Gå til innhold

Til dere som har vaskehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er gravid og har en samboer som jobber på sjøen. Jeg er veldig sliten og har vondt for tiden. Er 50% sykemeldt, så all min energi går til jobb + gå tur med/ta vare på hunden vår. 

Jeg liker egentlig å vaske og styre rundt i huset selv, men merker at jeg ikke har energi til mer enn det overflatiske selv. Setter på robotstøvsugere daglig (hunden røyter mye, så dette er nødvendig!) samt går over kjøkkenet daglig og tar badene og bytter på senga ved behov. Bare dette blir jeg utslitt av.

Har tenkt litt på å få en vaskehjelp en gang og to før fødsel, og evt. i barselstiden når mannen er på sjøen. Trives best når det er ryddig og rent rundt meg, og skjemmes nesten av å få besøk for tiden.. ikke at det ser helt forferdelig ut, men ikke slik som jeg er vant med å ha det!

Lurer litt ang. vaskehjelp!

1. Er det innafor? Føler det er litt for de "rike, overklassefolkene"? Bor ikke i en storby, og kjenner ingen andre som har det tror jeg. Ser likevel at det er ulike vaskehjelper i kommunen når jeg søker på nett. De fleste ser ut som de er fra Thailand etc.. tar rundt 200 kr timen. Er dette en OK betaling? Hvor mange timer regnes ca. for en rengjøring? Og hva gjør de? :) (huset vårt er på ca. 225 kvm med to etasjer).

2. Er der hjemme mens de vasker? Eller er det mer normalt å dra ut mens de er der?

3. Er det greit å leie inn en jeg finner på nettet? Hvordan vet man at man kan stole på folk? FEller kan jeg evt. spørre studenter/tenåringer som vil tjene litt ekstra penger? blir dette svart arbeid?🤔

Anonymkode: 8b5e3...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe de anslår 3 timer på huset ditt, så 600kr. Svart. Du kan være til stede mens de jobber til du stoler på vedkommende, men noen som har som eneste jobbmulighet å vaske svart vil nok ikke risikere muligheten for cash i lomma mot å stjele eller annet. 

Anonymkode: 43e86...b67

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tippe de anslår 3 timer på huset ditt, så 600kr. Svart. Du kan være til stede mens de jobber til du stoler på vedkommende, men noen som har som eneste jobbmulighet å vaske svart vil nok ikke risikere muligheten for cash i lomma mot å stjele eller annet. 

Anonymkode: 43e86...b67

Takk for svar! :)

Men kan jeg ikke bli straffet om jeg betaler noen svart? 

Skrevet

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg hvit vaskehjelp. Da får vedkommende bl.a opptjent pensjonsrettigheter. 

Og selvfølgelig kan du ha vaskehjelp, det er da veldig vanlig. Men altså, hvitt. 

Jeg ville ikke vært hjemme mens de vasket. 

• Liker 3
Skrevet

Gå for vaskehjelp som er registrert som næringsdrivende. Da får du proff vask og ordna forhold og du kan ha god samvittighet. Du er selvfølgelig ikke hjemme når de vasker, da går man jo bare i veien. De har også eget vaskeutstyr.

Det er lov å spørre random studenter/ungdom som vil tjene noen ekstra kroner om de vil vaske, selvfølgelig. Det er lov opp til et visst beløp. Men da blir kvaliteten på vasken noe helt annet.

Anonymkode: a9fba...b5a

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke om dette er et seriøst innlegg når det inneholder spørsmål om man kan bli straffet for å bruke svart arbeidskraft. Men uansett: finnes masse bra og seriøse firmaer som sørger for at du får levert en god jobb og de som vasker har gode arbeidsforhold og de rettigheter man skal ha. Du kan føle deg trygg på at de er profesjonelle og at alt er trygt. 

Bruker du svart arbeidskraft og du mistenker at de har stjålet noe eller det skjer noe, f.eks brann o.l.vil du få et problem ved eventuell anmeldelse da det er du som har gjort noe ulovlig ved å ta dem inn til deg. 

• Liker 3
Skrevet

Hun som kommer til meg gjør det som jeg skriver opp til henne. Hun tar badene, gulvene, tørker støv, støvsuger, vasker over kjøkkenskapene utvendig osv. Hun tar også vinduene innvendig ett par ganger i året, da kommer hun en ekstra gang og jobber flere timer enn hun gjør annenhver uke. 

Jeg har hjemmekontor enkelte ganger , så det hender jeg er hjemme når hun kommer. Jeg sitter på kontoret og hun gjør det hun skal gjøre. 

Min morfar, som er pensjonist, bruker samme vaskehjelp, og han er hjemme når hun er der. Hun har vasket for han i mange år, så de skravler nok en del mens hun gjør jobben. 

Hun blir ikke betalt svart, nei. 

Anonymkode: 2e274...868

• Liker 5
Skrevet (endret)

1. Er det innafor?

Ja, det synes jeg! Vil si at vi er veldig fornøyd med å få regelmessig vask hjemme.

2. Er der hjemme mens de vasker? Eller er det mer normalt å dra ut mens de er der?

Av og til er jeg hjemme, av og til ikke. Vaskedamen vasker kun hovedrommene, gang, bad, kjøkken, trapp og stue. Ikke gjestrom, stue nr 2, boder osv så da pleier jeg å oppholde meg i de andre rommene imens.

3. Er det greit å leie inn en jeg finner på nettet? Hvordan vet man at man kan stole på folk? FEller kan jeg evt. spørre studenter/tenåringer som vil tjene litt ekstra penger? blir dette svart arbeid?🤔

Jeg fikk anbefalt noen vaskedamer av ei venninne som også akkurat hadde fått barn. Vi har ikke så veldig mye verdisaker som flyter rundt omkring, så har ikke vært så bekymret for det. Om de så skulle stikke av med tv-en så vet jeg hvem den skyldige er :P
Her (Stavanger) så tar vaskedamene 430kr timen hvis vi ordner alt av kluter og vaskemidler. Hvis de skal fikse alt så blir det 470 kr timen. Vi har valgt det billigste alternativet. For å vaske huset vårt bruker de ca 2,5 timer (ca 100 kvm mtp hva de faktisk vasker). Prisen pleier å ligge på 1200kr hver gang. Absolutt verdt det for vår del. Kan ikke huske sist vi hadde en krangel om vasking :)

Endret av Energi-jenta
Skrevet

Vaskehjelp er selvfølgelig helt innafor. 
Svart vaskehjelp er ulovlig, skatteunndragelse, sosial dumping og ugreit på alle måter.

• Liker 3
Skrevet

Du kan betale inntil 6000 kroner i året skattefritt til en annen privatperson som utfører arbeid for deg hjemme. Så si at du betaler 600kr pr gang, da kan du få 10 vask i året uten å tenke på skatt og lovverk. Du gjør ingenting galt.

Anonymkode: 4dc5b...de6

• Liker 4
Skrevet
På 14.12.2019 den 8.51, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Men kan jeg ikke bli straffet om jeg betaler noen svart? 

Du har lov til å betale noen opp til 6000kr uten å skatte av det i året, så lenge de ikke er profesjonelle vaskere. 

Anonymkode: c9ce1...ce6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...