Gå til innhold

Er det mye konflikter mellom sykepleiere og hjelpepleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener her helsefagarbeidere men for å korte ned på overskriften gikk jeg for et kortere ord. 

Da denne saken om eldrevold først kom ut ble det rabalder på en Facebooktråd  hvor da noen helsefagarbeidere ble provosert over at bare sykepleierne ble nevnt blant yrkesgruppen som ble utsatt for vold.  De mente også at de måtte gjøre mesteparten av «drittarbeidet» mens sykepleierne kunne slappe av med andre mer lystbetonte oppgaver som å legge medisiner i dosett, noe de kunne gjøre på slutten av vakta. 
jeg kjente noe av det samme da jeg jobbet som ekstrahjelp i hjemmesykepleien. Da var det det noen helt  ufaglærte med lang fartstid i jobben som baksnakket og kritiserte sykepleierne. 
merker dere i helsesektoren til dette? Er alle like gode venner og blir like godt satt pris på?

Anonymkode: c2580...301

Videoannonse
Annonse
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener her helsefagarbeidere men for å korte ned på overskriften gikk jeg for et kortere ord. 

Da denne saken om eldrevold først kom ut ble det rabalder på en Facebooktråd  hvor da noen helsefagarbeidere ble provosert over at bare sykepleierne ble nevnt blant yrkesgruppen som ble utsatt for vold.  De mente også at de måtte gjøre mesteparten av «drittarbeidet» mens sykepleierne kunne slappe av med andre mer lystbetonte oppgaver som å legge medisiner i dosett, noe de kunne gjøre på slutten av vakta. 
jeg kjente noe av det samme da jeg jobbet som ekstrahjelp i hjemmesykepleien. Da var det det noen helt  ufaglærte med lang fartstid i jobben som baksnakket og kritiserte sykepleierne. 
merker dere i helsesektoren til dette? Er alle like gode venner og blir like godt satt pris på?

Dosettlegging er det ultimate drittarbeid, som heldigvis er kraftig redusert av multidose. Kan ikke se for meg at noen er misunnelig på den oppgaven. 

På jobb opplever jeg få gnisninger, hjelpepleiere har sine drittoppgaver i form av kjøkkentjeneste, sykepleiere har sine drittoppgaver. De fine oppgavene, de pasientnære, er vi sammen om.

På steder med sykepleiermangel blir det ofte til at sykepleierne ikke har tid til de pasientnære oppgavene og disse stort sett utføres av hjelpepleiere og ufaglærte. Dette er steder sykepleiere rømmer fra, de tok ikke en treårig praktisk utdannelse for å råtne på kontoret.

Anonymkode: 17c2e...368

• Liker 3
Skrevet

Jeg er sykepleier og har jobbet sammen med mange drivende dyktige hjelpepleiere. Men det er ikke til å komme utenom at det slenges mye drit om sykepleiere, som bunner i manglende innsikt i og forståelse for de oppgavene sykepleierne har som hjelpepleierne ikke ser, vet om eller forstår. Jeg jobbet på en avdeling underveis i studiet, der jeg ofte fikk høre fra hjelpepleierne hvor late sykepleierne var, at det gjemte seg vekk på kontoret og ikke hjalp nok til i stell og matsituasjoner. Tenkte at sånn skulle ikke jeg bli, og da jeg begynte på samme avdeling som nyutdannet gjorde jeg alt jeg kunne for ikke å bli oppfattet som lat. Men faktum er at det var helt umulig for meg å gjøre samme mengde stell og matinger som hjelpepleierne, fordi jeg hadde så mange andre oppgaver. Jeg begynte å komme tidligere på seinvakt for å sjekke medisinene til mine 16-20 pasienter for å kunne hjelpe nok til uten på posten. Fikk aldri spist lunsj fordi da måtte jeg gjøre de administrative tingene som hjelpepleierne ikke gjør eller forstår, i tillegg var det masse prosedyrer, pårørendesamtaler, legevisitt, koordinering med andre yrkesgrupper eller eksterne aktører, og ørten småting som tilsammen tok mye tid. Hjelpepleierne hadde kaffepause både dag og kveld for det fortjente de siden vi satt så mye på kontoret, og gud bedre fikk jeg høre det om vi avbrøt kaffepausen. Etter to år var jeg totalt utslitt av så skulle tilfredstille helt uralistiske gamle kjerringer, og sluttet. Avdelingen har etter det hatt stor utskiftning av sykepleiere etter det, fordi ingen orker holdningene til hjelpepleierne som jobber.

Nå jobber jeg et sted der hjelpepleiere/helsefagarbeidere ikke er kvalifisert til å jobbe, men vi har andre fagarbeidere og det er ingen slik baksnakking og slenging med kjeften som jeg opplevde på post. De fagarbeiderne jeg jobber med nå er stolt av yrket sitt, og vi kan samarbeide til alles beste. 

For øvrig tok jeg sykepleien med flere som var hjelpepleiere fra før av, og anså det å gå på sykepleien som en tulleting de måtte gjennom for å få papirene på noe de allerede kunne. Husker to av de ba om fritak fra sykehjemspraksis fordi de hadde jobbet på sykehjem i over 15 år, men de fikk nei. Interessant når de kom tilbake etter praksis og hadde fått innsikt i alt de ikke visste om ble gjort av sykepleierne, litt flaue over egen selvsikkerhet. 

Ang rabalder på FB i ulike saker så er det jo en interessant ting. Vold på sykehjem går naturligvis utover alle ansatte i en eller annen grad, men det er ofte sykepleiere som skriver avvikene og derfor blir de omtalt. En del sånne saker som gjør at det skrikes "jammen vi da" fra helsefagarbeidere er saker initiert av Sykepleieforbundet, da er det selvfølgelig sykepleiere som blir omtalt. Kanskje de heller skulle be Fagforbundet komme mer på banen. 

Anonymkode: bbbb9...1a1

• Liker 13
Skrevet

Der jeg jobber har helsefagarbeidere full forståelse for jobben sykepleierne må gjøre. Kan ikke huske en eneste gang at det har vært gnisninger/drittslengning.  Da har det i tilfelle vært en person som ikke har gjort jobben sin/lite faglig sterk. 

Anonymkode: 597ce...25a

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke vært noen konflikter eller drittslenging mellom disse yrkesgruppene på noen av stedene jeg har jobbet. Begge jobber hardt og har både lystbetonte og mindre lystbetonte arbeidsoppgaver. Det er helst unge turnuskandidater som ser ned på hjelpepleierne. Sykepleierne vet godt hvilken god og viktig jobb de gjør.

Anonymkode: 2648e...a51

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke vært noen konflikter eller drittslenging mellom disse yrkesgruppene på noen av stedene jeg har jobbet. Begge jobber hardt og har både lystbetonte og mindre lystbetonte arbeidsoppgaver. Det er helst unge turnuskandidater som ser ned på hjelpepleierne. Sykepleierne vet godt hvilken god og viktig jobb de gjør.

Anonymkode: 2648e...a51

Takke meg til leger som har noen somre som pleiemedarbeidere på sykehjem i studietiden, det er definitivt de beste legene. De forstår eldre pasienter på en helt annen måte, og ser verdien i det pleiepersonalet gjør.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dosettlegging er det ultimate drittarbeid, som heldigvis er kraftig redusert av multidose. Kan ikke se for meg at noen er misunnelig på den oppgaven. 

På jobb opplever jeg få gnisninger, hjelpepleiere har sine drittoppgaver i form av kjøkkentjeneste, sykepleiere har sine drittoppgaver. De fine oppgavene, de pasientnære, er vi sammen om.

På steder med sykepleiermangel blir det ofte til at sykepleierne ikke har tid til de pasientnære oppgavene og disse stort sett utføres av hjelpepleiere og ufaglærte. Dette er steder sykepleiere rømmer fra, de tok ikke en treårig praktisk utdannelse for å råtne på kontoret.

Hvis en sykepleier får dårlig rygg, er gravid eller noe annet må jo en slik kontorjobb være glimrende? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...