Gå til innhold

Å pynte juletreet flere uker før julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppdaget de siste ukene at det er så mange kjendiser og influencere som har vist frem juletreet sitt ferdigpyntet tidlig i desember, noen allerede første desember... Vanligvis så pynter jo folk juletreet to-tre dager før jul eller lillejulaften, så jeg lurer på om dette er en ny trend? 

Anonymkode: 65271...572

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig nå som de færreste har ekte trær. Trærne drysser ikke uansett hvor lenge de står, så da kan man kose seg med julepyntet hus i hele desember :)

Anonymkode: 038da...f4d

• Liker 2
Skrevet

Og tadisjoner er så «uuuut» for tiden. Mye har forandret seg sånn sett på veldig kort tid. Utrolig trist og synd. 

Anonymkode: 34671...828

• Liker 10
Skrevet

Liker den trenden! Desember er en mørk tid, det er fint å ha mye julelys og pynt innendørs. Føles mer naturlig å pynte frem mot jul, for så å rydde bort i slutten av desember, heller enn å pynte to dager før jul og rydde bort 2 uker ut i januar. Assosierer hele desember med jul, heller enn januar. 

• Liker 13
Gjest Dævendøtte
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har oppdaget de siste ukene at det er så mange kjendiser og influencere som har vist frem juletreet sitt ferdigpyntet tidlig i desember, noen allerede første desember... Vanligvis så pynter jo folk juletreet to-tre dager før jul eller lillejulaften, så jeg lurer på om dette er en ny trend? 

Jeg liker å pynte 1 des. Da er alt av lys hengt opp og halvparten av treet pynta. Er så koselig med lys i mørketida. 

Så forsvinner pynten i romjula, treet står litt lengre med lys. Og til slutt, når våren har kommet, da forsvinner alle lys ute. 

Og ja, det er ingen tvil om at mønsteret har forandret seg de siste fem årene. Nå pynter mange tidlig, for så å ta bort pynten enda tidligere, kanskje en ekstra pynt til nyttår. Jobber i bransjen og vi selger juleproduktene våre tidligere enn noensinne. Synes det er helt fint, mye bedre å ha jul fra første advent og så starte på nytt 1 januar :) 

Skrevet

Jeg syntes fra jeg var liten, for nesten 40 år siden, at det var helt på trynet å først pynte lille julaften, for så å la alt støve ned gjennom halve Januar. 

Så fra første jul jeg pyntet eget hus har pynten kommet opp ca 1.desember, og treet medio desember. Og 1. januar ryker alt ned i bokser og ut av huset igjen. 

De første årene syntes foreldrene mine dette var helt forferdelig, brudd på tradisjoner, og alt det der. Men plutselig begynte de å gjøre det samme selv, og ler nå av hvor sta de var i forhold til dette. 

Så nå sitter jeg i egen stue og koser meg med synet av juletreet, lukt av hyasinther, lys overalt, og maks julestemning.Og 1.januar skal jeg nyte et ryddig og rent hus, som er klar for det nye året. 

Anonymkode: eb905...cd8

• Liker 10
Skrevet

Julepynter litt i starten av desember, med litt nisser, julestjerne o.l. Juletreet tas frem ca siste helgen før jul. Vi har småbarn, og å pynte i siste liten lille julaften blir bare stress.

Anonymkode: 295b7...ffc

• Liker 1
Skrevet

Kjøpt ekte juletre i går som pyntes i dag. Nettopp fordi jeg jobber som kokk og har ikke annen mulighet enn å pynte i morgen med barna. Jeg har 15 timers dager frem mot jul og må gjøre det beste ut av det.  Neste år blir det nok plastikkjuletre.

Jeg forstår tradisjonen med å vente til jul,  men her må tradisjonen vike for at vi kan bruke den tiden vi har samme til det fulle. 

Anonymkode: d7c0b...993

• Liker 2
Skrevet

For meg er hele desember jul! Jeg kan godt ha opp juletreet lenge før julaften, hva du tenker om det ts driter jeg faktisk i 😂 hvorfor plager det deg hva andre gjør? Pass på deg selv og din egen stue du 🤪

Anonymkode: 5a5ec...8ed

• Liker 4
Skrevet

Jeg er musiker, og er som regel på jobb hele desember. Julen feires ikke hjemme, og derfor liker jeg å pynte huset mitt, samt treet, siste søndag før desember. Da får jeg litt tid til å nyte hjemmet mitt i full juleskrud, og ikke komme hjem fra turné til et hus uten så mye som en julekuler i sikte. Har flere kolleger som gjør det samme, og jeg antar at det er sånn for de fleste i min bransje.

Anonymkode: 8f05c...944

• Liker 1
Skrevet

Har vel vært sånn hos mange i noen år. Jeg er vant med, fra barndommen, advent (lilla) fra fjerde søndag i advent -23 des, jul (rød) fra 23.des-13.jan. Juletreet måtte være ekte og ble pyntet lille julaften kveld og stod langt utpå nyåret. 

Som voksen har jeg falskt tre, skiller ikke på advent og jul og kaster ut treet og jula så fort nyttårsaften er over. 

Anonymkode: 5c599...58e

• Liker 1
Skrevet

For meg er det litt som å sette fram friske blomster, ta på bunaden og heise flagget 1. mai for å feire 17. mai. Det tar luven av hele feiringa. Jeg liker å skille på advent, som er juleforberedelser, og selve jula som starter julaften og varer i 20 dager.

Men folk får nå så klart gjøre som dem vil, feire påske i februar og sankthans i april for min del.

• Liker 9
Skrevet

Jeg gidder ikke dra frem pynt og stæsj og sånn for en uke (23/12-1/1). Så da pynter jeg tidlig så vi får brukt pynten en måneds tid. Jula er over etter nyttår, orker ikke å vase rundt i julepynt når jula er over. Førjulstida nytes heller med nisser og juletrær. 

Vet ikke helt hvordan dette plager andre som ikke er hjemme hos oss da 

Anonymkode: 9275c...14d

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er hele desember jul! Jeg kan godt ha opp juletreet lenge før julaften, hva du tenker om det ts driter jeg faktisk i 😂 hvorfor plager det deg hva andre gjør? Pass på deg selv og din egen stue du 🤪

Anonymkode: 5a5ec...8e

Du trenger ikke å være spydig.  Jeg har ikke skrevet at det plager meg,jeg har bare oppdaget at det pyntes mye tidligere rundt omkring hos folk, og så lurte jeg på om det var en ny trend. That's all! 

Ts. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Viktualia skrev:

For meg er det litt som å sette fram friske blomster, ta på bunaden og heise flagget 1. mai for å feire 17. mai. Det tar luven av hele feiringa. Jeg liker å skille på advent, som er juleforberedelser, og selve jula som starter julaften og varer i 20 dager.

Men folk får nå så klart gjøre som dem vil, feire påske i februar og sankthans i april for min del.

Om valget er å gå med bunad to uker før 17.mai, eller to uker etter at feiringen er overstått, så velger jeg selvfølgelig førstnevnte. 

Du må skille mellom en periode, og en dag. 

Jeg finner frem påskepynt 1-2 uker før påske og rydder 2.påskedag. Jeg finner frem litt høst og halloween pynt allerede 1.oktober, og rydder det bort 1.november. 

Jeg er ikke kristen. Så dette med ventetid, 16.dag og 20.dag har aldri hatt noen betydning for meg. I januar er jula ferdig. Og det er litt stusselig å pynte tre og hus bare for 7 dager. 

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder ikke dra frem pynt og stæsj og sånn for en uke (23/12-1/1). Så da pynter jeg tidlig så vi får brukt pynten en måneds tid. Jula er over etter nyttår, orker ikke å vase rundt i julepynt når jula er over. Førjulstida nytes heller med nisser og juletrær. 

Vet ikke helt hvordan dette plager andre som ikke er hjemme hos oss da 

Anonymkode: 9275c...14d

Nettop. Jula er over etter nyttår, her er det ikke noe jul langt ut i januar 😅

Anonymkode: 5a5ec...8ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg ler rått av denne trenden!

Selv tar jeg opp tre og julepynt kl 12 på julaften. Etter gavene er åpnet på kvelden rydder vi bort alt av julepynt og hiver matrestene. 1 juledag er normal dag og vi får nullstilt oss mot det nye året.

Anonymkode: c20cd...616

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes fra jeg var liten, for nesten 40 år siden, at det var helt på trynet å først pynte lille julaften, for så å la alt støve ned gjennom halve Januar. 

Så fra første jul jeg pyntet eget hus har pynten kommet opp ca 1.desember, og treet medio desember. Og 1. januar ryker alt ned i bokser og ut av huset igjen. 

De første årene syntes foreldrene mine dette var helt forferdelig, brudd på tradisjoner, og alt det der. Men plutselig begynte de å gjøre det samme selv, og ler nå av hvor sta de var i forhold til dette. 

Så nå sitter jeg i egen stue og koser meg med synet av juletreet, lukt av hyasinther, lys overalt, og maks julestemning.Og 1.januar skal jeg nyte et ryddig og rent hus, som er klar for det nye året. 

Morsomt at det støver mindre i desember enn i januar 😄 

Dine foreldre: 

"det var helt på trynet å først pynte lille julaften, for så å la alt støve ned gjennom halve Januar. "   = 3 uker

Du selv: "har pynten kommet opp ca 1.desember" og "1. januar ryker alt ned i bokser" =  4 uker

"treet medio desember. Og 1. januar ryker alt ned i bokser" = 3 uker

Pynten din blir mer nedstøvet enn dine foreldre sin pynt ble, siden du har pynten 1 uke lengre. Juletreet har du like lenge, så det blir akkurat like nedstøvet. 

Anonymkode: 362bd...bd8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vant til det, eller VAR vant til det, for helt vanlig å pynte treet tidlig i desember der jeg vokste opp. Og så hadde krybba stort fokus, og ellers var det ikke så mye glitter og pynt. 

Har ikke pynta noe tre her enda da, men setter opp krybba til uka. Det er den jeg er mest glad i. Fant en veldig fin en i fjor i ordentlig tre.

Tror julen starter tidlig fordi folk jobber og det er mye stress i hverdagen. Så folk vil ha det koselig så lenge som mulig, og tiden går jo fort.

Men jeg er ikke der selv da. For meg starter julen lille julaften her i Norge. Men samme det. Folk må gjøre som de føler for. Men før desember blir for tidlig. Når jeg så de hadde pyntet noen steder i oktober, blir det for rart for meg altså. 

Skrevet

Hos oss skiller vi mellom adventstid og juletid.

I adventstida (hos oss fra 1.advent og frem til lillejuleaften) lar vi litt forskjellig av lys og småpynt komme frem. Hovedpyntinga skjer aldri før lillejuleaften. Da kommer julepynten frem, og juletreet kommer inn (etter at barna har lagt seg).

Julepynten står fremme til 20.dagen (13.januar), også uten unntak. 

Mulig jeg er gammeldags (født på 80-tallet, dog), men vi trenger da ikke feire jul i advent? Og jula er da ikke ferdig 1.januar. Aldri skjønt det der jeg...

Anonymkode: bcf69...83c

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...