Vestalinn Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Hei, jeg har ila de siste fire mnd opplevd en MA (10+6, men foster målte 6,5 uker), og to kjemiske graviditeter/spontanaborter i 4 uke og 5 uke (fullgåtte uker) Skal til lege i morgen, og har utrolig lyst til å forsøke Albyl E og Crinone. Jeg er nesten redd for å dra derfra uten resept på noe. Er så redd for å bli gravid igjen uten noe medisin for det kan jo umulig gå bra?? Tenkte jeg skulle spørre om disse midlene, og hvis han sier nei, skal jeg spør om utredning for tendens til habituell abort. Er så redd for å få beskjed om å bare «prøve litt til naturlig». Er det noen som har opplevd flere aborter og fått hjelp for det? Hvilken type hjelp fikk dere? Ble det utredning av noe slag? Har det ordnet seg? Takk for alle svar ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 Etter 1 SA og 2 MA ble jeg henvist til utredning for habituell abort. De kunne ikke begynne utredning før 3 måneder etter siste abort. Det ble da tatt blodprøver og det ble gjort en innvendig ultralyd. Måtte krangle meg til at samboer også skulle testes, selv om det står på nett at begge skal testes. Jeg spurte etter forebyggende medisiner før neste svangerskap, men siden alle prøver var fine så fikk jeg ingenting. Tviler på at du får noen medisiner uten utredning først, men du bør jo bli henvist til utredning etter 3 aborter. For min del ser det ut som at det nå sitter på 4. forsøk, uten ekstern hjelp. Vet dette er veldig tungt å stå i. Ønsker deg lykke til! Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 52494...ea0 1
Vestalinn Skrevet 15. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2019 Tusen takk for nyttig svar ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #4 Skrevet 15. desember 2019 Jeg hadde ett barn fra før og ble nektet utredning til tross for 1 MA og 4 SA. Ble tilslutt gravid etter 3 år og fødte da i uke 27, massivt infarkt i morkaka som heldigvis ble oppdaget i tide. Tror nok kanskje ikke jeg skulle ha fortsatt å prøve... Anonymkode: 1db3d...095 1
Vestalinn Skrevet 15. desember 2019 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ett barn fra før og ble nektet utredning til tross for 1 MA og 4 SA. Ble tilslutt gravid etter 3 år og fødte da i uke 27, massivt infarkt i morkaka som heldigvis ble oppdaget i tide. Tror nok kanskje ikke jeg skulle ha fortsatt å prøve... Anonymkode: 1db3d...095 Uff, så leit at det ble nektet ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #6 Skrevet 15. desember 2019 Etter tre SA fikk jeg Albyl-E. Fikk så en frisk datter født til termin Anonymkode: 1c3e2...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #7 Skrevet 15. desember 2019 Tenker at det går an å roe litt ned, du har kun hatt 3 pp. Og veldig vanlig å miste så tidlig, hadde du ikke testet hadde du nok ikke vært klar over at du var gravid en gang. Spørs om fastlegen vil skrive ut noe, og utredning på det offentlige sin regning er altfor tidlig å tenke på. Å begynne å gi deg medisiner uten mål og mening er jo bare tullete. Ville roet ned og fortsatt prøvingen. Skulle du miste igjen ville jeg gått til en legetime hos privat gynekolog. Anonymkode: 573a8...e43 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #8 Skrevet 15. desember 2019 Jeg fikk alby-e og crione, på tross av at gynekologen sa at det er lite evidens for effekt. Mistenker at jeg fikk medisinene fordi jeg er kollega. De har ikke hatt noen effekt hos oss, blir gravid og mister i uke 5-6 som før. Anonymkode: 6eb54...d19 1
kaleidoskop Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 Ingen problem å få medikamenter hos privat gynekolog hvertfall. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ett barn fra før og ble nektet utredning til tross for 1 MA og 4 SA. Ble tilslutt gravid etter 3 år og fødte da i uke 27, massivt infarkt i morkaka som heldigvis ble oppdaget i tide. Tror nok kanskje ikke jeg skulle ha fortsatt å prøve... Anonymkode: 1db3d...095 Du skulle hatt utredning og medisiner. Prøvingen gjorde nok ingen ting 😊 Anonymkode: 1d114...59f 2
Vestalinn Skrevet 16. desember 2019 Forfatter #11 Skrevet 16. desember 2019 Fikk henvisning til gynekolog og fikk tatt noen blodprøver/hormonprøver (Østradiol, TSH, FSH, LH, SHBG) så det er vel en start?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #12 Skrevet 16. desember 2019 Hatt en dødfødsel i uke 22, og to spontanaborter etter det (tidlige sådan, en rett før uke 5(kjemisk) og en rundt uke 6) Får ikke noe medisiner, men lovet god oppfølging og flere ultralyder da. Ble påvist Leiden Mutasjon etter jeg mista i uke 22, men blodpropp var ikke årsaken så får ikke blodfortynnende Anonymkode: ea44f...b1b 1
Vestalinn Skrevet 20. desember 2019 Forfatter #13 Skrevet 20. desember 2019 Har for lav Østradiol viser blodprøvene. Har fått innkalling til ny legetime for å diskutere dette. Usikker på om dette kan være årsak til tidlig-abortene. Noen som har fått samme beskjed?
Huldra85 Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 Fikk utredning på sykehuset gjennom gynekolog etter 3 SA rundt uke 8-10. Tok mange blodprøver, og alle var visst normale. Fortalte at moren min har hatt 7 SA på 80-90 tallet. Der fant de ut at hun hadde progesteronfall før morkaka klarte å ta over produksjonen (eller no sånt) Fikk på bakgrunn av min mor resept på crinone, som ikke var farlig å ta dersom jeg ikke egentlig trengte det. Tatt det ut uke 12. Fått to levende fødte barn etter dette, og er 8 uker på vei med nr. 3. Krysser fingrene! Under graviditetene har jeg blitt fulgt opp med mange ultralyder. 2
Vestalinn Skrevet 20. desember 2019 Forfatter #15 Skrevet 20. desember 2019 4 minutter siden, Huldra85 skrev: Fikk utredning på sykehuset gjennom gynekolog etter 3 SA rundt uke 8-10. Tok mange blodprøver, og alle var visst normale. Fortalte at moren min har hatt 7 SA på 80-90 tallet. Der fant de ut at hun hadde progesteronfall før morkaka klarte å ta over produksjonen (eller no sånt) Fikk på bakgrunn av min mor resept på crinone, som ikke var farlig å ta dersom jeg ikke egentlig trengte det. Tatt det ut uke 12. Fått to levende fødte barn etter dette, og er 8 uker på vei med nr. 3. Krysser fingrene! Under graviditetene har jeg blitt fulgt opp med mange ultralyder. Så bra!! Takk for svar ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå