Gå til innhold

Besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers er skilt og bor i to forskjellige byer. Vi bor nær svigermor og svigerfar er to timer borte.
Svigerfar har sine svigerforeldre i samme by som vi bor, de er her ganske ofte. Sambo har et barn fra før, på nå 15år. Jeg og ssmbo har vert sammen i 8år og har et barn på 6år. Når svigerfar og kona er i byn sier de skjelden fra uten at det er noe spesielt, men de kan gjerne hente stebarn når han er hos mor og ta han med hele helgen, de kan også kjøre hente han for å ta han med hjem til seg. Dette er aldri gjort med vårt felles barn. Vi synest dette er veldig sårt og trist, 

Er stebarn hos oss tar de heller ikke kontakt det er kun når han er hos mor. Mannen min opplever også dette som sårt, det sittet langt inne for han å si fra da de blir lett sure og fornærmet. 
De valgte også å gå inn med 3000kr for at stesønn skulle kjøpe PC til 10.000kr utenom bursdag/jul. Barnet vårt får aldri fått noe utenom bursdag/jul, og dette er ikke mer en andre får. Opplever også de leverer gaver til mor til stesønn der de kjøper dyre gaver kontra hva vårt barn får. Skal sies at mor til stesønn har høy utdannelse og tjener over gjennomsnitt så hun har det ikke stramt økonomisk! 

svigermor har aldri tid til å hjelpe oss, men hun kan også ha stebarn uten en mine vis xen hans spør. Hun kan ta seg fri fra jobb for å hjelpe med stebarn, selv da jeg skal på kveldsvakt og sambo er bortreist kan hun ikke hjelpe noen timer. Hun har alltid unnskyldning på lur, men de få gangene hun har vårt barn kompenserer hun med overdrysse med gaver. Hun pakker inn alt hun har kjøpt i en og en pakke (blyant i en, tegneblokk i en, bamse i en osv) så det virker ekstremt mye pakker. Barna er jo i ekstase, men vi opplever også dette som litt i overkant mye. 

Er det noe vi kan gjøre på en ok måte for at dette kan bli bedre? De har begge opptrådd slikt i alle år. Vi ønsker egentlig å konfrontere dem med det, men er det lurt og hvordan kan det sies uten at det blir bråk? 

Anonymkode: 5e9e8...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du foreldrene til samboeren din gjør dette? Det må være en grunn.

Skrevet
Akkurat nå, NymeriaRhoynar skrev:

Hvorfor tror du foreldrene til samboeren din gjør dette? Det må være en grunn.

Hadde jeg vist hadde jeg kanskje ikke spurt her. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg trodde du spurte om hvordan du skulle ta det opp.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Muligens favorisering av førstefødte barnebarn. 

Men svoger har to barn og bor i samme by som svigerfar og de får både Fitbit, pusser opp rommene deres osv. 
svigermor er lik med både svoger og oss. 

• Liker 2
Gjest RødeFare
Skrevet

Hva slags følelser hadde de rundt samlivsbruddet til mannen din? Hvis de var veldig uenige i det, kan favoriseringen ha oppstått fordi de har vært opptatt av å ta vare på stebarnet sitt og så har det fortsatt. Hva slags relasjon har de til deg? Har de egentlig akseptert at mannen din har stiftet ny familie? 

Jeg synes dette høres veldig ugreit ut, men er usikker på om det finnes noen måte å ordne det på. Det er i så fall din mann som må spørre dem om de har tenkt over at de gjør forskjell. Jeg ville også fokusert på tid og ikke på ting, i hvert fall i første omgang. 

Skrevet
1 time siden, RødeFare skrev:

Hva slags følelser hadde de rundt samlivsbruddet til mannen din? Hvis de var veldig uenige i det, kan favoriseringen ha oppstått fordi de har vært opptatt av å ta vare på stebarnet sitt og så har det fortsatt. Hva slags relasjon har de til deg? Har de egentlig akseptert at mannen din har stiftet ny familie? 

Jeg synes dette høres veldig ugreit ut, men er usikker på om det finnes noen måte å ordne det på. Det er i så fall din mann som må spørre dem om de har tenkt over at de gjør forskjell. Jeg ville også fokusert på tid og ikke på ting, i hvert fall i første omgang. 

De var sammen totalt 3år med et års brudd før de fant sammen, ble gravide og var sammen til stebarn var 1år. 

Sambo hadde et forhold noen år mellom meg og hun han har barn med det ble slutt og han fant meg. 
har alltid følt vi har en fin tone, jeg har alltid behandlet stebarn bra. Sambo har god kontakt med x, det kan like gjerne være jeg som snakker med henne som han. Så ikke noe slik at de har noe å si på det såvidt jeg kan tenke meg. 
Usikker om de har akseptert, jeg blir veldig akseptert av familie lenger ute som onkler og tanter av sambo. Det er mye mine dine i familien både internt og lenger ute, så hvorfor skulle de ikke akspetere meg? 

jeg opplever det såklart litt sårt at de velger beholde kontakten mer med xen hans en å lage forhold til meg. Ikke at de skal kutte henne ut, men hva med å inkludere alle parter? 
Jeg er et veldig empatisk menneske, så jeg har ikke i meg å være ufin med noen. Men en slik oppførsel kunne nok ha skapt mye ufin oppførsel hos de rette personene. 

som sagt, sambo reagerer også på oppførselen deres. 

• Liker 2
Gjest RødeFare
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De var sammen totalt 3år med et års brudd før de fant sammen, ble gravide og var sammen til stebarn var 1år. 

Sambo hadde et forhold noen år mellom meg og hun han har barn med det ble slutt og han fant meg. 
har alltid følt vi har en fin tone, jeg har alltid behandlet stebarn bra. Sambo har god kontakt med x, det kan like gjerne være jeg som snakker med henne som han. Så ikke noe slik at de har noe å si på det såvidt jeg kan tenke meg. 
Usikker om de har akseptert, jeg blir veldig akseptert av familie lenger ute som onkler og tanter av sambo. Det er mye mine dine i familien både internt og lenger ute, så hvorfor skulle de ikke akspetere meg? 

jeg opplever det såklart litt sårt at de velger beholde kontakten mer med xen hans en å lage forhold til meg. Ikke at de skal kutte henne ut, men hva med å inkludere alle parter? 
Jeg er et veldig empatisk menneske, så jeg har ikke i meg å være ufin med noen. Men en slik oppførsel kunne nok ha skapt mye ufin oppførsel hos de rette personene. 

som sagt, sambo reagerer også på oppførselen deres. 

Jeg lurer på om du kanskje misforstod innlegget mitt litt. Jeg synes på ingen måte sånn forskjellsbehandling er greit, eller synes at det skulle være rimelig å straffe deg, mannen din og - enda verre - barnebarnet deres på grunn av følelser de eventuelt måtte ha rundt et samlivsbrudd. Jeg spurte om forskjellsbehandlingen kunne ha en sammenheng med dette for å bedre kunne forstå situasjonen, og dermed bidra med bedre råd. 

Skrevet
2 timer siden, RødeFare skrev:

Jeg lurer på om du kanskje misforstod innlegget mitt litt. Jeg synes på ingen måte sånn forskjellsbehandling er greit, eller synes at det skulle være rimelig å straffe deg, mannen din og - enda verre - barnebarnet deres på grunn av følelser de eventuelt måtte ha rundt et samlivsbrudd. Jeg spurte om forskjellsbehandlingen kunne ha en sammenheng med dette for å bedre kunne forstå situasjonen, og dermed bidra med bedre råd. 

Jeg leste litt fort ser jeg ja, har aldri vert tema hva følelser de hadde rundt det faktisk. Sambo har sagt han var tydelig på at han var sammen med henne pga barnet og det ikke kom til å vare. Han hadde sagt fra at de trengte ikke knytte seg til henne da forholder nermet seg slutten. Dette er hans ord. 

Skrevet

Jeg synes dette var veldig vanskelig å forstå, men er det altså slik at din samboers foreldre, som er skilt, begge forskjellsbehandler biologiske barnebarn? Det er selvfølgelig ikke ok, men dette må samboeren din følge opp. Det er tross alt hans foreldre. Jeg ville ALDRI tråkket inn i et slikt vepsebol hvis jeg var samboers kone nummer to, og dette var hans foreldre.

Anonymkode: 70e0e...646

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette var veldig vanskelig å forstå, men er det altså slik at din samboers foreldre, som er skilt, begge forskjellsbehandler biologiske barnebarn? Det er selvfølgelig ikke ok, men dette må samboeren din følge opp. Det er tross alt hans foreldre. Jeg ville ALDRI tråkket inn i et slikt vepsebol hvis jeg var samboers kone nummer to, og dette var hans foreldre.

Det er ikke snakk om noe kone en eller to her, xen var en ungdomskjæreste, det de ble uplanlgt gravide og gav det et forsøk. Vi er heller ikke gift enda. 

jeg har ingen plan om å ta opp saken, dette er noe sambo og jeg har snakket om over tid. Og det er så klart han som må ta det opp om det skal bli aktuelt. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om noe kone en eller to her, xen var en ungdomskjæreste, det de ble uplanlgt gravide og gav det et forsøk. Vi er heller ikke gift enda. 

jeg har ingen plan om å ta opp saken, dette er noe sambo og jeg har snakket om over tid. Og det er så klart han som må ta det opp om det skal bli aktuelt. 

Ok, da forstår jeg. Men da bør kanskje samboeren din begynne med å spørre begge foreldrene sine litt rundt dette, med et par konkrete eksempler. For det virker jo litt rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...