AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 For ca 1 uke siden ble jeg beordret til nattevakt. Jeg jobber tredelt turnus. Jeg liker ikke å jobbe natt da jeg sover dårlig på dagtid. Men det har fungert greit nok de vaktene jeg må ha. Jeg hadde jobbet 5 dager og hadde fri før jeg skulle ha jobbhelg. Jeg stod opp kl 07 den dagen da jeg skulle hjelpe min bror med levering i barnehage. Deretter gikk jeg å trene og handlet julegaver. Kl 17 ringte min avdelingsleder og beordret meg til nattevakt 2130. Jeg vet jeg ikke kan nekte, men prøvde å forklare at jeg hadde vært oppe siden tidlig morgen og hatt mye på programmet. Jeg ville heller ikke vært hjemme før tidligst kl 18 og jeg klarer ikke sove på kommando. Natten før sov jeg lite da jeg hadde vært på senvakt. Kun 3t. Da sliter jeg alltid med søvnen samme natt. Om jeg ikke får nok søvn før nattevakt så sliter jeg veldig. Jeg blir ekstremt ukonsentrert. Jeg blir også «shaky» i kroppen. Og jeg vet dette ikke er bra når akutte hendelse kan oppstå og jeg skal medisinere. Må nevne at jeg jobber 100% også. Finnes det spesielle regler for beordring på natt? Hadde det vært dag eller kveld så hadde jeg taklet det mye bedre. Det er heller ikke mulig for pause på natt da nettene ofte er travle. Så det er vanskelig å få slapper bittelitt av. Anonymkode: a6311...53f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Jeg hadde sagt at jeg var på mitt tredje glass vin 😂 Anonymkode: 44cf1...1b4 28
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #3 Skrevet 14. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde sagt at jeg var på mitt tredje glass vin 😂 Anonymkode: 44cf1...1b4 🙌 Anonymkode: 82866...7e2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Jeg hadde sagt at jeg ikke var i form til å jobbe, som er sannheten. Du har vært oppe i mange time allerede, og har ikke muligheten til å kunne prestere slik du burde på jobb. Evt. om du er noen som faktisk drikker vin, bruke unnskyldningen over 😅 Den hadde aldri gått for min del da jeg så å si aldri noen gang drikker og alle på jobb vet det 😅 Jeg kan ikke se for meg at det er lov å «tvinge» noen på jobb sån helt på sparket, til og med når jeg kun hadde jobb som ringevikar til slike tilfeller, hadde jeg enda mulighet til å si nei. Men kjenner ikke regelverket og hva som står i kontrakten din. Anonymkode: 7ecea...af9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #5 Skrevet 14. desember 2019 I praksis gjør arbeidsgiver som h*n vil dessverre, så man må bare innfinne seg eller finne seg en annen jobb/et annet yrke... Anonymkode: a8f9c...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 Beordring er kjipt uansett, men det er ingen egne regler for beordring på natt. Selv om du ikke kan sove på kommando har du muligheten for å dra hjemmom og slappe litt av, og så får du heller trøste deg med at det er lenge til det er din tur igjen. Anonymkode: ce490...276 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #7 Skrevet 14. desember 2019 Hvis du ikke takler beordring, kan du ikke jobbe i dette yrket. Det er sannheten. Du takler fint en sånn natt uten så mye søvn fra før. Og etter beordret nattevakt skal du lenge hvile og 100% overtid på vakten. Så det er jo mye du får i gjengjeld. Pluss, det er lenge til neste gang du blir beordret. Utrolig kjipt å bli beordret, men sånn er livet i turnus Anonymkode: 9736a...7e3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #8 Skrevet 14. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke takler beordring, kan du ikke jobbe i dette yrket. Det er sannheten. Du takler fint en sånn natt uten så mye søvn fra før. Og etter beordret nattevakt skal du lenge hvile og 100% overtid på vakten. Så det er jo mye du får i gjengjeld. Pluss, det er lenge til neste gang du blir beordret. Utrolig kjipt å bli beordret, men sånn er livet i turnus Anonymkode: 9736a...7e3 Man får ikke automatisk overtid på beordrede vakter. Hvertfall ikke i min kommune. Vanlig betalt. Men om man har 100 prosent stilling vil selvsagt jobb utover 100 prosent gi overtid. Men ts, det er kjipt, men en del av yrket. Nå er det sannsynligvis lenge til neste gang du blir beordret. Anonymkode: 59ea2...3a3 2
Gjest Witch24 Skrevet 14. desember 2019 #9 Skrevet 14. desember 2019 Det at man sier at man har drukket vin, tatt smertestillende(b preparat) eller lett og slett ikke ta telefonen når jobben ringer pleier å funke...kan jo kanskje få et skriv fra fastlegen der det står at man skal jobbe minimalt med natt pga. Helseutfordringer:) (I tillegg er man også fritatt fra beordring som aleneforelder.) Kan også si at du syk selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #10 Skrevet 14. desember 2019 Si du er bortreist, drukket alkohol, la være å ta tlf osv. Anonymkode: 98067...a27 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 Og hvis alle kommer med disse løgnene, hvem skal ta vare på pasientene? En del av det å jobbe turnus er å risikere beordring. Jeg har forøvrig opplevd at krisen var så stor at det ene glasset med rødvin ble føyset vekk, og vedkommende måtte pent ta taxi på jobb. For så å vise seg å være klin endru, ble pinlig det ja. Anonymkode: ce490...276
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #12 Skrevet 14. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hvis alle kommer med disse løgnene, hvem skal ta vare på pasientene? En del av det å jobbe turnus er å risikere beordring. Jeg har forøvrig opplevd at krisen var så stor at det ene glasset med rødvin ble føyset vekk, og vedkommende måtte pent ta taxi på jobb. For så å vise seg å være klin endru, ble pinlig det ja. Anonymkode: ce490...276 Ingen kan se et glass vin. Det er vel ingen promille igjen innen vedkommende er på jobb. For noe vås. Anonymkode: ac721...350 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen kan se et glass vin. Det er vel ingen promille igjen innen vedkommende er på jobb. For noe vås. Anonymkode: ac721...350 Og hva er da vitsen med å lyge på seg å ha drukket det glasset med vin? Anonymkode: ce490...276
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: For ca 1 uke siden ble jeg beordret til nattevakt. Jeg jobber tredelt turnus. Jeg liker ikke å jobbe natt da jeg sover dårlig på dagtid. Men det har fungert greit nok de vaktene jeg må ha. Jeg hadde jobbet 5 dager og hadde fri før jeg skulle ha jobbhelg. Jeg stod opp kl 07 den dagen da jeg skulle hjelpe min bror med levering i barnehage. Deretter gikk jeg å trene og handlet julegaver. Kl 17 ringte min avdelingsleder og beordret meg til nattevakt 2130. Jeg vet jeg ikke kan nekte, men prøvde å forklare at jeg hadde vært oppe siden tidlig morgen og hatt mye på programmet. Jeg ville heller ikke vært hjemme før tidligst kl 18 og jeg klarer ikke sove på kommando. Natten før sov jeg lite da jeg hadde vært på senvakt. Kun 3t. Da sliter jeg alltid med søvnen samme natt. Om jeg ikke får nok søvn før nattevakt så sliter jeg veldig. Jeg blir ekstremt ukonsentrert. Jeg blir også «shaky» i kroppen. Og jeg vet dette ikke er bra når akutte hendelse kan oppstå og jeg skal medisinere. Må nevne at jeg jobber 100% også. Finnes det spesielle regler for beordring på natt? Hadde det vært dag eller kveld så hadde jeg taklet det mye bedre. Det er heller ikke mulig for pause på natt da nettene ofte er travle. Så det er vanskelig å få slapper bittelitt av. Anonymkode: a6311...53f Jeg hadde ikke fikset det der uten å være helt mentalt fraværende den natten. Stakkars den som hadde vært avhengig av den konsentrasjonen. Jeg syntes slikt er uforsvarlig både ovenfor pasientene, og ts som vet hun ikke vil fungere noe bra men likevel stiller opp OG er den som blir hengt om hun gjør en feil. Kanskje tilogmed en fatal feil med store konsekvenser. Det blir som å kjøre bil når man knapt kan holde øynene åpne. Det mener jeg på at kan bøtelegges under uforsvarlig kjøring. Det burde slik jobbing også være. Anonymkode: ac721...350 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 I mitt yrke (sikkerhet) er det helt innafor å si at man ikke har sovet nok. Men "jeg har drukket" er nok mest (og safest) brukt. Anonymkode: 2feb5...510 1
Traktor Skrevet 15. desember 2019 #16 Skrevet 15. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva er da vitsen med å lyge på seg å ha drukket det glasset med vin? Anonymkode: ce490...276 Derfor du sier 3 glass vin... 3
Traktor Skrevet 15. desember 2019 #17 Skrevet 15. desember 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvis alle kommer med disse løgnene, hvem skal ta vare på pasientene? En del av det å jobbe turnus er å risikere beordring. Jeg har forøvrig opplevd at krisen var så stor at det ene glasset med rødvin ble føyset vekk, og vedkommende måtte pent ta taxi på jobb. For så å vise seg å være klin endru, ble pinlig det ja. Anonymkode: ce490...276 Arbeidsgiver får ansette nok folk. Eventuelt får de tilby bedre overtidsbetaling. Alltids noen som vil jobbe dersom gevinsten er stor nok. På min arbeidsplass justerte de opp overtidsbetalingen til 150% i en periode med ekstra stram personellsituasjon. Aldri vært noe behov for beordring så lenge jeg kan huske. Endret 15. desember 2019 av Traktor 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #18 Skrevet 15. desember 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Man får ikke automatisk overtid på beordrede vakter. Hvertfall ikke i min kommune. Vanlig betalt. Men om man har 100 prosent stilling vil selvsagt jobb utover 100 prosent gi overtid. Men ts, det er kjipt, men en del av yrket. Nå er det sannsynligvis lenge til neste gang du blir beordret. Anonymkode: 59ea2...3a3 Jobber du offentlig skal du ha 100% overtid på beordring. Sånn er loven. Da bryter kommunen til tariff som er gjeldende i alle kommuner og offentlig sektor Anonymkode: 9736a...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #19 Skrevet 15. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber du offentlig skal du ha 100% overtid på beordring. Sånn er loven. Da bryter kommunen til tariff som er gjeldende i alle kommuner og offentlig sektor Anonymkode: 9736a...7e3 Hvis man ikke har 100% stilling får man heller ikke overtidsbetaling. Og dersom en har full stilling og må jobbe dobbelt, så får en kun 50% overtid de første fire timer. Anonymkode: 1192b...425 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #20 Skrevet 15. desember 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man ikke har 100% stilling får man heller ikke overtidsbetaling. Og dersom en har full stilling og må jobbe dobbelt, så får en kun 50% overtid de første fire timer. Anonymkode: 1192b...425 Blir du beordret er det 100% overtid ALLE timene du jobber. Hvis ikke bryter arbeidsplassen din tariffen. Du SKAL ha 100% overtid alle timene du er beordret. Man jobber da ikke "gratis" Anonymkode: 9736a...7e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå