeg anbefaler deg å kontakte en skole å knytte kontakt då du får tatt praksisen din der så du får en fot innenfor ☺️ Anonymkode: 01f15...e83
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #11 Skrevet 15. desember 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått PPU-Y og jeg vet om mange på min jobb som har fått jobb etter PPU ☺️ jeg fikk jobben først mot at jeg tok PPU innen tre år. som sykepleier kan du lett få jobb på vgs innen helse og oppvekst. Gjerne først som vikar eller deltid, men så økes det til fullt. Jeg anbefaler deg å kontakte en skole å knytte kontakt då du får tatt praksisen din der så du får en fot innenfor ☺️ Anonymkode: 01f15...e83 Ahh tusen takk for svar😀 det tror jeg jammen jeg skal gjøre! Har tidligere vært vikar på barneskole, så er heldigvis ikke helt grønn mtp undervisning. Dette var veldig motiverende å lese😊 Anonymkode: 91588...c1d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #12 Skrevet 16. desember 2019 Broren min tok PPU da han var ferdig med masteren sin. Det er en del år siden, men han har nå veldig mange jobbmuligheter. Idrettslinje på vgs med trenerkurs for funksjonshemmede som valgfag + PPU gjør at han kan jobbe som gymlærer på grunnskolen (og da spesielt for klasser med et eller flere barn med en funksjonshemming). Bandlinje på vgs gjør at han kan undervise i musikk på grunnskolen og kulturskolen. Igjen har han en ekstra fordel med trenerkurset på vgs, faktisk. Filosofi på universitetet gjør at han kan undervise i KRLE på grunnskolen og filosofi på vgs. Master i medievitenskap + diverse kurs og årsstudium innenfor filmlaging (manus, regi, klipp, kamera, lyd, lys) samt mye og bred erfaring innen film som freelancer gjør at han kan undervise i alle mediefag på vgs minus foto. Jeg vet ikke om det er de samme reglene for hva som godkjennes sammen med PPU nå kontra da han tok, men han mister ikke sine "goder" selv om andre kanskje ikke får dem nå lengre da det var reglene mens han tok PPUen sin. Anonymkode: a6cb0...ac6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå