Gå til innhold

Kan jeg amme? Alkohol...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har drukket én boks cider over 2 timer i kveld. Ferdig med den nå nettopp. Hadde egentlig tenkt å gi barnet pumpemelk fra tidligere, men lurer på om jeg kan amme likevel med tanke på den nye forskningen? Føler meg selvfølgelig helt fin, og tror neppe jeg har nevneverdig promille. Er jo bare 4,7% over to timer? 

Barnet er 5,5 uke gammelt, 7 uker siden termin (overtidig). Skal antageligvis ha mat igjen i 01-tiden :) 

Anonymkode: caf33...e49

Skrevet

Ja, det går helt fint.

Anonymkode: 54e4d...bc5

Skrevet

Null stress!

Anonymkode: b7f1b...93e

Skrevet

Barnet vil få ca. 0.03 promille. Det tilsvarer å drikke mindre enn 1/100 av en øl.

Skrevet

Du har altså drukket 2.35 cl. ren alkohol, som ville gitt deg en promille på 0.47 hvis du fikk i deg alt på en gang. Dette har du brukt to timer på, så da du var ferdig med å drikke, hadde du en promille på omtrent 0.19 etter den siste slurken (hvis vi regner på standard forbrenning og distribusjonsvolum. Hvis barnet har en kroppsvekt på ca. 3.5 kg, vil laveste standard blodvolum være 82 mL per kg. kroppsvekt - altså 2.87 dL. Alkoholnivået i brystmelk kan for praktiske formål regnes som det samme som i blodet ditt. Brystmelken din inneholder altså omtrent 0,19 promille alkohol. Fordelt på barnets blod, gir det en promille på ca. 0.04 hvis barnet drikker én dL melk. Det er neppe noe å bry seg om. Venter du én time med å amme, er nivåene helt negligerbare.

Dette er regnet på standard og estimerte verdier, og vil kunne variere noe.

Forøvrig kan alkohol nedsette melkeproduksjonen noe, men neppe ved et slikt konsum du viser. Øl kan stimulere til høyere nivåer av prolaktin, men dette oppveies ved høyere inntak.

Anonymkode: d6e71...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...