Gå til innhold

Hjelp, er gravid før ekteskap... familien er katolikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg, jeg er blitt gravid altfor tidlig. Jeg har enda ett semester igjen av studiene og vi har ikke rukket å gifte oss, familien min er katolikker og jeg bryter med deres normer fordi jeg har fulgt feil rekkefølge. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 17615...2c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en dødssynd (?) å ta abort, så dette får dere stå i. Det kan hende familien overrasker deg med sine reaksjoner. Folk har en tendens til å reagere annerledes når "skandaler" skjer sine nærmeste, enn når det er i teorien.

Hvis alt blir så ille som du tror, får dere gifte dere fort. Så er alt greit. 

Er garantert ikke første gang noen katolikker har blitt "upassende" gravid.

Anonymkode: 05065...411

• Liker 9
Skrevet

Meg over, glemte å si: lykke til - dette ordner seg! 😊

Anonymkode: 05065...411

• Liker 3
Skrevet

Trodde ikke katolikker hadde lov å ha sex før ekteskap ?

Anonymkode: 815f8...49b

• Liker 2
Skrevet

Enkel løsning: lat som om du er Maria II.

Anonymkode: c08c1...7c2

• Liker 10
Skrevet

Hvis hans familie også er katolikker er vel veien ganske grei? Dere gifter dere så fort som mulig.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde giftet meg fort. 

Anonymkode: 8044c...c29

• Liker 8
Gjest RødeFare
Skrevet

Dette går bra! Sorter tankene og ta en ting av gangen. Det aller viktigste først: Ønsker du å beholde barnet? Har du snakket med kjæresten din om det? Finn ut hva du ønsker og hva dere ønsker først. Eventuelt ekteskap kan også skje hvis dere ønsker det. Men bare hvis dere ønsker det.

Så til studiene (hvis du vil beholde): det kan fint være du rekker siste semester? Hvor langt er du på vei? Hvis ikke får du foreldrepermisjon. Det er ingen krise. Snakk med studieveileder om situasjonen, så tilrettelegger de for det.

Angående familien: Er de veldig konservative katolikker? Kjenner flere katolikker som er samboere med barn, så her er det litt kulturforskjeller mellom hvem som er strenge og ikke. Men skjønner på deg at du tenker det er et problem. Har du en alliert? En søster eller tante som kan hjelpe deg når du snakker med dine foreldre? 

Masse lykke til!! Jeg heier på deg.

Skrevet

Jeg tenker at det ikke har så mye å si? Det ble da som det ble, det er 2019 og barn utenfor ekteskap er normen. Dere får gifte dere hvis det er det dere ønsker, ellers så får bare familiene deres stå i det. Hvis dere får pes fra dem på grunn av en slik fillesak så sier det mer om dem enn om dere. Det er 2019, nesten 2020! Innen babyen kommer er du ferdig med studiene. Dette ordner seg :)

• Liker 1
Skrevet

Min søster ble også gravid før ekteskap, vi er muslimer så mye mye verre! Jeg og søskene mine brydde oss ikke da vi ikke er praktiserende, men det klikka helt for mamma og pappa og hadde både med religion og kultur å gjøre. Det var tøffe tider hjemme. Løsningen var at hun giftet seg veldig fort for å "dekke over skandalen"😂 Hun gjorde det kun for familien sin skyld fordi hun ville så gjerne være en del av familien. 

Anonymkode: 2351d...530

• Liker 2
Skrevet

Er vel bare å si at man ikke er like religiøs som dem og at året er 2019.

Anonymkode: be80f...fc0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel bare å si at man ikke er like religiøs som dem og at året er 2019.

Anonymkode: be80f...fc0

Det kan man selvsagt gjøre, men ønsker man likevel å ha familien så må man gifte seg. Så man har to valg, bryte med religionen og gå sin vei, eller dekke over det og gifte seg. Året er 2019 ja, men mennesker er forskjellige, og så må man ta et valg. 

• Liker 1
Skrevet

En av mine beste venninner er katolikk, og hun ble gravid på spiral ca. 8 mnd. før deres planlagte, storslagne, katolske bryllup. De gikk i samtaler med presten, og giftet seg så fort det var mulig. Hun var ca. 4–5 mnd. på vei under det første (haste)bryllupet, og så høygravid i det storslagne bryllupet. Familien hennes aksepterte det fint, for alternativet ville vært abort (og det var ikke et alternativ for dem). De fleste blir glade for å få barnebarn, spesielt hvis dere uansett ønsker å gifte dere. Du kan google litt rundt hvor mange katolikker som får barn før ekteskap, du er IKKE den eneste! ❤️ Det er også ganske mange katolikker som føder "premature" barn ca. 7 mnd. etter hastebryllup, som ser helt fullbårne ut. :P 

Anonymkode: ff49e...1bd

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min søster ble også gravid før ekteskap, vi er muslimer så mye mye verre! Jeg og søskene mine brydde oss ikke da vi ikke er praktiserende, men det klikka helt for mamma og pappa og hadde både med religion og kultur å gjøre. Det var tøffe tider hjemme. Løsningen var at hun giftet seg veldig fort for å "dekke over skandalen"😂 Hun gjorde det kun for familien sin skyld fordi hun ville så gjerne være en del av familien. 

Hvorfor skulle det være så mye mye verre for muslimer enn katolikker? Jeg kjenner flere muslimer som har fått barn utenfor ekteskap og det har gått helt fint. Det må i såfall være noe tankegangen i din familie som gjorde situasjonen så forferdelig for din søster, ikke bare det faktum at dere er muslimer.

Anonymkode: f8815...29f

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være så mye mye verre for muslimer enn katolikker? Jeg kjenner flere muslimer som har fått barn utenfor ekteskap og det har gått helt fint. Det må i såfall være noe tankegangen i din familie som gjorde situasjonen så forferdelig for din søster, ikke bare det faktum at dere er muslimer.

Jeg har aldri hørt om katolikker som utfører æresdrap, men det skjer dessverre (en sjelden gang) blant muslimer. Så jeg ville heller vært ugift, gravid katolikk, enn ugift, gravid muslim – selv om det er veldig få muslimer som gjør slike uhyrlige ting.

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om katolikker som utfører æresdrap, men det skjer dessverre (en sjelden gang) blant muslimer. Så jeg ville heller vært ugift, gravid katolikk, enn ugift, gravid muslim – selv om det er veldig få muslimer som gjør slike uhyrlige ting.

Æresdrap er ikke noe muslimsk fenomen. Det henger sammen med ukultur i visse land. Kristne og muslimske.

• Liker 4
Skrevet

Det å være katolikk i Norge er mye friere enn om du hadde bodd i et katolsk land TS. Så om du likevel skal gifte deg med mannen så sier du som det er til dine foreldre. De er jo mot abort tenker jeg så da må du vel gifte deg snart. 

Anonymkode: 29691...d0b

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æresdrap er ikke noe muslimsk fenomen. Det henger sammen med ukultur i visse land. Kristne og muslimske.

Det er sprøyt! I hvilke kristne land er det utbredt med såkalte æresdrap?? Dette er absolutt et muslimsk fenomen. 

Anonymkode: 0042d...b5f

• Liker 1
Skrevet

La de små barn kommet til meg sier Jesus, minn dem på det og at et barn er en velsignelse. Tenker det skal gå fint .

Anonymkode: 5615b...20d

Skrevet

Din kropp og du gjør hva du vil. Ingen kan bestemme over deg og din kropp. 

Hva skjer om de får vite det? Hva er konsekvensene av å bli gravid før ekteskap? 

Anonymkode: 88040...d02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...