AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Jeg fikk et vikariat på en barneskole i august. Skal jobbe frem til sommeren. Det er en klasse som har hatt mange lærere. Vi er to nye (og relativt nyutdannede, bare jobbet som tilkallingsvikarer) lærere som tok over klassen i august. Samt en lærer vi omtrent aldri ser ellers, fordi hn har andre oppgaver på huset også. Det var lite informasjon om elevene, og ingen informasjon om regler og rutiner. Det var ingen å spørre, fordi tidligere lærere var sykemeldt, eller vi fikk ikke beskjed om hvem som har hatt de før. Jeg tok det for gitt at jeg skulle jobbe med lærere som kjente klassen, og at rutiner og regler var innarbeidet fra før. Spesielt siden det er 7. klasse. Men nei. Null info. Ingen fortalte meg at det bare var nye lærere. Jeg og den andre nyutdannede læreren prøvde da å innarbeide egne rutiner, men det likte ikke elevene. De var jo vant med andre rutiner, som vi lærere ikke hadde fått beskjed om. Spurte vi elevene var det selvfølgelig noen som utnyttet det at vi ikke visste. Så ja, da blir det bare tull. Etterhvert kom en av de sykemeldte lærerne tilbake i deltidsstilling. Da fikk vi info om noen av rutinene. Men det var jo egentlig for sent. Vi nye lærerne fikk en dårlig start med klassa siden vi bare ble kasta ut i det. Jeg var ikke med på planleggingsuka en gang (Fikk jobben når planleggingsuka var over) Det har gått litt bedre etter at deres gamle lærer kom tilbake. Men det er fremdeles ting jeg lurer på. Vi har ikke hatt team-møter på flere uker. De blir alltid avlyst. Vi har vel hatt rundt 3 stk siden skolestart hvor alle lærere i klassen har vært til stede. De andre lærerne er aldri på kontoret om morgenen, og siden de har andre oppgaver/ jobber deltid, er de ofte dratt etter lunsj. Sist møte med PPT var det bare den ene læreren som kunne komme på. Jeg måtte på kurs, de andre var syke eller på andre møter. Jeg sitter mye alene på kontoret. Den nyutdannede læreren er ofte der, men hn har like mange spørsmål som meg. Ønsker vi å diskutere noe ang klassen må vi gjøre det uten de andre lærerne. Men vi vil ikke bestemme ting uten de andre. Så vi må bare la ting ligge, og det går ut over elevene. Vi vet aldri når vi får teammøte neste gang, selv om vi egentlig har det fast en gang i uka. Er dette vanlig?? Jeg trodde samarbeid blant lærere var en stor og viktig del i jobben? Og at nytilsatte ble godt tatt i mot?? Hvordan er det der du jobber/ har jobbet? Jeg skjønner jo nå at jeg bare burde tatt ordentlig tak i ting i starten og innført egne rutiner. Men det er ikke så lett når du får en jobb 3 dager før første skoledag, og ingen ga meg beskjed om at vi var helt nye lærere. Anonymkode: 29a10...209
stan Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Er det ikke en avdelingsleder eller teamleder? Det virker som disse ikke helt lykkes med jobben. Kanskje rektor og verneombud bør involveres? Det er ikke slik det bør være.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #3 Skrevet 14. desember 2019 12 minutter siden, stan said: Er det ikke en avdelingsleder eller teamleder? Det virker som disse ikke helt lykkes med jobben. Kanskje rektor og verneombud bør involveres? Det er ikke slik det bør være. Nei, aner ikke hvem som er teamleder eller evt avdelingsleder. Det er en liten skole, og vi er egentlig fire lærere på teamet/ i klassen. Men det er bare meg og den nyutdannede som møter opp på teammøtene. For to uker siden var jeg den eneste. Satt der alene og ventet, men ingen kom. Sosiallærer stikker innom i blant, når vi egentlig skal ha teammøte, men vi får liksom ikke diskutert ting ordentlig når det bare er meg og evt hn andre der. Ingen av oss to er kontaktlærere heller, så det er ikke så mye vi får bestemt. Vi har mast til ledelsen om at vi må ha disse møtene, men ingenting blir gjort. Anonymkode: 29a10...209
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Men jeg lurer jo på om dette er vanlig på andre skoler også? Vurderer å finne meg jobb på en annen skole etter sommeren. Men om det stort sett er sånn her rundt omkring på skolene, så kjennes det lite fristende å fortsette som lærer. Jeg har bare jobbet som tilkallingsvikar på en annen skole før, så vet lite om hvordan ting generelt foregår. TS Anonymkode: 29a10...209
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #5 Skrevet 14. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg lurer jo på om dette er vanlig på andre skoler også? Vurderer å finne meg jobb på en annen skole etter sommeren. Men om det stort sett er sånn her rundt omkring på skolene, så kjennes det lite fristende å fortsette som lærer. Jeg har bare jobbet som tilkallingsvikar på en annen skole før, så vet lite om hvordan ting generelt foregår. TS Anonymkode: 29a10...209 Nei, det høres ikke vanlig ut. Jeg har jobbet på 4-5 forskjellige skoler, aldri opplevd dette. Bytt skole, eller krev at ledelsen tar tak. Det er faktisk deres ansvar å "tvinge" lærerne til å ha teammøter etc. Det du forteller om å være nyutdannet og bli kastet rett ut i det, er dessverre helt vanlig. Det er svøm eller synk. Heldigvis har mentor-ordninger blitt noe mer vanlig, men dette er langt fra fast praksis på alle skoler. Anonymkode: 35f2f...6d7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 Det er helt vanlig å bli kastet rett ut det som nyutdannet. Vil si du er heldig som deler klassen med flere lærere. Da kan jo hvertfall dere to nyutdannede hjelpe hverandre masse! Anonymkode: 61c4f...c86
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #7 Skrevet 14. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt vanlig å bli kastet rett ut det som nyutdannet. Vil si du er heldig som deler klassen med flere lærere. Da kan jo hvertfall dere to nyutdannede hjelpe hverandre masse! Anonymkode: 61c4f...c86 At en klasse har flere lærere er vel vanlig? Hvert fall på mellomtrinnet. Problemet er at vi aldri får hatt møter sammen. Det er mye som rører seg i klassa. De har et godt forhold til kontaktlærerne. De kjenner elevene og vet mye om dem. Har fått vite VELDIG viktige ting alt for sent. Men vi får aldri snakka med de om det er noe vi lurer på. Teammøter blir som sagt alltid avlyst, jeg regner ikke med at det er meningen? Kontaktlærerne er sjeldent på fellesmøter med hele kollegiet. Pga sykemelding/ andre møter. Vi får mye info jeg ønsker å drøfte med alle lærerne på teamet/ kontaktlærerne, men teammøtene blir alltid avlyst. Ender bare opp med at jeg driter i det, for jeg kan ikke ordne alt alene. Anonymkode: 29a10...209
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #8 Skrevet 14. desember 2019 Det er jo ikke gunstig nei, men lærere har ikke så fryktelig mye bundet tid til samarbeid. Dersom man er sykemeldt eller blir kaldt inn til andre møter i denne tiden, forsvinner dessverre tiden til samarbeid. Hvordan er arbeidsplanene deres? Har dere samarbeidstid på samme tidspunkt? Ellers blir det fort trøblete... Men dette er en sak for ledelsen. Du må legge det fram for avdelingsleder eller rektor at de må hjelpe dere å finne tid til samarbeid. Spør om dere kan få litt av fellestiden feks. Anonymkode: 110be...1f7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo ikke gunstig nei, men lærere har ikke så fryktelig mye bundet tid til samarbeid. Dersom man er sykemeldt eller blir kaldt inn til andre møter i denne tiden, forsvinner dessverre tiden til samarbeid. Hvordan er arbeidsplanene deres? Har dere samarbeidstid på samme tidspunkt? Ellers blir det fort trøblete... Men dette er en sak for ledelsen. Du må legge det fram for avdelingsleder eller rektor at de må hjelpe dere å finne tid til samarbeid. Spør om dere kan få litt av fellestiden feks. Anonymkode: 110be...1f7 Samarbeidstid (med de andre lærerne på trinnet) er et fast tidspunkt i uka. Har opplevd å få beskjed om at det blir flyttet til en annen dag, men så blir det avlyst også. Jeg sitter med en 4-uker gammal «saksliste» med ting jeg ønsker ta opp. Og saker vi er pålagt å gå gjennom fra ledelsen har også bare ligget og støvet i flere uker. Er ikke så lett å få til samarbeid når den ene læreren er syk. Skjønner godt at hn ikke orker. Det er ikke som at hn ikke gidder. Er sjeldent på skolen etter lunsj. Vi kan ikke ta møtet midt under skoledagen. Den andre læreren har andre, viktige oppgaver, og blir pålagt en haug møter hn må på. De er aldri på fellestid m/ hele lærerstaben uansett, så vi kan ikke ta av den tida. Anonymkode: 29a10...209
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 Dette er et ledelsesproblem. Jeg håper du har sendt forespørsler ("mast") skriftlig. Ta godt vare på denne dokumentasjonen i tilfelle noen av de foresatte finner ut at de vil klage. Det kan du fort finne ut at de gjør når det nærmer seg sommeren. Da kan du bevise at du har gjort ditt for å få i stand møter og at to andre lærere konsekvent ikke har møtt opp + at ledelsen ikke har tatt tak i det. Det høres veldig spesielt ut å utsette teammøter i ukesvis, og det er vel egentlig ikke helt innafor. Hos oss er det ingen lærere som får ha fri på fellestida den ene dagen (vi har 2 fellestider + 1 teamtid hver uke), sånn at alle lærerne er til stede hvertfall da. Det går ikke an å skippe unna alle møter: hvordan skal man da gi og få viktig informasjon, samordne seg med hensyn til planlegging, oppfølging av enkeltelever osv.? Det går jo ikke. Dere skal ha fått rutineskriv og personalhåndbok (ofte digital) ved ansettelse. Hvis dere er organiserte i et forbund (som dere BØR være som lærere) er det en plasstillitsvalgt som man kan spørre om hjelp. Jeg ble også kasta ut i det da jeg begynte i skoleverket, men jeg var fagorganisert og delte kontor med tillitsvalgt + hadde mange andre lærere jeg kunne spørre om hjelp. Dere kan jo spørre på andre trinn enn deres eget. Det er nøkkelen her; dét og å spørre ledelsen SKRIFTLIG. Hvis foreldrene klager henviser du dem også i den retningen. Hvis den eneste måten å få hatt møte på er midt på dagen og dere mener at dette er nødvendig, så ville jeg ha bedt om det (skriftlig). Anonymkode: 63e89...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #11 Skrevet 15. desember 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er et ledelsesproblem. Jeg håper du har sendt forespørsler ("mast") skriftlig. Ta godt vare på denne dokumentasjonen i tilfelle noen av de foresatte finner ut at de vil klage. Det kan du fort finne ut at de gjør når det nærmer seg sommeren. Da kan du bevise at du har gjort ditt for å få i stand møter og at to andre lærere konsekvent ikke har møtt opp + at ledelsen ikke har tatt tak i det. Det høres veldig spesielt ut å utsette teammøter i ukesvis, og det er vel egentlig ikke helt innafor. Hos oss er det ingen lærere som får ha fri på fellestida den ene dagen (vi har 2 fellestider + 1 teamtid hver uke), sånn at alle lærerne er til stede hvertfall da. Det går ikke an å skippe unna alle møter: hvordan skal man da gi og få viktig informasjon, samordne seg med hensyn til planlegging, oppfølging av enkeltelever osv.? Det går jo ikke. Dere skal ha fått rutineskriv og personalhåndbok (ofte digital) ved ansettelse. Hvis dere er organiserte i et forbund (som dere BØR være som lærere) er det en plasstillitsvalgt som man kan spørre om hjelp. Jeg ble også kasta ut i det da jeg begynte i skoleverket, men jeg var fagorganisert og delte kontor med tillitsvalgt + hadde mange andre lærere jeg kunne spørre om hjelp. Dere kan jo spørre på andre trinn enn deres eget. Det er nøkkelen her; dét og å spørre ledelsen SKRIFTLIG. Hvis foreldrene klager henviser du dem også i den retningen. Hvis den eneste måten å få hatt møte på er midt på dagen og dere mener at dette er nødvendig, så ville jeg ha bedt om det (skriftlig). Anonymkode: 63e89...b5d Takk for svar. «Fint» å høre at det ikke er normalt at det er sånn. Da er det muligens bedre på andre skoler. Jeg får uansett ta dette ordentlig opp med ledelsen, evt tillitsvalgt Anonymkode: 29a10...209
Maude Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 Du har min fulle sympati ❤️ Jeg ble også kastet inn et nytt sted med kun meg og en annen ny kollega som skal drifte skuta i år. Det har vært veldig utfordrende. Men på min skole er det obligatoriske klassemøter, trinnmøter og fagsamarbeid. Ingen slipper unna. Om ikke dette var på plass hadde jeg ikke mestret jobben min rett og slett. Det er der jeg får informasjon, kan stille spørsmål og oppnår en forståelse av hva som forventes av både meg og elevene. Dette må du ta opp med tillitsvalgt, for sånn skal det ikke være!
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #13 Skrevet 15. desember 2019 13 minutter siden, Maude said: Du har min fulle sympati ❤️ Jeg ble også kastet inn et nytt sted med kun meg og en annen ny kollega som skal drifte skuta i år. Det har vært veldig utfordrende. Men på min skole er det obligatoriske klassemøter, trinnmøter og fagsamarbeid. Ingen slipper unna. Om ikke dette var på plass hadde jeg ikke mestret jobben min rett og slett. Det er der jeg får informasjon, kan stille spørsmål og oppnår en forståelse av hva som forventes av både meg og elevene. Dette må du ta opp med tillitsvalgt, for sånn skal det ikke være! Takk. ❤️ Håper det bedrer seg etter jul. Føles nesten som om jeg ikke har kolleger i det hele tatt. Anonymkode: 29a10...209
C8H10N4O2 Skrevet 15. desember 2019 #14 Skrevet 15. desember 2019 På 14.12.2019 den 15.04, AnonymBruker skrev: Jeg sitter mye alene på kontoret. Den nyutdannede læreren er ofte der, men hn har like mange spørsmål som meg. Ønsker vi å diskutere noe ang klassen må vi gjøre det uten de andre lærerne. Men vi vil ikke bestemme ting uten de andre. Så vi må bare la ting ligge, og det går ut over elevene. Vi vet aldri når vi får teammøte neste gang, selv om vi egentlig har det fast en gang i uka. Anonymkode: 29a10...209 Jeg forstår at dere ikke vil ta avgjørelser uten de andre. Men klassen trenger at noen tar avgjørelser. Det er snakk om barn som går siste året på barneskolen. Ta avgjørelser, og informer de som ikke er tilstede på møter. Er de uenig, så får de heller møte opp, eller prøve å finne måter å samarbeide på. Elevene trenger skikkelig struktur i skolehverdagen sin. Lykke til 🌹 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #15 Skrevet 15. desember 2019 4 minutter siden, C8H10N4O2 said: Jeg forstår at dere ikke vil ta avgjørelser uten de andre. Men klassen trenger at noen tar avgjørelser. Det er snakk om barn som går siste året på barneskolen. Ta avgjørelser, og informer de som ikke er tilstede på møter. Er de uenig, så får de heller møte opp, eller prøve å finne måter å samarbeide på. Elevene trenger skikkelig struktur i skolehverdagen sin. Lykke til 🌹 Skjønner. Men det handler mest om rutiner og regler og ting som vi lurer på. Fks ang friminutt, dogåing, spisefri og sånne ting. Hva er elevene vant med fra før? Hva fungerer best for dem? Det er bedre at en som kjenner klassen fra før gir oss råd om hva som er gjort før. Hvis du skjønner. Vi nye har «dumma oss ut» ved å prøve å innføre egne rutiner og regler. Så fikk vi beskjed om at sånn skal det ikke være. Men takk. Håper vi får et møte snart, så vi får avklart en del ting. Anonymkode: 29a10...209
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #16 Skrevet 15. desember 2019 Det finnes alltid, uten unntak, en elev i klassen som er samvittighetsfull og ærlig OG som ivrer etter å hjelpe (besserwisser-typen). Huk tak i han/henne og allier dere med h*n, på den måten finner du fort ut hva elevene er vant til og ikke. Den eleven kan opplyse om regler, og hvor langt og på hvilken måte de jobber i det og det faget. Etter mange år som vikar i ulike klasser, er dette et sikkert stalltips altså. Anonymkode: 35f2f...6d7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #17 Skrevet 15. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes alltid, uten unntak, en elev i klassen som er samvittighetsfull og ærlig OG som ivrer etter å hjelpe (besserwisser-typen). Huk tak i han/henne og allier dere med h*n, på den måten finner du fort ut hva elevene er vant til og ikke. Den eleven kan opplyse om regler, og hvor langt og på hvilken måte de jobber i det og det faget. Etter mange år som vikar i ulike klasser, er dette et sikkert stalltips altså. Anonymkode: 35f2f...6d7 Lurt👍 Anonymkode: 29a10...209
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå