AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Jeg ser en ny trend her inne; å skylde overvekt på såkalt «overspisingslidelse». Tidligere var trenden å hevde at man hadde såkalt ødelagt forbrenning, nå er det det overspisingslidelse som er trenddiagnosen. Nesten i enhver tråd der overvektige fortviler over at de ikke klarer å gå ned i vekt grunnet at de sprekker jevnlig så diagnoseres det flittig med overspisingslidelse / tvangsspising . Jeg skal ikke nekte for at denne lidelsen ikke eksisterer (til tross for at diagnosen enda ikke er definert som en egen diagnose i vårt Europeiske diagnosesystem), men jeg synes det er påfallende mange som hevder å ha dette kun fordi de ryker på en pizza, chipspose og en 500grams sjokkis på kveldstid. Jeg vil tro at hovedårsaken i de aller aller fleste tilfeller rett og slett skyldes dårlig selvkontroll. Så hvordan skiller vi mellom sykdom og selvdisiplin? Anonymkode: 38a54...2d9 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 Gjetter her, men overspisingslidelse er kanskje de som mangler metthetsfølelse, allerede som barn? Anonymkode: a7f5e...f6c 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser en ny trend her inne; å skylde overvekt på såkalt «overspisingslidelse». Tidligere var trenden å hevde at man hadde såkalt ødelagt forbrenning, nå er det det overspisingslidelse som er trenddiagnosen. Nesten i enhver tråd der overvektige fortviler over at de ikke klarer å gå ned i vekt grunnet at de sprekker jevnlig så diagnoseres det flittig med overspisingslidelse / tvangsspising . Jeg skal ikke nekte for at denne lidelsen ikke eksisterer (til tross for at diagnosen enda ikke er definert som en egen diagnose i vårt Europeiske diagnosesystem), men jeg synes det er påfallende mange som hevder å ha dette kun fordi de ryker på en pizza, chipspose og en 500grams sjokkis på kveldstid. Jeg vil tro at hovedårsaken i de aller aller fleste tilfeller rett og slett skyldes dårlig selvkontroll. Så hvordan skiller vi mellom sykdom og selvdisiplin? Anonymkode: 38a54...2d9 500 gram sjokolade? Mener du en slik plate på 200 gram? Anonymkode: a9f92...a54 5
Horten Market Skrevet 15. desember 2019 #4 Skrevet 15. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvordan skiller vi mellom sykdom og selvdisiplin? Absolutt en relevant problemstilling. Mangel på selvdisiplin går på karakteren, så det sitter nok lenger inne å erkjenne det enn å peke på en psykisk lidelse som bakgrunn for overspising. Hva er sykelig overspising? Tilstanden er karakterisert ved hyppige episoder med raskt inntak av store mengder mat, overspising, uten kontroll over matinntaket og uten at du kaster opp (som ved bulimi). Kravet til diagnosen er at dette skjer i gjennomsnitt minst en gang i uken over minst tre måneder. Slik episodisk overspising oppstår klart hyppigere blant personer som spiser mye i utgangspunktet. Ut fra dette bør de fleste kunne skjelne sin egen mangel på selvdisiplin fra sykelig overspising. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #5 Skrevet 15. desember 2019 Jeg tror det er en ekte spiseforstyrrelse, men jeg tror også mange nå skylder på dette uten at det er tilfellet. Jeg tenker jo at de som veier 200kg ikke bare er glad i mat, det må jo ligge noe psykisk bak. Anonymkode: 80322...cab 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #6 Skrevet 15. desember 2019 vet ikke, men allerede som barn spiste jeg store mengder for å bli mett. utviklet spiseforstyrrelse da jeg ble ca 20. i dag er jeg frisk, og hovedgrunnen er at jeg spiser faste måltid, noen lunde lik mengde. kjenner ikke særlig på hverken sult eller metthetsfølelse, har mange ganger lurt på hva som er galt siden jeg ikke kjenner sånne normale ting. må gå mange timer uten mat før jeg blir sulten. tar en god stund etter jeg har spist før jeg får metthetsfølelse. så smart å spise passe og vente litt etter måltidet, før man evt spiser mer. skje aldri at jeg trenger mer mat. har stort sett alltid vært normalvektig(ikke ekstreme forandringer, maks 5 kg+/- Anonymkode: f5152...42b 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #7 Skrevet 15. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 500 gram sjokolade? Mener du en slik plate på 200 gram? Anonymkode: a9f92...a54 Ja, selvsagt! Gikk litt raskt i svingene her 🍫 Anonymkode: 38a54...2d9 1
Gjest Forumhei Skrevet 15. desember 2019 #8 Skrevet 15. desember 2019 Dritt i hva dem sier, feit er feit og slank er slank.. hvem bryr seg om grunne? kan være 1000 grunner, men det enkle er ofte det beste!, så jeg oppsummere med at vedkommende er overvektig pga han/hun spiser flere kalorier en de forbrenner😉
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjetter her, men overspisingslidelse er kanskje de som mangler metthetsfølelse, allerede som barn? Anonymkode: a7f5e...f6c Men hvor ofte hører du om overspising på fisk og grønnsaker? Søtsaker og junkfood er laget for å trigge overspising. Kombinasjonen av søtt, salt og fett er uslåelig. Man trenger ikke være psykisk syk for å digge den kombinasjonen. Ts Anonymkode: 38a54...2d9 19
Gjest Forumhei Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvor ofte hører du om overspising på fisk og grønnsaker? Søtsaker og junkfood er laget for å trigge overspising. Kombinasjonen av søtt, salt og fett er uslåelig. Man trenger ikke være psykisk syk for å digge den kombinasjonen. Ts Anonymkode: 38a54...2d9 Er så sant👍
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #11 Skrevet 15. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvor ofte hører du om overspising på fisk og grønnsaker? Søtsaker og junkfood er laget for å trigge overspising. Kombinasjonen av søtt, salt og fett er uslåelig. Man trenger ikke være psykisk syk for å digge den kombinasjonen. Ts Anonymkode: 38a54...2d9 dette stemmer; forskning viser at komb av fett og søtt trigger sp. iskrem feks Anonymkode: f5152...42b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 Litt merkelig å hevde at det skyldes manglende disiplin med de mengdene du nevner. De fleste mennesker har ikke behov for å spise slik, jeg har aldri hatt lyst til å spise 200 g sjokolade og 2 liter is. Spiser man slike mengder er det misbruk og nok noe som ikke stemmer. Anonymkode: 294e7...191 25
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #13 Skrevet 15. desember 2019 Godt du ikke jobber med overvektige mennesker, TS, for dette har du åpenbart ikke peiling på. Hva tror du legene som spesialiserer seg på overvekt sier til pasientene, "skjerp deg, det er bare mangel på selvkontroll"? Altså, du har veldig fordomsfulle tanker om overvektige. Det er som regel psykiske problemer som ligger til grunn for overvekt, overspisingslidelse er en, emosjonell spising er en annen. Og det er en myte at overvektige bare spiser for mye usunn mat og sjokolade, alt for store porsjoner av vanlig mat er helt vanlig ved overvekt, det er ikke noe problem å få inn dobbelt så mange kalorier som man trenger på den måten. Det har kommet en episode med "Helene sjekker inn" der hun er på Evje overvektsklinikk, kanskje du burde se den. Anonymkode: 717e9...78b 21
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #14 Skrevet 15. desember 2019 Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var 13 år. Er nå i midten av 40 årene. Og er kun de 5 siste årene jeg har vært overvektig. Før dette har jeg vært mest normalvektig, i perioder undervektig. Jeg har hatt bulimi de fleste årene. Og nå er magen min fullstendig ødelagt, og jeg lever på svært lite mat, og mest lettfordøyelig flytende mat. Og jeg er fortsatt overvektig, burde ikke vært det med det lille jeg får i meg. Men er vel sånn etter 30 år med spiseforstyrrelse. Anonymkode: c6f8c...50d 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #15 Skrevet 15. desember 2019 Jeg er en overspiser på mat og sunne ting. Til nå har jeg hatt høy forbrenning, pga det og høy aktivitet har jeg alltid vært i nedre del av normalvektig. Så, jeg tipper det er bare flaks at jeg ikke er overvektig. Hvis jeg var genetisk anlagt for overvekt og mer fysen på usunn mat kunne jeg fort vært 160kg sikkert med et sånt inntak. Jeg er overbevist om at det er noe mentalt som får meg til å digge å spise. Kan ryke på 14 brødskiver i lunsjen og en familiepakning til middag. Hvis jeg skal ta meg et mellommåltid blir det fort en hel pakke gulrøtter, ti nektariner eller en hel kålrot. Det må veldig mye mat til før jeg får metthetsfølelse, og jeg gleder meg alltid til å spise. Jeg kan godt tenke meg det er samme mekanismer for mange overvektige, vi har bare ulike betingelser. Anonymkode: 0b5d8...1fb 18
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #16 Skrevet 15. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt du ikke jobber med overvektige mennesker, TS, for dette har du åpenbart ikke peiling på. Hva tror du legene som spesialiserer seg på overvekt sier til pasientene, "skjerp deg, det er bare mangel på selvkontroll"? Altså, du har veldig fordomsfulle tanker om overvektige. Det er som regel psykiske problemer som ligger til grunn for overvekt, overspisingslidelse er en, emosjonell spising er en annen. Og det er en myte at overvektige bare spiser for mye usunn mat og sjokolade, alt for store porsjoner av vanlig mat er helt vanlig ved overvekt, det er ikke noe problem å få inn dobbelt så mange kalorier som man trenger på den måten. Det har kommet en episode med "Helene sjekker inn" der hun er på Evje overvektsklinikk, kanskje du burde se den. Anonymkode: 717e9...78b Så du mener at alle som overspiser har en psykisk sykdom? Anonymkode: 38a54...2d9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #17 Skrevet 15. desember 2019 Ts her. Jeg har selv vært overvektig og kan fint dunke innpå halvannen grandis etterfulgt av masse snop om jeg gir meg selv lov (noe jeg gjør med jevne mellomrom). Jeg blir også superfristet i butikkene hver eneste dag. Men jeg anser ikke meg selv som syk av den grunn, men ganske så normal. Det er fristelser over alt, og man må ha selvdisiplin for å motstå. Jeg synes det er påfallende mange her inne som råder om psykolog så fort noen her inne strever med å unngå å sprekke i helgene. Anonymkode: 38a54...2d9 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #18 Skrevet 15. desember 2019 Jeg hadde overspisingsforstyrrelse. Det er en ekte lidelse på lik linje med anoreksi og bulimi. Faktisk er alle spiseforstyrrelser samme sykdom, men med forskjellige symptomer. Veldig vanlig at de glir inn i hverandre, f.eks. at den med bulimi ikke klarer å kompensere overspisingen lengre og derfor kun overspiser. Det handler om kontroll. Spiseforstyrrelse er det når livet ditt og tankene dine kun er angående mat. Du legger opp hele livet ditt angående mat. Mennesker med overspisningslidelse prøver konstant å slanke seg. Gjerne går de en hel dag uten mat men så på kvelden når kroppen er sulten mister man kontrollen og spiser det dobbelte av dagsbehovet. Jeg var forresten aldri særlig overvektig (10 kg for mye) og er i dag slank og trent. Jeg gikk i terapi og ble bedre. Anonymkode: 6c760...b02 14
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #19 Skrevet 16. desember 2019 Jeg overspiser og er foreløpig slank. Jeg er ikke så opptatt av vekten ettersom jeg ikke er overvektig, men det er jo klart at overspisingen er et problem. Når jeg begynner å spise klarer jeg ikke slutte selv om jeg er kvalm av å være stappmett og egentlig ikke har lyst på noe mer. Jeg tenker bare på maten jeg føler jeg må innta, og klarer ikke å legge bort tankene før jeg har spist det. I etterkant raser det en enorm skyldfølelse gjennom meg og jeg har det skikkelig dårlig med meg selv. Uavhengig av vekt er dette et problem jeg trenger hjelp med. Hvis jeg var overvektig hadde dette vært en del av helhetsbildet, og like om ikke enda viktigere å ta tak i på grunn av følgene overvekt har. Anonymkode: 5eacf...c6f 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #20 Skrevet 16. desember 2019 Jeg synes egentlig at svarene i denne tråden nettopp viser at dette med sprekker/overspising er ganske så vanlig. Med mindre vi alle er psykisk syke? Forskjellen mellom de som er slanke og de som er overvektige tror jeg at i stor grad handler om at slanke henter seg inn igjen etter såkalte spisedager/sprekker, mens de som ikke klarer å gå ned i vekt/holde stabil vekt ikke gjør det. Anonymkode: 38a54...2d9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå