Gå til innhold

Hvit jul i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av julens mange tradisjoner som høyt forbruk, meningsløse julegaver, fett, kjøtt er mord, familiekrangler og et meningsløst og lite helsebringende alkoholforbruk, vurderer jeg nå mulighetene for å innføre en Hvit Jul for min egen del. Dersom jeg kutter alkoholen resten av desember, kan jeg få inspirasjon til å kutte alkoholen i hele januar også. Jeg vil spare penger og energi for egen del. Forhåpentligvis blir jeg en mer barnevennlig person. Jeg håper på effekter som bedre helse, økt muskelmasse, bredere smil, mindre økologisk fotavtrykk og en heftig lykkefølelse som skal bringe meg inn i det nye året. Best av alt: Det gjør ikke noe om det regner og er grått, for julen på innsiden blir Hvit uansett! Er det noen som har lignende planer, så vil jeg gjerne ha en beskrivelse her i tråden!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtter denne ja!

Jeg har barn, så jeg drikker aldri i julen. Synes rett og slett ikke at barn og alkohol hører sammen. Koser meg gjerne med julebrus da 

Anonymkode: 69a01...219

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er inspirerende å høre. Jeg har alltid et drikkepress rundt meg. Vurderer faktisk å ta et glass når vi skal treffe familien, for at ikke de som er mest tørstige skal kaste seg over alkoholen. Hvis jeg forteller at jeg kjører hvit jul, kommer de mannlige familiemedlemmene til å bli "evig takknemlig", og ansette meg som sjåfør. Dette for at de selv skal kaste seg over alkoholen, og sitte og si "sannheter" som provoserer resten av forsamlingen. Julen er et slit. Som du sikkert skjønner sitter jeg her nervøst og flexer muskler, forsøker å gjøre meg klar til en krevende familiejul! Det er et helvete!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg drikker mindre på julaften enn en vanlig fredagskveld, men jeg vil ha mine to små ølglass og mine to mikroskopiske akevitt til ribba. 

Etter det er det alkofritt omtrent til midnatt, da blir det gjerne et par glass rødvin før vi legger oss i 02-03-tiden. Forklar meg gjerne hvorfor dette er galt. 

Skrevet
1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg drikker mindre på julaften enn en vanlig fredagskveld, men jeg vil ha mine to små ølglass og mine to mikroskopiske akevitt til ribba. 

Etter det er det alkofritt omtrent til midnatt, da blir det gjerne et par glass rødvin før vi legger oss i 02-03-tiden. Forklar meg gjerne hvorfor dette er galt. 

Mange av familiemedlemmene mine drikker for mye, når vi skal være sammen med familien. Dette fører gjerne til spydigheter, surhet og dårlig stemning, når vi egentlig skulle ha det hyggelig.

Skrevet
4 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Hvis det er barn tilstede, er dette et for høyt alkoholinntak. Ellers får en gjøre som en vil.

Anonymkode: dad66...cb6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er barn tilstede, er dette et for høyt alkoholinntak. Ellers får en gjøre som en vil.

Anonymkode: dad66...cb6

Det er barn til stede og etter min vurdering er det ikke et for høyt alkoholinntak. 

Våre antikke glass er små (alt var jo mindre før). Akevittglassene er som et fingerbøl. 

Skrevet
5 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Mange av familiemedlemmene mine drikker for mye, når vi skal være sammen med familien. Dette fører gjerne til spydigheter, surhet og dårlig stemning, når vi egentlig skulle ha det hyggelig.

Men det er noe helt annet. Da støtter jeg deg i hvit jul og heier på deg!!!! 

Hos oss får barna som vil ha (skolebarn) øl i akevittglassene slik at de også kan skåle. Det er stor stas og noe jeg selv er vokst opp med. :) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Guidet Kvinne said:

Det er barn til stede og etter min vurdering er det ikke et for høyt alkoholinntak. 

Våre antikke glass er små (alt var jo mindre før). Akevittglassene er som et fingerbøl. 

Jeg synes ikke det hadde vært for mye selv om det var normale glass jeg da. Her serverer vi også øl og akevitt til maten, men jeg personlig foretrekker julebrus. ;) Ingen som drikker for mye heldigvis, den som drikker mest kommer vel opp i en halvliter øl og en akevitt. Det merkes jo ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 26655...ddf

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det hadde vært for mye selv om det var normale glass jeg da. Her serverer vi også øl og akevitt til maten, men jeg personlig foretrekker julebrus. ;) Ingen som drikker for mye heldigvis, den som drikker mest kommer vel opp i en halvliter øl og en akevitt. Det merkes jo ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 26655...ddf

Nei, det er jo ingen ting. Vi sitter også lenge til bords, 1-2 timer. Vi leser juleevangeliet, har tradisjonelle skåler og minst én tale. 

Skrevet

Har drukket 2 glass vin i hele år og ja, det blir hvit jul på meg. Har alltid hvit jul 😊🎄

Anonymkode: 307df...192

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir enkelte mennesker nærmest hysteriske bare fordi ett par voksne tar seg ett par glass vin / øl / akevitt til all den julematen?                 

Så lenge man ikke drikker seg fullstendig SNYDENS fullså går det faktisk helt greit altså...             

Anonymkode: 755cb...361

Har jeg også lurt på, barn tar ikke skade av å se voksne ta seg ett glass vin eller øl. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir enkelte mennesker nærmest hysteriske bare fordi ett par voksne tar seg ett par glass vin / øl / akevitt

Fordi vi lever i en enten/eller tid. Den gyldne middelvei, måtehold, gi og ta er borte vekk. Det gjelder alle deler av samfunnet.

Enten er du hysterisk veganer eller så er du en bestialsk, huleboende rovdyrpredator. Enten er du klimaaktivist eller så er du en forurensende fabrikk av klimagasser som daglig skyver lastebillass med plast ut i havet. Enten er du avholds eller så er du en fordrukket, barnemishandlende fyllik som barnevernet er nær ved å avdekke. Enten vil du ha åpne landegrenser for alle mennesker eller så er du en hardbarket nazirasist med åpenbare blodsbånd direkte ned til Adolf Hitler.

Vi lever i en polarisert tid. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, A-hunter skrev:

Fordi vi lever i en enten/eller tid. Den gyldne middelvei, måtehold, gi og ta er borte vekk. Det gjelder alle deler av samfunnet.

Enten er du hysterisk veganer eller så er du en bestialsk, huleboende rovdyrpredator. Enten er du klimaaktivist eller så er du en forurensende fabrikk av klimagasser som daglig skyver lastebillass med plast ut i havet. Enten er du avholds eller så er du en fordrukket, barnemishandlende fyllik som barnevernet er nær ved å avdekke. Enten vil du ha åpne landegrenser for alle mennesker eller så er du en hardbarket nazirasist med åpenbare blodsbånd direkte ned til Adolf Hitler.

Vi lever i en polarisert tid. 

Godt innlegg!!!! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Men det er noe helt annet. Da støtter jeg deg i hvit jul og heier på deg!!!! 

Hos oss får barna som vil ha (skolebarn) øl i akevittglassene slik at de også kan skåle. Det er stor stas og noe jeg selv er vokst opp med. :) 

REDIGERT: Takk for at du heier på meg. Jeg er usikker på om det er en god ide å la barna smake på ølet. Jeg har også vokset opp med denne skikken, og mener spørsmålet om det er ok eller ikke, beror på sammenhengen for øvrig. De familiemedlemmene som sliter med personlighetsproblematikk fra før, tenderer til å bli værre etter alkoholinntak.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Skrevet

Eneste hvite julen vi ønsker, er snø. Ellers gjør vi som vi alltid har gjort.

Anonymkode: e38d7...40f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Olaug Olsen skrev:

Jeg og. Jeg synes ikke det er ok.

Uff. Du får nok ikke den støtten du er ute etter her. 

Men stå på ditt! 

Skrevet

Har alltid hatt hvit jul uten å tenke over det. I år kan det hende det blir et glass rødvin, uten at jeg tror det heller er noe å tenke så mye over. Kjæresten har mer tradisjon for et glass vin for kos, og det har jeg også fått sansen for.

Å bli brisen eller full sammen med barna mine kommer aldri til å skje. Hverken i jula eller ellers i året 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 9e8a6...22a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

REDIGERT: Takk for at du heier på meg. Jeg er usikker på om det er en god ide å la barna smake på ølet. Jeg har også vokset opp med denne skikken, og mener spørsmålet om det er ok eller ikke, beror på sammenhengen for øvrig. De familiemedlemmene som sliter med personlighetsproblematikk fra før, tenderer til å bli værre etter alkoholinntak.

Din familie høres annerledes ut en min. Ingen blir beruset her når det er barn tilstede (ikke så ofte ellers heller). Heia deg! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Morsomt hvor opphisset folk blir når man drister seg til å foreslå hvit jul. Husk at jeg foreslo det bare for min egen del. Begrunnelsen er både indre og ytre faktorer. Vi leser i avisen om en verden som er på vei til å få til helvete fordi vi som art, ikke har brydd oss om å ta vare på naturen. Når man ser på fenomenet økologisk fotavtrykk, vil man oppdage at det å kutte alkoholen, kan minske det økologiske fotavtrykket dramatisk. Man trenger altså ikke bli veganer eller bytte bilkjøring ut med fot- eller kollektivtrasnport. Det holder å kutte litt i alkoholforbruket, så har man bidratt til en stabilisering av klimaproblemene. Hvis mange nok gjør dette, vil det til slutt få en effekt. Her legger jeg ved en tabell som viser karbon- avtrykket på vin øl og gin, sammenlignet med biltransport pr km.

image.png.03649534393dac1185ed832238995003.png

Endret av Olaug Olsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...