AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #1 Skrevet 13. desember 2019 Jeg er innkalt til drøftningsmøte, og er rimelig sikker på at det blir oppsigelse. Er 59år gammel, og har jobbet her i over 20år. Tillitsvalgt blir selvsagt med på møtet, og vi forbereder oss det vi klarer. Jeg er litt usikker på om jeg kan kreve noe som helst? Min største bekymring er at jeg mister AFP, og neppe finner en ny jobb før pensjonsalder. Hva gjør man da? Føler meg helt ærlig litt paralysert og handlingslammet. Anonymkode: 8b6d8...9de
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #2 Skrevet 13. desember 2019 Er ikke du i pensjonistalder nå? Anonymkode: 66db2...564
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke du i pensjonistalder nå? Anonymkode: 66db2...564 Vanlig pensjonsalder i Norge er 67 år. Så TS har noen år til på seg. Anonymkode: da6af...79b 13
Leo Skrevet 13. desember 2019 #4 Skrevet 13. desember 2019 Det kommer litt an på hvorfor det er aktuelt å si deg opp. Hvis det skyldes forhold du har kunnet påvirke så ligger du dårligere an enn om dette for eksempel skyldes nedbemanning, men uansett skal selvfølgelig en evt. oppsigelse være saklig begrunnet. Med mindre tillitsvalgt er helt og holdent på din side (Av og til står de dessverre med ett bein i hver leir) og er svært erfaren på området ville jeg nok også ha engasjert en dyktig advokat rett og slett fordi det er så mye som står på spill her. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 Jeg sies opp fordi bedriften har fått nye eiere som vil outsource den delen jeg arbeider med. Helt ærlig så vet jeg ikke hvordan de skal klare seg uten meg, men de har vel tenkt å utnytte meg de siste 6mnd til å forberede den overgangen så mye det lar seg gjøre. Advokat er sikkert lurt ja, jeg får hive meg rundt og se hva jeg får til før møtet. Tillitsvalgt er nok på min side, men det er vel grenser for hvilken makt hun besitter. Anonymkode: 8b6d8...9de 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 Hvorfor blir du oppsagt? Hva jobber du med? Anonymkode: 4c200...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sies opp fordi bedriften har fått nye eiere som vil outsource den delen jeg arbeider med. Helt ærlig så vet jeg ikke hvordan de skal klare seg uten meg, men de har vel tenkt å utnytte meg de siste 6mnd til å forberede den overgangen så mye det lar seg gjøre. Advokat er sikkert lurt ja, jeg får hive meg rundt og se hva jeg får til før møtet. Tillitsvalgt er nok på min side, men det er vel grenser for hvilken makt hun besitter. Anonymkode: 8b6d8...9de Still krav om etterlønn! Anonymkode: 4c200...cc9 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #8 Skrevet 15. desember 2019 Ingen kan si deg opp uten virkelig god nok grunn. Ha åpent sinn om mulig andre steder i bedriften de kan flytte deg til. Anonymkode: 8191d...215
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #9 Skrevet 15. desember 2019 På 13.12.2019 den 13.03, AnonymBruker skrev: Helt ærlig så vet jeg ikke hvordan de skal klare seg uten meg, men de har vel tenkt å utnytte meg de siste 6mnd til å forberede den overgangen så mye det lar seg gjøre. Anonymkode: 8b6d8...9de De fleste lar seg erstatte uten for store problemer. Bedrifter aksepterer at kvaliteten på arbeidet går ned, så lenge de kan spare penger. Anonymkode: 5b5a2...782
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #10 Skrevet 15. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De fleste lar seg erstatte uten for store problemer. Bedrifter aksepterer at kvaliteten på arbeidet går ned, så lenge de kan spare penger. Anonymkode: 5b5a2...782 Tja, det er nok ikke alltid helt sant. Min erfaring tilsier er at arbeidsgivere gjerne forventer mye for lite i dag, så det er gjerne slik at man forventer å spare penger samtidig som forventningene om kvalitet er at det skal være like bra, eller i noen tilfeller til og med bedre, hvor urealistisk det enn er. At kvaliteten går ned er således en utilsiktet konsekvens av outsourcing, ikke en tiltenkt effekt. Og så lar man det skure så lenge man fordi man tross alt sparer penger. Hvorvidt de ansetter internt igjen senere kommer da an på hvor viktig funksjonen faktisk var og/eller hvor god innsats de tidligere interne arbeidstakerne faktisk gjorde. For det kommer ofte an på det siste. Og jeg sier ikke på noe vis at dette gjelder TS spesifikt, for alt jeg vet, så kan det være at h*n er en svært viktig nøkkelperson som ga jernet på jobb. Men rent generelt har jeg erfaringsmessig sett mye rart blant de eldre arbeidstakere i mitt yrke. Mye fravær, egenrådighet (ofte på bekostning av andre), motstand mot å lære seg nye ting (som nye datasystemer/rutiner), veldig tregt arbeidstempo etc. Det sies ikke høyt, men ledelsens forsøk på outsourcing brukes ofte som metode for å forsøke seg å kvitte seg med brysomme ansatte som har falt litt akterut. I dagens høystressarbeidsliv er det dessverre ikke plass til de som ikke yter 110%. Anonymkode: ddf6f...700
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 . 1 time siden, theTitanic skrev: Er ikke alder for AFP 62? Det er nye regler der, men ts er kanskje gammel nok til å komme innunder de gamle reglene. Anonymkode: c47b5...313
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå