Gjest Geirfuglen Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Hva tenker dere om å la unger i barnehagealder og skolealder gå i julegudstjeneste med medelever? Dette er ikke en tråd om man skal fjerne den eller ikke, men jeg lurer på hva dere personlig gjør med deres barn? Skriv også om dere er religiøse eller ikke-religiøse selv, og om dere selv går i kirken. Selv gir det meg en bismak å skulle sende ham med. Jeg er vokst opp i en religiøs familie (pinsevenner) der mor bare ble mer og mer religiøs, støttet MIFF, leste Dagen og så på Visjon Norge døgnet rundt og sendte avgårde penger til Hanevold. Jeg har et mildt sagt problematisk forhold til kristendom og religiøsitet etter mange hendelser opp gjennom. Sluttet selv å tro etter å ha opplevd noe veldig traumatisk. Her jeg bor står kirka sterkt, utfører veldedighetsprosjekter o.l. Føler at man må gå i kirka og sende ungene dit, og får en dårlig følelse av det. Det går på dette med forkynnelse. Har selvsagt ikke noe imot at andre tror og kjenner mange fine kristne mennesker, men har ikke lyst til å ta del i det selv. Ei heller ungene mine. Men føler det er et press. Hva gjør dere?
Fru Uperfekt Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 Vi har allerede hatt denne diskusjonen 7
Kaisada Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 (endret) Ekstremisme finnes i alle miljøer, også blant de kristne. Visjon norge og det de står for er for meg ingen kristendom, men ekstremisme i en svært skadelig form. Kristendom for meg er nestekjærlighet og godhet mot andre. Ikke forkynning. det er mye godt barna kan lære av å gå i kirken. De lærer å sitte stille og høre på andre. De lærer at de har et ansvar for hvordan de oppfører seg mot andre og ta hensyn til andre. Endret 15. desember 2019 av Kaisada 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #4 Skrevet 15. desember 2019 Jeg sender. Jeg er personlig kristen, men vi praktiserer ikke. Jeg syns det er viktig at barna får det med seg fordi vi er et kristent land og det er lurt at de skjønner hvilken kulturell bakgrunn de har. Tilsvarende ville jeg ha sendt de i synagoge/tempel/osv om de ble invitert, spesielt om vi bodde i et land med en annen kulturbakgrunn. Anonymkode: 5a731...2c1 12
Ulrikke Skrevet 15. desember 2019 #5 Skrevet 15. desember 2019 Skjønner at du har en annen bakgrunn enn meg. Jeg er ikke kristen og er ikke medlem av statskirken. Jeg er døpt og konfirmert (det siste var nok mest for en veldig personlig kristen bestemor), men meldte meg ut da hun døde. Allikevel har jeg alltid sendt datteren min på gudstjenester i sånn regi som du nevner. Det har med kultur å gjøre, man skal vite hvorfor man feirer jul og alt rundt. Så har vi heller snakket om at noen tror på Gud osv, andre gjør det ikke eller tror på andre guder, og alt er helt greit! Fanatisme er noe annet! Men en vanlig barnehage- eller skolegudstjeneste er ikke det. Dermed har hun alltid vært med på det. 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #6 Skrevet 15. desember 2019 Jeg gjorde det ikke. Ungene ble igjen på skolen og måtte gjøre kjedelige oppgaver som å vaske biblioteket. Grei straff for dem som fucker opp systemet i nærområdet og skolen tenkte rektor. Jeg går ikke i kirken utenom heller bare så det er sagt, hva andre gjør på i sin fritid driter jeg i. Skolegudstjenester lager splittelse hos elevene, det er alltid noen som står utenfor grunnet sin tro eller ikketro derfor er det en uting. Anonymkode: d6508...ead 1
Ulrikke Skrevet 15. desember 2019 #7 Skrevet 15. desember 2019 Må legge til at skolen jeg jobber på har et skikkelig alternativt opplegg til de som ikke skal være med i kirken, altså! Ikke vasking eller noe sånt, men et opplegg om toleranse, at alle får være den de er osv. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #8 Skrevet 15. desember 2019 Jeg er positiv til det, selv om vi ikke er kristne. De får innsikt i en religion og det seremonielle, og lærer seg samtidig disiplin i det å sitte stille, forholde seg til andre, og respekt. For min del kan de gjerne bli sendt i synagoge, moske, russisk-ortodoks kirke, med mer - for det gir innsikt. Anonymkode: ef769...90a 8
Fjaselina Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 Eg er positiv til gudsteneste sjøl om eg sjelden går sjølv. Men det er greitt at borna lærer litt om kva tradisjonen er, kvifor vi feirer jul og alt det der. Og dei tek ikkje skade av det! 4
Vargie Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 Gjør du det for tradisjon, be my guest. Selv er jeg Agnostiker og ser på det som litt...saueflokk mentalitet på generellt grunnlag. Vis med handling, ikke med slitasjespor på kirkebenken hvem du er. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #11 Skrevet 15. desember 2019 Vi er ikke religiøse, men har vært veldig tydelige på at barnet velger selv hva han vil tro og at ingen kan være helt sikre på hva som er sant. Han tror ikke på Gud, fordi han synes det virker for ulogisk. (Men han tror på julenissen. 😛 ) Her er det ikke noe press, vi får en lapp hvor vi krysser av på om barnet skal i kirken eller delta på arrangement på skolen, og det er ganske mange som skal være på skolen. Arrangementet der er nøytralt og hyggelig og oppleves ikke som noen "straff". Vårt barn får velge selv og skal være på skolen. Det hadde ikke gjort meg noe som helst om han valgte kirken. Jeg gikk selv både i kirke, på søndagsskole og i kristent kor som barn og ble ikke kristen av den grunn, og jeg har tro på at han også vil klare å tenke selv. Men jeg tror heller ikke han taper noe på å ikke være med i kirken, derfor får han velge. Ellers går vi i kirken i forbindelse med barnedåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse, men aldri ellers. Har også forklart barnet at selv om vi ikke tror selv, så kan vi fint stille opp for familie og venner ved slike markeringer og respektere deres valg. Anonymkode: 74641...ae5 2
Gjest Jon Are Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 Kommer selv fra en religiøs,.fin familie. Pinsevenner og Miff medlemmer og flotte mennesker. Det er ikke noe negativt i å være Miff medlem. Miff er rwligionsnøytral, har ingenting med religion å gjøre. Flere av mine venner er medlemmer der, men så langt fra religiøs som en kan komme. Jeg ville om jeg hadde hatt barn , syns det hadde vært flott om mine barn hadde gått i gudstjeneste. Det er kulturarven vår. Betegner meg selv som kulturkristen.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #13 Skrevet 15. desember 2019 Jeg er norsk, ikke religiøs. Barnet mitt deltar ikke på julegudstjenester. 1. Fordi vi ikke er kristne. 2. Fordi julegudstjenester fokuserer på jul og Jesu' fødsel, og ingen vet EGENTLIG når Jesus er født. Vi har feiret jul av tradisjon, men å si at vi feirer jul fordi Jesus har bursdag, har jeg innsett i voksen alder, at er feil-informasjon, og vil ikke lære barnet mitt dette. Anonymkode: e1560...a1e 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #14 Skrevet 15. desember 2019 Jeg er oppvokst med en far som arbeidet i kirken og en mor som var aktiv i NLM, og lurer veldig på hva Miff står for? Uansett er jeg personlig positiv til skolegudstjeneste som kulturopplæring og en hyggelig tradisjon. Men jeg har respekt for at vi tenker forskjellig om den saken, og synes alle skoler skal forholde seg til udirs retningslinjer og tilby en aktiv påmelding til enten skolegudstjeneste eller et alternativt likeverdig opplegg. Lysmesse eller takkemesse eller noe annet som har noe serimonelt over seg og hvor feks man tenner lys, snakker om ting man er takknemlig for, kanskje synger et par vintersanger og lærer om ulike religioners festhøytid er feks et fint alternativ til de som ikke ønsker å la barna sine delta i en religiøs gudstjeneste. Anonymkode: dad36...e69 4
Horten Market Skrevet 15. desember 2019 #15 Skrevet 15. desember 2019 Det er viktigere enn noen gang å holde de kristne tradisjonene i hevd. Alternativet til at du frivillig velger å la dine barn delta i kristne skikker, er at dine barnebarn blir tvunget til å delta i muslimske skikker. 3
Fru Uperfekt Skrevet 15. desember 2019 #16 Skrevet 15. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppvokst med en far som arbeidet i kirken og en mor som var aktiv i NLM, og lurer veldig på hva Miff står for? Uansett er jeg personlig positiv til skolegudstjeneste som kulturopplæring og en hyggelig tradisjon. Men jeg har respekt for at vi tenker forskjellig om den saken, og synes alle skoler skal forholde seg til udirs retningslinjer og tilby en aktiv påmelding til enten skolegudstjeneste eller et alternativt likeverdig opplegg. Lysmesse eller takkemesse eller noe annet som har noe serimonelt over seg og hvor feks man tenner lys, snakker om ting man er takknemlig for, kanskje synger et par vintersanger og lærer om ulike religioners festhøytid er feks et fint alternativ til de som ikke ønsker å la barna sine delta i en religiøs gudstjeneste. Anonymkode: dad36...e69 Med Israel For Fred
Chiyo Skrevet 15. desember 2019 #17 Skrevet 15. desember 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde det ikke. Ungene ble igjen på skolen og måtte gjøre kjedelige oppgaver som å vaske biblioteket. Grei straff for dem som fucker opp systemet i nærområdet og skolen tenkte rektor. Jeg går ikke i kirken utenom heller bare så det er sagt, hva andre gjør på i sin fritid driter jeg i. Skolegudstjenester lager splittelse hos elevene, det er alltid noen som står utenfor grunnet sin tro eller ikketro derfor er det en uting. Anonymkode: d6508...ead Og folk prøver å argumentere for at ikke-religiøse blir respektert for deres valg. Det er helt forkastelig at barn som velger å ikke gå i kirken må vaske eller plukke boss på skolen som alternativ. Jeg hadde blitt forbanna hvis jeg fant ut at barnet mitt hadde blitt bruk somt vaskehjelp fordi hen ikke dro i kirken. Jeg hadde skrevet en sint leserinnlegg og sendt det til lokalavisen. 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 15. desember 2019 #18 Skrevet 15. desember 2019 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: Vi har allerede hatt denne diskusjonen Jeg bladde ned hele førstesiden for å se, men fant det ikke. 1 time siden, Kaisada skrev: Ekstremisme finnes i alle miljøer, også blant de kristne. Visjon norge og det de står for er for meg ingen kristendom, men ekstremisme i en svært skadelig form. Kristendom for meg er nestekjærlighet og godhet mot andre. Ikke forkynning. det er mye godt barna kan lære av å gå i kirken. De lærer å sitte stille og høre på andre. De lærer at de har et ansvar for hvordan de oppfører seg mot andre og ta hensyn til andre. Men de forkynner jo i kirka. De snakker jo som at det et noe som finnes. Ungene har nok tid de må lære å sitte stille og å ta hensyn til andre, de trenger ikke kirken for det. Godhet mot andre er heller ikke noe som et eksklusivt for kirken. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sender. Jeg er personlig kristen, men vi praktiserer ikke. Jeg syns det er viktig at barna får det med seg fordi vi er et kristent land og det er lurt at de skjønner hvilken kulturell bakgrunn de har. Tilsvarende ville jeg ha sendt de i synagoge/tempel/osv om de ble invitert, spesielt om vi bodde i et land med en annen kulturbakgrunn. Anonymkode: 5a731...2c1 Dette er noe jeg hadde tenkt på også. Hvis de tok det som en ekskursjon til alle plassene, ville det vært annerledes. Men at de kun skal dit hvor det forkynnes, er jeg mer negativ til. Er vi et kristent land? Jeg trodde vi var ute av statskirka nå. Og vi er vel like mye et land for ateister. 1 time siden, Ulrikke skrev: Skjønner at du har en annen bakgrunn enn meg. Jeg er ikke kristen og er ikke medlem av statskirken. Jeg er døpt og konfirmert (det siste var nok mest for en veldig personlig kristen bestemor), men meldte meg ut da hun døde. Allikevel har jeg alltid sendt datteren min på gudstjenester i sånn regi som du nevner. Det har med kultur å gjøre, man skal vite hvorfor man feirer jul og alt rundt. Så har vi heller snakket om at noen tror på Gud osv, andre gjør det ikke eller tror på andre guder, og alt er helt greit! Fanatisme er noe annet! Men en vanlig barnehage- eller skolegudstjeneste er ikke det. Dermed har hun alltid vært med på det. Takk for sva
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #19 Skrevet 15. desember 2019 Vi er norske, utmeldt av statskirken, ikke religiøse. Vi går aldri på gudstjenester, men deltar i dåp, bryllup og begravelser. Synger med på salmene, men føles sjelden naturlig å bli med i bønnene. Jeg spør mitt barn hva han har lyst til. Personlig synes jeg julegudstjeneste er en bra ting. Mitt barn er sjelden i kirken, og hører aldri om Gud og Jesus hjemme. Det er såpass mange mennesker rundt om som er religiøse, at jeg synes det er fint at han får et innblikk i utøvelse av religion og hva det kan være. Anonymkode: 04452...4dc 3
Vargie Skrevet 15. desember 2019 #20 Skrevet 15. desember 2019 16 minutter siden, Horten Market skrev: Det er viktigere enn noen gang å holde de kristne tradisjonene i hevd. Alternativet til at du frivillig velger å la dine barn delta i kristne skikker, er at dine barnebarn blir tvunget til å delta i muslimske skikker. Noen som ikke har tatt anti-konspirasjonspilla si i dag? 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå