Gå til innhold

Semperdråper/Minifom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kloke folk! Lille på seks uker strever med luft i magen, og en venninne foreslår å prøve ut Semperdråper og/eller Minifom. Noen som har noen erfaringer med dette? Funker det? Hva funker eventuelt best? Skal på helsestasjonen på mandag på seksukerskontroll så skal spørre der, men vil gjerne høre deres erfaringer om dere har noen! ☺️

Anonymkode: 046e5...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste en artikkel om at semper inneholder melkesyrebakterier, og at man ikke vet hvordan det påvirker tarmene når man får det tilført som spedbarn. Det tok ikke jeg sjansen på.

Anonymkode: 2c39c...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge deler men merket ikke noe særlig effekt. Gikk over av seg selv rundt tre måneder. 

Anonymkode: 132d4...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semperdråper hjalp på luftsmerter hos oss! Gikk fra desperat skriking en time hver kveld til å få ut luften uten problem.

Anonymkode: 193a2...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minifom er nok det som påvirker kroppen minst, så ville eventuelt prøvd det først. Vi hadde ikke spesielt god effekt av det, men semperdråper funket bedre. Men helst skal man ikke tukle med babyens tarmbakterier. Vi fikk råd fra lege om å prøve fordi jeg fikk antibiotika under fødselen, noe som kan være uheldig for babyens tarmbakterer. Jeg tror ikke jeg ville brukt semper med mindre legen anbefaler og man har prøvd andre ting først :) 

Anonymkode: 6c48f...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte med Minifom etter råd fra legen på seksukerskontrollen, og har fått god effekt. Minifom reduserer ikke lufta, men gjør at lufta blir i mindre bobler som lettere kommer ut. Da slipper han å streve i mange timer for å få ut en gigantisk promp, men presser heller ut små promper oftere.

I følge legen var det viktig å bruke det riktig. Baby skal få dråpene før hvert hovedmåltid, altså ca hver tredje time. Dette må man gjøre i tre døgn. Hvis babyen får mindre problemer med luft skal man fortsette, hvis babyen ikke har fått mindre problemer er det bare å slutte etter de tre døgnene, for da virker det ikke. Når det virker skal man gradvis trappe ned til minste dose som fremdeles virker, slik at babyen ikke får mer av dette enn nødvendig.

I tillegg til Minifom anbefalte legen å massere magen til babyen hver kveld, for å hjelpe til hvis det er noe luft i tarmene som har satt seg fast. Jeg vet ikke om det alltid har noen effekt, men det er ihvertfall blitt en koselig kveldsrutine. 

Anonymkode: 98b4f...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde store problemer med luftsmerter her og. Kok opp en dl vann og bland ut en ss sukker, og kjøl ned etterpå. Deretter kan du gi babyen dråper av sukkervannet, 2-3 ml totalt. Det øker blodsukret og hjelper tarmene igang. Funka veldig godt her, gikk fra brølende baby til pludring på minutter 😊

Prøvde minifom først, ingen effekt å spore. Semperdråper turte jeg ikke så tidlig. Sjekket med fastlegen angående sukkervann og fikk en uoffisiell tommel opp 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om Semper, men prøvde minifom for 19 år siden da sønnen min var baby og slet mye med kolikksmerter. Ingen virkning av minifom her. Så drakk jeg mye te (fenikkelte? 🤔). Funka heller ikke. Det som tilslutt hjalp oss var fotsoneterapi av baby. Da var han nærmere fire måneder gammel. Vi ventet så lenge fordi helsestasjonen sa det sikkert ville gå over av seg selv innen tre mnd alder... 

Da datteren vår hadde samme hysteriske gråtingen i timesvis hver kveld, tok vi henne til fotsoneterapeut seks uker gammel. Trengte bare to behandlinger da før hun var over kneika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minifom fungerte bra her. Ble lettere for mini å få ut luften. Viktig å følge bruksanvisning, noe som er litt stress når man ammer etter behov men

Anonymkode: 751a9...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minifom fungerte ikke her. Ikke overraskende, da det ikke har dokumentert effekt. 

Kolikken forsvant helt av seg selv over natta en uke før babyen fylte tre måneder.

Anonymkode: e715e...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...