Gå til innhold

Middagsglass sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flere venninner som ofte velger å gi middagsglass til babyene sine, delvis fordi det er enkelt og fordi de hevder at dagens middagsglass er bedre og sunnere enn de noen gang har vært tidligere. Er det virkelig så sunt å gi middagsglass at det kan sidestilles med mat laget for hånd? Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: f92d2...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er sunnere og bedre enn før, men det slår selvfølgelig ikke hjemmelaget mat. Det vil alltid være det sunneste alternativet, siden du da vet akkurat hva som er i og du kan selv styre hva du eller baby spiser. Men å gi middagsglass er ikke usunt, veldig mange foreldre gjør det og de aller fleste har friske og raske barn allikevel. 

Anonymkode: b4b93...633

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er sunnere og bedre enn før, men det slår selvfølgelig ikke hjemmelaget mat. Det vil alltid være det sunneste alternativet, siden du da vet akkurat hva som er i og du kan selv styre hva du eller baby spiser. Men å gi middagsglass er ikke usunt, veldig mange foreldre gjør det og de aller fleste har friske og raske barn allikevel. 

Det kommer jo helt an på hva som er i den hjemmelagde maten 🙂 Hjemmelaget er ikke automatisk sunt, og for en del vil det være sunnere med middagsglass fordi de ikke vet nok om ernæring til å lage fullverdige, næringsrike måltider. 

Anonymkode: 79ac3...7c0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor jeg leste det (tv2 eller helsekontrollen?!) men der ble det sagt at dagens middagsglass kan like godt sidestilles med mat man lager selv. 

Anonymkode: 372dc...379

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hva som er i den hjemmelagde maten 🙂 Hjemmelaget er ikke automatisk sunt, og for en del vil det være sunnere med middagsglass fordi de ikke vet nok om ernæring til å lage fullverdige, næringsrike måltider. 

Dette! Jeg eier ikke matlagingsevner overhodet. Jeg vet at disse glassene er tilsatt akkurat de næringstoffene barnet mitt skal ha så mitt barn nytter bedre av det enn at jeg lager noe... er livredd for å gi henne noe hun ikke skal ha som salt feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BethD skrev:

Dette! Jeg eier ikke matlagingsevner overhodet. Jeg vet at disse glassene er tilsatt akkurat de næringstoffene barnet mitt skal ha så mitt barn nytter bedre av det enn at jeg lager noe... er livredd for å gi henne noe hun ikke skal ha som salt feks...

Betryggende å lese deres svar. Da vet jeg at jeg også kan gi middagsglass med god samvittighet :)

ts

Anonymkode: f92d2...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vår helsestasjon sier de at middagsglassene man får kjøpt er like bra som annen middagsmat, jeg har derfor gitt det med god samvittighet. 

Anonymkode: 881c4...b2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal barnet lære seg å like den maten familien spiser hvis de bare får middagsglass? De smaker jo ikke noe særlig heller, spør du meg er det oppskriften på kresne barn.

Er jo bare å legge til side litt av middagen som du ikke salter og mose det sammen (eller bedre, gi biter som barnet kan holde i hendene). Ikke vær redd for å bruke krydder og smak selv om man skal unngå salt. 

Anonymkode: afd93...ae7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sunne ja. :) Men de smaker jo ingenting, så ikke alle babyer som vil ha (min for eksempel...), mens andre elsker de nettopp fordi de er milde på smak. 

Lager du "normal" sunn mat hjemme (med god blanding av grønnsaker, kjøtt og fisk i løpet av uka) er det også sunt. 

Å gi sunn mat til babyer er sinnsykt mye lettere enn kresne toddlere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal barnet lære seg å like den maten familien spiser hvis de bare får middagsglass? De smaker jo ikke noe særlig heller, spør du meg er det oppskriften på kresne barn.

Er jo bare å legge til side litt av middagen som du ikke salter og mose det sammen (eller bedre, gi biter som barnet kan holde i hendene). Ikke vær redd for å bruke krydder og smak selv om man skal unngå salt. 

Kan fint få et middagsglass og så smake på den vanlige middagen ved siden av, det fikk min gjøre og han spiser absolutt alt nå selv om han fikk middagsglass mens han var baby. 

Anonymkode: 881c4...b2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står hva som er i på siden av glasset ned til hver minste gram og ingrediens 

Anonymkode: e96b3...946

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være noe problem. Begge mine har fått glassmat som babyer, ikke blitt kresne eller vanskelige i matveien noen av dem, men de hadde begge en periode med overgangen til fast føde hvor de ikke likte noe av det vi hadde til middag. Glassene elsket de. 

Anonymkode: f5471...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert sunt det, men hjemmelaget er alltid sunnere og ferskere. Akkurat som jeg ikke ønsker å leve på hermetikk og glass med varighet i årevis så ønsker jeg ikke at barnet mitt skal gjøre det heller.

En stemme for hjemmelaget mat herfra.

Anonymkode: 4261d...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem har sagt noe om at de bare skal få middagsglass? De fleste velger en kombinasjon, og det er helt i orden. Både av hensyn til ernæring og kresenhet. 

Jeg synes for eksempel at det innimellom er deilig å tenke mer på at maten smaker godt for oss voksne enn at den skal inneholde alle de riktige næringsstoffene for babyen, og da er det greit med enkle løsninger hvor babyen likevel får i seg det den skal. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Jeg tok det egentlig bare som en selvfølge jeg, at TS pratet om et normalt sunt kosthold :) hvis man bare lever på pasta, fløtesauser og pølser, blir jo glassene sunnere. Har gitt glass selv jeg, altså, så det var ikke ment som noe belærende mamma-mafia svar 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye jeg har most og gitt, hvor mange porsjoner jeg har hatt i frysern. Min nektet å spise hjemmelaget most mat. Untatt fruktmos. Så det ble middagsglass i noen måneder. Hun var sær på de også. Bare 4 stk hun godtok. Nå er hun 1,5 år og spiser nesten alt. Elsker fisk, asiatisk mat, linsegryte osv. Nå vil hun ha hjemmelaget. Mistenker at det var noe med konsistensen på hjemmelaget most mat hun ikke ville ha 

Så neida, middagsglass er ikke nødvendigvis oppskriften på kresne unger. 

Anonymkode: 66123...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi valgte å lage hjemmelaget babymat og la baby spise samme middag som oss tidlig. Men det var absolutt ikke verdens undergang om det ble glassmiddag en gang i blant, hvis middagen vår ikke var passende for baby. Noen ganger var det et sunnere alternativ enn vår middag. Men jeg ville ikke gitt det utover 1 år ca. Det er veldig lite kjøtt/fisk i de glassene, så da mettet de ikke så godt, og følte barnet fikk i seg mest vann og grønnsaksmos/tomatsaus enn middag :)

glassene er for såvidt sunne slik jeg ser det, men inneholder lite kjøtt/fisk og lite smak. Babyer liker gjerne smak, selv om de ikke skal ha salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...