AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Jeg har en familie som jeg ikke ser så ofte og bor langt unna, men som kan tråkke langt over grensen for vårt privatliv noen ganger synes jeg. For det første inviterer de seg selv. Kommer på besøk og tar for gitt at det er ok at de bor hos oss i en uke. For det andre så spør de aldri hvor lenge det er ok at de er her. De kommer, og bestemmer selv når de skal dra. For eksempel for noen dager siden snakker jeg med mamma og så nevner hun i en bisetning at jo foresten søsteren din kommer over helgen. Ingen spørsmål om det passer eller noe. Jeg hører heller ikke noe fra søsteren min, hun spør meg ikke direkte eller noe. Så sender jeg en melding idag om hvor lenge hun har tenkt å være hos oss. Til lørdag(!!) sier hun. Fortsatt ingen spørsmål om det er ok for oss. Dette skjer gang på gang. Og jeg vet jeg burde si fra men vet ikke hvordan jeg skal si det uten å såre dem. Samboeren min er på min side og synes heller ikke det er ok at de oppfører seg som om dette er et motell. Vi har to barn og vi har ikke all verdens med plass hjemme heller. Så det er faktisk ganske styrere når de kommer, spesielt når de kommer flere i slengen, noe de ofte er. Hvordan legge det frem at de må spørre først uten å virke som vi hater dem? Kjenner at forholdet mitt til dem blir dårligere jo mer de får holde på, for jeg irriterer meg sånn over det og greier ikke gjøre noe med det. Ikke hele slekta er sånn. Det er spesielt mamma og søsteren min som er verstingene. Lillebror og pappa spør faktisk før de kommer. Anonymkode: bcf93...650
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Ikke vær hjemme når hun kommer, ikke re opp seng, ikke vær vertinne. Har dere ikke plass får hun ligge på sofaen eller med hunden. Da tar hun nok hintet... Anonymkode: a9767...9ac 18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #3 Skrevet 14. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær hjemme når hun kommer, ikke re opp seng, ikke vær vertinne. Har dere ikke plass får hun ligge på sofaen eller med hunden. Da tar hun nok hintet... Anonymkode: a9767...9ac Jo. Men det er ikke plassen som er hovedproblemet. Problemet er at de ikke gidder spørre om å få komme, men tar for gitt at vi har åpent hus for dem alle sammen til enhver tid. Anonymkode: bcf93...650
_nubbenella Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Du skal ikkje tenke på om du sårer dei eller ikkje, du skriver sjølv at forholdet mellom dykk blir dårligare, så du må ta grep før det går for langt. Dei oppfører seg hensynsløst. Si nei når ting blir nevnt, at dei har lagt planar uten å spørre på forhånd er ikkje ditt problem. Om dei dukker opp på døra di med planar om å bli værende i fleire dagar uten å ha spurt på forhånd, så seier du at det ikkje er aktuelt og at det ikkje passer. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #5 Skrevet 14. desember 2019 Vil hun gjerne besøke dere eller bare bruke dere som "hotell"? Det er stor forskjell på det. Anonymkode: 09466...a78 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 Vær føre var og si at i år passer det ikke med besøk da dere har andre planer. Skal bort, er slitene etc. Og du spør ikke hvor lenge de skal bli du ser at de kan bli til "en natt over". Anonymkode: 7b35a...819
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #7 Skrevet 14. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil hun gjerne besøke dere eller bare bruke dere som "hotell"? Det er stor forskjell på det. Anonymkode: 09466...a78 Hun vil besøke oss ja. Men vi føler oss som hotellverter fordi de ikke spør om å få lov til å komme først. Hadde de spurt og vært litt mer ydmyke så hadde det vært mer ok, da kunne vi kanskje til og meg invitert dem. Men det gidder jeg ikke. Til og med jeg spør om det passer at jeg, samboer og barna får lov til å komme hjem på besøk. Og det er barndomshjemmet mitt. Skulle tro terskelen for å spørre skulle vært lavere for meg enn for dem. Vi har jo et liv. Og nå er det juleforberedelser og alt, jeg gidder faktisk ikke ha henne her i 5 dager. Hun gjør heller ikke stort annet enn å omtrent sitte med beina på bordet og trykke på telefonen uansett. (Hjelper til litt med husarbeid iblant gjør hun, men synes hun føler seg vel mye hjemme her til tider. Anonymkode: bcf93...650 1
Gjest O.G. Skrevet 14. desember 2019 #9 Skrevet 14. desember 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: For eksempel for noen dager siden snakker jeg med mamma og så nevner hun i en bisetning at jo foresten søsteren din kommer over helgen. Ingen spørsmål om det passer eller noe. Jeg hører heller ikke noe fra søsteren min, hun spør meg ikke direkte eller noe. Så sender jeg en melding idag om hvor lenge hun har tenkt å være hos oss. Til lørdag(!!) sier hun. Fortsatt ingen spørsmål om det er ok for oss. Anonymkode: bcf93...650 Du hadde en gylden anledning til å gi søsteren din beskjed en beskjed om at det ikke passer at hun er hos dere til lørdag. Du må tenke over hva det er med deg og mønsteret med manglende grensesetting overfor familien. En ting er å ikke være istand til å sette grenser når man snakker med folk ansikt til ansikt, men på en sms så må det da gå an å gjøre et forsøk i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #10 Skrevet 14. desember 2019 6 minutter siden, O.G. skrev: Du hadde en gylden anledning til å gi søsteren din beskjed en beskjed om at det ikke passer at hun er hos dere til lørdag. Du må tenke over hva det er med deg og mønsteret med manglende grensesetting overfor familien. En ting er å ikke være istand til å sette grenser når man snakker med folk ansikt til ansikt, men på en sms så må det da gå an å gjøre et forsøk i hvertfall. Jeg har ikke svart på den meldingen enda. Grubler litt på hvordan formulere meg. Ts Anonymkode: bcf93...650
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 Hvor gammel er søsteren din? Bor hun fortsatt hos foreldrene dine? Begynn å sette grenser samtidig som du viser at hun er velkommen. "Hei! Så kjekt at du kommer på besøk! Vi har planer neste uke, så det passer dessverre bare at du blir frem til onsdag. Hadde vært fint om du hadde spurt før, men nå har vi lovet oss bort." Og så sier du til din mor at de må spørre, for da kan dere lettere tilpasse hverdagen og planer slik at dere har mer tid til gjestene. Anonymkode: 5d267...61b 10
Live88 Skrevet 14. desember 2019 #12 Skrevet 14. desember 2019 Istedenfor å sende melding med spørsmål om hvor lenge hun blir, skulle du ha skrevet noe sånt som «Hei! Jeg hører at du har planer om å komme på besøk til uken! Veldig koselig at du vil det, men vi er dessverre opptatte med forskjellige ting som må ordnes før jul/skoleavslutninger/gaveutleveringer/gavehandling/mathandel etc. at det ikke passer denne gangen! Til neste gang er det veldig fint at du spør oss på forhånd slik at vi kan si om det passer eller ikke!😊» 36
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 3 minutter siden, Live88 skrev: Istedenfor å sende melding med spørsmål om hvor lenge hun blir, skulle du ha skrevet noe sånt som «Hei! Jeg hører at du har planer om å komme på besøk til uken! Veldig koselig at du vil det, men vi er dessverre opptatte med forskjellige ting som må ordnes før jul/skoleavslutninger/gaveutleveringer/gavehandling/mathandel etc. at det ikke passer denne gangen! Til neste gang er det veldig fint at du spør oss på forhånd slik at vi kan si om det passer eller ikke!😊» Den var jo ikke så dum. Tror jeg må prøve meg på noe a la det du skriver. Takk!;) Ts Anonymkode: bcf93...650 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er søsteren din? Bor hun fortsatt hos foreldrene dine? Begynn å sette grenser samtidig som du viser at hun er velkommen. "Hei! Så kjekt at du kommer på besøk! Vi har planer neste uke, så det passer dessverre bare at du blir frem til onsdag. Hadde vært fint om du hadde spurt før, men nå har vi lovet oss bort." Og så sier du til din mor at de må spørre, for da kan dere lettere tilpasse hverdagen og planer slik at dere har mer tid til gjestene. Anonymkode: 5d267...61b Nei hun har akkurat flyttet for seg selv, hun er 22 år gammel nå. Skal prøve å formulere meg på en litt hyggelig måte ja. Takk for tips:) Ts Anonymkode: bcf93...650
BeautyBox Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 Søsteren din har nok lært å tro at det er greit å invitere selv selv slik, fordi moren din gjør det. Ville først og fremst tatt dette opp med moren din, og så søsteren din. Det er moren din som er idioten her. 8
Sizz- Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 (endret) 19 minutter siden, BeautyBox skrev: Søsteren din har nok lært å tro at det er greit å invitere selv selv slik, fordi moren din gjør det. Ville først og fremst tatt dette opp med moren din, og så søsteren din. Det er moren din som er idioten her. Synes ikke hun er mer idiot en resten. Søsteren på 22 er mer enn voksen nok til å ta egne selvstendige valg, og ikke minst tenke selv. Det er da en grense for hvor lenge man skal få lov til å skylde på foreldrene sine for sine handlinger. Min fornuft sier at her er det fullt lov til å si fra til søster først. Så får det tas opp med mor etterpå. For regner med det blir snakkis i familien etterpå når lillesøster «bare fikk lov til å være det to dager». Har det samme problemet selv, så jeg vet hvor eitranes forbanna man kan bli av sånn oppførsel. Endret 14. desember 2019 av Sizz- 5
Gjest O.G. Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke svart på den meldingen enda. Grubler litt på hvordan formulere meg. Ts Anonymkode: bcf93...650 Da skriver du noe sånt som? Lørdag????`Det passer ikke for oss at du er her lengre enn til onsdag. Blir det spørsmål om hvorfor, så svarer du: Derfor.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #18 Skrevet 14. desember 2019 2 minutter siden, O.G. skrev: Da skriver du noe sånt som? Lørdag????`Det passer ikke for oss at du er her lengre enn til onsdag. Blir det spørsmål om hvorfor, så svarer du: Derfor. Skal skrive noe sånt ja. Er bare bekymret for at samboer skal få skylden for at jeg sier ifra. Fordi jeg har alltid sagt «ja ok bare kom»(selv om jeg egentlig ikke ville det. Men det vet jo ikke de). Ts Anonymkode: bcf93...650
Gjest O.G. Skrevet 14. desember 2019 #19 Skrevet 14. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal skrive noe sånt ja. Er bare bekymret for at samboer skal få skylden for at jeg sier ifra. Fordi jeg har alltid sagt «ja ok bare kom»(selv om jeg egentlig ikke ville det. Men det vet jo ikke de). Ts Anonymkode: bcf93...650 Hvis det skulle komme frem til at de gir din fyr skylden, så si at du bestemte det.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #20 Skrevet 14. desember 2019 Så hyggelig at du kommer. Bare så du vet det så oppdaget vi barnemark i dag. 😎 Anonymkode: 2cd1d...80d 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå