-smash- Skrevet 13. desember 2019 #1 Skrevet 13. desember 2019 hei. Jeg trives ikke med utdanningen jeg har valgt. Jeg er nå utdannet innen helsefaget, har jobbet i 4 år. Er alt for mye baksnakking på arbeidsplassene jeg har jobbet, lite faglighet, alt for sterke personligheter og meninger. Flere ganger har jeg kjørt fra jobb å tenkt at jeg skulle ønske jeg jobbet med noe helt annet. Interessen min til selve faget blir bare mindre og mindre. Ikke føler jeg meg spesielt flink heller, men det er nok pga høye krav til meg selv, lite struktur på arbeidsplassen og et til tider tøft arbeidsmiljø. Jeg vurderer sterkt å studere IT. Har blitt frarådet av rådgivere å ta ny bachelor, men jeg kan virkelig ikke fortsette å være så ulykkelig. Jeg må ha en jobb som jeg ser frem til å dra til. Det går utover psyken da jeg merker jeg blir irritert hvis jeg må være i familieselvskap /bursdager i helgen, for dette er den tiden jeg får slappet av. Verste er når de spør om jobb, for jeg virkelig hater å prate om jobb. Må nevnes at jeg heller ikke likte å prate om studiet da jeg studerte, men jeg likte å studere. Jeg er i slutten av 20-årene, så er fortsatt ung. Rådgiverne sier at det er dumt å starte helt på nytt igjen med en ny bachelorutdanning, de vil heller at jeg prøver å videreutdanne meg. Min interesse er innen de teknologiske fagfeltene, spesielt informasjonsteknologi. Hva gjør jeg?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #2 Skrevet 13. desember 2019 Hvilke rådgivere er det du har snakka med? Hvorfor sier de at det er dumt? Jeg er i en ganske lik situasjon som deg. Jeg skal omskolere meg. Anonymkode: f2cac...133 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 Har du råd til å ta en ny bachelor? I så fall er det vel bare å kjøre på. Men velg studie med omhu, f.eks. informatikk, slik at du er garantert jobb etterpå. Anonymkode: 99d20...0a1
-smash- Skrevet 13. desember 2019 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2019 De sier det er dumt fordi jeg da starter på nytt igjen, må bygge nytt fundament, ny grunnutdanning. Det er rådgivere fra div. karrièresenter. Har pratet med 2 stk, og begge anbefaler at jeg bygger på utdanningen og tar en master for å øke lønnen. De mener og at jeg mest sannsynlig vil finne noe annet innen faget jeg vi like bedre, hvor jeg slipper turnus og får en bedre kjønnsfordeling blant kollegaer. Så fint å høre om andre i samme situasjon. Kan jeg spørre hva du jobber med? utdanning? og hva vil du egentlig jobbe med?
MortenMinstelønn Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 Bachelor. Uansett antall. OK Mastergrad. Langt bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 Kjør på med ny bachelor! Velger du IT, har du en trygg fremtid i vente. I og med at du allerede er utdannet kan du jobbe ved siden av og tjene greit med penger. Anonymkode: e2b7f...c15 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 13 minutter siden, -smash- said: De sier det er dumt fordi jeg da starter på nytt igjen, må bygge nytt fundament, ny grunnutdanning. Det er rådgivere fra div. karrièresenter. Har pratet med 2 stk, og begge anbefaler at jeg bygger på utdanningen og tar en master for å øke lønnen. De mener og at jeg mest sannsynlig vil finne noe annet innen faget jeg vi like bedre, hvor jeg slipper turnus og får en bedre kjønnsfordeling blant kollegaer. Så fint å høre om andre i samme situasjon. Kan jeg spørre hva du jobber med? utdanning? og hva vil du egentlig jobbe med? Vil en videreutdanning/master gi en mulighet for øke lønnen i yrket ditt da? Siden du sier at du har en helsefagligutdanning vil jeg anta at det ikke er store mulighetene for vesentlig økt lønn. Er bioingeniør. Jeg vet ikke helt hva jeg vil jobbe med, men begynner å mislike sykehus mer og mer. Snuser litt på IT selv, men er også begynt å interessere meg for fysikk. Anonymkode: f2cac...133
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 Jeg hadde droppa å høre på dem, og gå for en ny bachelor + master hvis jeg var deg. Anonymkode: f2cac...133
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 26 minutter siden, -smash- skrev: hei. Jeg trives ikke med utdanningen jeg har valgt. Jeg er nå utdannet innen helsefaget, har jobbet i 4 år. Er alt for mye baksnakking på arbeidsplassene jeg har jobbet, lite faglighet, alt for sterke personligheter og meninger. Flere ganger har jeg kjørt fra jobb å tenkt at jeg skulle ønske jeg jobbet med noe helt annet. Interessen min til selve faget blir bare mindre og mindre. Ikke føler jeg meg spesielt flink heller, men det er nok pga høye krav til meg selv, lite struktur på arbeidsplassen og et til tider tøft arbeidsmiljø. Jeg vurderer sterkt å studere IT. Har blitt frarådet av rådgivere å ta ny bachelor, men jeg kan virkelig ikke fortsette å være så ulykkelig. Jeg må ha en jobb som jeg ser frem til å dra til. Det går utover psyken da jeg merker jeg blir irritert hvis jeg må være i familieselvskap /bursdager i helgen, for dette er den tiden jeg får slappet av. Verste er når de spør om jobb, for jeg virkelig hater å prate om jobb. Må nevnes at jeg heller ikke likte å prate om studiet da jeg studerte, men jeg likte å studere. Jeg er i slutten av 20-årene, så er fortsatt ung. Rådgiverne sier at det er dumt å starte helt på nytt igjen med en ny bachelorutdanning, de vil heller at jeg prøver å videreutdanne meg. Min interesse er innen de teknologiske fagfeltene, spesielt informasjonsteknologi. Hva gjør jeg? Du følger hjertet ditt! Jeg gjorde det og tok ny bachelor i et helt annet fag enn den første. Det var et helt rett valg for meg. Jeg trives veldig godt i jobben. Anonymkode: f1c73...1da
-smash- Skrevet 13. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du følger hjertet ditt! Jeg gjorde det og tok ny bachelor i et helt annet fag enn den første. Det var et helt rett valg for meg. Jeg trives veldig godt i jobben. Anonymkode: f1c73...1da Takk for støtten! hvor lang tid brukte du på bestemme deg for ny bachelor? Fikk du noen reaksjoner? og hadde du boliglån du måtte betale? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde droppa å høre på dem, og gå for en ny bachelor + master hvis jeg var deg. Anonymkode: f2cac...133 Takk ! Ja, det vurderer jeg veldig sterkt! blir jo 5 år til på skolebenken da, men jeg er veldig glad i skole så det går nok bra. Det som bekymrer meg er selvfølgelig økonomi. Jeg har boliglån, men det vil nok gå hvis jeg jobber ved siden av studiet. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil en videreutdanning/master gi en mulighet for øke lønnen i yrket ditt da? Siden du sier at du har en helsefagligutdanning vil jeg anta at det ikke er store mulighetene for vesentlig økt lønn. Er bioingeniør. Jeg vet ikke helt hva jeg vil jobbe med, men begynner å mislike sykehus mer og mer. Snuser litt på IT selv, men er også begynt å interessere meg for fysikk. Anonymkode: f2cac...133 Nei, det vet jeg ikke. Er ikke sikkert det vil gi meg så mye mer i lønn, tror heller det gir flere jobbmuligheter enn lønnsøkning. Hvor lenge har du jobbet som bioingeniør? Har du samme opplevelse angående arbeidsmiljøer? 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjør på med ny bachelor! Velger du IT, har du en trygg fremtid i vente. I og med at du allerede er utdannet kan du jobbe ved siden av og tjene greit med penger. Anonymkode: e2b7f...c15 Ja, håper det går greit med inntekten i en eventuell ny studietid. Helt ærlig er jeg redd for reaksjonen jeg kan få av familien, spesielt min mor som kommer til å bli skuffet og oppgitt over at jeg omskolerer meg etter så få år. 😕 Vet jeg må tenke på meg selv, men jeg klarer ikke legge vekk bekymring om reaksjonen fra omgivelsene..
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #11 Skrevet 13. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du følger hjertet ditt! Jeg gjorde det og tok ny bachelor i et helt annet fag enn den første. Det var et helt rett valg for meg. Jeg trives veldig godt i jobben. Anonymkode: f1c73...1da Av ren nysgjerrighet - hvilke bachelorer har du? Anonymkode: f2cac...133
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #12 Skrevet 14. desember 2019 Egentlig bare å kjøre på, det er egentlig bedre jo tidligere man gjør det. Velg noe du interesserer deg litt mer for, slik at du slipper å grue deg til jobb de neste 40 årene... Jeg kan på sett og vis forstå rådgiverne dine, en master/videreutdanning/kurs/whatever for å finne en spesialisert jobb innen helse kan jo fungere, hvis du har en grunnleggende interesse for faget. En videreutdanning hjelper jo sannsynligvis ikke hvis man på grunnleggende vis ikke er motivert for helsefaget (eller et annet fag for den saks skyld). IT kan være greit, bare pass på at det kan være baksnakking, dårlig arbeidsmiljø, lite faglighet og sterke personligheter der også. Jobber med det selv, og jeg opplever en del av deg samme som deg; baksnakking, lite struktur og sterke personligheter som alltid får viljen sin selv om de ofte ikke har rett i sine vurderinger, stort sett på bekostning av andre. Svært hektiske arbeidsdager, til tider alt for mye overtid (opp til 80 timer per uke totalt). Kommer litt an på hva man jobber med innen IT, men det kan være svært krevende å jobbe med. Selv vurderer jeg omskolering til noe annet, siden det har vært særdeles lite hyggelig på jobb de siste årene. Anonymkode: 2424e...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 Hvis du ikke vil jobbe innen helse lenger og er interessert i IT er det jo bare å kjøre på. Men det kan være dårlig arbeidsmiljø i bedrifter som jobber med IT også Anonymkode: 16cb2...58b
-smash- Skrevet 14. desember 2019 Forfatter #14 Skrevet 14. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Egentlig bare å kjøre på, det er egentlig bedre jo tidligere man gjør det. Velg noe du interesserer deg litt mer for, slik at du slipper å grue deg til jobb de neste 40 årene... Jeg kan på sett og vis forstå rådgiverne dine, en master/videreutdanning/kurs/whatever for å finne en spesialisert jobb innen helse kan jo fungere, hvis du har en grunnleggende interesse for faget. En videreutdanning hjelper jo sannsynligvis ikke hvis man på grunnleggende vis ikke er motivert for helsefaget (eller et annet fag for den saks skyld). IT kan være greit, bare pass på at det kan være baksnakking, dårlig arbeidsmiljø, lite faglighet og sterke personligheter der også. Jobber med det selv, og jeg opplever en del av deg samme som deg; baksnakking, lite struktur og sterke personligheter som alltid får viljen sin selv om de ofte ikke har rett i sine vurderinger, stort sett på bekostning av andre. Svært hektiske arbeidsdager, til tider alt for mye overtid (opp til 80 timer per uke totalt). Kommer litt an på hva man jobber med innen IT, men det kan være svært krevende å jobbe med. Selv vurderer jeg omskolering til noe annet, siden det har vært særdeles lite hyggelig på jobb de siste årene. Anonymkode: 2424e...bd6 Takk for svar! Ja, er enig i at det er bedre å omskolere seg når interssen er så lav. Jeg vet ikke om det er lav pga det er lite faglighet eller om det er fordi jeg personlig ikke er interessert. Vet at IT er mer interessant Ja, enig i at master er mer lønnsomt, men som du sier så må helsebiten var interessant også. Kan ta en psykologisk retning å heller jobbe mer for meg selv da, vurderer dette sterkt. Veldig overrasket over at du opplever akkurat det samme i en IT- sektor. Jeg var sikker på at det var dårlig arbeidsmiljø pga at helsesektoren er så kvinnedominert. Hvilken IT utdanning har du? og hva består arbeidsoppgavene dine av? 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke vil jobbe innen helse lenger og er interessert i IT er det jo bare å kjøre på. Men det kan være dårlig arbeidsmiljø i bedrifter som jobber med IT også Anonymkode: 16cb2...58b Veldig overrasket over at det også er dårlig arbeidsmiljø innen IT og. Trodde arbeidsmiljøet var dårlig hos meg pga arbeidsplassen er så kvinnedominert. Har du erfaring fra IT?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 Ta ny utdannelse, du vil nok ikke angre så lenge du har interesse for faget☺ Jeg blir selv ferdig med min andre utdanning nå og jeg er 34. Anonymkode: 8f606...c83
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 Jeg vil ikke kuppe tråden, men er i veldig lik situasjon hvor meg mistrives sterkt i yrket mitt og føler at jeg _må_ utdanne meg på nytt. Så hvordan har alle dere løst ny utdanning økonomisk? Jeg holder ikke ut tanken på å ta det på deltid og fortsatt jobbe i yrket mitt flere år til. Anonymkode: 983ab...3e0
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke kuppe tråden, men er i veldig lik situasjon hvor meg mistrives sterkt i yrket mitt og føler at jeg _må_ utdanne meg på nytt. Så hvordan har alle dere løst ny utdanning økonomisk? Jeg holder ikke ut tanken på å ta det på deltid og fortsatt jobbe i yrket mitt flere år til. Anonymkode: 983ab...3e0 Hvordan du løser det kommer litt an på situasjonen din nå. Jeg har samboer og vi eier leilighet sammen. Har ikke mye huslån. Har lite forbruk. Hadde lav butikklønn da jeg jobbet 100%, nå har jeg gått ned i timelønn og jobber kun 2. hver helg + ekstra dersom jeg har mulighet, men jobber ikke i ukedagene så lenge det er studier. Jobber litt ekstra i ferier. Har studielån. Så til nå går det bra. Anonymkode: 1be7a...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #18 Skrevet 15. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke kuppe tråden, men er i veldig lik situasjon hvor meg mistrives sterkt i yrket mitt og føler at jeg _må_ utdanne meg på nytt. Så hvordan har alle dere løst ny utdanning økonomisk? Jeg holder ikke ut tanken på å ta det på deltid og fortsatt jobbe i yrket mitt flere år til. Anonymkode: 983ab...3e0 Jeg flyttet faktisk til en annen by for å studere og da uten studielån siden jeg har klart å bruke det opp. Jeg klarer meg faktisk med to deltidsjobber i butikk jeg har fått på studieplassen (ekstrahjelp stillinger), så det går an om man vil! Min leie er på 6300kr i måneden og jeg kan jobbe rundt 4 dager eller mer/mindre i uken. Jeg har litt oppspart fra før om jeg ikke får nok ekstra vakter, men jeg prøver å alltid si ja når de spør. I mitt studie er det ikke så mye obligatorisk så det går så lenge du tar et studie som ikke krever oppmøte absolutt hverdag. Anonymkode: 8f606...c83 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #19 Skrevet 15. desember 2019 Hei. Har bare lest hovedinnlegget, det gjelder rådgiveren som ikke synes du skal ta en ny utdannelse. Du skal ikke bry deg om hva andre mener, det er ditt liv, din lykke og dine mål! Vær din egen rådgiver, og ikke bry deg om hva andre mener. Anonymkode: caaec...4de
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #20 Skrevet 15. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har bare lest hovedinnlegget, det gjelder rådgiveren som ikke synes du skal ta en ny utdannelse. Du skal ikke bry deg om hva andre mener, det er ditt liv, din lykke og dine mål! Vær din egen rådgiver, og ikke bry deg om hva andre mener. Anonymkode: caaec...4de Helt enig og jeg anbefaler deg å bytte rådgivere. Stå på! Anonymkode: 1be7a...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå