Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, dette er sikkert litt individuelt fra person til person.

dattera mi har nå startet 1. klasse på vgs, og sier nå hun vil droppe ut. og jeg vet ikke om dette er noe man burde la de bestemme selv, eller om jeg skal tvinge henne på skolen. vidergående er jo frivillig så hun sier hun nekter å dra mer på skolen snart.

det går veldig fint på skolen, hun har venner og trives generelt. karakterene er også gode vil jeg si. grunnen til at hun vil slutte er at hun ikke skjønner meningen med skolen og har ikke motivasjon, og noe konsentrasjonsvansker. 

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

så burde hun få lov, eller er det uaktuelt?

Anonymkode: bd2b6...639

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun skaffer seg en jobb, så. Hun kan ta opp igjen vgs senere. Men hun burde ikke bare være hjemme og surre rundt.

Evt ta en prat med henne om fremtiden, jobb, og hva som kreves. Hva ønsker hun å jobbe som? Vil hun bli fks sykepleier så MÅ hun jo fullføre vgs for å kunne ta utdannelsen.

Anonymkode: 272e6...927

• Liker 5
Skrevet

Sett et ultimatum. Da må du få deg jobb og begynne og betale for deg. Så får hun nok fingeren ut. Men først bør dere kanskje finne ut hva som er problemet. Kanskje det er ting hun synes er vanskelig og dele hvis det har skjedd noe. 

Anonymkode: c7baf...997

• Liker 1
Skrevet

Da får hun skaffe seg fulltidsjobb og begynne å betale husleie og bidra i husholdningen med matlaging, handling, rengjøring osv. Da er hun nok fort tilbake på skolebenken tenker jeg!

Er hun under 18 hadde jeg sagt nei.

Anonymkode: fb06f...30f

Skrevet

Du må jo sette noen krav, som at å henge hjemme på daglig basis ikke er aktuelt.  Enten skole eller jobb, og finner hun seg ikke jobb så blir det skole igjen. Så må hun selv tjene inn de pengene hun trenger. Å være hjemme hele dagen uten noe å gjøre er ikke videre kjekt, og hun kommer til å miste sitt sosiale nettverk når de møtes daglig og snakker om den verden de opplever som hun ikke er en del av. Snakk om konsekvenser både nå og senere. Hvis hun gjør ferdig første året kan du jo vet lokke med et år på folkehøyskolen før hun begynner i 2.klasse, er en del folkehøyskoler som tar inn de under 18. 

Anonymkode: f67f8...be3

• Liker 7
Skrevet

Hva med og oppmuntre henne til å fullføre første året. Så at hun må ha en plan for neste år, om det blir folkehøyskole, jobb eller hva hun skal gjøre. At det å gå hjemme er ikke noe alternativ.

Anonymkode: c31d5...c53

• Liker 5
Skrevet

Lange og gode samtaler. Livserfaring. 

Ingen ultimatum eller tvang. 

Om det er snakk om allmenn, og du/dere ser at bøker ikke er noe for henne, kan dere sammen diskutere alternativer. De jeg gikk på videregående med som såvidt haltet seg gjennom de tre årene, og aldri gjennomførte noe videre, er de som i dag står uten reell utdannelse. Allmennkompetanse er hverken fugl eller fisk. 

Sagt på en annen måte. Hun bør visualisere målet. Er det å jobbe i klesbutikk om 20 år? Være elektriker? Regnskapsfører? Det å bare droppe ut uten en plan er noe man virkelig vil angre på senere i livet. 

Anonymkode: 92eae...35b

• Liker 7
Skrevet

Hvis hun går allmenfag skjønner jeg at hun føler at det er meningsløst til tider. Det er så retningsløst og lite konkret at man kan bli tullete. 

Sett dere ned og snakk om hva hun ønsker å jobbe med i fremtiden. Vil hun jobbe med noe fysisk? Teoretisk? Med mennesker? Teknologi? Er lønn viktig? Gå igjennom forskjellige yrker og bransjer, kanskje det er noe som kan vekke engasjement og motivasjon. Kan hun dra til karriereveileder?

Skrevet

Siden hun fortsatt er mindreårig så tar du kontakt med skolen. Ordner til et møte mellom dere, skolen og helsesøster. 
finn ut konkret hvorfor hun ønsker å slutte, kanskje hun føler at hun har valgt feil linje og trenger å bytte. kanskje holder hun på å bli deprimert. 

Anonymkode: 6938c...2f1

• Liker 1
Skrevet

Spør du meg så ligger det mer bak som hun ikke forteller

Anonymkode: e7d09...94f

Skrevet

Du skriver at hun orker mindre, sliter med motivasjon og konsentrasjonsvansker... Vil anbefale en tur til helsesøster, eller annet helsepersonell. Det kan jo høres ut som det ikke står helt bra til, depresjon er jo dessverre ikke så uvanlig blant unge? Det å ikke skjønne meningen med skolen er jo også litt irrasjonelt. Nei, oppsøk hjelp.

Anonymkode: 18538...3ef

• Liker 3
Skrevet

Du skriver barn... Er hun under 18 år? Da har hun pent lite å si, du som forelder bestemmer om hun skal gå på skole eller ikke. Still krav. Be om møte med skolen og helsesykepleier og finn ut hvorfor hun ikke vil

Anonymkode: 2ed92...706

Skrevet
På 14.12.2019 den 15.27, AnonymBruker skrev:

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

Da tenker jeg at det er noe galt et eller annet sted.

Skrevet

Støtter både jobb og et år på folkehøyskole. Noe må man gjøre, bare være hjemme er "ikke lov"

Kjenner meg veldig igjen i datteren din. Jeg kunne ikke skjønne hva jeg skulle med skole. Gikk på fhs da jeg var 16 år. Så deilig å bo et år borte, pluss at man hadde jo regler der. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver barn... Er hun under 18 år? Da har hun pent lite å si, du som forelder bestemmer om hun skal gå på skole eller ikke. Still krav. Be om møte med skolen og helsesykepleier og finn ut hvorfor hun ikke vil

Når ungdom har fylt 15, bestemmer de faktisk selv hva gjelder utdanning. 

Anonymkode: 8f01e...c83

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når det gjelder videregående! Det er ikke obligatorisk, er kun grunnskoleopplæringen som er det!

Anonymkode: 220c2...c25

Skrevet

Klart det er "noe mer". Snakk med henne og finn ut hva som er problemet. Du har fått gode råd over her om å visualisere målet, se på alternativ, jobbe, folkehøgskole. Og det kan være greit å se over regler for videregående utdanning, hva som skjer om man ikke går ferdig Vgs osv. Men ikke bruk tvang. Først en god prat, og når dere har funnet det egentlige problemet ser dere på alternativene.

Anonymkode: 1250d...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...