AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Er en familie som har opplevd at far har gradvis endret atferd. Blitt syk. De siste årene har det vært psykisk og materiell vold, fysisk et par ganger. Jeg har tatt med barna og flyttet. Det er en stund siden nå. FVK sier "minst mulig" samvær med far mens han er i behandling. Barna trenger bli trygge igjen. Pr i dag har jeg dem 100%. Far er kun inni bildet ift kjøring til aktiviteter osv. Steder der det er lite fare for at noe skjer. Men så er jeg blitt syk. Vi har ingen andre her. Ikke besteforeldre. Om jeg ikke får en dag fri innimellom så kommer jeg til å gå under. Kan far ha dem et døgn pr uke feks eller er det helt feil nå? Hvordan kan vi løser dette når jeg er avhengig av noe fri av og til? Må også inn til behandling på sykehuset. Hvem skal passer på barna da? Jeg trenger og noe fri. Mulighet til å treffe folk. Er du løsnings orientert...? Anonymkode: 8213b...cda
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Far er jo selv syk, og utøver vold. Et døgn i uken er ikke minst mulig. Jeg tenker at du kanskje kan høre med noen av barnas venner? Altså, foreldrene til de. Jeg kunne fint ha hatt en barn eller to en natt i uken om det er krise. Anonymkode: 31128...afe 13
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #3 Skrevet 14. desember 2019 Det er ikke under noen omstendigheter ok å la barna være alene med en voldelig far. Du har mulig rett på avlastningshjem. Du må kjøpe deg barnepass. Du må høre om familie kan komme og bo hos deg innimellom. Du kan flytte nærmere familie. Eller du får rett og slett kjøre deg selv i grøfta og la barna gå til fostersystemet - selv det er bedre enn en voldelig far. Anonymkode: dfc89...cab 32
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Du kan høre om det er Home start i kommunen hvis du har et barn under skolealder. Generelt høre med kommunen og barnevernet om de kan hjelpe med avlastning. Hvis ikke må du betale for barnepass. Anonymkode: 0df57...1e3 11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #5 Skrevet 14. desember 2019 Altså.. jeg er alene, har timer på sykehuset månedlig, har aldri en dag for meg selv OG far har minst mulig samvær av psykiske grunner. Må man klare seg alene så gjør man det! Anonymkode: 95204...a8f 9
Zinatara Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 Barnevernet kan hjelpe til med å skaffe avlastning i slike tilfeller. Jeg kjenner ei der barnefar ikke er egnet og hun ikke har familie rundt seg, tror barna hennes er hos avlastningsfamilie 1-2 helger i måneden igjennom barnevernet. Har du venner med barn på samme alder? Vi har noen ganger stilt opp og hatt barn på overnatting hos våre barn eller med hjem etter skolen der den egentlige grunnen er at foreldre trenger hjelp til å få det til å gå rundt. 9
Nokia Skrevet 14. desember 2019 #7 Skrevet 14. desember 2019 I slike tilfeller må det vel finnes hjelp å få av kommunen? Tenker jeg. At det bør. Men så er det jo ikke alltid sånn det fungerer. Mine tips: spør foreldre til barnas venner om de kan være så snill og ha barnet på overnatting. Det kan kanskje være litt flaut å spørre, men garantert: du vil få ja. De fleste barn elsker overnattinger, og det er sjelden stress å ha ett barn ekstra en natt. Du kan også alliere deg med en ungdom, og gi noen hundrelapper i lønn for å passe dem. Håper det ordner seg for deg!! 6
Gjest RødeFare Skrevet 14. desember 2019 #8 Skrevet 14. desember 2019 I dette tilfellet tenker jeg familievernkontoret må hjelpe til med å skaffe deg rett på avlastningshjem. Dette må ha vært utrolig tøft for deg og barna. Ønsker dere alt godt!
Tiuren Skrevet 14. desember 2019 #9 Skrevet 14. desember 2019 Jeg prøver ikke å være usaklig eller noe slikt, men hva er materiell vold? Det var bare et nytt begrep for meg. 1
Zinatara Skrevet 14. desember 2019 #10 Skrevet 14. desember 2019 3 minutter siden, Nokia skrev: I slike tilfeller må det vel finnes hjelp å få av kommunen? Tenker jeg. At det bør. Men så er det jo ikke alltid sånn det fungerer. Mine tips: spør foreldre til barnas venner om de kan være så snill og ha barnet på overnatting. Det kan kanskje være litt flaut å spørre, men garantert: du vil få ja. De fleste barn elsker overnattinger, og det er sjelden stress å ha ett barn ekstra en natt. Du kan også alliere deg med en ungdom, og gi noen hundrelapper i lønn for å passe dem. Håper det ordner seg for deg!! Kommunen har ansvar for avlastning for foreldre for barn med spesielle behov, barnevernet hjelper til i saker som dette. 1
Zinatara Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 Akkurat nå, Tiuren skrev: Jeg prøver ikke å være usaklig eller noe slikt, men hva er materiell vold? Det var bare et nytt begrep for meg. Jeg vil tro at det er snakk om å slå i vegger, knuse ting og annen destruktiv atferd som kan virke skremmende og truende for de rundt. 13
Gjest Warrior Skrevet 14. desember 2019 #12 Skrevet 14. desember 2019 Jada hold barn borte fra fedrene. Barn trenger ikke en far. De trenger ikke menn i livet sitt i det hele tatt. De er jo bare syke og voldelige likevel..
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 Hør med barnevernet om avlastning. De er her for å hjelpe! Også i slike tilfeller! Det høres ut som det kan være skadelig at far har dem. Anonymkode: 44721...73a 5
hjärterdam Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 25 minutter siden, Warrior skrev: Jada hold barn borte fra fedrene. Barn trenger ikke en far. De trenger ikke menn i livet sitt i det hele tatt. De er jo bare syke og voldelige likevel.. Det er lite vits i å generalisere i et innlegg hvor mor ber helt konkret om råd. Ts: kontakt barneverntjenesten i din kommune, de kan bistå med avlastning. 14
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 26 minutter siden, Warrior said: Jada hold barn borte fra fedrene. Barn trenger ikke en far. De trenger ikke menn i livet sitt i det hele tatt. De er jo bare syke og voldelige likevel.. Du må være utrolig trangsynt. Barna trenger selvfølgelig pappaen sin, og på sikt er det sikkert mulig, men ut fra situasjonsbeskrivelse så er ikke dette et godt alternativ per dags dato. Jeg ble ikke holdt borte fra min voldelige far. Jeg regner med at selv du kan tenke deg til hvordan det gikk... Anonymkode: 031b4...43c 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en familie som har opplevd at far har gradvis endret atferd. Blitt syk. De siste årene har det vært psykisk og materiell vold, fysisk et par ganger. Jeg har tatt med barna og flyttet. Det er en stund siden nå. FVK sier "minst mulig" samvær med far mens han er i behandling. Barna trenger bli trygge igjen. Pr i dag har jeg dem 100%. Far er kun inni bildet ift kjøring til aktiviteter osv. Steder der det er lite fare for at noe skjer. Men så er jeg blitt syk. Vi har ingen andre her. Ikke besteforeldre. Om jeg ikke får en dag fri innimellom så kommer jeg til å gå under. Kan far ha dem et døgn pr uke feks eller er det helt feil nå? Hvordan kan vi løser dette når jeg er avhengig av noe fri av og til? Må også inn til behandling på sykehuset. Hvem skal passer på barna da? Jeg trenger og noe fri. Mulighet til å treffe folk. Er du løsnings orientert...? Anonymkode: 8213b...cda Ehhh far e psykisk og fysisk syk og under behandling og bør ha minst mulig samvær så barna blir trygge igjen.. Treffe venner og få fri hadde vært det siste jeg tenkte.Den dagen du får barn er det de du skal prioritere over deh selv! Hva om det klikker for far og det skjer noe som ikke hadde skjedd om du ikke ville ha fri en dag? Skjønner du trenger fri og ikke har pass eller noe.Har det på samme måten. Har aldri fri.Men sånn er det bare! Om det er noe sykehusting du må så er det når de er i bhg eller skole? Eller ta de med om det ikke er farlig/skummelt.Spør noen i klassene om de kan være der litt feks. Eller søk avlastingshjem. Lykke til! Anonymkode: f6afa...089 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må være utrolig trangsynt. Barna trenger selvfølgelig pappaen sin, og på sikt er det sikkert mulig, men ut fra situasjonsbeskrivelse så er ikke dette et godt alternativ per dags dato. Jeg ble ikke holdt borte fra min voldelige far. Jeg regner med at selv du kan tenke deg til hvordan det gikk... Anonymkode: 031b4...43c Helt enig! Vokst om med grov vold.Psykisk og fysisk. Aldri om mine barn skulle opplevd noe sånt! Anonymkode: f6afa...089 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #18 Skrevet 14. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså.. jeg er alene, har timer på sykehuset månedlig, har aldri en dag for meg selv OG far har minst mulig samvær av psykiske grunner. Må man klare seg alene så gjør man det! Anonymkode: 95204...a8f Se dette!! Anonymkode: b0241...356 1
Kaisada Skrevet 14. desember 2019 #19 Skrevet 14. desember 2019 (endret) Du må ikke finne på å levere barna hos en far uten impulskontroll! Den alenetiden du får da er svært lite verdt da du kommer til å tenke på hvor ille barna kan ha det hos han. Når du ikke orket være sammen med far lenger, skal du ikke tolerere samme overgrep mot barna. kontakt barnevern, ha de i barnehage. Et eller annet. Men ikke hos en overgriper! Endret 14. desember 2019 av Kaisada 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #20 Skrevet 14. desember 2019 Har ikke barna barnehageplass eller skole? Anonymkode: 543a2...137 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå