AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Samboeren min vil gjerne ha en Maine Coon, men vi ønsker gjerne en katt som kan få være både ute og inne. Er Maine Coon en rase som det er greit å slippe ut? Anonymkode: f4587...f71
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Alle jeg kjenner med rasen slipper det ut. Eneste "problemet" er andre katter og vilkatter i nabolaget holder avstand til hans området. Anonymkode: 488fc...661 2
Gjest spinjitzu Skrevet 14. desember 2019 #3 Skrevet 14. desember 2019 Selvsagt. Er flere maine coons i nabolaget også.
Djungelvrål Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Maine Coon er jo selve definisjonen på utekatt. De er store, har tykk pels, er sterke og har generelt god helse. 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #5 Skrevet 14. desember 2019 Ja, har 2 og de elsker å være ute. Har kattedør og de er ute i pissregn og storm. Eneste ulempen er at de stadig kommer inn med gnagere og fugl. Tror våre hadde blitt deprimert av å være innekatt. Anonymkode: 69a28...f65 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 Ts-hvorfor mener dere ikke den skal være ute? Fordi dere må betale 10-12.000 for den? Blir det da en katt som et mer verd for dere enn en huskatt? N katt er en katt uansett rase. Vi har to maine coon og en huskatt. Alle tre er forsikret og vi er like glad i alle. Alle tre går fritt ute når d vil. Anonymkode: 865a1...022 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #7 Skrevet 14. desember 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts-hvorfor mener dere ikke den skal være ute? Fordi dere må betale 10-12.000 for den? Blir det da en katt som et mer verd for dere enn en huskatt? N katt er en katt uansett rase. Vi har to maine coon og en huskatt. Alle tre er forsikret og vi er like glad i alle. Alle tre går fritt ute når d vil. Anonymkode: 865a1...022 Nei nei, overhode ikke at den er mer verdt. Jeg tror det handler om at vi har hørt historier om at rasekatter ikke skal ut pga at de blir stjålet og at vi derfor ville høre deres erfaringer. Vi vil gjerne slippe den ut og ønsker en katt som kan få gå fritt. Har allerede huskatt og er like glad i den ❤️ Anonymkode: f4587...f71 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #8 Skrevet 14. desember 2019 Har rasekatter som går fritt ute. Går så fint så. Anonymkode: 583d6...058 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #9 Skrevet 14. desember 2019 Maine coon er digre beist av noen katter og de fleste lar de gå ute - blir fort trangt inne! Tror ikke akkurat rasekatttyveri er noen utbredt greie, altså, med mindre man lever i en Aristokattene-film. Man id-merker jo selvfølgelig dyra i dag, så en stjålet katt vil jo være lett å oppdage. Og skal du ha katten gående ute vil den jo være kastrert og ha ingen avlsverdi heller. Det stemmer dog at noen rasekatter som er typisk innekatter ikke helt egner seg til livet som utekatt, litt for avla bort fra basic overlevelsesevner rett og slett. Men da snakker vi sphinx, persere ol. Anonymkode: 17259...f9d 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 12 timer siden, SupaWoman skrev: Maine Coon er jo selve definisjonen på utekatt. De er store, har tykk pels, er sterke og har generelt god helse. Generelt en god helse kan vel diskuteres. Mye sykdom med rasekatter. Anonymkode: 3fb2d...a42
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #11 Skrevet 15. desember 2019 Har Sibirkatt, som også er en stor katterase. Hun har fått hå fritt fra hun var 8 mnd. Sterilisert og selv om jeg selvsagt bekymrer meg når jeg leser om rasekatter som blir stjålet- så må jeg bare legge vekk den frykten og tenke at hun storkoser seg ute. Anonymkode: 75ae5...a0c
moonflower__ Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 At rasekatt-tyveri er et konsept fra Aristokattene-filmen er hvertfall tull. Det skjer hvert år at katter blir stjålet, men da gjerne Ragdolls og Hellig Birma, muligens fordi de ser en anelse spesielle og langt i fra "huskattete" ut. Her er et par linker jeg fant fra 2018/2019. Altså er dette noe som skjer her og nå i dagens samfunn. https://www.nrk.no/rogaland/frykter-rasekatter-blir-stjalet-og-brukt-i-avl-1.14242225 https://www.av-avis.no/nyheter/i/kJv8G6/fortvilte-eiere-lover-10000-kroner-til-den-som-faar-dennis-tilbake De fleste jeg kjenner med Maine Coon, Norsk Skogkatt og Sibir lar de gjerne gå fritt ute dersom nabolaget tillater det. Noen har også store kattegårder, som selvfølgelig er det tryggeste. De er store katter og tåler uteklimaet i Norge bedre enn andre katter. Jeg ville nok vurdert å sette GPS på dem hvis man skal slippe dem ut fritt, så kan man følge med litt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #13 Skrevet 15. desember 2019 Main Coon en en fantastisk robust katt, svær, som ikke vil ha noe problem med å klare seg ute. Problemet er at set finnes dessverre mennesker som gjerne ser en slik katt, og får nesten litt tegneserie reaksjon 🤑🤑🤑 For det er 10 000kr, jeg hadde aldri satt 10 000kr ut på gata det folk kan stjele det. Det finnes en haug av huskatter, og også er veldig robuste og som fint klarer å være ute en del Anonymkode: ef322...8c6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #14 Skrevet 15. desember 2019 Jeg har flere bekjente som har latt rasekattene sine gå fritt ute og opplevd at folk har tatt dem. Jeg hadde aldri latt en rasekatt gå fritt ute. Har en huskatt nå, men skal skaffe meg devon rex og den kommer til å få en egen kattegård bak huset den kan være ute i... Anonymkode: 53f29...e2f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #15 Skrevet 15. desember 2019 Vi er ute sammen. Vi bor i sentrale strøk, så ut på fri pote er en litt skummel aktivitet her. I parkene der vi bor er det flott å være ute med sele. Han med sele og jeg på slep. Han er topp premiert, ung og flott. At han er kastrert er det ingen som ser, så han ligger tynt an for å bli plukket opp og tatt med av noen. Anonymkode: 4bad6...e67
Gjest kruspersilletaco Skrevet 15. desember 2019 #16 Skrevet 15. desember 2019 Har bare ei venninne som har Maine coon, og hun har laget kattegård ute i hagen. Vet ikke om det er fordi hun er redd for tyveri, eller om det er fordi hun bor rett ved en trafikkert vei, har ikke spurt. Vet at katten var sterilisert da hun kjøpte den, så ikke noe å stjele da eller? Virker som katten trives godt værtfall, men går ikke ut når det regner eller snør ;p
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #17 Skrevet 15. desember 2019 Kan det være at rasekatter forsvinner, slik huskatter gjør? Det er ikke alle rasekattforsvinninger som er tyveri... Anonymkode: 4902e...917 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #18 Skrevet 15. desember 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at rasekatter forsvinner, slik huskatter gjør? Det er ikke alle rasekattforsvinninger som er tyveri... Anonymkode: 4902e...917 Så klart. Alle frittgående katter kan bli borte av naturlige årsaker (går seg bort, blir påkjørt, tatt av rovdyr, blir skadet og dør før de kommer seg hjem igjen). Når det er sagt så har det dessverre blitt sånn at både hunder og katter av populære raser også risikerer å bli stjålet når de er ute på fri pote. Det internasjonale markedet for de populære rasekattene og rasehundene er sånn at useriøse kjøpere i ut- og innland driter i om dyret allerede er chip'et på noen i et annet land. Anonymkode: 4bad6...e67
moonflower__ Skrevet 15. desember 2019 #19 Skrevet 15. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan det være at rasekatter forsvinner, slik huskatter gjør? Det er ikke alle rasekattforsvinninger som er tyveri... Anonymkode: 4902e...917 Ja, det må man selvfølgelig ta med i beregningen. Nå er det sånn at disse rasene ikke har for vane å gå langt, de holder seg i nærheten da de er svært knyttet til folkene sine. I den ene saken jeg linket til ble det observert av en nabo at noen stoppet en bil og tok med seg katten. De skjønte ikke hva dette var før det var for sent, og katten er fremdeles savnet. Jeg personlig hadde valgt kattegård.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå