AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #1 Skrevet 13. desember 2019 Jeg ønsker å komme inn på høyskole, men har som overskriften sier et komplisert vitnemål. Da jeg gikk på videregående forstod jeg ikke at jeg faktisk var der for å bygge en fremtid, og har derfor mye fravær. Ønsker ingen belæring ang dette da jeg har lært av mine feil. Som lærling og i arbeidslivet generelt hadde og har jeg så og si null fravær. Jeg er 27 år nå å tok fagbrev som helsefagarbeider i fjor. Fagbrevet fikk jeg med fritak fra mattematikk. Jeg hadde heller ikke karakter i prosjekt til fordypning, men denne karakteren fikk jeg ved å gå 3 måneder lenger som lærling enn «vanlige folk». Det står likevel «fritatt» på vitnemålet mitt, med et vedlegg. Jeg skal prøve å forklare vitnemålet mitt så godt som mulig. Jeg har altså ingen karakter i matte, ergo karakter 1 naturfag hadde jeg ingen karakter i, men tok opp dette faget som privatist og fikk derfor en eksamenskarakter som det heter, denne fikk jeg 2 på. resten av fagene har jeg helt ok karakterer. spørsmålet mitt er følgende: jeg ønsker å komme inn på høyskole å vet da at jeg må ha generell studiekompetanse. Spørsmålet mitt er om jeg da må ha karakter i matte fra videregående, som jeg fikk fritak fra til fagbrevet? Og eventuelt prosjekt til fordypning, som jeg heller ikke hadde karakter i, men som jeg var 3 måneder lenger lærling å derfor fikk fagbrevet. Slipper jeg «unna» disse eller må dette tas opp i tillegg til den generelle studiekompetansen? Anonymkode: 3fb30...048
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #2 Skrevet 13. desember 2019 Du kan ta studiekompetanse etter 23/5, dvs du trenger ikke karakter fra prosjekt til fordypning; men du må ha matte 1p og 2p. Men hva vil du studere? På skoler som krever skolepenger, er det enklere å komme inn på realkompetanse. Eks. BI. Da slipper du studiekomp. Anonymkode: 9f63d...4f3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta studiekompetanse etter 23/5, dvs du trenger ikke karakter fra prosjekt til fordypning; men du må ha matte 1p og 2p. Men hva vil du studere? På skoler som krever skolepenger, er det enklere å komme inn på realkompetanse. Eks. BI. Da slipper du studiekomp. Anonymkode: 9f63d...4f3 Tusen takk for svar! Jeg ønsker i utgangspunktet å søke meg inn på barnehagelærer, vernepleier, barnevernspedagog eller lignende, men jeg er ikke fremmed for ting innenfor andre sektorer også da det er viktig for meg å ha en utdanning jeg faktisk kan klare å få en 100 % fast jobb med. jeg har hørt det er svært vanskelig å komme inn på realkompetanse, vet du hvilke skoler og studier som krever skolepenger, derav enklere å komme inn? Anonymkode: 3fb30...048
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #4 Skrevet 13. desember 2019 Eks. BI, Høyskolen Kristiania, Bjørknes 🙂 Anonymkode: 9f63d...4f3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta studiekompetanse etter 23/5, dvs du trenger ikke karakter fra prosjekt til fordypning; men du må ha matte 1p og 2p. Men hva vil du studere? På skoler som krever skolepenger, er det enklere å komme inn på realkompetanse. Eks. BI. Da slipper du studiekomp. Anonymkode: 9f63d...4f3 Hvis man ikke har noe matte fra videregående sliter man fort ganske heftig på BI altså... Det er jo utdanning innen økonomisk/administrative fag - og ingen slipper utenom bedriftsøkonomi og statistikk blant annet. Ja, de slipper inn mange, men strykprosent og frafall først og andre semester er ekstremt høyt. Anonymkode: 72b87...117 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke har noe matte fra videregående sliter man fort ganske heftig på BI altså... Det er jo utdanning innen økonomisk/administrative fag - og ingen slipper utenom bedriftsøkonomi og statistikk blant annet. Ja, de slipper inn mange, men strykprosent og frafall først og andre semester er ekstremt høyt. Anonymkode: 72b87...117 Kommer man i det hele tatt inn uten matte fra videregående? Anonymkode: 3fb30...048
Marisana Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 Jeg kom inn på barnehagelærer med kun realkompetanse på høyskolen nå i høst Har ikke engang relevant arbeidserfaring, for jeg har jobbet i restaurantbransjen siden jeg var 21. Jeg mangler en eksamen fra videregående for å få vitnemål, men det er eksamen i søm jeg mangler, så hvordan det fungerer når du mangler matte fra videregående vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 1 time siden, Marisana skrev: Jeg kom inn på barnehagelærer med kun realkompetanse på høyskolen nå i høst Har ikke engang relevant arbeidserfaring, for jeg har jobbet i restaurantbransjen siden jeg var 21. Jeg mangler en eksamen fra videregående for å få vitnemål, men det er eksamen i søm jeg mangler, så hvordan det fungerer når du mangler matte fra videregående vet jeg ikke. Oi! Hvordan gikk du frem for å få til dette? Og hvor gammel er du nå ? Anonymkode: 3fb30...048
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 Du må nok ha matten, for du trenger studiekompetanse, og det har du nok ikke fått med det vitnemålet du har tatt nå. P Les gjerne litt mer her: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/pabygging-til-generell-studiekompetanse-fag-og-timefordeling/program/v.hs/v.nanab1----_v.nahho2----_v.pbpby3----_/p2#kursKolonne3 Har funnet karrieresenter som kan kontaktes: https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/karrieresentre Anonymkode: cd7ae...960 2
Marisana Skrevet 13. desember 2019 #10 Skrevet 13. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi! Hvordan gikk du frem for å få til dette? Og hvor gammel er du nå ? Anonymkode: 3fb30...048 Attest og referanse fra arbeidsgiver hvor det står hvor mange år du har jobbet og hva du har jobbet med. Du skal vel helst ha jobbet 100% over fem år, hvis jeg ikke tar helt feil. Måtte også legge ved karakterutskrift fra videregående. Jeg er 29 sendte inn vanlig søknad via samordna opptak, men la ved dette som vedlegg i stedet for vitnemål.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 Hvorfor ikke gå på voksenopplæring og få GENS? Anonymkode: 3be2b...9f4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #12 Skrevet 14. desember 2019 Jeg hadde fritak fra matematikk på vgs. Jeg kom inn på universitet og gikk ut med en bachelor i barnevern i 2013 Anonymkode: f6fc8...838
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde fritak fra matematikk på vgs. Jeg kom inn på universitet og gikk ut med en bachelor i barnevern i 2013 Anonymkode: f6fc8...838 hvordan fikk du den muligheten? Anonymkode: 3be2b...9f4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan fikk du den muligheten? Anonymkode: 3be2b...9f4 Søkte på ordinært opptak og kom inn. Anonymkode: f6fc8...838
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde fritak fra matematikk på vgs. Jeg kom inn på universitet og gikk ut med en bachelor i barnevern i 2013 Anonymkode: f6fc8...838 Så en som ikke klarer basal regning skal altså bestemme over livene til andre mennesker? Ikke videre trygt det altså. Anonymkode: a27d0...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så en som ikke klarer basal regning skal altså bestemme over livene til andre mennesker? Ikke videre trygt det altså. Anonymkode: a27d0...4d5 he he, det sier jeg også. Men nå er ikke akkurat de som jobber i BV de skarpeste knivene heller! Anonymkode: 3be2b...9f4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så en som ikke klarer basal regning skal altså bestemme over livene til andre mennesker? Ikke videre trygt det altså. Anonymkode: a27d0...4d5 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: he he, det sier jeg også. Men nå er ikke akkurat de som jobber i BV de skarpeste knivene heller! Anonymkode: 3be2b...9f4 Matematikk er ikke relevant for barnevern studie, eller når man er utdannet barnevernspedagog 😉 Handler mer om refleksjon, enn to streker under svaret. Jeg fikk også fritak i fra matematikk, men studerer noe annet. Er ferdig med bacheloren til våren, og tenker å ta master etter det. Anonymkode: 23b24...a78
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #18 Skrevet 14. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde fritak fra matematikk på vgs. Jeg kom inn på universitet og gikk ut med en bachelor i barnevern i 2013 Anonymkode: f6fc8...838 Hvilken linje gikk du på videregående? Anonymkode: 3fb30...048
Pipaluk Skrevet 14. desember 2019 #19 Skrevet 14. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde fritak fra matematikk på vgs. Jeg kom inn på universitet og gikk ut med en bachelor i barnevern i 2013 Anonymkode: f6fc8...838 Dyskalkuli?
ElineRB Skrevet 14. desember 2019 #20 Skrevet 14. desember 2019 Jeg hadde fritak i nynorsk grunnet dysleksi og kom inn på universitetet på betinget opptak (tror det het det). Tror jeg lastet opp noe dokumentasjon som bekreftet dette da jeg søkte. Snakk med en rådgiver på en VGs skole og ring opptakskontoret på skolen du ønsker å søke deg til. De får mange slike spørsmål og kan hjelpe deg 😁👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå