Gå til innhold

Kortspillet Amerikaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt introdusert for kortspillet Amerikaner av min svigerfamilie. De elsker dette kortspillet og spiller det ofte. Jeg skjønte lite🥴 Tenkte derfor finne en app med dette spillet og bli skikkelig god, men finner ikke app med dette spillet. Noen som vet om et? Eller om det er et kortspill som ligner i det minste som jeg kan spille på mobilen for å øve litt, få litt dreisen på kortspill og litt kortforståelse😊. Om ikke dere heller finnes så setter jeg pris på om noen klarer å forklare reglene på så enkel måte som overhode mulig....jeg er helt lost i kortspill så her må alt inn med teskje.. 

Anonymkode: b86bc...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du verden, finnes dette kortspillet enda 😄  Jeg spilte mye Amerikaner i min ungdom, men husker dessverre ikke spillet godt nok til å forklare det ( 30-35 år siden jeg har vært borte i det).  Noe spesielt komplisert spill var det ikke da, så dette greier nok svigerfamilien din å lære deg i løpet av ett par runder.

Anonymkode: 29543...386

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, det var ett av kortspillene jeg spilte med pappa som barn! Nostalgi og minner strømmer på her :rodmer:

Jeg aner ikke om det finnes noen app for det, men det er relativt lett å lære, men vanskelig å bli skikkelig god på 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikaner er mer eller mindre akkurat som bridge. bare at i bridge så TAR du kontroll over din partners kort. Man spiller altså to hender i bridge (om ikke jeg husker feil) mens i amerikaner så spiller man kun sine egne kort.

Spillet går utpå å ta stikk, der høyeste kort i samme farge vinner.

Den som sier han kan klare å ta flest stikk før man begynner får velge hvilken farge som er TRUMF. Trumf slår alle andre farger, og kun et høyere trumfkort slår en trumf.

Man begynner spillet med at man på de 13 kortene man har sier hvor mange stikk man skal klare for å vinne runden. Man skal altså analysere sine kort og hva ens partner kan ha for å kunne vinne. Man deler på stikk med sin partner.

La oss si at vi tar en ny runde, og av mine utdelte 13 kort har jeg fått alle hjerter utenom esset. Da kan jeg lett si jeg skal ta alle stikk, og ingen kan stå imot.Da spiller/kaster jeg ut hjerter 2 og "spør etter" esset. han/hjun som sitter på esset spiller esset, vinner stikket, og blir min partner. de eventuellt to andre med i spillet (man kan spille på 3 også) må kaste noe lavt de har på hånden.

Deretter er det min partners tur å spille sidden det er hans tur siden han/henne vant stikket. og da vinner jeg alle andre stikk med alle mine trumfkort.

edit: jeg har ikke spilt på over 20år så jeg kan huske noe feil

Endret av bloody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett noe app for dette, men har spilt masse amerikaner i min ungdom/tidlig voksen alder.

Jeg har alltid følt at det optimale antallet spilleren er fire, men har også spilt med tre eller fem.

Ellers er det noen grunnregler som må avklares, dvs med og uten pott, tvungen trumf og muligens annet.

Ved et spill på fire så deles kortene ut, da får hver spiller 13 kort evt 12 kort og så legges fire i en pott. Alle vurderer hvor mange stikk de kan vinne (+ man i tillegg gjetter litt på at den man får som medspiller kan ta kanskje 1-2 stikk på sine kort) og så byr man. Høyest bud vinner og den som får dette får potten hvis man spiller med det på fire kort (kan da bytte ut noen av sine kort med disse fire). Vinneren starter så med å etterspørre høyeste kort han mangler i det slaget som blir trumf. Dette blir da så et lag som skal forsøke å ta stikkene som budvinneren har bydd. Ved budet amerikaner skal han som byr ta alle stikkene på egenhånd. Og i spillet så vinner høyeste kort stikket så sant det ikke blir trumfet. Hvis man ikke har sorten som blir spilt er jeg vant til at man må spille trumf før man kan spille noe annet (dvs tvungen trumf), det vil si man kan ikke sitte å gjemme på trumfen sin.

Ellers er det vel taktikk det går på... Vi hadde i min familie en uskreven regel at den man kom på lag med skulle først ta alle stikkene han hadde som var noenlunde sikre (typisk ess og evt konge i ikke trumfslag) før han spilte trumf så den som bøy forhåpentligvis tok over styringa. Av og til velger man å spille de andre tomme for trumf (den som byr bør telle trumfkortene som går slik at han til en hver tid vet hvor mange som er i spill i tillegg til de han har på handen). Generelt handler det vel om å spille folk tomme for det som kan gi de stikk og så prøve og lese hva de har på hånden. Har man feks konge og dame i et slag så vil man forsøke å «fiske» etter esset med et lavt kort slik at kongen og dame blir sikre stikk hvis det ikke trumfes.

Og de som ikke er på lag gjør jo sitt beste for at laget ikke skal lykkes...

Og så regner man poeng etter hver runde, så den som først kommer til feks 52 vinner.

Andre ting er at man kan kreve omstokk hvis man ikke har billedkort evt billedkort+ ess eller det blir omstokk hvis alle melder pass.

Anonymkode: 5886f...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...