Gå til innhold

Sakkyndig utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring med sakkyndig utreder etter nr. 3, dvs. mot hovedforhandling? 

Hvordan ble det gjennomført? Noen dere ikke anbefaler?

Hvordan opplevde dere situasjonen?

Anonymkode: ce622...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen med erfaring med sakkyndig utreder etter nr. 3, dvs. mot hovedforhandling? 

Hvordan ble det gjennomført? Noen dere ikke anbefaler?

Hvordan opplevde dere situasjonen?

Hva mener du med "etter nr. 3" og "noen dere ikke anbefaler"? 

Anonymkode: 44536...0ba

• Liker 1
Skrevet

Skjønner nå at du mener at det gjelder en barnefordelingssak, dette burde du spesifisere. Sakkyndig utredning er det mange ulike instanser som driver med. 

Anonymkode: 44536...0ba

• Liker 2
Skrevet

Opplevde situasjonen som ryddig og grei.

Sakkyndig kom hjem og pratet med barna .

Anonymkode: f8fb4...7f2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var hovedforhandlingen? Er det virkelig så ille som mange skal ha det til?

Skrevet
På 13.12.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Hvordan var rapporten, er det ubehagelig å få den?

Skrevet

Hovedforhandling er ille... Sakkyndiges undersøkelser har jeg alltid syntes har vært ok. Det er ingenting å grue seg til. Bare behandlet sakkyndig som et normalt besøk, alle gangene.

Anonymkode: cb89a...b34

• Liker 1
Skrevet
På 13.12.2019 den 18.08, AnonymBruker skrev:

Hvordan var hovedforhandlingen? Er det virkelig så ille som mange skal ha det til?

Jeg synes ikke det var ille i det hele tatt, selv med bevæpnet politi som vakter i salen. Alle behandlet meg pent og høflig. Det er ikke som i amerikanske filmer.

Anonymkode: 79861...998

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det var ille i det hele tatt, selv med bevæpnet politi som vakter i salen. Alle behandlet meg pent og høflig. Det er ikke som i amerikanske filmer.

😮 

Anonymkode: 66c1f...8bd

Skrevet

Sakkyndig (psykolog) var på hjemmebesøk, gikk veldig fint. Pratet med barnet, var ikke bare der for å observere, slik gjerne bv gjør. I rettsforhandlingene kom vel jeg "best ut av det", og var ikke bekymret for noe annet heller. Vet ikke hva som var verst av hele prosessen. Jeg gruet meg til å sitte i retten å snakke, da jeg har en mild form for sosial angst. Men fant jo fort ut at når ting virkelig gjelder, er det enkelt å snakke også. Alt i alt, har alt gått mye bedre enn forventet.

Anonymkode: 7b90d...cfe

• Hjerte 1
Skrevet
På 17.12.2019 den 12.58, AnonymBruker skrev:

Sakkyndig (psykolog) var på hjemmebesøk, gikk veldig fint. Pratet med barnet, var ikke bare der for å observere, slik gjerne bv gjør. I rettsforhandlingene kom vel jeg "best ut av det", og var ikke bekymret for noe annet heller. Vet ikke hva som var verst av hele prosessen. Jeg gruet meg til å sitte i retten å snakke, da jeg har en mild form for sosial angst. Men fant jo fort ut at når ting virkelig gjelder, er det enkelt å snakke også. Alt i alt, har alt gått mye bedre enn forventet.

Anonymkode: 7b90d...cfe

Men du virket å ha en god sak, hva noen utfallet? Har du noen tips? Noen blemmerter du gjorde underveis i hele rettsprosessen? Hvor mange rettsmøter var det før rettsmøtet? Var det mye «dritt» som kom frem under rettssaken?

Skrevet

Hva undersøker den sakkyndige? Sjekker sakkyndig legejournalen din, snakker den med lege, helsestasjon, familie og venner? Kommer rapporten like før rettssaken, eller kan rapporten komme en del måneder før? 

Pleier disse rapportene å være vage, eller mer tydelige ifht. hvem som bør ha hovedomsorgen?

Skrevet

Sakkyndige snakket ikke med andre enn eksen, meg og barna. Rapporten kom uken før hovedforhandling og var krystallklar.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sakkyndige snakket ikke med andre enn eksen, meg og barna. Rapporten kom uken før hovedforhandling og var krystallklar.

Er det ikke litt rart at sakkyndig ikke snakker med barnehage/skole? Andre personer? Ble det hovedforhandling? Eller ble det rettsforlik?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke litt rart at sakkyndig ikke snakker med barnehage/skole? Andre personer? Ble det hovedforhandling? Eller ble det rettsforlik?

Det var bra at sakkyndig ihvertfall snakket med TS, for ikke alle er så heldige.

Anonymkode: 66c1f...8bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg stresset veldig mye på forhånd. Vasket huset fra topp til tå. Sørget for at rommet til barnet ble ferdig pusset opp. Gjorde meg ferdig med alle småprosjekter rundt i huset. Det var sikkert ikke nødvendig. 

Sakkyndig kom. Snakket om barnet, familien og barnehagen. Sakkyndige dro på besøk i barnehagen for å observere barnet der og snakke med personalet. 
Var veldig greit hele prosessen. Følte jeg virkelig kunne snakke med han. Utsatt for psykisk vold og manipulering av eksen. Sakkyndige ga meg medhold i dette. Han anbefalte at jeg fikk den daglige omsorgen av grunnlag av at far ikke var stabil verken jobb, hjem ellers sosialt. Veldig dårlig økonomi pga lønnstrekk. Dårlig familiekontakt. Hos meg har barnet kontakt med familien daglig. Han mente jeg kunne bidra best til et stabilt hjem for barnet. 

Dommeren tar sakkyndiges rapport veldig alvorlig og avgjør dommen etter den også. 

Anonymkode: 77406...e47

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring tilsier at de fleste sakkyndige er middelmådige, og dommere vektlegger i for stor grad deres rapporter. Jeg har vært borti to og anbefaler ingen av dem, eneste var vel at siste sakkyndig nok skjønte mer etterhvert, jeg ble utsatt for en nedsnakking av en annen verden av min eks/hans familie. Likevel gikk jeg og hilste på dem i retten da de dukket opp der for å vitne for faren. Jeg sier for faren, for det var hans beste og ikke barnets beste de var opptatt av.

Sakkyndig kommenterte til meg etter retten at jeg i retten fremsto som den desidert mest oppegående av oss foreldre, positivt at jeg hadde hilst på mine tidligere svigerforeldre (de behandler meg som en persona non grata) etc. Husk, du blir observert over alt..

Til tross for at sakkyndig var blitt sjarmert av eksen tidligere indikerte hun vel at hun hadde tatt feil (men sa det ikke rett ut og opprettholdt også at hun sto ved innholdet- ordentlig vinglepetrine).

Takk og lov for en erfaren og oppegående dommer i hovedforhandlingen, de første to dommerne var ferske/uerfarne uten egne barn og rett og slett ikke interessert i å "høre".

Jeg unner ingen å gå gjennom dette, det er bare tapere og ingen vinnere. 

Anonymkode: 389d6...206

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi omsorgen ikke var et tema. Han visste at han ikke ville få den, det var snakk om foreldreansvar og samvær eller ikke.

Det ble dom av tekniske årsaker. Det skulle være samvær med tilsyn og familievernkontoret kunne bare stille med tilsyn hvis det forelå dom.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi omsorgen ikke var et tema. Han visste at han ikke ville få den, det var snakk om foreldreansvar og samvær eller ikke.

Det ble dom av tekniske årsaker. Det skulle være samvær med tilsyn og familievernkontoret kunne bare stille med tilsyn hvis det forelå dom.

Var det ting som kom opp som var flaut/ubehagelig? 

Hvor lang tid bruker den sakkyndige på arbeidene? Snakk om noen uker eller måneder?

Skrevet

Var det ting som kom opp som var flaut/ubehagelig? 

Hvor lang tid bruker den sakkyndige på arbeidene? Snakk om noen uker eller måneder?

Uker. Gikk veldig greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...