Catzy Skrevet 30. mai 2005 #1 Skrevet 30. mai 2005 Jeg har lyst til å ha en liste over alle gjestene i bryllupet og litt info om hver gjest, som ligger med festprogrammet. Min familie er i boks, mamma og lillesøster gjorde dette med liv og lyst. Informasjonen er type "tante til bruden, liker å strikke" - fordi tante faktisk liker å strikke. Overlot brudgommens familie til brudgommens søster. Hun har gjort en samvittighetsfull jobb, og fått utrolig mye tyn av familien. OK, de er sære, men folk har jo tilta helt på en slik liste. "En informasjon - da blir man jo satt i bås". Det kunne de ikke være med på. Jeg blir så oppgitt. Poenget er å ha en liten knagg for folk å henge hverandres fjes på, ikke en biografi. Vi har droppet yrker. Det ble feil for tannlegene og de hjemmeværende. Men det å si noe om en eller to hobbier eller interessefelt, det må vel folk klare å forholde seg til? Eller? Er jeg veldig sær som synes at en sånn liste er OK? Noen som ikke liker sånne lister? Si hvorfor, så jeg skjønner hva som kan oppfattes galt. Catzy
Cathie Skrevet 30. mai 2005 #2 Skrevet 30. mai 2005 Må si meg enig med deg at det ikke har noe betydning når det er snakk om hobbyer o.l. Så lenge det ikke er snakk om noe negativt eller som som du sier jobb/sosial status og sånn...
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2005 #3 Skrevet 30. mai 2005 Jeg synes dette var en morsom idé jeg, lettere for alle å bli kjent med hverandre på den måten. Ikke bry deg om sutring, ditt bryllup, du bestemmer! (nei, du er ikke sær forresten )
Scaramouche Skrevet 30. mai 2005 #4 Skrevet 30. mai 2005 Jeg var i et bryllup i fjor hvor de hadde akkurat en sånn liste. Eller foresten det var toastmasteren som gikk rundt til hver enkelt og fortalte litt om personen, f.eks hvor de kom fra og hva de jobbet med eller hobby. Tror de fleste syntes det var morsomt, og jeg reagerte i hverfall ikke negativt på det. I vårt bryllup skal vi ha en liste over alle gjestene i heftet. Men da tar vi bare med hvem de er (slekt, venn, osv) og hvor de kommer fra/ bor.
LilleBille Skrevet 30. mai 2005 #5 Skrevet 30. mai 2005 Synes det er greit med en liste med navn .. hvem er hvem - og deres relasjon til brudeparet - men synes det blir fort dumt når det skal forklares noe mer .. noen er det sikkert mye å fortelle om andre lite .. - og det er vanskelig å velge det som beskriver hver person - for selv om du synes det er greit å beskrive tante som glad i å strikke .. kunne kanskje hun syntes det var mye hyggeligere å bli nevnt som Ibsen-elsker el. Det er fort gjort å tråkke noen på tærne på den måten. Det er så lett å si "ditt bryllup" - gjør som du vil.. men det er så veldig fort gjort å sette folk i "båser" - som ikke nødvendigvis faller så heldig ut.
Minerva Grey Skrevet 30. mai 2005 #6 Skrevet 30. mai 2005 Vi er rollespillere, og lagde rolle-ark (character sheet) til hver av gjestene. Der tok vi med en del utmerkende trekk, såkalte 'classes' - f.eks. fikk min mor 15 level (nivå) mor, siden hun har oppdratt snart 3 barn og er førskolelærer. Pappa, som er sjømann og alltid har vært til sjøss halve året, fikk 10 level pirat og 5 level far. Noen fikk artist, noen tannlege, en var 10 level trønder. Så hadde man 'flaws and merits', som typisk er gode og dårlige sider ved personen. En kamerat fikk fordelen 'pen søster', en venninne fikk ulempen tannlegestudent. Hun skjønte ikke hvorfor, før hun innså at hun satt og formanet bordkavaleren om ikke å drikke så mye cola... Til sist fikk de en del 'talenter', som kun var fokusert på festing - f.eks. synge (for de som kunne det) eller danse, fortelle vitser, fortelle anekdoter (med spesialitet brudens barndom...) og denslags. Og helt til slutt et personlig sitat, helst relatert til festen. Som "Å herregud, og detta skal dattera mi gjennom neste gang!", "Mmmm, øl!" eller "Note to self - ikke snakke fotball hele kvelden!"... Vi gjorde vårt beste for ikke å fornærme noen, og tror nok alle tok det med godt humør og syntes det var morsomt at vi hadde tatt oss bryet med å gjøre noe så 'personlig'. Synes listen deres høres artig ut, og kan ikke skjønne at folk skal ta slikt så fryktelig alvorlig!
LilleBille Skrevet 30. mai 2005 #7 Skrevet 30. mai 2005 Det viser hvor forskjellige vi er .. J eg synes for eksempel det å måtte kle meg ut for å gå i selskap er forferdelig - og takker derfor nei til karneval etc. Og jeg har vært i en del selskaper hvor det har vært diverse "leker" .. og til dags dato har jeg tilgode å ha vært et sted hvor alle syntes det var gøy å leke - enten det var skuespill eller rollespill. Har vært i den del selskap hvor halvparten har vært av den "kreative sorten" (skuespillere etc) - og da skapte det bare et mye større skille mellom gjestene .. De flinke og de "trege"... Ikke morro for noen.. Men dere kjenner jo best gjestene deres .. og er alle av den "lekne" sorten kan det sikkert gå bra .. men ofte leker folk bare med fordi de MÅ - og tar på seg en "glad" mine .. men snakker seg i mellom etterpå hvor idiotisk det var.
Minerva Grey Skrevet 30. mai 2005 #8 Skrevet 30. mai 2005 Er viktig å presisere at det ikke var noen lek involvert i rollearkene våre. Vi bare brukte dem som litt kreative bordkort, som folk kunne ta med seg hjem som et minne. Vi gjorde vårt beste for å beskrive de vi kjenner på en litt humoristisk måte, og kanskje gi en liten dytt til samtale rundt bordet - våre venner måtte jo forklare konseptet for et par av slektningene mine...
Gjest ugift Skrevet 31. mai 2005 #9 Skrevet 31. mai 2005 Jeg skjønner at det kanskje kan misforståes - jeg er selv ganske sær, og ikke så glad i "bli kjent-leker" o.l, men jeg synes ideen til Minerva Grey faktisk var ganske god - kjempefint å få et personlig kort som et minne. Dersom det er noe sånt trådstarter også tenker på synes jeg nok "tilterne" kanskje overreagerer litt. Kanskje de ikke har skjønt hva det dreier seg om? Jeg ville nok kanskje ikke vært kjempebegeistra om infoen var delt ut til alle gjestene - mest fordi jeg ikke skjønner helt poenget, samtidig var det noen gjester i det siste bryllupet jeg var i jeg aldri fant ut hvem var. Og å få en liten konversasjonsstarter er ikke så dumt. Ellers har jeg halvdårlige minner fra skoleårboka hvor infoen om meg i beste fall viste at de som hadde skrevet der kjente meg dårlig. Det kan være kjipt å bli satt i "feil" bås - om noen du ikke er på nett med prøver å beskrive deg. (og i min familie hadde nok sånne detaljerte bordkort blitt mottatt med undring - ikke mange jeg kjenner godt nok til å kunne beskrive på noen som helst måte, egentlig)
tommeline Skrevet 31. mai 2005 #10 Skrevet 31. mai 2005 Jeg syns slik beskrivelse er greit nok når man vet at det som skrives er treffende beskrivende. Problemet blir når man skal beskrive de man ikke kjenner fullt så godt (f.eks kjærester til venner). Har i alle fall hørt om noen som ikke har kjent seg igjen i en slik beskrivelse, fordi brudeparet kjente dem for dårlig. Da er det likegreit å bare ha en generell oversikt over hvem folk er (venn av brudgommen etc.).
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2005 #11 Skrevet 31. mai 2005 Men dersom familien hadde bidratt så hadde de vel alle blitt puttet i den båsen de vil bli puttet i? Bare dumt å nekte, da risikerer du at du blir satt i feil bås dersom det er viktig.
Jannibrud Skrevet 31. mai 2005 #12 Skrevet 31. mai 2005 Kan de som skal beskrives muligens få være med på å bestemme hva som skal beskrive dem. -Vet ikke om jeg heller ville vært bekvem med å kun være "strikkeglad" i et rom fullt av fremmede. Kan være at de selv vil presentere seg anderledes
Catzy Skrevet 31. mai 2005 Forfatter #13 Skrevet 31. mai 2005 Etter å ha sovet på det og snakket med sambo, så er jeg nå litt usikker. Jeg synes fremdeles det er en knall ide, men jeg har begynt å skjønne motforestillingene. Så det ser ut til at vi kanskje dropper "opplysningene", men har fremdeles en liste over relasjonene. Så kan man i hvertfall ha en formening om hvilken tante man sitter sammen med, og så får man selv finne ut om hun er Ibsen-elsker eller liker å strikke. Da får jeg en liste, og folk slipper å bli oppgitt over informasjonen vi har valgt ut. Minerva: Genial ide. Vi spiller også rollespill, hadde vært veldig moro. Men det hadde nok kun fungert med vennene våre, har jeg skjønt i dette tilfellet. Det må ha vært mye jobb! Catzy - race: halfling, lvl 10 programmerer, talents: eplekake, flaw: plaprer.
Gjest lucky - ikke innlogget Skrevet 31. mai 2005 #14 Skrevet 31. mai 2005 Vi har også tenkt på noe lignede. Vi snakket litt om å ha ei setning hvor en var tulleting og en var sann. Eks om min onkel "En reiseglad SV-politiker". Han er reiseglad, men ikke sv-ppolitiker, han er frp..... Vi lurte på om dette kunne få samtalene i gang, og kanskje litt humoristisk og, da de som ikke kjenner hverandre vet ikke hva som er tull og hva som er sant. Kanskje samtalene kommer enklere i gang slik? Hva synes dere? :klø:
Gjest Tari i.i Skrevet 31. mai 2005 #15 Skrevet 31. mai 2005 Vi har også tenkt på noe lignede. Vi snakket litt om å ha ei setning hvor en var tulleting og en var sann. Eks om min onkel "En reiseglad SV-politiker". Han er reiseglad, men ikke sv-ppolitiker, han er frp..... Vi lurte på om dette kunne få samtalene i gang, og kanskje litt humoristisk og, da de som ikke kjenner hverandre vet ikke hva som er tull og hva som er sant. Kanskje samtalene kommer enklere i gang slik? Hva synes dere? :klø: Jeg syns at om man først skal ha opplysninger om gjestene så bør de være sanne. Kan fort bli mye forvirring. Vi hadde skrevet et lite dikt om hver person. Feks: Per -Brudens far er en stilig kar, et under at han ikke flere grå hår har etter 3 jenter som slekter på far. (Noe lignende..husker ikke helt nå..)
Gjest Melk Skrevet 31. mai 2005 #16 Skrevet 31. mai 2005 Jeg ønsket meg slike lister da vi skulle gifte oss, har vært i bryllup selv og syntes det var kjekt å vite at en var studiekamerat og en annen nabo. Men oppdaget da de skulle skrives at det ble mye tull for vår del. Eksempelvis ante vi ingenting om mannen til min manns fadder. På hans kone skrev vi "xx fadder", men hva skulle vi skrive på han liksom? "Mann til XX fadder" ble litt stusselig, når andre ektepar ble omtalt som "venner av XXs familie". Det samme med våre venner. Jeg ønsket å sette opp "barndosmvenninne av Melk", mens hennes mann (som ikke omgås andre av våre venner eller oss) ble liskom bare "mann til barndosmsvenninne". Å sette ham opp som "venn" ble også feil, i all den grad vi aldri har kontakt. Skulle vi "skryte på ham " at han var vår venn? Det ble jo i såfall helt feil opplysning... Så vi droppet alt.
Nuwanda Skrevet 31. mai 2005 #17 Skrevet 31. mai 2005 det jeg synes er vanskelig er jo at jeg eks. ikke aner noe om hobbyen til min kommende mans tante, og jeg tviler på at han gjør det :-) Så sånn sett synes jeg jobb/yrke er bra, men så har vi da gjester som er "between jobs" og det er ikke sikkert at de synes det er så kult.. etc... så vi er ikke blitt helt enige om oss selv hva vi gjør - personlig synes jeg slike lister er en fantastisk "ice-breaker", men skjønner jo nå at noen kan bli litt "støtt".
Gjest brud i sommer Skrevet 31. mai 2005 #18 Skrevet 31. mai 2005 Jeg var en gang i et bryllup med en slik oversikt. Det var mannen min som kjente de.. Og han var "XX, venn av brudeparet", men jeg var "Samboer med xx". Jeg hadde ingen problemer med det.. Syntes faktisk det var veldig ok å å se hvem alle var - for jeg kjente åpenbart veldig få (om noen).. Tror ingen syntes det er stusselig med å "bare" være samboer med xx.. Vi skal ha en slik liste. Vi tegner inn bordplasseringen, og skriver i rutene hvem som er hvem. Har ikke tenkt å si noen annet enn om de er tante til brudgom, barndomsvenninne av brud, samboer til xx, osv..
Gjest magdalena? Skrevet 31. mai 2005 #19 Skrevet 31. mai 2005 Jeg var i et bryllup med en sånn liste, der det sto litt om hver enkelt. På noen sto det flere setninger. Men på noen ytterst få, inkludert meg, sto de ingenting annet enn relasjonen til brudeparet. Det var litt sårt. Jeg er kanskje ikke deres nærmeste slektning akkurat, men noe kunne de vel ha skrevet på meg også?
Catzy Skrevet 31. mai 2005 Forfatter #20 Skrevet 31. mai 2005 Magdalena: Klart det er sårt. Hvis vi skal gjennomføre informasjonen om folk, så er det faktisk et par vi må ta kontakt med og spørre om info om. Det er en fetter ingen har sett på 5 år og hans samboer. På den annen side, jeg tror det er bedre å bli spurt på forhånd og få en liten prat, enn å bare skrive en relasjon. Catzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå