Gå til innhold

Leger uten grenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mitt rare liv møtt på disse i merkelige omstendigheter. Og de har alltid imponert meg. Jeg har gått oppover en bakke i et område hvor jeg ikke regnet med å finne annet enn død og tørke. Eller over et fjellområde hvor få tør å ferdes. Så finner jeg dem. Leger uten uten grenser. Og veldig ofte en skandinaver i tillegg. De imponerer meg så voldsomt. Hvordan de drar inn hvor skuddene skytes uten våpen men bare med en enorm kunnskap for å redde liv. De er mine helter. Og heltinner.

Så hvis du føler julehandelen er overfladisk, så gi heller litt der hvor det trengs mest. Leger uten grenser vet å vite hvordan de pengene skal brukes. De er tross alt leger. Den tøffeste utdannelsen man kan ta. Jeg forguder dem.

Gi noen kroner til de som vet hvordan de skal fordele disse kronene blant de som trenger de mest.

medicines sans frontières

Noe betyr alt for noen. Og hva som betyr lite for deg, kan redde liv. Disse er mine virkelige superhelter. Fordi de faktisk gjør en forskjell. God jul og etc. Dette betyr noe. Og ved min fars grav, dette innlegget er ikke sponset.

Mvh

Morten Minstelønn. 

• Liker 5
Skrevet

Har faktisk sluttet å støtte Leger uten grenser på grunn av at de har blitt politiske.  De leier inn en båt i middelhavet for å frakte emigranter til europa.  Dette blir helt feil.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Stina234 skrev:

Har faktisk sluttet å støtte Leger uten grenser på grunn av at de har blitt politiske.  De leier inn en båt i middelhavet for å frakte emigranter til europa.  Dette blir helt feil.

De er LEGER UTEN GRENSER. 

Med det sier de to ting: 1. De har en æreskodeks for å redde liv og 2. De anerkjenner ikke politikk. 

Og det vil føre til politiske handlinger, for grenser er politikk.

(Det er helt akseptabelt å mislike denne typen organisasjoner, og punktet ditt er gyldig. Men du har ikke forstått prinsippet i første omgang. Det er ikke de som har endret mål, de har bare begynt å gjøre jobben sin ved å gjøre noe du ikke liker.)

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, Stina234 skrev:

Tror du har misforstått hva leger uten grenser er... 

Skrevet

At å møte de plutselig i en krigssone, ut av omtrent ingenting, gjør intrykk. Det er ikke slik at jeg i mitt oppdrag får vite hva de nødvengivis holder på med. Da vår fokus er annerledes. Om de har tatt er politisk valg? Der er underordnet for meg. Jeg vet hva de gjør. Og de er mine helter og heltinner. Dette kan jeg gjene utdype om ønskelig. Men nå må jeg nesten sove litt.   

• Liker 3
Skrevet

Leger uten grenser,det er akkurat hva de er. Slik jeg ser det og tenker på de,så har de ingen grenser for selvoppofrelse,de gjør det de kan, hjelper der de kan,uten politiske hemskoer,de er der..for de som trenger det. De kunne fint å ha sittet bekvemt i sin sofa og ha slappet av, med sin egen legepraksis og tjent gode kroner. De hadde ikke trengt å utsette seg selv for traumatiske opplevelser,risikert sitt eget liv.  De kunne ha parkert i en lukseriøs tilværelse med å mekke på folks utseende,puttet inn litt botox her og der,løftet noen bryster,forstørret dem, spyttet ut noen piller til de som kjenner på at de trenger det...og tjent bra på det.

Det er så utrolig mye de kunne ha valgt,annet enn å utsette seg selv for de traumer de opplever. Men de gjør det de gjør..de utgjør en forskjell..en stor forskjell for de som de hjelper.

De er mine helter også. Endel synes å være skrekkelig redd for at den eller de hundrelappene de gir, evt ikke skulle komme saken til gode. Jeg tenker mer som så..okei...jeg gir et par hundre kroner til Leger uten Grenser..men er skeptisk ... Men hva betyr 200 kroner egentlig for  meg...Sjansen for at mine 200 kroner faktisk utgjør en forskjell er stor..for ikke å si enorm..når det gjelder akkurat Leger uten Grenser.

Jeg har tro og jeg har tiltro til Leger uten Grenser. Jeg er ufør,jeg har minstepensjon,jeg har mine utfordringer,både helsemessig og økonomisk. Men organisasjonen Leger uten Grenser,de støtter jeg. Klarer jeg det,så er der nok mange andre som også klarer det rent økonomisk,det står på viljen,ønske om å bidra.

Heia deg Morten som skriver om dette!

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, Krampus skrev:

Tror du har misforstått hva leger uten grenser er... 

Nei, jeg har ikke misforstått.  Men i dette konkrete tilfellet må man stille spørsmålet med hva er det rette.  Ved å leie inn et skip til å plukke opp immigranter vil man bare forårsake at denne trafikken øker og faktisk utsette flere for fare.

Leger uten grenser gjør mye veldig bra og skal være politisk nøytrale, det er egentlig en forutsetning for alle veldedighetsorganisasjoner..  I dette tilfellet er de faktisk ikke politisk nøytrale men har tatt et valg om å støtte immigrasjon til europa. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Stina234 skrev:

Nei, jeg har ikke misforstått.  Men i dette konkrete tilfellet må man stille spørsmålet med hva er det rette.  Ved å leie inn et skip til å plukke opp immigranter vil man bare forårsake at denne trafikken øker og faktisk utsette flere for fare.

Leger uten grenser gjør mye veldig bra og skal være politisk nøytrale, det er egentlig en forutsetning for alle veldedighetsorganisasjoner..  I dette tilfellet er de faktisk ikke politisk nøytrale men har tatt et valg om å støtte immigrasjon til europa. 

Dette er ikke politikk. Formålet deres er å redde liv, uansett hvem og hvor. Å gjøre unntak for båtflyktninger i Middelhavet for å forsøke å redusere innvandringen til Europa - DET hadde vært politikk. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Chantielle skrev:

Leger uten grenser,det er akkurat hva de er. Slik jeg ser det og tenker på de,så har de ingen grenser for selvoppofrelse,de gjør det de kan, hjelper der de kan,uten politiske hemskoer,de er der..for de som trenger det. De kunne fint å ha sittet bekvemt i sin sofa og ha slappet av, med sin egen legepraksis og tjent gode kroner. De hadde ikke trengt å utsette seg selv for traumatiske opplevelser,risikert sitt eget liv.  De kunne ha parkert i en lukseriøs tilværelse med å mekke på folks utseende,puttet inn litt botox her og der,løftet noen bryster,forstørret dem, spyttet ut noen piller til de som kjenner på at de trenger det...og tjent bra på det.

Det er så utrolig mye de kunne ha valgt,annet enn å utsette seg selv for de traumer de opplever. Men de gjør det de gjør..de utgjør en forskjell..en stor forskjell for de som de hjelper.

De er mine helter også. Endel synes å være skrekkelig redd for at den eller de hundrelappene de gir, evt ikke skulle komme saken til gode. Jeg tenker mer som så..okei...jeg gir et par hundre kroner til Leger uten Grenser..men er skeptisk ... Men hva betyr 200 kroner egentlig for  meg...Sjansen for at mine 200 kroner faktisk utgjør en forskjell er stor..for ikke å si enorm..når det gjelder akkurat Leger uten Grenser.

Jeg har tro og jeg har tiltro til Leger uten Grenser. Jeg er ufør,jeg har minstepensjon,jeg har mine utfordringer,både helsemessig og økonomisk. Men organisasjonen Leger uten Grenser,de støtter jeg. Klarer jeg det,så er der nok mange andre som også klarer det rent økonomisk,det står på viljen,ønske om å bidra.

Heia deg Morten som skriver om dette!

Fy fader, du skriver bra!

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Bladlusa skrev:

Dette er ikke politikk. Formålet deres er å redde liv, uansett hvem og hvor. Å gjøre unntak for båtflyktninger i Middelhavet for å forsøke å redusere innvandringen til Europa - DET hadde vært politikk. 

Vi får være enige i at vi er uenige da.  

Skrevet (endret)

Det kreves null utdannelse å skade noen. (Det skal sies at hvis du ønsker en mer spesiell rolle, kreves det visse krav og mange har en mastergrad)

Men! det kreves ingenting for å drepe noen. Og flere steder akkurat nå drepes uskyldige. Heldigvis færre enn før. Men det er en liten trøst for de som mister noen i dag. For i dag, 14.12.19, så dør noen meningsløst.

Det som krever kompetanse er å redde livene til de som er ofre for de som bare ødelegger. Og det skjer hver dag. Over hele kloden. Spesielt i Afrika og i Midtøsten. Samt Nord- og Latin-Amerika. 

Uff. Vi har en lang vei å gå. De som feirer nyttårsaften 2200 kommer til å se på oss som barbarer. Det får vi bare godta. For det er fakta for fremtiden.

I mellomtiden jobber Leger uten grenser på overtid som hissige maur. Og gjør det de er i stand til å gjøre. Og det kreves en ekstremt tøff utdannelse for å få lov å bli med i gjengen. 

I disse tider hvor vi kaster penger på meningsløse ting, så kast noe deres vei.

En gang i Kunar-fjellene som er en del av Hindu Kush, så klatret jeg og tre andre ned for å finne en landsby i brann. Vi hadde gjort vårt oppdrag der oppe. Vi var uten viten om hva som hadde skjedd. Kuer, geiter og hunder lå døde. Og små barn. En bombe hadde gått av. Folk var fortvilet og i sjokk. Allerede var det leger der som behandlet sjokk. Som er en potensiell dødelig tilstand. Andre hjalp med sprengskader. Vi fikk ordre fra legene og hjalp til. Det var klare ordre av militær orden. Og vi gjorde det vi fikk beskjed om. Det var da jeg forelsket meg i MSF. Med abnorm kompetanse løper de rundt å redder liv som om det var normalt det som skjedde.

Å ødelegge er lett. Det å reparere koster mye kompetanse. Det skal ikke mye kunnskap til å forstå hvem av disse motpolene jeg respekterer.

Denne enkelthendelsen forsvant i andre ekstremt viktige nyheter om bloggere som var deprimerte og at en bil hadde kjør av veien.

I sum så betyr de så ekstremt mye mer enn de fleste av oss.  

Hvordan de sover, vet jeg lite om. Jeg bare vet at verden hadde vært så utrolig mye fattigere uten dem. Så jeg vil igjen si jeg forguder dem. Og det de gjør. Jeg forguder deres psyke.

Og for de som datt av: Det gjaldt Leger uten grenser. Lyse hoder med hjerte og mot. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...