Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har begynt å tenke på om vi skulle tatt oss en ferietur som vår siste ferie før familieforøkelsen. Vi har derfor begynt å tenke på påska som et aktuelt tidspunkt å reise på. Sett at alt går bra med min graviditet vil jeg da være 25-26 uker i løpet av turen. Er det trygt å fly da, så lenge alt er normalt? Hvor lang flytur tenker dere er maks lengde? Og er det noen reisemål vi bør være obs på med tanke på smitte/sykdommer? 

Vi ser for oss en Sydentur i Europa et sted.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1331051-fly-og-ferietur-under-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på ferie i 18 dager i Portugal i uke 30. Gikk helt fint, du kan eventuelt bruke støttestrømper for å være på den sikre siden mtp blodpropp når du flyr. 

Her jeg bor flyr man til sykehus med SAS til fødselen. Altså i uke 37-40. Er ikke farlig å fly som gravid. 

Anonymkode: ae0ab...d18

Det burde gå fint i uke 25/26. De fleste flyselskap lar deg fly fram til uke 36 (men gjerne ikke langdistanse, typ Thailand). Hvis du er synlig gravid bør du ta med fit to fly-sertifikat fra fastlegen, i tilfelle flypersonalet spør om det. Jeg ville personlig ikke flydd lengre enn 3–4 timer, så maks Kypros, ikke Kanariøyene. Bruk støttestrømper og drikk masse vann! Og sjekk hvilke vaksiner du trenger hvor. Ville f.eks. unngått Kapp Verde, både pga. lang flytur og andre sykdommer.

NB. Husk at reiseforsikringen din med stor sannsynlighet IKKE dekker en avbestilling pga. graviditetsrelaterte plager! Så ha det i bakhodet når dere bestiller.

Anonymkode: b135f...19a

• Liker 2

Er i uke 27 og på ferie i Canada nå, har gått helt fint bortsett fra at jeg var max uheldig med flyturen. Ble booket om, så forsinket, så flyturen som skulle vært 2,5 + 8 ble til 2,5 + 13, pluss vi fikk ikke velge sete så ble sittende i midten på sånn rad med 4 og ingen av de som satt i midtgang ville bytte med meg. Har slitt med bekkenlåsning så måtte opp og gå lange turer rundt på flyet så det ble lite søvn men ellers gikk det faktisk helt greit. Håper på en litt smidigere hjemtur. Ellers er det bare å bruke støttestrømper og passe på å bevege deg på turen og prøv å få sete i midtgangen. Europa burde gå helt fint. Har planer om å fly kortere turer med jobben frem til uke 34, legen hadde ikke noen problemer med det for min del. 

• Liker 1

Tipper det går fint, men hadde uansett sjekket om det var gode sykehus i nærheten og sånn. Er nok ekstra påpasselig med sånt siden jeg ble født i uke 28, men ting kan skje uansett, så greit å være sikker på at man har tilgang på helsehjelp hvis man er flere timer unna Norge 

Anonymkode: dabca...281

Annonse

Jeg har født et barn i uke 25, så jeg ville ikke reist ut av norden selv, men det er ikke akkurat vanlig å føde så prematurt. Sørg for å ha reiseforsikringen i orden og at det er gode sykehus i nærheten, så går det nok fint.

Anonymkode: 80f35...589

6 timer siden, Wiley skrev:

pluss vi fikk ikke velge sete så ble sittende i midten på sånn rad med 4 og ingen av de som satt i midtgang ville bytte med meg. Har slitt med bekkenlåsning så måtte opp og gå lange turer rundt på flyet så det ble lite søvn men ellers gikk det faktisk helt greit. 

Så utrolig dårlig gjort av dem rundt dere! Jeg ville faktisk snakket med personalet og sagt at jeg måtte ha plass ved midtgangen. Ble det ikke irriterende for dem som satt ved midtgangen at du måtte opp og gå hele tiden? Jeg går og tisser omtrent hver halvtime, så tror medpassasjeren uansett ville byttet etter en stund ... :P 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så utrolig dårlig gjort av dem rundt dere! Jeg ville faktisk snakket med personalet og sagt at jeg måtte ha plass ved midtgangen. Ble det ikke irriterende for dem som satt ved midtgangen at du måtte opp og gå hele tiden? Jeg går og tisser omtrent hver halvtime, så tror medpassasjeren uansett ville byttet etter en stund ... :P 

Satt på telefonen en time med kundeservice dagen før turen, spurte ved innsjekk og ved gaten, pluss på flyet men ingen som fikk flyttet oss. Han på ene siden hadde vondt i kneet og han andre bare ville ikke, men de måtte jo opp hele tiden. De byttet ikke allikevel. 

Personalet følte nok litt med meg, de spurte hele tiden om det gikk bra og sympatiserte veldig, men de fikk ikke gjort noe med det. Flyet var fullt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...