Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvordan blir det med antall studiepoeng dersom man har strøket på et fag  (10 studiepoeng) og konten ikke er før neste høstsemester? Jeg går på et studium der høstsemesteret ikke er lik vårsemestret i henhold til studiepoeng (type 20 høst og 40 vår). Dette spiller jo ikke noen rolle da man oppnår 60 studiepoeng ila ett år.  Må jeg følgelig ta 40+10 studiepoeng i V2020? og likeledes 20-10=10 , 20 nye studiepoeng H2020 da jeg har oppnådd 10 studiepoeng dette semesteret?

Er det slik at det ikke spiller noen rolle om hvordan man oppnår 30 studiepoeng pr. semester (kan man ta flere helt vidt forskjellige fag)?

Hvordan blir det med lånekassen dersom man stryker på et fag og havner bak 10 studiepoeng..?

Takk for svar 

Anonymkode: 9f7ce...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånekassen blir ikke et problem før du ligger 60 studiepoeng bak. 
Du må følge vanlig studieprogresjon slik det er lagt opp på ditt studium, og ta konten i tillegg.

Anonymkode: 31028...c55

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lånekassen blir ikke et problem før du ligger 60 studiepoeng bak. 
Du må følge vanlig studieprogresjon slik det er lagt opp på ditt studium, og ta konten i tillegg.

Anonymkode: 31028...c55

TS, her

Går det ann å konstant ligge bak poeng? Alt av lånet blir vel ikke omgjort til stipend da?

Problemet er at det ikke er mulig å følge vanlig studieprogresjon da man ikke får gå videre dersom faget ikke er bestått.

Skrevet

Det skjer ingenting før du ligger ett år bak, altså 60 stdp. 

Lånet omgjøres fortløpende når Lånekassen får beskjed om progresjon.

Anonymkode: 9cff5...76b

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ingenting før du ligger ett år bak, altså 60 stdp. 

Lånet omgjøres fortløpende når Lånekassen får beskjed om progresjon.

Så jeg kan ligge x antall poeng < 60 ila. flere år, men må ta disse før eller senere når jeg ferdig med graden for at lånes skal omgjøres til stipend?

Jeg vil altså få støtte ila disse årene 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan ligge x antall poeng < 60 ila. flere år, men må ta disse før eller senere når jeg ferdig med graden for at lånes skal omgjøres til stipend?

Jeg vil altså få støtte ila disse årene 

Helt korrekt.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt korrekt.

Er det slik at man kan fordele studiepoengene utover flere semestre? Hvis jeg tar  50 studiepoeng ila vårsemesteret og  30 studiepoeng påfølgende  høst semesteret, kan jeg i teorien da 10 studiepoeng neste vårsemester da? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at man kan fordele studiepoengene utover flere semestre? Hvis jeg tar  50 studiepoeng ila vårsemesteret og  30 studiepoeng påfølgende  høst semesteret, kan jeg i teorien da 10 studiepoeng neste vårsemester da? 

Ja.

Skrevet

I lys av dette må bare jeg spør:

Er den «eneste» konsekvensen av å ikke få unnagjort 30 studiepoeng per semester, at noe av lånet ikke omgjøres til stipend gitt at man ikke ligger 60 studiepoeng bak? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I lys av dette må bare jeg spør:

Er den «eneste» konsekvensen av å ikke få unnagjort 30 studiepoeng per semester, at noe av lånet ikke omgjøres til stipend gitt at man ikke ligger 60 studiepoeng bak? 

Ja.

• Liker 1
Skrevet

Dersom jeg tar 0 studiepoeng ila ett semester, hvor mye taper jeg på omgjøringslånet (lånet som blir til stipend?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg tar 0 studiepoeng ila ett semester, hvor mye taper jeg på omgjøringslånet (lånet som blir til stipend?

BUMP!

Skrevet

Alt dette finner du svar på på Lånekassen sin side. 

Du kan få støtte helt til du er forsinket med 60stp. Blir du mer forsinket mister du støtten. Fortsetter du studier, tar igjen det tapte (alt over 60stp) kan du få støtte igjen. Lånet blir omgjort til stipend etterhvert som universitetet melder inn beståtte emner til Lånekassen. Selv om du er forsinket kan du altså få omgjøring, men det skjer senere enn "normalen". Det er regler for hvor lenge etterpå du kan få omgjøring. Søk på nettsiden deres. Det er også en regel for omgjøring etter fullført grad. Det er uavhengig av om du er forsinket underveis, men altså ikke inn i evigheten når det gjelder tid. Har du vært syk ila studiet søker du om sykestipend (tilbake i tid). Da kan de se forbi forsinkelsen, men det må du muligens søke om. Husk å sjekk regler for rentefritak. Får du f.eks aap kan du få rentefritak, men det må søkes om (og de sjekker opp imot inntekt og formue.) 

Ta deg en runde på Lånekassen.no. Du finner svar på det du lurer på der. Det over er fritt etter hukommelsen.

Anonymkode: b0a41...998

• Liker 2
Skrevet

Det som er verdt å merke seg er at hvis du kun tar 20 sp det ene semesteret, får du ikke fullt lån og stipend, uavhengig av hvor mange studiepoeng du har forrige semesteret..! 

Sendte mail til Lånekassen selv for dette. Har 27,5 til våren men tar 60 (!) nå. Får kun 100% nå, og 75% utbetaling til våren.. det er også opplyst på deres hjemmesider. Så det er jo en smell. :\ 

Skrevet
På 18.12.2019 den 15.04, Hurtigruta skrev:

Det som er verdt å merke seg er at hvis du kun tar 20 sp det ene semesteret, får du ikke fullt lån og stipend, uavhengig av hvor mange studiepoeng du har forrige semesteret..! 

Sendte mail til Lånekassen selv for dette. Har 27,5 til våren men tar 60 (!) nå. Får kun 100% nå, og 75% utbetaling til våren.. det er også opplyst på deres hjemmesider. Så det er jo en smell. :\ 

Hva i huleste??

Dersom man er fulltidsstudent og tar 60 poeng ila. ett år uavhengig om man tar 20 poeng høst/40 poeng vår, hvorfor skal dette ha noe i si?

Skrevet
På 15.12.2019 den 11.08, AnonymBruker skrev:

Hei, hvordan blir det med antall studiepoeng dersom man har strøket på et fag  (10 studiepoeng) og konten ikke er før neste høstsemester? Jeg går på et studium der høstsemesteret ikke er lik vårsemestret i henhold til studiepoeng (type 20 høst og 40 vår). Dette spiller jo ikke noen rolle da man oppnår 60 studiepoeng ila ett år.  Må jeg følgelig ta 40+10 studiepoeng i V2020? og likeledes 20-10=10 , 20 nye studiepoeng H2020 da jeg har oppnådd 10 studiepoeng dette semesteret?

Er det slik at det ikke spiller noen rolle om hvordan man oppnår 30 studiepoeng pr. semester (kan man ta flere helt vidt forskjellige fag)?

Hvordan blir det med lånekassen dersom man stryker på et fag og havner bak 10 studiepoeng..?

Takk for svar 

Ring studieveileder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...