AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Jeg bor i et boligkomplekst hvor lyden flyter veldig fritt mellom veggene. Se for dere veggene som kun papir som holder mennesker fysisk fra hverandre. Se for dere rommet mellom veggene som en tunnel med ekko. Uavhengig av hvor lytt et boligkomplekst er, så skal det vel ikke være mulig å høre lyd fra leiligheten under, som om den skulle kommet fra leiligheten over, evnt. en av leilighetene skrått ovenfor meg? Anonymkode: cb825...7f3
Djungelvrål Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Ja, hørte sex, latter, prat, musikk, vaskemaskin osv. Selvsagt hører man fra de som bor under!!! 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #3 Skrevet 14. desember 2019 Hvorfor er det selvsagt? Enda merkeligere... er jo lyd som kommer ovenfra; men når jeg sjekker der er det helt stille. Jeg har da ører og kan høre om lyden kommer over eller under fra meg. Har også vært under meg, stille. På sidene av meg hørte jeg at begge låste seg ut litt før den det ble øst-europeisk dansemusikk på full guffe. Ergo er leilighetene fra sidene, og over og under fritatt; betyr det at lyden flyter så fritt at det for all del kan være den leiligheten lengst borte fra meg på andre siden av bygget jeg hører? Anonymkode: cb825...7f3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Ikke noe selvsagt, det kommer jo helt an på hvor godt isolert bygget er. Der vi bor hører vi verken de under eller ved siden, selv om de har mange aktive barn. Solid murblokk fra tidlig 60-tall- skikkelig håndverk 💪 Vi bor øverst også, så det er veldig stille og fredelig. Hører så mange skrekkhistorier om dårlig isolerte blokker, så tror vi aldri kan flytte herfra. Anonymkode: 1cb2e...993 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #5 Skrevet 14. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe selvsagt, det kommer jo helt an på hvor godt isolert bygget er. Der vi bor hører vi verken de under eller ved siden, selv om de har mange aktive barn. Solid murblokk fra tidlig 60-tall- skikkelig håndverk 💪 Vi bor øverst også, så det er veldig stille og fredelig. Hører så mange skrekkhistorier om dårlig isolerte blokker, så tror vi aldri kan flytte herfra. Anonymkode: 1cb2e...993 Vi bor i en heftig murblokk fra 1950-tallet og kan ikke høre noe som helst fra naboene i det daglige. Kun en eneste gang på de fire siste årene har vi reagert på bråk, og da var det en ung tenåringsgutt hjemme alene som inviterte 24 dritings venner og hadde ytterdøren på vidt gap mens de ropte og spøy i trappen. Vi ringte foreldrene da 😂 Anonymkode: 94153...b97 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe selvsagt, det kommer jo helt an på hvor godt isolert bygget er. Der vi bor hører vi verken de under eller ved siden, selv om de har mange aktive barn. Solid murblokk fra tidlig 60-tall- skikkelig håndverk 💪 Vi bor øverst også, så det er veldig stille og fredelig. Hører så mange skrekkhistorier om dårlig isolerte blokker, så tror vi aldri kan flytte herfra. Anonymkode: 1cb2e...993 Hvis du bor øverst så er det ikke så rart du ikke hører noen, men de under deg hører garantert deg. Rørene i leiligheten din går ned, lyden går ned, det skal mye mer til for å høre lyden oppover. Da må man virkelig ta i. Spør naboen under deg , hvis han/hun er ærlig så får du garantert et annet svar 🙈 60 tall og mur er jo ikke gunstig lydmessig🙈 Anonymkode: 2f14a...bf7 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #7 Skrevet 15. desember 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Vi bor i en heftig murblokk fra 1950-tallet og kan ikke høre noe som helst fra naboene i det daglige. Kun en eneste gang på de fire siste årene har vi reagert på bråk, og da var det en ung tenåringsgutt hjemme alene som inviterte 24 dritings venner og hadde ytterdøren på vidt gap mens de ropte og spøy i trappen. Vi ringte foreldrene da 😂 Anonymkode: 94153...b97 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du bor øverst så er det ikke så rart du ikke hører noen, men de under deg hører garantert deg. Rørene i leiligheten din går ned, lyden går ned, det skal mye mer til for å høre lyden oppover. Da må man virkelig ta i. Spør naboen under deg , hvis han/hun er ærlig så får du garantert et annet svar 🙈 60 tall og mur er jo ikke gunstig lydmessig🙈 Anonymkode: 2f14a...bf7 Spørsmålet var om man hører noe fra de under og det har jeg jo svart på Jeg har bodd i mange blokker, men selvfølgelig alltid øverst nettopp fordi jeg ikke vil ha noen over meg Anonymkode: 1cb2e...993
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #8 Skrevet 15. desember 2019 I min blokk er det lite lydt. Jeg hører svært lite fra de over (eldre par), og de under hører jeg bare hvis de har fest (og det er sjelden noe sjenerende støynivå). Jeg har aldri forstått meg på mennesker som velger å bo i blokk, samtidig som de ikke tåler lyder fra naboene.... Anonymkode: 260c8...68e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 Jeg bor i blokk som sto ferdig i 2018, og til og med her hører vi lyder. Akkurat som deg TS, er jeg litt usikker på hvor de kommer i fra. I et nybygg har man også mange tekniske installasjoner, f eks balansert ventilasjon, sprinkler anlegg osv. Alt dette lager også til tider lyd. Jeg bor øverst, men noen ganger høres det ut som noen løper over hodet på meg. Har funnet ut at det må være vannet i sprinkleranlegget som noen ganger bobler avgårde..... Tidligere har jeg bodd i blokker fra 1950 og oppover. Så lydmessig er det jeg har i dag, det mest stille jeg har opplevd. Anonymkode: a682c...717
A-hunter Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 Bygningsfysikken (lyd, lys, luft, fukt) er komplisert. Av disse er lyd mest komplisert. Dette fordi det finnes så mange variabler og så mange måter, produkter og tilfeldigheter som flytter lyd rundt i et byggverk i tillegg til et omfattende nettverk av tekniske installasjoner som er helt nødvendige, men som hver og en transporterer, endrer og forsterker lyd. Det er først de senere år vi har fått målbare grenseverdier for alle typer lyd i byggverk, og med det også gode nok produkter, systemer og nok kunnskap til å sette sammen bygg for å løse disse kravene. Er man opptatt av (minst mulig) lyd i boligen bør man derfor kjøpe en moderne bolig. Der gjelder grenseverdiene i form av forskriftskrav.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #11 Skrevet 15. desember 2019 3 timer siden, A-hunter skrev: Bygningsfysikken (lyd, lys, luft, fukt) er komplisert. Av disse er lyd mest komplisert. Dette fordi det finnes så mange variabler og så mange måter, produkter og tilfeldigheter som flytter lyd rundt i et byggverk i tillegg til et omfattende nettverk av tekniske installasjoner som er helt nødvendige, men som hver og en transporterer, endrer og forsterker lyd. Det er først de senere år vi har fått målbare grenseverdier for alle typer lyd i byggverk, og med det også gode nok produkter, systemer og nok kunnskap til å sette sammen bygg for å løse disse kravene. Er man opptatt av (minst mulig) lyd i boligen bør man derfor kjøpe en moderne bolig. Der gjelder grenseverdiene i form av forskriftskrav. Hva med moderne boliger som er oppusset? Gjelder de også? Har veldig lite toleranse for lyder fra andre, da jeg er ekstremt stille jente selv. Skal snart kjøpe leilighet, da et hus er ikke så lurt når man bare er 1 person... huff.. Anonymkode: 53d6e...921
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva med moderne boliger som er oppusset? Gjelder de også? Har veldig lite toleranse for lyder fra andre, da jeg er ekstremt stille jente selv. Skal snart kjøpe leilighet, da et hus er ikke så lurt når man bare er 1 person... huff.. Anonymkode: 53d6e...921 Ville nesten anbefalt deg et lite hus... Eventuelt toppleilighet i enden; da har du bare 1 nabo på siden av deg... Anonymkode: cb825...7f3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #13 Skrevet 15. desember 2019 Jeg bor øverst, men kan høre de under meg. Ikke veldig plagsomt, men de har barn som gråter en del, og det hører jeg. Hvis jeg har det helt stille kan jeg også høre at de nyser. Men har aldri reagert på lyd fra TV eller musikk. De har derimot kommet hit en gang mannen var alene og hadde skrudd opp tv-en veldig høyt, så det hørte de godt. Anonymkode: 891dd...b2f 1
A-hunter Skrevet 15. desember 2019 #14 Skrevet 15. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med moderne boliger som er oppusset? Gjelder de også? Har veldig lite toleranse for lyder fra andre, da jeg er ekstremt stille jente selv. Skal snart kjøpe leilighet, da et hus er ikke så lurt når man bare er 1 person... huff.. Anonymkode: 53d6e...921 Det finnes mange eldre bygninger med gode løsninger/funksjon mot lydforurensing mellom boligene. Problemet er at det finnes mange, antagelig flere, uten. Tenker det gjelder å undersøke nøye før evt bud. Det er lov å spørre naboer over/under og på siden f eks. Basert på tegninger og litt annen info kan man også få vurdert løsningenes sannsynlige egnethet.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #15 Skrevet 15. desember 2019 Jeg bor også i blokk med betongskille mellom etasjene. Jeg hører aldri TV, snakking, vaskemaskin eller noe fra naboen under. Det eneste jeg kan høre er f.eks. banking eller boring i vegger, dører som blir lukket litt hardt, eller hvis naboen mister noe i gulvet. Kan også høre litt rørlyd når naboen tapper vann. Anonymkode: 39608...494 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #16 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2019 den 0.51): Jeg bor også i blokk med betongskille mellom etasjene. Jeg hører aldri TV, snakking, vaskemaskin eller noe fra naboen under. Det eneste jeg kan høre er f.eks. banking eller boring i vegger, dører som blir lukket litt hardt, eller hvis naboen mister noe i gulvet. Kan også høre litt rørlyd når naboen tapper vann. Anonymkode: 39608...494 Samme her. Betongskille mellom etasjene. Verste er at jegbhar rør i soverommet som jeg ikke vet hva er til og når det regner så hlører jeg det som faen. Bor øverst. Er glasstakluke i blokka mellom meg og nabo regnet høres også når det treffer glasset. Så det er som lyden av popcorn egentlig... og jeg elsker jo lyden av regn, har bodd hos foreldra mine hele livet frem til nå og elsker lyden av regn fordi det treffer jo gresset. Men nå i blokka hvor jeg bor for meg selv hater jeg regnlyd 🥺 og det er så dumt for det er jo ellers avslappende å sove til ! Noen som vet hva slags type rør dette er ? I går hørte jeg no voldsom banking, føltes som om noen prøver å banke hardt og skade boligen min men det må komme fra et sted... sånne spontane høye dunkelyder... Anonymkode: f206c...57f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2019 den 0.51): Jeg bor også i blokk med betongskille mellom etasjene. Jeg hører aldri TV, snakking, vaskemaskin eller noe fra naboen under. Det eneste jeg kan høre er f.eks. banking eller boring i vegger, dører som blir lukket litt hardt, eller hvis naboen mister noe i gulvet. Kan også høre litt rørlyd når naboen tapper vann. Anonymkode: 39608...494 Samme her! Bor i sokkelleilighet i en OBOS-blokk fra 1980-tallet, med betongskille. Hører bare naboen over dersom de driller eller bruker slipemaskin på veggen, evt. hvis lyden er tett på gulvet (typisk mobiltelefon som ligger til lading på gulvet, og vibrerer når den ringer. Da hører jeg vibrasjonen, men ikke ringelyden). Hører aldri trinn, snakking eller andre lyder. De har visstnok hatt to kolikkbarn siden de flyttet inn, men jeg har ikke hørt en lyd. Naboene vegg-i-vegg har jeg aldri hørt noe til. Det som er mest sjenerende lydmessig er når søppelbilen kjører forbi utenfor én gang i uka, det hører jeg på grunn av store vindusflater på ytterveggen. Men den er borte etter 3-4 minutter. Gikk bare på visninger på leiligheter med betongskille, og som lå i områder som både var avstengt for trafikk og uten trafikkstøy. Ettersom jeg bor i Oslo var det veldig få steder som passet til disse kriteriene, så jeg føler meg heldig som kapret denne leiligheten. 🤩 Anonymkode: 2098c...9e5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Samme her. Betongskille mellom etasjene. Verste er at jegbhar rør i soverommet som jeg ikke vet hva er til og når det regner så hlører jeg det som faen. Bor øverst. Er glasstakluke i blokka mellom meg og nabo regnet høres også når det treffer glasset. Så det er som lyden av popcorn egentlig... og jeg elsker jo lyden av regn, har bodd hos foreldra mine hele livet frem til nå og elsker lyden av regn fordi det treffer jo gresset. Men nå i blokka hvor jeg bor for meg selv hater jeg regnlyd 🥺 og det er så dumt for det er jo ellers avslappende å sove til ! Noen som vet hva slags type rør dette er ? I går hørte jeg no voldsom banking, føltes som om noen prøver å banke hardt og skade boligen min men det må komme fra et sted... sånne spontane høye dunkelyder... Anonymkode: f206c...57f Så merkelig! Kan du høre med sameie? Borettslaget? Anonymkode: 16005...ca0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 Jeg bodde et sted hvor jeg hørte naboen i etg under skar brød. Hørte ufrivillig alle samtalene deres. Ble vekket om de gikk på do om nettene etc. Visste eksakt hvor i leiligheten de befant seg til enhver tid pga alle lydene. Anonymkode: d83b8...426
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 Jo man hører lyd fra under men ofte vanskelig å høre det kommerderfra, høres ut som over Anonymkode: eeee6...825
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå