AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Skjønner ikke folk at Omgangssyke aldri forsvinner når man sender barnet sitt i barnehage/skole før det har gått 48 timer? Ikke rart folk blir syke hele tiden når det er sånn. En mor jeg pratet med sa at hun ikke ville lære barna sine at det er ok å være hjemme når man føler seg bra igjen, derfor sendte hun dem tilbake når de følte seg bra. Men dette er jo en regel mange skoler og barnehager har, hvorfor ikke følge den da? Hun driter vel i at haugevis med andre blir smittet da. Jeg blir provosert og oppgitt. Anonymkode: e44c9...ef1 11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Fordi de ikke vil miste lønn selv? Anonymkode: e4be7...c56 9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Enig med Ts at den begrunnelsen ikke holder. Men jeg tenker det har med bruk av sykedager å gjøre, at man er redd for å gå tom, eller føler på at det går utover kolleger. Min samboer jobber i en virksomhet med fire ansatt og er noen borte lenge merkes det på inntjeningen, så han gruer seg mer for å være borte, enn meg selv om jeg har mer «karrierejobb» og tøffe Fakturerings mål på meg. (Gruer meg jeg også, men min arbeidsgiver kommer ikke i samme trøbbel som hans ved mye fravær). Anonymkode: 100a4...041 6
Olaug Olsen Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 Trodde det var nok at de hadde vært sykdomsfri i 24t? 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #7 Skrevet 14. desember 2019 1 minutt siden, Olaug Olsen skrev: Trodde det var nok at de hadde vært sykdomsfri i 24t? 48 t etter siste oppkast Anonymkode: 7bf1a...50a 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #8 Skrevet 14. desember 2019 Kjedelig å være hjemme så lenge Anonymkode: 75855...6d7 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #9 Skrevet 14. desember 2019 Det er nok stort sett fordi det virker meningsløst å være hjemme med friske barn i to dager, og fordi man ikke vil bruke opp sykedagene/belaste kolleger mer enn man må. Anonymkode: 2471d...694 13
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #10 Skrevet 14. desember 2019 Tror uansett jeg hadde blitt hjemme fra jobb i 48 timer etter jeg var bra. For ikke å smitte noen og fordi man kan få tilbakefall. Anonymkode: e44c9...ef1 2
Olaug Olsen Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 48 t etter siste oppkast Anonymkode: 7bf1a...50a OK. Denne kan kanskje være grei, hvis man kan jobbe hjemme. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å være hjemme i to dager med et barn som er i fin form...
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #12 Skrevet 14. desember 2019 Var nettopp hos legen med mitt barneskolenbarn fordi jeg måtte ha en sykeerklæring til noe obligatorisk på mitt studie, og da sa legen at det holder å være hjemme ca 24 timer etter oppkast. Altså spys det på morgenen er det greit å sende de på skole neste dag. Var dog hjemme i 48, men bare fordi jeg hadde mulighet. Er som regel kun i barnehage de har 48timers regel, fordi små barn er dårligere på hygiene. Anonymkode: 58e61...8cd 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke folk at Omgangssyke aldri forsvinner når man sender barnet sitt i barnehage/skole før det har gått 48 timer? Ikke rart folk blir syke hele tiden når det er sånn. En mor jeg pratet med sa at hun ikke ville lære barna sine at det er ok å være hjemme når man føler seg bra igjen, derfor sendte hun dem tilbake når de følte seg bra. Men dette er jo en regel mange skoler og barnehager har, hvorfor ikke følge den da? Hun driter vel i at haugevis med andre blir smittet da. Jeg blir provosert og oppgitt. Anonymkode: e44c9...ef1 Her ble det månelyst fra sjefen når jeg ikke kom på jobb dagen etter at jeg kasta opp siste gang. Da sa jeg at hallo, er det 48 timer på de eldre pasientene våre så må nå vi også overholde reglene så vi ikke smitter ut både pasienter og ansatte. Så jeg måtte rett og slett til legen for å få være hjemme 48timer for å unngå å smitte andre. Med en sånn holdning så er det jammen ikke lett å forklare hvorfor man da må være hjemme 48timer med en unge med omgangssyken når voksne bare "trenger" 24timer. Noe som ikke er korrekt da det er 48timer over hele linja. Anonymkode: c4db7...42f 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 "Omgangssyke smitter fra man blir syk og inntil 48 timer etter at symptomene har gitt seg. Influensa er smittsomt fra det bryter ut og en ukes tid fremover." Når er du smittsom? – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt Anonymkode: c4db7...42f 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var nettopp hos legen med mitt barneskolenbarn fordi jeg måtte ha en sykeerklæring til noe obligatorisk på mitt studie, og da sa legen at det holder å være hjemme ca 24 timer etter oppkast. Altså spys det på morgenen er det greit å sende de på skole neste dag. Var dog hjemme i 48, men bare fordi jeg hadde mulighet. Er som regel kun i barnehage de har 48timers regel, fordi små barn er dårligere på hygiene. Anonymkode: 58e61...8cd Nei, nei, nei, nei! 48 timer gjelder absolutt ALLE! Dette er faktisk fordi du eller noen du omgås omgår noen som kan bli veldig syke av omgangssyken! Og så ser det selvfølgelig fordi epidemien ikke skal gå i sirkel og smitte deg på nytt! Anonymkode: a9d4a...2f6 10
Gjest Chroma Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok stort sett fordi det virker meningsløst å være hjemme med friske barn i to dager, og fordi man ikke vil bruke opp sykedagene/belaste kolleger mer enn man må. Anonymkode: 2471d...694 Men andre foreldre vil heller ikke bruke opp sine sykedager. Hadde foreldrene til det første barnet i barnehagen med oppkast holdt det hjemme lenge nok kunne nok ofte mange runder vært unngått.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 23 minutter siden, Olaug Olsen skrev: OK. Denne kan kanskje være grei, hvis man kan jobbe hjemme. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å være hjemme i to dager med et barn som er i fin form... Smitten sitter fortsatt i, så ved å go blaffen i regelen rissikerer man å smitte alle rundt seg. Anonymkode: 7bf1a...50a 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #18 Skrevet 15. desember 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Nei, nei, nei, nei! 48 timer gjelder absolutt ALLE! Dette er faktisk fordi du eller noen du omgås omgår noen som kan bli veldig syke av omgangssyken! Og så ser det selvfølgelig fordi epidemien ikke skal gå i sirkel og smitte deg på nytt! Anonymkode: a9d4a...2f6 Det stemmer ikke. Folkehelseinstituttet anbefaler å holde barn hjemme 48 timer etter siste oppkast, fordi de er dårlige på hygiene. Voksne som ikke håndterer mat skal gå på jobb straks de føler seg friske. Slike som deg som er hjemme i hytt og pinevær har gjort at det meget sannsynlig vil bli innført karensdager. Selv om jeg synes det er teit at voksne folk som misbruker systemet skal gå utover meg så er jeg faktisk litt for det. Nok av andre gode formål som de bortkastede ressursene på sykelønn til friske kan brukes til. Anonymkode: 170bf...b58 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #19 Skrevet 15. desember 2019 48 timer gjelder barnehagebarn og voksne som jobber med mat eller tett på syke mennesker. For andre gjelder at man føler seg frisk, kombinert med GOD håndhygiene. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/smitte-fra-mat-vann-dyr/flere-artikler/slik-forebyggjer-du-omgangssjuke-me/ Anonymkode: aa4a1...8b6 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #20 Skrevet 16. desember 2019 På 14.12.2019 den 22.48, AnonymBruker skrev: Nei, nei, nei, nei! 48 timer gjelder absolutt ALLE! Dette er faktisk fordi du eller noen du omgås omgår noen som kan bli veldig syke av omgangssyken! Og så ser det selvfølgelig fordi epidemien ikke skal gå i sirkel og smitte deg på nytt! Anonymkode: a9d4a...2f6 Man kan ikke bli smitta to ganger av samme virus samme sesong. Anonymkode: 2471d...694 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå