Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har jobbet på en café ved siden av skolen siden april i år. Ingen på denne arbeidsplassen tar seg pauser, noe jeg syns er en uting, for da føler jeg at jeg, som den minst erfarne der, hvertfall ikke kan gå og ta meg pause. Spesielt på lørdager, der det er travelt og jeg jobber vakter på 7,5 time, kunne jeg veldig gjerne ha ønsket meg en pause midt på dagen. I løpet av vakta får jeg ikke på andre måter til å spise, vi har ikke et pauserom og vi har fått forbud mot å sitte på disken, så i praksis må vi stå i 7,5 time uten å i det hele tatt få sette oss ned, for ikke å snakke om å ta pauser. Arbeidsgiver mener at vi kan ta pause dersom forholdene tillater det, men da må vi logge oss ut av systemet som registrerer arbeidstimer og forlate arbeidsplassen helt. Men slik jeg tolker arbeidsmiljøloven, er det han sier helt feil? 

AML § 1 sier jo at

Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden.

For det første kan vi ikke fritt forlate arbeidsplassen, når det er så travelt som det er anser jeg det ikke som forsvarlig å gå fra jobben så bare én annen står igjen. Og for det andre finnes det jo overhodet ikke et tilfredsstillende pauserom. Derfor lurer jeg på om jeg med AML på min side, kan forlate arbeidsplassen og gå og ta meg en betalt pause med god samvittighet?

hilsen fortvilet 18-årlig 

Anonymkode: 88b35...2c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente selvfølgelig AML § 10-9 

Skrevet

Eh ja? Sånn er det i enkelte yrker. Jeg jobber i butikk og kan ofte stå alene i butikken i 7 timer.  

Skrevet

Ja, men da må du jobbe 8 timers dag. For da har du en halvtime ubetalt. Har du betalt pause så skal du være tilgjengelig for arbeidsplassen, og man kan ikke kreve en hel halvtime i strekk. 

Jeg jobber i helse, og vi har betalt pause, det vil si jeg må sette meg ned å spise når det eventuelt passer seg i løpet av dagen. Må alltid være beredt til å gå når alarmen piper.

Anonymkode: d8938...3a2

• Liker 7
Skrevet

Okei, takk for svar ☺️ Men det kan da ikke være helt greit å ikke få satt seg ned eller ta en spisepause når man står i 7,5 time på jobb? Er det ikke noe jeg kan si til arbeidsgiver for å få tatt meg pause? Etter 5,5 time på jobb, har man vel krav på en uansett

Skrevet

Bli med i en fagforening (om du ikke allerede er det) og hør med dem :)

Anonymkode: efba6...47c

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar ☺️ Men det kan da ikke være helt greit å ikke få satt seg ned eller ta en spisepause når man står i 7,5 time på jobb? Er det ikke noe jeg kan si til arbeidsgiver for å få tatt meg pause? Etter 5,5 time på jobb, har man vel krav på en uansett

Jo, men skal du gå bort og ikke være tilgjengelig er ikke pausen betalt. Du sier jo selv at du kan ta pause men da blir den ikke betalt

Anonymkode: f1e36...b4c

• Liker 2
Skrevet

Nei, du tolker paragrafen feil. Hvis du forlater arbeidsplassen for å ta pause, er pausen ubetalt. Det er derfor sjefen sier dere må logge dere ut av tidsregistreringssystemet.

Anonymkode: f3c7e...548

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men skal du gå bort og ikke være tilgjengelig er ikke pausen betalt. Du sier jo selv at du kan ta pause men da blir den ikke betalt

Anonymkode: f1e36...

Skrevet

Hei igjen, og takk for svar. Da ble jeg litt klokere. Heretter skal jeg begynne å ta meg pauser, og oppfordre de andre til å gjøre det samme, så får jeg heller bare la være og få betalt. 

Gjest Blondie65
Skrevet

En arbeidsdag er normalt sett 8 timer inkludert 30 minutter pause - som er ubetalt. Når dere må være på arbeidsplassen i 7,5 timer betyr det at dere ikke har pauser og at arbeidsgiver har tatt høyde for det. 

Det står - som du viser til - at dere har krav på pause etter 5,5 timer. Men da må du altså logge ut for uansett hvordan du snur på det har du ikke krav på betalt pause. Da må du gjerne stå på jobbben 8 timer i stedet for 7,5 der den siste halvtimen kompenserer for den tiden du har vært borte for å ta pause.

Jeg vet ikke hva slags arbeidssted du har - om det f.eks. er lett å ta en pause i et felles kantinerom eller lignende. Men da forlater du arbeidsplassen og den halvtimen må altså arbeides inn igjen.

Når det gjelder pauser som er inkludert i de 7,5 timene betyr det at man ikke forlater arbeidsplassen men får smugspist og løpt på do. Dvs at det i realiteten ikke er mulig å ta pause. Da skal man selvsagt heller ikke trekkes i lønn for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...