AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #1 Skrevet 13. desember 2019 Jeg mistenker ADD hos en jeg er glad i. Veldig mange tegn er til stede. Jeg er bekymret for vedkommende og tenker at HVIS det skulle være en slik diagnose som er uoppdaget så ville h'n fått et bedre liv med medikamenter eller terapi. Men- vedkommende har en lang utdanning, den høyeste man kan ta. Jeg tenker det er noe som taler mot ADD, siden de gjerne har store konsentrasjonsproblemer, og det har h'n også, blir avledet av alt mulig. særlig telefon, tv og ipad. Detter inn i disse hele tiden. og hører liksom ikke hva andre sier. Vedkommende har også lese-skrivevansker, men klarte likevel utdanningen med god hjelp fra de rundt til det skriftlige. Er det noen som har erfaring her, vet om dette likevel kan være en slik diagnose? Det jeg leser om ADD er at de gjerne sliter så mye med oppmerksomhet at de ikke fullfører utdanning, kan evt ha vanskelig for å holde på jobber osv.. Anonymkode: ffd3f...8cf
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #2 Skrevet 13. desember 2019 Selvfølgelig er det mulig. Du sier det jo selv – vedkommende har store konsentrasjonsproblemer men har likevel høy utdanning. Selv har jeg adhd, går et masterstudium og har hatt samme jobb i 9 år. Har konsentrasjonsproblemer ja, men man lærer seg jo teknikker for å få ting gjort likevel, det bare krever litt ekstra. Og så er det gjerne sånn at en med adhd ikke har problemer med å fokusere på noe som virkelig er interessant, brenner man for noe kan man gjerne bli hyperfokusert. Anonymkode: 49b0b...963 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 Jeg har snart PHD, og har ADHD. Tatt litt lenger tid enn normen, men snart i mål! Det er studieteknikk som gjelder. Bruker ikke medisiner, men holder meg selv i skinnet. Kan være veldig utfordrende til tider Anonymkode: 97762...047 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #4 Skrevet 13. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snart PHD, og har ADHD. Tatt litt lenger tid enn normen, men snart i mål! Det er studieteknikk som gjelder. Bruker ikke medisiner, men holder meg selv i skinnet. Kan være veldig utfordrende til tider Anonymkode: 97762...047 Samme her men jeg har ADD. Jeg vokste opp med foreldre som lærte meg verdien av godt kosthold, gode rutiner og studieteknikk, og det har reddet meg. Det og at jeg valgte å studere noe jeg er glødende opptatt av. Mange tror at vi med ADHD er håpløse. De vet ikke at vi har like forskjellige ressurser som alle andre. Jeg har høyere IQ enn gjennomsnittet og klarer meg veldig bra så lenge jeg får holde på med slikt som interesserer meg. Anonymkode: d52d4...bc7 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 Selvsagt. Jeg har mastergrad og ADHD. Fikk diagnosen i voksen alder, men har alltid interessert meg i studier og da er adhd og hyperfokusering mer til nytte enn ikke faktisk. 😊👍 Anonymkode: ea151...539 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 Jeg er en jente med ADHD og jeg går første året på et profesjonsstudium... Jeg føler at de med ADHD enten er veldig ressurssterke eller ikke strekker til. Altså at de enten klarer å utnytte evnene sine til det fulle, eller ikke får noe til. Jeg har vært i Norges toppen i en idrett som junior, hatt egen hest utenom dette og fått toppkarakterer på skolen - samtidig. Før jeg begynte med medisiner da jeg var 17,5 år Men jeg har hatt perioder de siste årene hvor jeg har vært helt utbrent og ikke fått til noe. Da hadde jeg sluttet i idretten jeg holdt på med pga masse skader, og hesten var død. Da fant jeg en ny hobby, en ekstremsport, som jeg kan utvikle meg i. Begynte for 1,5 år siden. Og det har gitt meg såpass mye energi at jeg er igjen et "supermenneske" og gjør det bra på skolen Anonymkode: cb37c...ee8 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en jente med ADHD og jeg går første året på et profesjonsstudium... Jeg føler at de med ADHD enten er veldig ressurssterke eller ikke strekker til. Altså at de enten klarer å utnytte evnene sine til det fulle, eller ikke får noe til. Jeg har vært i Norges toppen i en idrett som junior, hatt egen hest utenom dette og fått toppkarakterer på skolen - samtidig. Før jeg begynte med medisiner da jeg var 17,5 år Men jeg har hatt perioder de siste årene hvor jeg har vært helt utbrent og ikke fått til noe. Da hadde jeg sluttet i idretten jeg holdt på med pga masse skader, og hesten var død. Da fant jeg en ny hobby, en ekstremsport, som jeg kan utvikle meg i. Begynte for 1,5 år siden. Og det har gitt meg såpass mye energi at jeg er igjen et "supermenneske" og gjør det bra på skolen Anonymkode: cb37c...ee8 Hyperfokusering altså. Litt greit å ha 😊 Anonymkode: ea151...539 2
Sillyline Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 Ja, absolutt. Jeg har ADHD og har fullført høyere utdanning 😊 Riktignok «kun» en bachelor på NTNU, men det er mer enn nok for min del.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 Jeg har mastergrad og ADHD. Hater stillesitting, forelesning (og nå i arbeidslivet; langdryge møter), men dæsken meg hvor mye man kan suge inn kunnskap om et fagfelt man brenner for! Særlig med ADHD, man går inn i hyperfokus i noe man er oppslukt av og da blir man sittende lenge. Fordomsfullt å tro at ADHD/ADD ekskluderer fra høyere utdanning. Man er ikke korka selv om man har lopper i blodet. Anonymkode: 1a5e8...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #10 Skrevet 13. desember 2019 Enig i at det er fordomsfullt å tenke at høy utdanning ikke er forenlig med ADHD/ADD. Man kan også ha ulik grad av symptomer, som ved andre tilstander. Når man er interessert i noe og motivert for dette kan man klare mye, også fordi man etterhvert lærer seg selv å kjenne, og vet hvilke studieteknikker som fungerer for en selv. Anonymkode: 56262...938
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #11 Skrevet 13. desember 2019 Psykolog med ADHD Anonymkode: 255aa...029 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #12 Skrevet 13. desember 2019 Selvfølgelig kan de det. Dette har ingenting med intelligensen å gjøre. Anonymkode: a9062...b7c 4
rebony Skrevet 13. desember 2019 #13 Skrevet 13. desember 2019 Jeg ble ferdig utdannet ingeniør i år. Er 1 år siden jeg fikk diagnosen adhd og begynte behandling, så fullt mulig både med og uten medisiner. Man er ikke dum selvom man har adhd, så lenge motivasjonen og interessen for fagene er der ser jeg heller på adhd som en fordel. Hyperfokusen kommer godt med! 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #14 Skrevet 13. desember 2019 Jeg har ADD og prøver fortsatt å fullføre vgs skole i en alder av 22 år. Det største problemet mitt har vært å kontrollere følelsene mine i klasserommet (får fortsatt sinneutbrudd når jeg ikke får til noe, bare at jeg prøver å skjule det så godt at det bare koker inni meg) og motivasjon til å gjøre det jeg ikke er interessert i/ikke får til. Får 6ere og 5ere i fag men blir sykt nedbrutt og lei meg av å få 4 og nedover. Da kan jeg bli så skuffet og sint at jeg må forlate klasserommet og bare dra hjem før jeg begynner å gråte foran alle... høres kanskje barnslig og rart ut for alle "vanlige" folk men jeg kan altså ikke noe for det... er veldig flaut. Nå ble dette langt. Poenget mitt er at folk er forskjellige og takler motgang, rutiner og organisering forskjellig, ADD/ADHD eller ikke. En venninne av meg har også ADD og hun har holder på med en master nå. Ei annen jeg kjenner med ADHD greide ikke vgs skole og er nå uføretrygdet. Anonymkode: 9cbf5...026 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #15 Skrevet 13. desember 2019 Hei alle sammen, tusen takk for mange svar!! Dette var veldig interessant å lese...!! Jeg kan lite om diagnosen selv, men noen tipset meg om at det kunne være dette som feilet h'n jeg er bekymret for- og brikkene bare falt på plass da jeg begynte å lese om symptomene. Har lurt mye på hva som var "feil", da h'n har noen merkelige emosjonsuttrykk. Men det som sto rundt om på nett var at "de ofte sliter med å fullføre utdanning pga oppmerksomhetssvikt og konsentrasjonsvansker". Men jeg ser jo her at dette ikke er noen selvfølge, så bra! H'n jeg er bekymret for har både master- og doktorgrad. H'n er intelligent, absolutt, og jeg tror jo ikke folk er dumme bare fordi de har ADD/HD. Men det er klart konsentrasjonsvansker må vel vanskeliggjøre lang utdanning med mye lesing og fokus.. Dere som har fullført lange utdanninger; har dere hatt diagnosen underveis- og har dere brukt medisiner da? Eller klart det uten behandling? Noen som har tips til hvordan jeg kan ta opp dette med vedkommende. H'n har et satans temperament og sliter veldig m emosjonsregulering. Kan se for meg at h'n vil eksplodere og skjelle meg ut om jeg skulle foreslå utredning-- Samtidig ser jeg at h'n sliter med akkurat dette og med fokus, tålmodighet, struktur, selvdisplin.. Og da eter det meg litt at det kan bli bedre for h'n og alle rundt med medisiner... Det h'n er hyperfokusert på er trening, der har h'n disiplin.. men ikke på så mange andre felter.. TS Anonymkode: ffd3f...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #16 Skrevet 13. desember 2019 Jeg er 44 år og fikk diagnosen adhd i fjor. Nylig begynt på medisin. Utdanning var ikke noe problem for meg. Man kan absolutt ikke si at jeg studerte strukturert, men jeg lærer fort og lett, og i siste liten lesing fungerte fint for meg. Intelligens har aldri vært et problem. Ikke hatt problemer i arbeidslivet heller. Jeg har et veldig konkurranseinstinkt, og der jeg ikke kan konkurrere mot andre konkurrerer jeg mot meg selv, på tid. Problemet mitt er å ikke ha ro. Jeg gjør for mye og krever for mye av meg selv. Lytter ikke til at kroppen er sliten, eller at jeg har vondt. Brenner lyset i begge ender, og på midten. Derfor har jeg nå valgt å ta medisin. For å få mer ro. Jeg er kvinne, og ingen har egentlig mistenkt adhd før jeg selv fikk to barn med diagnosen. Gutter, som mer utagerer. Min uro har vært mer indre uro, og rastløshet på fornuftige ting egentlig. Det ble bare for tøft for kroppen min å gå i 110 hele tiden. Anonymkode: 71942...33a 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #17 Skrevet 13. desember 2019 Ville egentlig tenkt at det var motsatt. En jeg studerte juss med hadde adhd. Vet ikke om hun gikk på medisiner eller ikke, men hun var ekstremt flink. Fikk A på eksamen flere ganger. Det er veldig imponerende på jusstudiet. Anonymkode: 3a696...d28 1
Alivamale Skrevet 14. desember 2019 #19 Skrevet 14. desember 2019 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei alle sammen, tusen takk for mange svar!! Dette var veldig interessant å lese...!! Jeg kan lite om diagnosen selv, men noen tipset meg om at det kunne være dette som feilet h'n jeg er bekymret for- og brikkene bare falt på plass da jeg begynte å lese om symptomene. Har lurt mye på hva som var "feil", da h'n har noen merkelige emosjonsuttrykk. Men det som sto rundt om på nett var at "de ofte sliter med å fullføre utdanning pga oppmerksomhetssvikt og konsentrasjonsvansker". Men jeg ser jo her at dette ikke er noen selvfølge, så bra! H'n jeg er bekymret for har både master- og doktorgrad. H'n er intelligent, absolutt, og jeg tror jo ikke folk er dumme bare fordi de har ADD/HD. Men det er klart konsentrasjonsvansker må vel vanskeliggjøre lang utdanning med mye lesing og fokus.. Dere som har fullført lange utdanninger; har dere hatt diagnosen underveis- og har dere brukt medisiner da? Eller klart det uten behandling? Noen som har tips til hvordan jeg kan ta opp dette med vedkommende. H'n har et satans temperament og sliter veldig m emosjonsregulering. Kan se for meg at h'n vil eksplodere og skjelle meg ut om jeg skulle foreslå utredning-- Samtidig ser jeg at h'n sliter med akkurat dette og med fokus, tålmodighet, struktur, selvdisplin.. Og da eter det meg litt at det kan bli bedre for h'n og alle rundt med medisiner... Det h'n er hyperfokusert på er trening, der har h'n disiplin.. men ikke på så mange andre felter.. TS Anonymkode: ffd3f...8cf Hvorfor er det viktig for deg å «ta opp» dette? Dersom vedkommende fungerer i sin tilværelse og arbeid, er det uinterresant hva du definerer som «normalt». Må alt som er utenfor det du selv forstår ha en diagnose? Endret 14. desember 2019 av Alivamale 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #20 Skrevet 14. desember 2019 På 13.12.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker ADD hos en jeg er glad i. Veldig mange tegn er til stede. Jeg er bekymret for vedkommende og tenker at HVIS det skulle være en slik diagnose som er uoppdaget så ville h'n fått et bedre liv med medikamenter eller terapi. Men- vedkommende har en lang utdanning, den høyeste man kan ta. Jeg tenker det er noe som taler mot ADD, siden de gjerne har store konsentrasjonsproblemer, og det har h'n også, blir avledet av alt mulig. særlig telefon, tv og ipad. Detter inn i disse hele tiden. og hører liksom ikke hva andre sier. Vedkommende har også lese-skrivevansker, men klarte likevel utdanningen med god hjelp fra de rundt til det skriftlige. Er det noen som har erfaring her, vet om dette likevel kan være en slik diagnose? Det jeg leser om ADD er at de gjerne sliter så mye med oppmerksomhet at de ikke fullfører utdanning, kan evt ha vanskelig for å holde på jobber osv.. Anonymkode: ffd3f...8cf Jeg har en mann med middels grad dysleksi. Han er må lege, så det går an å få til det man vil. Anonymkode: eec25...eee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå