Gå til innhold

Stressa og lei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 10 dager til Juleaften og jeg er allerede utslitt. Gruer meg til hele romjula. Kommer til å bli krangling fra kl 05 til 22.. 

2 åringen river 6 åringen i håret, skår, hyler å styrer. De løper inne konstant. Vi finner på masse med de. Gir oppmerksomhet, baker, lager mat, bader, aker, maler, bygger lego, lager snømann osv osv osv. Jeg blir fort rastløs, og synes det går bedre om vi finner på ting. Men det blir kanskje for mye. Vi er så stressa alle sammen. Eller kanskje det bare er meg?

Jeg klarer ikke å slappe av. Tenker på gavene som skal kjøpes, leveres, huset skal vaskes (vasker langt i fra tak og vegger) men en viss standard må vi ha. Skal ha selskap her Juleaften, 2. Juledag og nyttårsaften. 2 åringen spyr etter 10 mi i bil, så sånn sett er det lettere å være hos oss. Men.. det medfører en haug med matlaging, rydding og innkjøp.

I barnehagen og på skolen er det Lucia, julefrokost, nissefest, juleavslutning osv osv. Husk nisselue, husk glitter, ta med ost og skinke til frokosten på SFO. Juleavslutning kl 15, og obligatorisk kveldsskole (!) midt oppi det hele. Hodet koker.

Jobben er misfornøyd. Minsten er mye syk. Mannen har mange møter på jobb, jeg ender opp med nok en «sykt barn dag» Venner man aldri får møtt, en kveld i sofan med et glass vin med mannen føles ut som en fjern drøm. I 22 tiden må vi legge oss. Opp å hopp kl 05...

Er det sånn det skal være? Føles som det bare er jeg som ikke takler dette stresset. At alle andre fikser det. For min del blir støynivået drepen. Jeg blir så stressa. Sur. Sint. Noen som har noen knep for å klare å roe seg ned litt? Få litt kontroll. 

Det er konstant utestemme her, gråt og surmuling. Gleder meg til 2. Januar 😢

Anonymkode: eba96...c9a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Livet som fri og singel er mye bedre. Familielivet suger. Ja, jeg har prøvd begge deler. Er skilt. 

Anonymkode: b4777...00c

• Liker 5
Skrevet

Først og fremst må dere slutte med gavemaset! Kjøp til egne barn, ingen voksne, punktum!

Kanskje dere gjør for mye, barna har ikke vondt av å finne på egne ting hjemme. En toåring er kaos, selvsagt, men vil ikke være to år til evig tid!

Lag enkel mat når dere får gjester! Kanskje ikke julaften, men begge de andre dagene! 

• Liker 1
Skrevet

Setter meg ned 1-2 ganger i uka og planlegger. Har gode ukesoversikter og huskelister (elektronisk). Så lenge en oppgave eller hendelse er plassert der er den parkert, og tar ikke opp tankekraft. 

Handlet inn til julen kl 8 i dag. Unntatt melk, frukt, og noen andre småting som mannen får fikse 23/12. Har et ekstra kjøleskap og stor fryser i garasjen.

Alle julegaver ble planlagt i oktober. Og kjøpt inn i løpet av 2 timer i november. Alt gikk i posten i begynnelsen av desember før det ble køer på postkontoret. Orker ikke kaste bort enormt med tid på å kjøpe en og en gave. 

Vaskebyrået vasket ned huset i november. De kommer og tar en grundig økt 20/12. 

Har bakt alt av kaker og brød, så det tas opp av fryseren løpende. 

Har gode kjøreplaner for alle middager. Lager opp det som kan i forkant, slik at jeg slipper kjøkkenet i timesvis før hver middag. 

Har også huskelister for hver julefrokost. 

Støynivået er som det er... men den som ikke lager mat (mannen) får ta med alle ut av huset for å herje litt mens kokken (jeg) koser seg med et glass vin og julemusikk. 

Anonymkode: bd103...178

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter meg ned 1-2 ganger i uka og planlegger. Har gode ukesoversikter og huskelister (elektronisk). Så lenge en oppgave eller hendelse er plassert der er den parkert, og tar ikke opp tankekraft. 

Handlet inn til julen kl 8 i dag. Unntatt melk, frukt, og noen andre småting som mannen får fikse 23/12. Har et ekstra kjøleskap og stor fryser i garasjen.

Alle julegaver ble planlagt i oktober. Og kjøpt inn i løpet av 2 timer i november. Alt gikk i posten i begynnelsen av desember før det ble køer på postkontoret. Orker ikke kaste bort enormt med tid på å kjøpe en og en gave. 

Vaskebyrået vasket ned huset i november. De kommer og tar en grundig økt 20/12. 

Har bakt alt av kaker og brød, så det tas opp av fryseren løpende. 

Har gode kjøreplaner for alle middager. Lager opp det som kan i forkant, slik at jeg slipper kjøkkenet i timesvis før hver middag. 

Har også huskelister for hver julefrokost. 

Støynivået er som det er... men den som ikke lager mat (mannen) får ta med alle ut av huset for å herje litt mens kokken (jeg) koser seg med et glass vin og julemusikk. 

Glad jeg slipper alt det der og kan bruke tiden på hyggeligere ting.

• Liker 3
Skrevet

Ingen råd, men vi er flere! 

Anonymkode: 65227...d12

Skrevet

Legg lista betydelig lavere! Mitt beste råd. 

• Liker 3
Skrevet

Det der er da helt normalt? Har selv tre stk og tenker at dette er livet og trives med det. 

Anonymkode: a1b63...8e7

Skrevet

Har du noen som kan avlaste dere litt?:) Jeg har en venn som er alenepappa til to, begge med sine aktiviteter, han med jobb, pluss to verv i tillegg. Jeg er litt bonus-tante, så jeg har fått være med på div. nissefester osv. i lag med dem. Jeg er barn og manne-løs så for meg er dette kjempegøy:D

Og alt som ikke må gjøres; drit i det. Holder det ikke med ett juleselskap? Må dere ha tre stykker? Og de som skal delta, kan de ikke bidra? A tar med dessert, b fikser poteter og grønnsaker, c tar med kalkunen, d ser etter unga og tar de med på aketur eller whatever i mellomtiden f.esk. 

Anonymkode: 2b192...383

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glad jeg slipper alt det der og kan bruke tiden på hyggeligere ting.

Nå var det tips for å få mye tid til overs, og å ikke stresse. 

Eneste måten å stresse mindre på er å droppe alle gaver, alt besøk og alle julemiddager. Og det hadde vært temmelig trist. 

Gjest RødeFare
Skrevet

Gir ned. Lag en liste over det som må gjøres SAMMEN MED MANNEN. Dere tar halvparten av oppgavene hver, eller gjør dem sammen. 

Bestill det du kan av mat og gaver på nett med levering på døren. 

Når støynivået er for høyt inne tar du med ungene på en lekeplass der de kan løpe fra seg. Du kan ha med kaffe på termos, og listen din for videre planlegging.

God jul! Husk at det skal være kjekt da. 🎄

Skrevet

Å redusere gaver anbefales. Jeg kjøper gaver til 5 tantebarn, svigers, oldemødre, min bror og kona, mannen min og våre 2 barn.

Jeg gir stort sett det samme hvert år. Mine nieser elsker kjoler og får noen skikkelig blingy fra meg. De voksne får mye spiselig. Konfekt til dem over 70

Siden jeg vet mer enn halvparten av gavene på forhånd kjøper jeg dem på høsten. 

Så koser vi oss med juleverksted og baking. Treet pynta vi i dag.

Hva er det som tar så mye tid for deg?

Anonymkode: d2a83...0cf

Skrevet

Kutt ned på antallet gaver. Få et vaskebyrå til å vaske ned huset. Matvarer kan dere bestille på Meny eller Kolonial. Kutt ned på antall aktiviteter, dere må ikke delta på alt det der. Kutt ned antall familieselskap. Dere må rett og slett senke ambisjonsnivået. Dere koser dere jo ikke med dette! Jeg ble sliten bare av å lese innlegget ditt.

Anonymkode: b2cd1...d79

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 10 dager til Juleaften og jeg er allerede utslitt. Gruer meg til hele romjula. Kommer til å bli krangling fra kl 05 til 22.. 

2 åringen river 6 åringen i håret, skår, hyler å styrer. De løper inne konstant. Vi finner på masse med de. Gir oppmerksomhet, baker, lager mat, bader, aker, maler, bygger lego, lager snømann osv osv osv. Jeg blir fort rastløs, og synes det går bedre om vi finner på ting. Men det blir kanskje for mye. Vi er så stressa alle sammen. Eller kanskje det bare er meg?

Jeg klarer ikke å slappe av. Tenker på gavene som skal kjøpes, leveres, huset skal vaskes (vasker langt i fra tak og vegger) men en viss standard må vi ha. Skal ha selskap her Juleaften, 2. Juledag og nyttårsaften. 2 åringen spyr etter 10 mi i bil, så sånn sett er det lettere å være hos oss. Men.. det medfører en haug med matlaging, rydding og innkjøp.

I barnehagen og på skolen er det Lucia, julefrokost, nissefest, juleavslutning osv osv. Husk nisselue, husk glitter, ta med ost og skinke til frokosten på SFO. Juleavslutning kl 15, og obligatorisk kveldsskole (!) midt oppi det hele. Hodet koker.

Jobben er misfornøyd. Minsten er mye syk. Mannen har mange møter på jobb, jeg ender opp med nok en «sykt barn dag» Venner man aldri får møtt, en kveld i sofan med et glass vin med mannen føles ut som en fjern drøm. I 22 tiden må vi legge oss. Opp å hopp kl 05...

Er det sånn det skal være? Føles som det bare er jeg som ikke takler dette stresset. At alle andre fikser det. For min del blir støynivået drepen. Jeg blir så stressa. Sur. Sint. Noen som har noen knep for å klare å roe seg ned litt? Få litt kontroll. 

Det er konstant utestemme her, gråt og surmuling. Gleder meg til 2. Januar 😢

Kjøp gavene online og gjerne start i september oktober så er du ferdig med det nå desemberhelvete starter...

Vår barnehage har heldigvis kun feiringer uten foreldre. Barna koser seg og det blir ikke kaos og mas med masse foreldre for 4 sekunder med Lucia tog.

Her var jeg ferdig med gavene i oktober, huset vaskes i puljer fremfor å vaske alt på en gang. 

Og det er bare jul. Hva er vitsen med å stresse? Det er middag og åpning av gaver. Er ikke noe å stresse med. Forhåndslager og forbereder det meste slik at det blir minst mulig å gjøre på selve julaften. Og familien kan hjelpe til. De trenger ikke å sitte på ræven og se på at vertskapet gjør alt. Så mens en dr på kjøkkenet dekker andre på. Alle hjelper å rydde og vaske rett etter middag slik at man kan sette seg ned og slappe av raskere og starte med gaver.

Skrevet
23 timer siden, RødeFare skrev:

Gir ned. Lag en liste over det som må gjøres SAMMEN MED MANNEN. Dere tar halvparten av oppgavene hver, eller gjør dem sammen. 

Bestill det du kan av mat og gaver på nett med levering på døren. 

Når støynivået er for høyt inne tar du med ungene på en lekeplass der de kan løpe fra seg. Du kan ha med kaffe på termos, og listen din for videre planlegging.

God jul! Husk at det skal være kjekt da. 🎄

Termos og liste på lekeplassen ja. Hahaha. 2 åringen er jo en fare for seg selv, om jeg snur meg i 5 sekunder.

Skrevet

Må dere ha så mye selskap da? Jeg har tre barn og kjenner ikke på noe stress i det hele tatt. Kjøper kun gave til barn i slekta og svigers og besteforeldre. Vi har dessuten vaskehjelp annenhver uke. 

Har heller ikke juleselskap med tre små barn. Svigers kommer julaften, min bror og kona g deres barn kommer 1 dag og samboers bror kone og barn kommer 2 dag. Dvs ingen store selskap. Vi lager enkel mat og koser oss med besøk. 

Det virker som du tar på deg mer enn du makter. Lucia for 2 åringen? Her gikk ikke 2 åringen Lucia men de så på 5 åringene og spiste lussekatter etterpå. 

Anonymkode: 5dab3...e49

Gjest RødeFare
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Termos og liste på lekeplassen ja. Hahaha. 2 åringen er jo en fare for seg selv, om jeg snur meg i 5 sekunder.

Beklager at jeg forstyrret klagesangen med noen råd. Fortsatt god jul! 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...