AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Jeg har hatt røde / blodskutte øyne lenge, i alle fall i omtrent tre til fire år. Helt siden jeg har liten har jeg hatt problemer med øynene når jeg er syk (feber) - de tåler da alle former for lys dårlig, og svir og renner. Ved sykdom har jeg alltid da måttet ligge i mørket fordi øynene mine "klikker" i vinkel. Kan ikke huske helt når jeg hadde normale, hvite øyne, men jeg har hatt det på et eller annet tidspunkt. I tillegg til at øynene mine er blodskutte, slet/delvis sliter jeg også med at de føles"slitne" og trykkende. Gikk til legen, ble henvist til øyelege. Han sa at alt var normalt, ingen sykdommer. Han sa jeg hadde tørre øyne - ingen beskyttelsesfilm, og jeg fikk noen forskjellige typer øyedråper til dag og natt. Etter å ha brukt dråpene en god stund ble mange av plagene mine mye bedre, men øynene er fremdeles akkurat lite røde/blodskutte. Fastlegen min testet meg ffor allergier, tror hun bare testet meg for støvallergi. Det hadde jeg ikke, men jeg har som mange andre nordmenn pollenallergi. Jeg hadde B12-mangel, fikk piller for det, og nivået ble etter en stund bra igjen. Jeg gikk tilbake til fastlegen min for ikke så lenge siden for å høre om det var noe mer som kunne gjøres, og det mente hun at det ikke var. Øyelegen mente også at han hadde gjort det han kunne. Legen min forklarte meg at noen har f.eks. kronisk irritabel tarm, mens jeg kanskje har kronisk irriiterte øyne. Skal jeg virkelig måtte gå rundt med kronisk røde øyne resten av livet? Jeg har noen slike dråper som er kjøpt i utlandet som gjør øynene mine midlertid mye bedre, men jeg vet at de ikke er trygge å bruke mer langsiktig, så de bruker jeg bare en sjelden gang. Jeg jobber på kontor, så det blir mye data, men har prøvd briller mot blått lys uten at det har fungert. Øyelegen sa til meg at jeg var enten litt kortsynt eller langsynt (husker ikke hvilken han sa), men jeg fikk ingen indikasjon på at jeg burde skaffe meg briller. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan forsøke? Eller lei av å gå rundt og se syk/sliten ut hele tiden. Anonymkode: 7e5e1...b43
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Har du sjekket om du har meibomsk kjerteldysfunksjon? Da er det varme, massasje og damp som hjelper. Anonymkode: d4b0a...3d7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Har du sjekket om du har meibomsk kjerteldysfunksjon? Da er det varme, massasje og damp som hjelper. Anonymkode: d4b0a...3d7 Takk for svar! Er ikke det noe som øyelegen burde ha sett da han undersøkte øynene mine? Eller fungerer det ikke helt slik? Har ikke prøvd med varme. Anonymkode: 7e5e1...b43
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #4 Skrevet 15. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Er ikke det noe som øyelegen burde ha sett da han undersøkte øynene mine? Eller fungerer det ikke helt slik? Har ikke prøvd med varme. Anonymkode: 7e5e1...b43 Godt mulig øyelegen sjekket dette, men det kan være en grunn til at du mangler film på øynene. Jeg sliter med dette om vinteren. Man har en maske som er varmet opp på øynene, og så masserer man rundt øynene. Evt etter en varm dusj. Anonymkode: d4b0a...3d7
Pizzicato Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 Jeg bruker Euphrasia Pollendråper fra helsekost, de er supergode! Var alltid rød i øynene før, å siden jeg har veldig lysegrønne øyer så det nesten skummelt ut 😂 pluss de var tørre å svidde mye (støvallergi). Etter jeg begynte å bruke disse, er øynene mye bedre & det røde forsvinner et par minutter etter man har dryppet dem 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå