Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da bare vissvass. En veileder på bachelornivå er som regel en førsteamanuensis. Da har vedkommende både en mastergrad/hovedfagsoppgave, samt en doktorgrad og et bra antall vitenskapelige publikasjoner bak seg. I aller aller verste fall er veilederen en universitetslektor, som da altså har en mastergrad bak seg etter bacheloren sin, pluss som regel en del vitenskapelig publikasjon. Hovedveileder på bachelor er aldri bare bachelor selv. 

Anonymkode: 15f4e...8d6

Det er ikke vissvass, det er sant og det er for øvrig også selvopplevd. Min ubrukelige veileder på bachelor hadde kun bachelor selv, og det samme hadde flere av de andre ansatte. Førestamanuensis er ikke et krav for å veilede bachelor. 

Anonymkode: 46f1f...b4f

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vissvass, det er sant og det er for øvrig også selvopplevd. Min ubrukelige veileder på bachelor hadde kun bachelor selv, og det samme hadde flere av de andre ansatte. Førestamanuensis er ikke et krav for å veilede bachelor. 

Hva slags skole er det? Høres useriøst ut.

• Liker 12
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, i Oslo er dr grad et absolutt krav for å komme i posisjon til å få fast stilling på universitet og høyskole som foreleser. Kan ikke skjønne hvilken skole i Norge som ansetter faglærere med kun bachelor? Det har jeg aaaaldri hørt om, og jeg jobber i systemet.

Anonymkode: 6473f...82b

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, i Oslo er dr grad et absolutt krav for å komme i posisjon til å få fast stilling på universitet og høyskole som foreleser. Kan ikke skjønne hvilken skole i Norge som ansetter faglærere med kun bachelor? Det har jeg aaaaldri hørt om, og jeg jobber i systemet.

Uavhengig av hvem av dere som har rett, så tror jeg ikke alle tar veilederjobben like seriøst.

Hadde en oppgave i høst med en medstudent. Vi skulle skrive en oppgave som måtte godkjennes før vi fikk gjennomføre et opplegg. Fredagen før vi skulle gjennomføre opplegget (påfølgende mandag) hadde vi ennå ikke fått svar. Vi purret på veileder... Fikk til svar at den var sikkert bra så vi kunne gjennomføre opplegget vårt. 

Veileder skulle observasjonen. Da vi var ferdig med det sa hun "jeg glemte å følge med, men dere gjorde det sikkert bra..."

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du jobber i systemet så burde du også vite at det slett ikke alltid er krav om phd for ansettelse. Kanskje på tide åpne gluggene for andre fagfelt enn ditt eget? Mange ønsker seg folk med phd, hvis det ikke går søker de etter folk med master. Det er bare å se på stillingsutlysningene som ligger ute, kraven senkes til man får folk til stillingen. Men flere fag har også tilknyttet ansatte i mindre stillingsprosenter som underviser deler av fag uten mer utdanning enn bachelor og lang erfaring (tye bhg lærer, lærer, helsefag, ingeniør og sikkert flere).  Når hundrevis av studenter så skal gjennom bachelor og ha veiledning blir ofte disse dratt inn for å veilede, noe de strengt tatt ikke er videre kvalifisert til. For studenter som har lært seg et minimum av akademisk skriving og følger oppsettet er det sjelden et problem å stå selv om veileder ikke er god i jobben, det er verre for de som faktisk trenger veileder for å vite hva de skal gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller, og jeg jobber på et lite og «nytt» universitet. Også her er master et absolutt minstekrav for å undervise på bachelornivå, jeg vet ikke om noen som kun har bachelor. I praksis er det omtrent umulig å få fast jobb uten doktorgrad. De som jobber her som «bare» har master har vært ansatt lenge, og ville ikke blitt ansatt hvis de hadde søkt på disse jobbene i dag. De som jobber i vikariater har også minimum master.

Anonymkode: 1edbb...c5e

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller, og jeg jobber på et lite og «nytt» universitet. Også her er master et absolutt minstekrav for å undervise på bachelornivå, jeg vet ikke om noen som kun har bachelor. I praksis er det omtrent umulig å få fast jobb uten doktorgrad. De som jobber her som «bare» har master har vært ansatt lenge, og ville ikke blitt ansatt hvis de hadde søkt på disse jobbene i dag. De som jobber i vikariater har også minimum master.

Krav om master for å undervise? Tror du alle timelærere og ansatte i små stillinger, f.eks for oppfølging av studenter i praksis, har master? I praksis er det fult mulig å få jobb med mastergrad, så lenge ingen med doktorgrad søker på samme stillingen. Sjekk gjerne utlyste stillinger så ser du det. Timelærere har ofte bare bachelor, det sammen med ansatte i små stillinger på linjene som nevnt over.

Sånn forresten til dere to skråsikre damer; jeg har et familiemedlem som aldri har gått på høyskole/universitet i det hele tatt, men som på bakgrunn av kompetanse og kursing gjennom mange år i arbeidslivet har lagt opp/undervist/laget eksamen i et eget fag på et av studiene ved en av landets største utdanningsinstitusjoner. Vedkommende får gode tilbakemeldinger fra studentene og de ansatte på undervisingsstedet, men dere tror jo ikke det er mulig uten master... 

Skrevet
På 13.12.2019 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Om du får innvilget gang nr, får du noen til å hjelpe deg med oppsettet. Det er ofte det som skjærer seg når det blir stryk.

oppgaven bør se slik ut på hver side:

1. Forside (navn på oppgaven, navnet ditt, antall ord, navn på studie, årstall)

2.innholdsfortegnelse

3. Innledning: (a. Skriv 2-3 innledende linjer om temaet, definer sentrale hovedbegrep i oppgaven, skriv kort om det du skal gjøre (først vil jeg..., så vil jeg..., deretter... 

så skriver du om du har valgt å avgrense oppgaven (for eksempel om du har valgt bort en teori over en annen).

4. Redegjørelse:

redegjør for sentrale begreper i oppgaven. Altså: skriv og forklar hva de betyr. Velg deg ut to teoretiske retninger som du redegjør for, og som er relevante for oppgaven din. Redegjørelsen bør være minimum 2-4 sider i en sånn oppgave

5. Skriv om temaet/undersøkelsen du har gjort. 

6. Drøft to-tre problemstillinger/spørsmål som du prøver å belyse fra ulike sider. Det kan være slik, men det kan også være slik.. 

7. Oppsummer de viktigste trekkene i oppgaven din. 

8. Litteraturliste.

følg oppskriften, så er du safe. Det er også veldig viktig at du:

a. Husker å referere til kilder (sett det i parantes HVER gang du har skrevet om noe fra pensum)

b. Alfabetiser litteraturlisten din

c. Unngå å bruke kilder som ikke er pensum eller mer useriøse . Holder du deg til pensum, er du safe.

d. Husk avsnitt, minimum 3-4 på hver side.

e. Pass på at setningene dine ikke er for lange. Heller flere korte. 

f. Sjekk at du ikke har noen skrivefeil

g. Unngå bombastiske uttalelser (« sånn er det»). Skriv heller: « det kan være», « en mulig tolkning..» etc.

h. Gå over på slutten og sjekk at du har svart på det du spør om/problemstillingen din.

i. Sist, men ikke minst: sjekk at ALLEde formelle kravene i oppgaven er tatt med: rett linjeavstand, rett skrifttype, rett skriftstørrelse etc. Husk overskrifter til hver del, uthevet i fet skrift. 

min erfaring som sensor gjennom mange år, er at studenter ikke stryker på en slik oppgave fordi de skriver for dårlig. De har rett og slett ikke forstått måten å skrive en høyskoleoppgave på. Følg min «mal», så bør du være ganske safe. Lykke til, dette klarer du.

Veldig bra mal! Følger du den går det helt sikkert bra 👍

Anonymkode: adb46...819

• Liker 2
Skrevet
På 13.12.2019 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Om du får innvilget gang nr, får du noen til å hjelpe deg med oppsettet. Det er ofte det som skjærer seg når det blir stryk.

oppgaven bør se slik ut på hver side:

1. Forside (navn på oppgaven, navnet ditt, antall ord, navn på studie, årstall)

2.innholdsfortegnelse

3. Innledning: (a. Skriv 2-3 innledende linjer om temaet, definer sentrale hovedbegrep i oppgaven, skriv kort om det du skal gjøre (først vil jeg..., så vil jeg..., deretter... 

så skriver du om du har valgt å avgrense oppgaven (for eksempel om du har valgt bort en teori over en annen).

4. Redegjørelse:

redegjør for sentrale begreper i oppgaven. Altså: skriv og forklar hva de betyr. Velg deg ut to teoretiske retninger som du redegjør for, og som er relevante for oppgaven din. Redegjørelsen bør være minimum 2-4 sider i en sånn oppgave

5. Skriv om temaet/undersøkelsen du har gjort. 

6. Drøft to-tre problemstillinger/spørsmål som du prøver å belyse fra ulike sider. Det kan være slik, men det kan også være slik.. 

7. Oppsummer de viktigste trekkene i oppgaven din. 

8. Litteraturliste.

følg oppskriften, så er du safe. Det er også veldig viktig at du:

a. Husker å referere til kilder (sett det i parantes HVER gang du har skrevet om noe fra pensum)

b. Alfabetiser litteraturlisten din

c. Unngå å bruke kilder som ikke er pensum eller mer useriøse . Holder du deg til pensum, er du safe.

d. Husk avsnitt, minimum 3-4 på hver side.

e. Pass på at setningene dine ikke er for lange. Heller flere korte. 

f. Sjekk at du ikke har noen skrivefeil

g. Unngå bombastiske uttalelser (« sånn er det»). Skriv heller: « det kan være», « en mulig tolkning..» etc.

h. Gå over på slutten og sjekk at du har svart på det du spør om/problemstillingen din.

i. Sist, men ikke minst: sjekk at ALLEde formelle kravene i oppgaven er tatt med: rett linjeavstand, rett skrifttype, rett skriftstørrelse etc. Husk overskrifter til hver del, uthevet i fet skrift. 

min erfaring som sensor gjennom mange år, er at studenter ikke stryker på en slik oppgave fordi de skriver for dårlig. De har rett og slett ikke forstått måten å skrive en høyskoleoppgave på. Følg min «mal», så bør du være ganske safe. Lykke til, dette klarer du.

Kunne du være så snill å evnt. dele et anonymt besvart høyskoleoppgave? ville vært så nyttig for mange.. hvis mulig.

Anonymkode: 46e0d...f81

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da bare vissvass. En veileder på bachelornivå er som regel en førsteamanuensis. Da har vedkommende både en mastergrad/hovedfagsoppgave, samt en doktorgrad og et bra antall vitenskapelige publikasjoner bak seg. I aller aller verste fall er veilederen en universitetslektor, som da altså har en mastergrad bak seg etter bacheloren sin, pluss som regel en del vitenskapelig publikasjon. Hovedveileder på bachelor er aldri bare bachelor selv. 

Anonymkode: 15f4e...8d6

Min veileder var en Phd - student. Han gjorde sin "Teaching Phd". 

Han var OK, men... Onsket litt mer stotte. Vel, jeg gjorde min bachelor alene. Fikk en hoy 2:1!

Anonymkode: 30427...73f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du være så snill å evnt. dele et anonymt besvart høyskoleoppgave? ville vært så nyttig for mange.. hvis mulig.

Anonymkode: 46e0d...f81

Dette finner du i Oria. Søk på relevant fagfelt, f.eks vernepleie, barnehage, historie, og trykk søk, så går du til magen i venstre krysser av for studentoppgave under materialvalg. Evt masteroppgaver eller doktorgradsavhandlinger. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Krav om master for å undervise? Tror du alle timelærere og ansatte i små stillinger, f.eks for oppfølging av studenter i praksis, har master? I praksis er det fult mulig å få jobb med mastergrad, så lenge ingen med doktorgrad søker på samme stillingen. Sjekk gjerne utlyste stillinger så ser du det. Timelærere har ofte bare bachelor, det sammen med ansatte i små stillinger på linjene som nevnt over.

Sånn forresten til dere to skråsikre damer; jeg har et familiemedlem som aldri har gått på høyskole/universitet i det hele tatt, men som på bakgrunn av kompetanse og kursing gjennom mange år i arbeidslivet har lagt opp/undervist/laget eksamen i et eget fag på et av studiene ved en av landets største utdanningsinstitusjoner. Vedkommende får gode tilbakemeldinger fra studentene og de ansatte på undervisingsstedet, men dere tror jo ikke det er mulig uten master... 

Jeg vet hvem som ansettes her, og hovedregelen er at de kun ansetter folk med doktorgrad. De velger som regel å lyse ut stillingen på nytt hvis de ikke får aktuelle søkere med doktorgrad. 
Timelærere vil vanligvis ikke være veiledere på bacheloroppgaver. 

• Liker 1
Skrevet

Det er et formelt krav å ha masterutdanning eller høyere for å veilede bachelorstudenter. Sjekk loven!

Anonymkode: f0d01...d3b

Skrevet
På ‎13‎.‎12‎.‎2019 den 5.28, AnonymBruker skrev:

Jeg leverte BA oppgaven første gang i mai, da visste jeg at det ble stryk fordi jeg ikke fikk skrevet den ferdig. Jeg leverte den for andre gang nå i november, og fikk svar i går om at jeg strøk denne gangen også. Jeg gjorde jo som veileder sa, og hun sa på siste veiledning at om jeg endrer teksten litt så kom det til å gå fint, men det gjorde det jo ikke. Jeg er så utrolig skuffet over meg selv, og føler meg enormt mislykket.. Jeg vet at man kun får 2 forsøk, men at man søke om å få levere en tredje gang. Jeg har sendt mail til eksamenskontoret for å få informasjon om hvordan jeg søker om det. Jeg har en 100% fast stilling innenfor det jeg har tatt utdanning i, og mangler jo bare BA oppgaven for å bli ferdig. Men nå må jeg vel si ifra meg jobben min.. Jeg og samboer er også igang med å prøve å bli gravide, men det får vi vel stoppe med nå. 
Vet ikke helt hva jeg vil med tråden, men måtte bare få ut litt frustrasjon..

Er det noen andre her som har strøket på BA oppgaven 2 ganger?

Anonymkode: dc0c2...06e

Det kan it som at du ikke være så enkelt som at du ble tatt for plagiat? Noe jeg vil tro du blir hvis du forsøker å levere samme oppgave (men forbedret) to ganger ..?

Anonymkode: 497a0...dce

• Liker 1
Skrevet

Jeg har levert samme oppgave 2 ganger for dere som lurte på det. Den beskjeden jeg har fått var at samme oppgave kan leveres 2 ganger, men da må nok jeg ha misforstått noe og dermed blitt tatt for plagiat. Har fått svar at det ikke er mulig å søke om et tredje forsøk på bachelor, og at jeg må søke meg inn på andre høgskoler for å fullføre graden min fordi jeg mister studieretten for den høgskolen jeg nå har gått på.. Dette var virkelig et slag i trynet. Har bedt om begrunnelse og sender inn klage så får jeg bare håpe at jeg får ståkarakter.

Gjest Lama_Drama
Skrevet
På 13.12.2019 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Oppgaveskriving følger samme mal som presentasjon av forskning. Veiledere på bachelornivå har ofte liten forskningserfaring, mange vil kun ha sin erfaring med oppgaver/presentasjon/forskningsformidling fra å ha skrevet sin egen bacheloroppgave, kanskje 10-20 år tidligere. Det gir et tynt grunnlag for å hjelpe studenter.

Nei, de har en master. For å bli lektor på høyskole er det et krav.

Gjest Lama_Drama
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har levert samme oppgave 2 ganger for dere som lurte på det. Den beskjeden jeg har fått var at samme oppgave kan leveres 2 ganger, men da må nok jeg ha misforstått noe og dermed blitt tatt for plagiat. Har fått svar at det ikke er mulig å søke om et tredje forsøk på bachelor, og at jeg må søke meg inn på andre høgskoler for å fullføre graden min fordi jeg mister studieretten for den høgskolen jeg nå har gått på.. Dette var virkelig et slag i trynet. Har bedt om begrunnelse og sender inn klage så får jeg bare håpe at jeg får ståkarakter.

Klag! Du trenger bare klore deg opp en karakter for å stå. I tillegg ville jeg sendt klage på informasjon og veiledning i forhold til dette. 

Skrevet

Uff så kjedelig!! Ja, send inn klage og begrunnelse. Høres jo veldig rart ut! Jeg fikk beskjed at hvis man stryker og eller lever inn for å forbedre karaktere må oppgaven være veldig annerledes. Har dere et akademisk skrivesenter eller lignende? Isåfall bruk de!!

Anonymkode: 28d49...853

Skrevet
På 13.12.2019 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva du mener når du sier "i Oslo" men både på UiO og OsloMet er det veldig mange fast ansatte universitetslektorer, og de har kun master, dette er spesielt vanlig på profesjonsutdanningene (lektor, sykepleie, biblotekar etc). Hun som veiledet meg da jeg leverte min master har kun master selv (og hadde heller ikke påbegynt noen PhD, hun var universitetslektor). Da mannen min og jeg var stipendiater (som betyr at vi har fullført master og påbegynt PhD) var vi veildere for både bachelor og masterstudenter, men i all hovedsak masterstudenter. Nå er ikke stipendiat en fast stilling riktignok, men poenget er at man ikke nødvendigvis er fast ansatt når man driver med undervisning og veiledning. Faktisk er vår erfaring at veldig mye av veiledningen legges hos stipendiatene, fordi de faste ansatte har fag som går år etter år, mens veiledning er en enkel måte å "bruke opp" undervisningsplikten til stipendiater og post doc.

At man ikke får veiledere som kun har bachelor selv, tror jeg derimot du har helt rett i, det ville jeg også synes var meget spesielt. 

Anonymkode: 95ecb...7f1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde trukket deg i mai når du så at du ikke kom til å bli ferdig, veldig vanskelig å vite hva sensor mener mangler når de har sensurert en halvferdig oppgave. Jeg tok master med noen som strøk på første forsøk, og de skrev om hele oppgaven for å være sikker på å stå i runde to, det holder ikke med litt flikking alltid. Du må jo bare klage og ta det derfra. Er det noe sjanse for at du kan søke nytt opptak på samme høyskole og så be om fritak fra alle fagene du har, og bare skrive oppgaven? 

2 timer siden, Lama_Drama skrev:

Nei, de har en master. For å bli lektor på høyskole er det et krav.

Det er krav for å bli lektor på høyskole nå ja, men slett ikke alle er ansatt i 2019, mange som jobber på høyskole (spesielt i profesjonsrettede fag) ble ansatt lenge før det var vanlig å ta master. Timelærere trenger heller ikke master. Og begge disse gruppene veileder studenter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...