Gå til innhold

Er det viktig at skolen tar med barna på julegudstjeneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Leder for Unge Venstre, Sondre Hansmark, mener at vi bør avskaffe julegudstjeneste i skolen da religion er en privatsak og noe man kan gjøre på fritiden. Jeg må egentlig si meg helt enig. Jeg er for at man skal undervise om religion og andre verdenssyn, men som ateist hadde jeg ikke ønsket at mitt barn ble tatt med på gudstjeneste hvor den kristne tro ble fremstilt som sannhet. 

Norge har religionsfrihet, men det må gå begge veier. Alle skal ha rett til å praktisere sin egen tro, men det er da heller ingen som nekter kristne å dra i kirken på deres egen fritid. Hvorfor skal alle barn dras med på gudstjeneste i julen eller påsken? Da jeg gikk på skolen husker jeg at jeg opplevde dette som tvang. Jeg husker at jeg prøvde å si til en lærer på ungdomsskolen at jeg ikke ønsket å dra på gudstjeneste, og han reagerte med å bli skikkelig forbanna på meg. Jeg husker at hvert år klagde flere elever på at vi måtte i kirken når vi ikke ville. Jeg skulle ønske at jeg hadde litt mer kunnskap om mine rettigheter den gangen, fordi da hadde jeg stilt meg på bakbena og nektet.

Hvis julegudstjenester skal fortsette, mener jeg at skolen skal informere barna om at de har et valg, og skole skal tilrettelegge for dem som ikke ønsker å delta. Barna har rett til å velge selv om de vil på gudstjeneste.

https://www.nrk.no/norge/sondre-hansmark-i-unge-venstre-vil-avskaffe-skolegudstjenesten-i-jula-1.14818503

Endret av Chiyo
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke på alle skoler i Norge, men her kan foreldre si fra til læreren om at de ikke ønsker at barnet skal delta på gudstjeneste (da må foresatte informere barna om hvorfor osv selv, skolen har fortalt barna om denne mulighetens foreldre kan ta barnet fra mi fra gudstjenesten, og det lages et eget opplegg på skolen, som da er julerelatert (juleverkstedet eller noe annet, vet ikke hva). 

Anonymkode: 76b5d...6d9

• Liker 4
Skrevet

Enig! Har også opplevd at det blir negativt mottatt om man ikke ønsker å gå! Jeg er både døpt og konfirmert i kirken, muligens mer åndelig/spirituell en mange som kaller seg kristen, men jeg har ingen behov for å gå i kirken. 

Eneste jeg mener barna har godt av å respektere at man sitter i ro og respekterer at man er i en kirke (eller moské osv) og hverandre sin religion og tro! 

Anonymkode: 66464...c01

Skrevet

Man har vel alltid hatt et valg? Jeg deltok heller ikke for 25-30 år siden, selv da var det ikke lov å tvinge oss.

Anonymkode: 2e382...f6c

• Liker 9
Skrevet

Jeg hatet det som barn,  men som voksen er jeg for det. Barm har godt av å se hvordan kristelige gjør det eller en annen religion. Barn lærer seg å være mer tålmodig og at noen ting må de bare være med på. De har godt av å lære å sitte stille og høre på andre prate og få nye inntrykk. Jeg sender barna at gårde. Ønsker de å dra i kirka etter det så blir jeg med. Men religiøs er jeg ikke. 

Anonymkode: 22dfd...1c2

• Liker 18
Skrevet

Det er da et valg allerede. Så lenge jeg har hatt barn i skolen ar vi fått skriv i forkant av skolegudstjeneste og at de som vil at barna sine ikke skal delta må melde fra. De får da alternativt opplegg på skolen.

Anonymkode: f845b...db5

• Liker 13
Skrevet

Jeg gikk på grunnskolen på 90–tallet og her var det i hvert fall mulig å ikke gå i kirka, men det var foreldrene som måtte gi beskjed om vi ikke skulle gå. Altså o utgangspunktet skulle alle i kirka, men sa foreldrene i fra at man ikke skulle så slapp man. Lurer på hva dine foreldres rolle var her? 

På mitt barns skole får vi tydelig beskjed om at vi kan si i fra om vi ikke ønsker barna skal delta. Mitt barn er ikke døpt, men jeg syns han skal være med resten av klassen for å lære om hva dette er. Jeg hadde ikke synes det var greit om 8 åringen hadde sagt til læreren at han ikke ville og læreren hadde latt han blitt igjen på skolen. Dette måtte vi snakket om hjemme på forhånd. 

Nevnte du for dine foreldre at du ikke ønsket å gå i kirka?

Anonymkode: 6d640...1dd

Skrevet

Jeg er ikke kristen, heller ikke barna mine. Vi er aldri i kirken (med mindre vi er invitert i dåp/bryllup etc). Jeg er for skolegudstjeneste. Syns barna har godt av å gå i kirken. Høre juleevangeliet. Høre på andre klasser si noen ord. Lære hvordan ting fungerer utenom sin egen verden. Kristendommen har stått sterkt i Norge i mange århundrer. Det er en del av vår historie og kulturarv, uavhengig av hva man velger å tro på. 

Her er det alternativt opplegg på skolen, men alle sender de i kirken. 

Anonymkode: bee0e...027

• Liker 23
Skrevet

Da syns jeg det er et større problem at skoler oppretter bønnerom for islam. Det skulle vi ikke ha gjort.

Anonymkode: 9f65d...5c8

• Liker 8
Skrevet

Her henger du ikke helt med. Det skal være alternativt opplegg på alle skoler, og sånn har det vært i mange år. 

Anonymkode: 93f96...43a

• Liker 6
Skrevet

Hos oss er det skriftlig påmelding til enten julegudstjeneste eller annet opplegg på skolen. De får lapp med hjem hvor man krysser av.

Anonymkode: ba5d9...155

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg det er et større problem at skoler oppretter bønnerom for islam. Det skulle vi ikke ha gjort.

Hvorfor? Bønnerommet er der for de som ønsker å bruke det. 

• Liker 4
Skrevet

Hos oss får elevene med et skriv hjem og kan velge alternativt opplegg på skolen. Elevene besøker også et hinduistisk tempel og moské, så jeg ser ikke noe problem med å gå i kirken også. 

Anonymkode: 1358a...dbf

• Liker 5
Skrevet

Her går de kun når de er på barneskolealder og de sitter egentlig bare der og kjeder seg, kommer ikke hjem som kristne akkurat 

Anonymkode: 9c51b...f10

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på grunnskolen på 90–tallet og her var det i hvert fall mulig å ikke gå i kirka, men det var foreldrene som måtte gi beskjed om vi ikke skulle gå. Altså o utgangspunktet skulle alle i kirka, men sa foreldrene i fra at man ikke skulle så slapp man. Lurer på hva dine foreldres rolle var her? 

På mitt barns skole får vi tydelig beskjed om at vi kan si i fra om vi ikke ønsker barna skal delta. Mitt barn er ikke døpt, men jeg syns han skal være med resten av klassen for å lære om hva dette er. Jeg hadde ikke synes det var greit om 8 åringen hadde sagt til læreren at han ikke ville og læreren hadde latt han blitt igjen på skolen. Dette måtte vi snakket om hjemme på forhånd. 

Nevnte du for dine foreldre at du ikke ønsket å gå i kirka?

Anonymkode: 6d640...1dd

Jeg gikk på grunnskolen på slutten av 90-tallet. Jeg vet ikke hva rolle mine foreldre har. Jeg tror ikke de hadde sagt noe imot det, men jeg fikk aldri noe opplysning om det selv. Jeg tenker at mitt problem er at MITT ønske som barn ble ignorert av skolen. Aldri ble JEG spurt hva JEG ville, og når jeg forsøkte å si at jeg ikke var kristen på ungdomsskolen, så fikk jeg en negativ reaksjon da lærer ble sint på meg. 
Barn bør ha muligheten til å gi klar beskjed om at de ikke ønsker å dra i kirken. Jeg tenker at i tillegg til at man informerer foreldre, så bør man kan bruke noen minutter til å prate med elevene om at skolen skal på julegudstjeneste og at man må gi beskjed hvis man ikke ønsker det. 

Jeg ville aldri nektet barnet mitt å dra på julegudstjeneste, men jeg ville hatt en samtale med barnet mitt hvor jeg spurte hen om hva hen ville, og hvor vi gjerne kunne pratet litt om religion og at det er viktig å tenke selv. Jeg husker at jeg helt fra barnehagealder ble fortalt om kristendommen av voksne, og på skolen hadde vi KRL som vektla kristendommen. Jeg opplevde at voksne rundt meg som ikke var familie fremstilte kristendommen som sannhet, og det har jeg et problem med. Hvis mitt barn skal være med på en gudstjeneste skal hen få være med på å velge det selv, og hen skal være bevisst på at dette er ÉN tro som nødvendigvis ikke gjenspeiler hva alle tror.

Endret av Chiyo
  • Liker 2
Skrevet

Vårt barn ønsket ikke å konfirmeres kristelig, og regner seg som ateist. Likevel ønsket h*n å delta i julegudstjeneste med skolen selv om det fantes et alternativt opplegg, fordi han syntes det er en fin tradisjon. Det var også flere med muslimsk bakgrunn i klassen som ønsket å være med på skolegudstjenesten.

Jeg synes ikke det behøver å avskaffes, all den tid elever faktisk har muligheten til å la være å delta.

Anonymkode: a4849...8ea

• Liker 5
Skrevet

Julen er en kristen høytid. Da kan du jo bare la vær å feire jul og påske, hvis du ikke tåler at barnet ditt får innsyn i hvorfor vi faktisk feirer disse høytidene. 

Anonymkode: bceeb...176

• Liker 11
Skrevet
43 minutter siden, Chiyo skrev:

Hvorfor? Bønnerommet er der for de som ønsker å bruke det. 

Nei, de kom kun pga islam. Det var aldri et tema før. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Julen er en kristen høytid. Da kan du jo bare la vær å feire jul og påske, hvis du ikke tåler at barnet ditt får innsyn i hvorfor vi faktisk feirer disse høytidene. 

Anonymkode: bceeb...176

Jul ble feiret lenge før jesus, og jesus ble sannsynligvis ikke født i desember heller. 

Anonymkode: 2e382...f6c

• Liker 12
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går de kun når de er på barneskolealder og de sitter egentlig bare der og kjeder seg, kommer ikke hjem som kristne akkurat 

Anonymkode: 9c51b...f10

Enig i at det var kjedelig i kirka, med unntak av minnestunden til rektor som gikk bort. Da satt jeg og lo i kirka, fordi hun som skulle synge, sang falskt. Mange år siden nå. 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...