Gå til innhold

Hva får deres barn til jul i år,av dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene mine får ganske mange ting, men de får ikke så mye utenom jul og bursdag. De får for ca 1000 kr hver. Flere mindre ting som de har ønsket seg istedet for en stor hver. 

Blant annet: Dukke, ett puslespill til hver, en genser hver, headset, bok, litt godteri. Alt kjøpt på tilbud. Vet det blir for mange gaver å åpne totalt inkludert gavene fra familie, men jeg glemmer hvert år at de får fra andre enn meg, eller jeg tror at i år så får de ikke fra den og den. Egentlig burde jeg lagt alt fra meg i en eske til hver. Men vet de kommer til å bli glad for alt de får.

Jeg elsker å finne på gaver til dem og slår litt på stortromma når det først er jul. 

Anonymkode: 6dbcb...21c

Skrevet

Vårt ufødte barn har allerede fått vogn, bilstol, badebalje og litt klær, han kommer i juni 2020! 
Vi valgte å kjøpe ting til babyen fremfor gaver til hverandre i år :)

Anonymkode: 05cee...ba8

Skrevet

Kattunge.

Anonymkode: 1ef57...a0b

Skrevet

Dere som blir så sjokkert over dyre julegaver til barna og mener det ene og det andre om dette i negativ retning - hvorfor skal man absolutt kjøpe billigst mulig gaver til barna, kun av prinsipp? Barn «trenger» endel dyre ting gjennom oppveksten, som mobil, PC, PlayStation, trampoline, skiutstyr etc etc, HVA er så galt med å gi dette til jul? Er det bedre å gi dem det i april, uten noen anledning? Eller bør man helst aldri gi barn ting som koster mer enn 500kr kanskje, de kunne jo bli bortskjemt?
Jeg oppfatter heller ikke dette som noen skrytetråd, mer som inspirasjon. Det bunner nok mer i misunnelse tenker jeg, når noen tar det som skryt at andre opplyser at de har kjøpt mobil og play stadion til jul.

Her kjøper vi alltid de dyre tingene til jul. Trenger de ny mobil blir det julegave. Kan også finne på å gi for eksempel play Station i tillegg, samme jul, hvis det passer. De får ikke disse tingene ellers i året. Aldri hatt problemer med bortskjemte unger fordet. De forventer heller ikke alltid så dyre gaver, og av og til blir det mindre dyre gaver, som blir verdsatt like mye

Anonymkode: 8fc10...6cf

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legitimt spørsmål. Har aldri forstått hvorfor man får mange barn når man har dårlig økonomi. Barn koster. 

Anonymkode: 31bf0...380

Veldig ofte så skjer det ting i livet som gjør at man kan få dårlig økonomi. Du kan miste jobben din, du kan bli alvorlig skadet eller syk, partneren din kan vise seg å være en bedrager økonomisk - og så videre, og så videre. At du lever i en boble hvor du aldri har hørt om slike ting gjør deg heldig, men kom deg i det minste ut av den bobla di av og til. Folk får unger, livet skjer, og av og til så går det til helvete. Hva mener du en mor som mister jobben sin skal gjøre? Dytte ungene sine tilbake opp i høna? 

Anonymkode: af501...04c

• Liker 5
Skrevet

Blir nesten sjokkert over hva slags gave  verdi noen  gir til barna sine her inne.  Noen gir pc-er, iPhone, iPad, Playstation osv osv..

Det dere bruker på en julegave til deres barn, bruker ikke vi engang på alle vi kjøper til sammen. Vi snakker da om gaver til foreldre, to søsken, 3 besteforeldre, og to nieser. I år har vi vel brukt ca 4000 kr til sammen. Og at noen bruker den summen eller over på kun 1 barn synes jeg er hinsides.

Hva lærer barna av å få alle disse dyre tingene gratis? Så et tidligere innlegg her hvor det ble skrevet at barnet måtte lære seg å spare selv til dyre gaver som feks en iPhone. Jeg synes det innlegget var inne på noe viktig, så all ære til vedkommende.

Samtidig så burde man lære barna sine dette her. Det er tanken som teller.. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som blir så sjokkert over dyre julegaver til barna og mener det ene og det andre om dette i negativ retning - hvorfor skal man absolutt kjøpe billigst mulig gaver til barna, kun av prinsipp? Barn «trenger» endel dyre ting gjennom oppveksten, som mobil, PC, PlayStation, trampoline, skiutstyr etc etc, HVA er så galt med å gi dette til jul? Er det bedre å gi dem det i april, uten noen anledning? Eller bør man helst aldri gi barn ting som koster mer enn 500kr kanskje, de kunne jo bli bortskjemt?
Jeg oppfatter heller ikke dette som noen skrytetråd, mer som inspirasjon. Det bunner nok mer i misunnelse tenker jeg, når noen tar det som skryt at andre opplyser at de har kjøpt mobil og play stadion til jul.

Her kjøper vi alltid de dyre tingene til jul. Trenger de ny mobil blir det julegave. Kan også finne på å gi for eksempel play Station i tillegg, samme jul, hvis det passer. De får ikke disse tingene ellers i året. Aldri hatt problemer med bortskjemte unger fordet. De forventer heller ikke alltid så dyre gaver, og av og til blir det mindre dyre gaver, som blir verdsatt like mye

De burde lære seg å spare isteden. 

Alt det du ramset opp er heller ikke nødvendig. Ikke alle barn trenger trampoline eller har mulighet til å ha en pga bo situasjon. Ikke alle barn trenger å ha Playstation. De trenger heller ikke den mest moderne  avanserte mobilen. Når det gjelder pc så går det fint ann å bruke foreldrene pc til en viss alder. Ski utstyr er kun greit å ha hvis barnet faktisk er interesset i det. Hvorfor feks kjøpe ski utstyr annen hvert år som kun blir brukt en eller to ganger i forbindelsen med skolens aktivitets dag?  Samme gleder skøyter.. 

Endret av tussi84
  • Liker 3
Skrevet

De får Nintendo switch sammen. Og xplora klokke til 7 åringen (det er halvparten som bursdagsgaven som er rett etter jul) og bankkort med litt penger til 11 åringen. Pleier vanligvis ikke å bli så mye og dyrt, men slik ble det i år. Samler slike ting til jul-bursdag, så de ikke blir vant til å bare få dyre ting ellers i året. 

Anonymkode: 85451...5af

Skrevet
55 minutter siden, tussi84 skrev:

De burde lære seg å spare isteden. 

Alt det du ramset opp er heller ikke nødvendig. Ikke alle barn trenger trampoline eller har mulighet til å ha en pga bo situasjon. Ikke alle barn trenger å ha Playstation. De trenger heller ikke den mest moderne  avanserte mobilen. Når det gjelder pc så går det fint ann å bruke foreldrene pc til en viss alder. Ski utstyr er kun greit å ha hvis barnet faktisk er interesset i det. Hvorfor feks kjøpe ski utstyr annen hvert år som kun blir brukt en eller to ganger i forbindelsen med skolens aktivitets dag?  Samme gleder skøyter.. 

Disse tingene jeg ramset opp var eksempler. Det er da ingen som har sagt at de kjøper skiutstyr annethvert år som kun blir brukt en eller to ganger kun på skolen? Om du mener at ditt barn kan bruke din PC så deg om det. Det kan da være mange forskjellige situasjoner som gjør at barnet trenger egen PC i andre hjem. Ikke alle trenger play statoin eller trampoline heller nei, men noen trenger kanskje det. Familier og barn er ulike og det er ulike behov og prioriteringer. Du har ingenting med å sette standard for andre eller mene noe om hva andre bør og ikke bør gi barna sine

Skrevet
På 15.12.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Barnet får et innrammet bilde av PLAN-fadderbarnet som har fått pengene barnet ellers ville fått som julegave. 

Anonymkode: 31a39...ce5

Seriøst?? Stakkars barn, du har 364 dager ellers i året hvor du kunne gjort dette. 

Anonymkode: 71a75...581

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, tussi84 skrev:

Blir nesten sjokkert over hva slags gave  verdi noen  gir til barna sine her inne.  Noen gir pc-er, iPhone, iPad, Playstation osv osv..

Det dere bruker på en julegave til deres barn, bruker ikke vi engang på alle vi kjøper til sammen. Vi snakker da om gaver til foreldre, to søsken, 3 besteforeldre, og to nieser. I år har vi vel brukt ca 4000 kr til sammen. Og at noen bruker den summen eller over på kun 1 barn synes jeg er hinsides.

Hva lærer barna av å få alle disse dyre tingene gratis? Så et tidligere innlegg her hvor det ble skrevet at barnet måtte lære seg å spare selv til dyre gaver som feks en iPhone. Jeg synes det innlegget var inne på noe viktig, så all ære til vedkommende.

Er vel mye bedre å få dette til jul, enn å bare få dette hvilken ukedag som helst ellers i året. Ønske seg og håpe... Vi har alltid gitt litt dyre ting til jul og bursdag. Mange barn får jo dyre ting helt uten videre...

Anonymkode: 71a75...581

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ungen min gaver på mellom 5000-20000 hver jul. Har ikke dårlig samvittighet over det i det hele tatt.

For noen år siden var det MacBook til studiet+noe sminke/hygieneprodukter hun ønsket seg+kaffetrakter

i fjor var det ny telefon, to stk god kvalitet dundyner + puter + noe annet stæsj

i år blir det Dyson støvsuger, krølltang, noen spesielle jobbsko osv.

Finner ikke dårlig samvittighet over noe av det, hverken for lommeboka eller miljøet.

Og det beste? Ungen er nå (relativt) voksen og er hverken bortskjemt eller storforlangende. Tvert i mot er hun lur med penger og forbruk.

Anonymkode: 09d31...649

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ofte så skjer det ting i livet som gjør at man kan få dårlig økonomi. Du kan miste jobben din, du kan bli alvorlig skadet eller syk, partneren din kan vise seg å være en bedrager økonomisk - og så videre, og så videre. At du lever i en boble hvor du aldri har hørt om slike ting gjør deg heldig, men kom deg i det minste ut av den bobla di av og til. Folk får unger, livet skjer, og av og til så går det til helvete. Hva mener du en mor som mister jobben sin skal gjøre? Dytte ungene sine tilbake opp i høna? 

Anonymkode: af501...04c

Det er jeg fullstendig klar over. Er også alene med et barn, men prioriterer deretter. Det er en kjensgjerning at mange med dårlig økonomi får flere barn, som i dette tilfelle. Hva skjer da når man blir syk, mister jobben osv. 

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du kommer med nedverdigende kommentarer. Tror det er en like sammensatt gruppe i denne tråden, som ute i samfunnet. Hva får deg til å mene at det er mange unge mødre her? 

Det er mitt inntrykk. Men at du oppfatter det som negativt må jo du få gjøre, deg om det. Jeg har det jeg har, voksne barn og barnebarn.Mine voksne barn får ting til å bruke i huset de har. God jul! 🎅

Endret av tussi680
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, tussi680 said:

Det er mitt inntrykk. Men at du oppfatter det som negativt må jo du få gjøre, deg om det. Jeg har det jeg har, voksne barn og barnebarn. God jul! 🎅

Jeg regner med du mente mødre som er så unge at de har barn som fortsatt er barn, siden du skrev at du har voksne barn selv.(?) Men den andre personen oppfattet det nok litt annerledes, som i mødre som er (for) unge når de får barn. :) 

Anonymkode: 4e9f4...1c1

Skrevet
På 15.12.2019 den 1.19, AnonymBruker skrev:

Hah. Nå følte jeg meg gnien. Men barna (7 og 2) får det de har skrevet på ønskelista. Ganske rimelige ting. Bruker ikke masse penger utenom bare for å bruke mye penger på gave. Vi har god råd, men tenker at om de ønsker seg en banan mer enn alt - og faktisk får det. Så er vel julens magi et faktum. :) 

Anonymkode: 2a775...2dd

Dette! Her ønsker jentungen seg sjakkbrett mer enn noe annet. Det får hun i tillegg til litt påfyll av tegnesaker. 

Anonymkode: 6ae8d...947

Skrevet (endret)

Litt forskjellig..men i hovedsak lommepenger til en reise vi skal på etter jul. Jeg tipper vi ligger på rundt 2500,- pr barn. Barna våre får ingenting dill og dall resten av året utenom bursdagspresang (de får selvsagt klær osv). Har de lyst på noe «ufornuftig» utenom må de bruke egne penger på det. 

Endret av Vera
Skrevet

Barna mine liker å gi. Det gjør ikke jeg. Jeg liker å få. Så barna gir meg og jeg får! Da er alle lykkelige på julaften 👍

Anonymkode: 46845...8d5

Skrevet
6 timer siden, tussi84 skrev:

Mange i tråden har forsøkt å poengtere det samme som du og har lykkes i stor grad. Men dette innlegget her, det oser av sjalusi.

Anonymkode: 0281e...78e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...