AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #1 Skrevet 13. desember 2019 Når offentlige instanser (skole osv.) skriver bekymringsmelding til BV, skal man informere om dette og drøfte bekymringen med foresatte i forkant. Synes dere man bør lytte til foreldrenes ønsker i slike tilfeller? Hva om de f. eks. har svært negative med BV i forkant? Anonymkode: 1afca...964
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #2 Skrevet 13. desember 2019 Tror det kommer litt an på. Hvis det er mistanke om vold eller misbruk, så ville jeg sendt uten samtale med foresatte. Er man bekymret, så er man som offentlig instans pålagt å melde ifra til barneverntjenesten, med eller uten samtale. Anonymkode: a0d58...427 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 Det kommer an på alvorligheten. Dersom foreldrene ikke forstår alvoret, bør det sendes melding selv om foreldrene ikke ønsker hjelp. Jeg har snakket med mange foreldre om bekymring. I de fleste tilfellene tar foreldrene tak og vi ser endringer til fordel for barnets fysiske og psykiske utvikling og helse. To ganger har jeg sendt melding selv om foreldrene ikke ønsker hjelp. Anonymkode: fcb01...f73 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #4 Skrevet 13. desember 2019 Det er prosedyrer som skal følges avhengig av hva man observerer. Vold etc skal ikke foreldrene varsles først, da skal BV først. Dette for å hindre f.eks volden eskalerer eller enda verre. Anonymkode: 55e4a...f4d 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 bekymring for vold og seksuelle overgrep skal ikke meddeles foreldrene først. I de fleste andre saker der sikkerheten ikke er truet, bør det være samtale med foreldrene først. Hilsen ansatt i bvt Anonymkode: d50d8...bfe 7
Kaisada Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 Det er vel ofte et symptom i seg selv, at foreldrene er negative til bv og ikke ønsker oppfølging fra de. Ringer noen bjeller da. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 Jobber selv i barnehage. Hvis vi mener det er bekymring for et barn så er vi pliktig til å melde ifra. Vi kan godt opplyse foreldre om dette. Det kommer an på hva det er. Ved vold, seksuelle overgrep o.l har vi ikke lov å varsle foreldrene. Anonymkode: 99135...a5d 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 1 time siden, Kaisada skrev: Det er vel ofte et symptom i seg selv, at foreldrene er negative til bv og ikke ønsker oppfølging fra de. Ringer noen bjeller da. Ja, for alle fornuftige og ansvarlige foreldre ønsker jo råd og veiledning fra de superkompetente ansatte i det norske barnevernet (not). Tre år på skole og greier.. Anonymkode: 86f49...9c2 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, for alle fornuftige og ansvarlige foreldre ønsker jo råd og veiledning fra de superkompetente ansatte i det norske barnevernet (not). Tre år på skole og greier.. Anonymkode: 86f49...9c2 Svært mange har noen flere år enn det, du... Anonymkode: d50d8...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #10 Skrevet 13. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svært mange har noen flere år enn det, du... Anonymkode: d50d8...bfe Er det 8 % Mari Trommald sier? .-) Anonymkode: 86f49...9c2 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #11 Skrevet 13. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det 8 % Mari Trommald sier? .-) Anonymkode: 86f49...9c2 Ja😊 Anonymkode: d50d8...bfe
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #12 Skrevet 13. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja😊 Anonymkode: d50d8...bfe Ikke for å være kjip. men det er ikke svært mange. Det er svært få. Ca. en av tolv, tror jeg. Anonymkode: 86f49...9c2 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #13 Skrevet 13. desember 2019 Hva mener du med «å ta hensyn til foreldrenes ønske»? Anonymkode: 99135...a5d
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å være kjip. men det er ikke svært mange. Det er svært få. Ca. en av tolv, tror jeg. Anonymkode: 86f49...9c2 Ja, du har rett i det. Jeg var for rask i avtrekkeren. Det er slik i min kommune, men det er ikke representativt for landet. Slik det er i dag, er kompetanseheving helt nødvendig. Det er imidlertid ikke tuftet på inkompetanse. En bachelorgrad er kompetanse, men ikke NOK kompetanse etter forholdene. Stor forskjell. Ideelt sett skulle vi vel vært fullt ut kvalifisert med profesjonsutdanning i både medisin, nevrologi, psykologi, jus, pedagogikk, sosiologi, antropologi osv på en gang. Spisskompetanse til fingerspissene på absolutt alle fagområder innen juss, medisin osv; ekspert på alle psykiske lidelser, personlighetsforstyrrelser, rus, vold, traumer, foreldrekonflikter, kulturforståelse, kosthold og ernæring, funksjonshemminger, adhd, tourettes, kjønnskreativitet, sosial kontroll, sosioøkonomiske strukturer, seksuelle overgrep, skolevegring, gjeldsrådgivning mm.da vi jobber med så komplekse og sammensatte saker og forventningene til hva vi skal håndtere, skyhøye. Aller helst skulle vi vel også bestått et profesjonsstudie «hvordan jobbe med familier som har alt dette samtidig?» Ditt første svar vitner om et svært enkelt syn på hva barnevern er og på hvilke samfunnsmessige utfordringer som foreligger. Faktum er at barneverntjenesten på mange måter er en container for andre svikt i samfunnet. Forventningene og kravene til type saker bvt skal håndtere, er urimelige. Mye av arbeidet vårt består derfor også av å ansvarliggjøre andre tjenester, som f.eks spesialisthelsetjenesten. Vi får saker blant annet derfra som er utenfor vårt mandat og som i større grad burde vært håndtert under deres lovverk. Videre må spesialisthelsetjenesten og øvrige kommunale tjenester styrkes, ikke bare bvt. Tidlig innsats er nøkkelen for gode oppvekstvilkår og her er det ikke primært bvt som må styrkes, men andre tjenester. Psykiatrien, NAV, politietaten osv osv må også styrkes og ikke minst innsatsen for tverrfaglig samarbeid. Barnevern er et felles ansvar og det handler om politikk, økonomi og strukturelle forhold, ikke om den enkelte ansatte, verken i bvt eller andre tjenester. Kom deg ut av tunnelsynet Anonymkode: d50d8...bfe 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 De som er ivrige til å melde til barnevernet burde huske at dette kan ha fatale konsekvenser for familien. Barnevernet gjør mange feil, tar mange barn uten god nok grunn. Det kan også hende at familien flykter fra landet direkte på grunn av frykten og stressen det innebærer. Så hvis det er noen her som virkelig bryr seg om barna så er det lurt å tenke litt. Anonymkode: 088ee...f0a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som er ivrige til å melde til barnevernet burde huske at dette kan ha fatale konsekvenser for familien. Barnevernet gjør mange feil, tar mange barn uten god nok grunn. Det kan også hende at familien flykter fra landet direkte på grunn av frykten og stressen det innebærer. Så hvis det er noen her som virkelig bryr seg om barna så er det lurt å tenke litt. Anonymkode: 088ee...f0a Man skal tenke på barnets beste, ikke foreldrenes følelser. Der jeg jobber har vi helt klare retningslinjer på når det skal meldes, og i de aller fleste tilfeller informeres foreldrene først, om at man melder og hvorfor. Barn skal ikke leve med foreldre med tung rusproblematikk, alvorlig psykisk sykdom, trusler og vold fordi sånne som deg syns synd på foreldrene. Anonymkode: cfe16...b98 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 12 hours ago, Kaisada said: Det er vel ofte et symptom i seg selv, at foreldrene er negative til bv og ikke ønsker oppfølging fra de. Ringer noen bjeller da. Man kan være gode foreldre selv om man blir skremt av det man leser og hører altså. En venninne av meg ble meldt av en nabo pga uenigheter, og hun var livredd. Men hun er en fantastisk mor, og barnevernet henla saken ganske fort. Anonymkode: 06422...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #18 Skrevet 14. desember 2019 Vi har plikt til å informere foreldre om alle henvendelser til bvt som ikke omfatter vold eller seksuelle overgrep. Informere, ikke få tillatelse. Hilsen lærer Anonymkode: 3e03a...7d9 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #19 Skrevet 14. desember 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal tenke på barnets beste, ikke foreldrenes følelser. Der jeg jobber har vi helt klare retningslinjer på når det skal meldes, og i de aller fleste tilfeller informeres foreldrene først, om at man melder og hvorfor. Barn skal ikke leve med foreldre med tung rusproblematikk, alvorlig psykisk sykdom, trusler og vold fordi sånne som deg syns synd på foreldrene. Anonymkode: cfe16...b98 Jeg har da ikke skrevet noe om at jeg syns synd på foreldrene. Det jeg skriver er at det oftest går utover barna. Men det gir du tydeligvis faen i. Anonymkode: 088ee...f0a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #20 Skrevet 14. desember 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Ja, du har rett i det. Jeg var for rask i avtrekkeren. Det er slik i min kommune, men det er ikke representativt for landet. Slik det er i dag, er kompetanseheving helt nødvendig. Det er imidlertid ikke tuftet på inkompetanse. En bachelorgrad er kompetanse, men ikke NOK kompetanse etter forholdene. Stor forskjell. Ideelt sett skulle vi vel vært fullt ut kvalifisert med profesjonsutdanning i både medisin, nevrologi, psykologi, jus, pedagogikk, sosiologi, antropologi osv på en gang. Spisskompetanse til fingerspissene på absolutt alle fagområder innen juss, medisin osv; ekspert på alle psykiske lidelser, personlighetsforstyrrelser, rus, vold, traumer, foreldrekonflikter, kulturforståelse, kosthold og ernæring, funksjonshemminger, adhd, tourettes, kjønnskreativitet, sosial kontroll, sosioøkonomiske strukturer, seksuelle overgrep, skolevegring, gjeldsrådgivning mm.da vi jobber med så komplekse og sammensatte saker og forventningene til hva vi skal håndtere, skyhøye. Aller helst skulle vi vel også bestått et profesjonsstudie «hvordan jobbe med familier som har alt dette samtidig?» Ditt første svar vitner om et svært enkelt syn på hva barnevern er og på hvilke samfunnsmessige utfordringer som foreligger. Faktum er at barneverntjenesten på mange måter er en container for andre svikt i samfunnet. Forventningene og kravene til type saker bvt skal håndtere, er urimelige. Mye av arbeidet vårt består derfor også av å ansvarliggjøre andre tjenester, som f.eks spesialisthelsetjenesten. Vi får saker blant annet derfra som er utenfor vårt mandat og som i større grad burde vært håndtert under deres lovverk. Videre må spesialisthelsetjenesten og øvrige kommunale tjenester styrkes, ikke bare bvt. Tidlig innsats er nøkkelen for gode oppvekstvilkår og her er det ikke primært bvt som må styrkes, men andre tjenester. Psykiatrien, NAV, politietaten osv osv må også styrkes og ikke minst innsatsen for tverrfaglig samarbeid. Barnevern er et felles ansvar og det handler om politikk, økonomi og strukturelle forhold, ikke om den enkelte ansatte, verken i bvt eller andre tjenester. Kom deg ut av tunnelsynet Anonymkode: d50d8...bfe Veldig godt skrevet og helt enig. Jeg personlig savner kanskje også større krav til personlig egnethet. Man trenger ikke blidgjøre foreldrene, men man skal klare å behandle mennesker med respekt, selv i de verste saker etter min mening. Der har jeg dessverre sett kontraster, både som voksen og som barn. Noen mennesker burde rett og slett finne seg et annet yrke, og det forekommer nok i alle yrkesgrupper. Jeg opplevde forøvrig det du skriver her. At BUP koblet inn bvt i stedet for å gi meg adekvat hjelp. Det kom jo noe godt ut av det, da min mor fikk en kontaktperson å forholde seg til som var med på å legge press på spesialisthelsetjenesten før de henla saken. Det var aldri en barnevernssak per definisjon, men et tilfelle av angst, spiseforstyrrelser og depresjoner som følge av mangeåring mobbing, hvor sykehuset rett og slett sviktet. Anonymkode: a0d58...427 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå